för tung för engelskt fullblod?

proxyma

Trådstartare
Hej
Jag har funderat på nästan alla raser som skulle kunna passa mig.... men nu undrar om jag skulle kunna köpa ett eneglskt fullblod? väger 85kg (fick barn för ett år sedan) så extrakilona ska bort, siktar på 75 iaf i framtiden. Då till min fråga är om jag skulle kunna köpa ett fullblod? vet att det beror mycket på individ och så? jag håller på men akademisk ridkonst och kommer bygga upp hästen mycket från marken innan jag ens tänkt och sitta upp. men tycker ni tanken är helt orimlig ni som känner fullblod?
 
Fullblod avlas på snabbhet, inte rasstandard. Därför finns de i alla storlekar och modeller!

Så leta på individer, så kommer du förr eller senare att hitta en modell du trivs med!
Lycka till!
 
Det kan du absolut! Jag är 1,70 lång och väger 82 kg. Min häst, som är 50% fullblod och 1,63 cm i mkh, har inget som helst problem med att bära omkring på mig 5-6 dagar i veckan. Ser inte heller oproportionerligt ut.

 
Tycker inte alls du skulle vara för tung. Visst är väl fullblod smäckrare än halvblod, men de är ju inte gjorda av porslin för det ;)

Fullblodsstoet på min ridskola jag växte upp på var 153 och med maxvikt 75. Betänk då att det var "ridskolemaxvikt" då man sätter det extra lågt för att minska slitaget från nybörjare.

I en av vikt - och längdtrådarna var det en användare som en hade en tresiffrig medryttare till sitt fullblod. Alla hästar ju individer, är nog långifrån alla fullblod som klarar ryttare runt 100, men denna häst gjorde det med bravur.

Så som alltid: individen!
 
Fullblod finns av alla sorter modeller och varianter, det finns små, smäckra skrangliga och det finns stora maffiga. Min valack är 170 hög och drar 155 i täcken och har mycket massa, bred och kraftig över bog och bröstkorg osv. Väldigt många genom åren har trott att han är ett halvblod, då som flera sagt i tråden, alla inte har koll på att fullblod finns i olika varianter på det sättet.

Jag är 180 och väger 75 kg. Min häst passar mig perfekt i storlek.

en liten vägledning också som du alltid kan ha i bakhuvudet, är att man brukar prata om att maxvikt för en häst är att den inte ska bära mer än 1/6 av sin egen kroppsvikt. Inget du självklart kan gå på rakt av, för det är som sagt främst hur viktbärande hästen är i sig som individ som är det avgörande, men jag nämner det ändå i sammanhanget som en liten sak att ha med sig i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 586
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp