För tung för att rida - såhär gick det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Lade upp en tråd här för ett tag sedan där jag frågade om lite råd angående min kille som ville börja rida, och vad för häst som skulle kunna passa honom då han var både rätt lång och tung.
Fick en hel del hjälp men också lite trista kommentarer, men detta till trots så har vi ändå lyckats komma framåt!
Tänkte bara skriva och låta dem som var intresserade få läsa om hur det gick sen ☺
Admin får ta bort tråden om det skulle vara så.

Min kille håller på att motionera för att kunna tappa vikt. Han har börjat rida och har ridit på mina islänningar smått för att hålla igång. Vi var iväg och fick låna en stor viktbärande fjording och han älskade det! Så nu är han fast! (Roligt att få ännu en kille in i hästvärlden )
Hemma läser vi mycket teori böcker och går igenom saker ofta som kan vara bra att veta och han är en flitig stalltomte som hjälper till duktigt med stallet och mina hästar. Han har köpt sig ridbyxor, ridhjälm och kängor samt chaps och nu ska vi snart boka in oss på en tur ridning på Nordsvenskar här i närheten, då han är löjligt förälskad i denna ras!
Han är jätteduktig, lär sig fort som bara f*n och brinner verkligen för det här med hästarna. Han drömmer om att en dag få ha en egen Nordis så vi kan rida mer ihop Några små lektioner har han fått av mig och han har redan riktigt bra koll på sits och balans.

För mig är det här underbart att vi kan dela det här ihop! Nu håller vi bara tummarna för att intresset fortsätter och för att vi förhoppningsvis kan hitta någon med Nordisar i närheten som kanske vill ha hjälp lite då och då, så han får rida lite mer och får pyssla själv. ☺

Tack för alla goda råd vi fick och för all härlig stöttning i det hela!

Kram på er goa hästmänniskor!
 
Vad roligt!:D

Tror jag vet vilken tråd det var, folk ska då alltid överdriva till det yttersta på det här forumet. Önskar er lycka till i fortsättningen. :)
 
Överdriva? Är det att överdriva att värna om hästarna? Herregud, man blir mörkrädd.
Så du menar att en vältränad häst av far illa av att bära en överviktig ryttare korta stunder?! Undrar vem som bör vara mörkrädd... Jo, jag tycker fortfarande det överdrivs MASSOR på det här forumet. Det är inte porslinsfigurer vi sysslar med.
 
Så du menar att en vältränad häst av far illa av att bära en överviktig ryttare korta stunder?! Undrar vem som bör vara mörkrädd... Jo, jag tycker fortfarande det överdrivs MASSOR på det här forumet. Det är inte porslinsfigurer vi sysslar med.

Ja jag tror att en liten ponny kan fara illa av att bli riden av en överviktig man som är en orutinerad ryttare.

Det är inte leksaker vi sysslar med.
 
Ja jag tror att en liten ponny kan fara illa av att bli riden av en överviktig man som är en orutinerad ryttare.

Det är inte leksaker vi sysslar med.

Storleken avgör inte lika mycket som kroppsbyggnad/kondition hur mycket en häst orkar bära utan att ta skada ;) Tror inte dom har kasat runt på en shettis precis. Nu var ju TS sambo dessutom intresserad av nordsvenskar, dom brukar va allt annat än klent byggda.

Nä, det är varken leksaker eller porslinsfigurer vi sysslar med, det är hästar!
 
Jag förstår inte varför så många hakar upp sig på mankhöjd eller hästens vikt när de ska avgöra vad hästen kan bära. Min häst på 520 kg och 160 cm/mkh kan lätt bära dubbelt så mycket som jag skulle sätta upp på kompisens kuse på 650 kg och 178 cm/mkh.
 
Storleken avgör inte lika mycket som kroppsbyggnad/kondition hur mycket en häst orkar bära utan att ta skada ;) Tror inte dom har kasat runt på en shettis precis. Nu var ju TS sambo dessutom intresserad av nordsvenskar, dom brukar va allt annat än klent byggda.

Nä, det är varken leksaker eller porslinsfigurer vi sysslar med, det är hästar!

Vi talar små islandshästar.
 
Kul för er TS! Hoppas intresset stannar kvar :)


Kl.

Tycker det är tråkigt att ni börjar kapa denna tråden med. Jag är helt emot att en större människa sitter på t.ex. en shettis, men vad gör det för illa på en stabil och vältränad islandshäst? Hur många 100+ kg ryttare finns det inte inom islands sektorn? Väldigt många är det. Men hur många % av dessa hästar mår dåligt och tar skada av det? Vad jag vet så är islandshästen en av de raser med väldigt lite skador och som lever längre än andra raser. Det tycker jag tyder på att dom mår bra.

Självklart är det från individ till individ. Som @Houdinie säger så spelar inte hästens storlek någon roll utan det är individen man får titta på! Alla vet vad ni tycker nu, så snälla kan vi inte återgå till det tråden skapades för? Vill ni ta upp detta så skapa då en egen tråd med det ämnet..
 
Kul för er TS! Hoppas intresset stannar kvar :)


Kl.

Tycker det är tråkigt att ni börjar kapa denna tråden med. Jag är helt emot att en större människa sitter på t.ex. en shettis, men vad gör det för illa på en stabil och vältränad islandshäst? Hur många 100+ kg ryttare finns det inte inom islands sektorn? Väldigt många är det. Men hur många % av dessa hästar mår dåligt och tar skada av det? Vad jag vet så är islandshästen en av de raser med väldigt lite skador och som lever längre än andra raser. Det tycker jag tyder på att dom mår bra.

Självklart är det från individ till individ. Som @Houdinie säger så spelar inte hästens storlek någon roll utan det är individen man får titta på! Alla vet vad ni tycker nu, så snälla kan vi inte återgå till det tråden skapades för? Vill ni ta upp detta så skapa då en egen tråd med det ämnet..
Förjävligt är vad det är när människor på över 100 kg sitter på en så pass liten häst. Många islänningar tar sig inte inte ens över 145 cm. Många är c-ponnyer. Vad väger dom då? 350 kg? Ska ett stackars djur av den storleken behöva bära runt på någon som väger en tredjedel av hästens egna vikt för dennes någons nöje? Fy tusan säger jag bara.
 
Ja de är viktbärande för sin storlek men att slänga upp en fullvuxen överviktig orutinerad man på en liten islandshäst kommer aldrig vara schysst mot en så liten häst.

Det är aldrig schyst att överlaste en häst oavsett ras så man får sätta nybörjaren på en lämplig häst för ändamålet.

PS. Hur mycket kan en tvåmeters kille ( människa alltså) på 85 kg tänks kunna bära i sin packning i jämförelse med en kille på 1.63 och 65 kg. Menar du att två meterstypen per automatik är mer viktbärande?
 
Det är aldrig schyst att överlaste en häst oavsett ras så man får sätta nybörjaren på en lämplig häst för ändamålet.

PS. Hur mycket kan en tvåmeters kille ( människa alltså) på 85 kg tänks kunna bära i sin packning i jämförelse med en kille på 1.63 och 65 kg. Menar du att två meterstypen per automatik är mer viktbärande?
 
200 cm, 85 kg = 21,3 BMI
163 cm, 65 kg = 24,5 BMI

Båda är normalviktiga. Den korta har antagligen lite mer hull eller muskler till sin längd än den längre mannen.

Skulle de ha samma BMI; (på ett ungefär)

200 cm, 97 kg
163 cm, 65 kg

Och så förutsätter vi att de båda har samma muskelstyrka och kondition för sin storlek.

Låt oss säga att de ska bära 20% av sin vikt.

Den långa; 19,4 kg
Den korta; 13 kg

Ska den korta bära 19,4 kg så får denne bära ungefär 30% av sin vikt.

Är den korta vältränad och har en högre muskelmängd och den långa mindre antal muskler. Ja då kanske de klarar samma vikt på likvärdigt vis. Men har de samma förutsättningar % mässigt i förhållande till sin storlek så bör den längre kunna bära mer vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp