Förändring av hovbenet vid fång.

Westernponny

Trådstartare
Ni som har haft hästar som har haft fång o röntgat där ni ser rotation el sänkning av hovbenet.

Har ni röntgat igen efter ca 1 år för att se om hovbenet har kommit tillbaka till "rätt" läge eller gör det inte det?

Jag diskuterar detta med en som säger att det aldrig kommer tillbaka till rätt läge.

Men med rätt utförd hovvård tror jag att det kommer att bli bra igen.

Är jag helt ute o cyklar??

Tacksam för svar o diskussion!
 
Har hovben släppt från hovkapslen då är det nog kort. kände en hovslager i America som skulla kränga hovben upp i kapslen igen med ett special skoning, vet inte om det fungera för jag såg aldrig resultet.
 
Ni som har haft hästar som har haft fång o röntgat där ni ser rotation el sänkning av hovbenet.

Har ni röntgat igen efter ca 1 år för att se om hovbenet har kommit tillbaka till "rätt" läge eller gör det inte det?

Jag diskuterar detta med en som säger att det aldrig kommer tillbaka till rätt läge.

Men med rätt utförd hovvård tror jag att det kommer att bli bra igen.

Är jag helt ute o cyklar??

Tacksam för svar o diskussion!
Min ponny blev röntgad ca ett år efter fånganfallet. Hon hade haft sänkningar och rotationer i båda fram. Vi åkte till kliniken några ggr under det första halvåret och bilderna blev bättre för varje gång. När det hade gått ett år gick det inte att se på röntgen att hon hade haft fång. Hovbenet var i rätt läge i alla hovar.
 
Min ponny blev röntgad ca ett år efter fånganfallet. Hon hade haft sänkningar och rotationer i båda fram. Vi åkte till kliniken några ggr under det första halvåret och bilderna blev bättre för varje gång. När det hade gått ett år gick det inte att se på röntgen att hon hade haft fång. Hovbenet var i rätt läge i alla hovar.

Kunde du se om hovben hade slappt?
 
Kunde du se om hovben hade slappt?
Jag är inte riktigt med på vad du menar med släppt?
Under ett fånganfall är det nog ganska vanligt att (tyvärr) att hovbenet lossnar från hovväggen. Detta beror på att den vävnad (lamellerna) som binder fast hovbenet i hovkapseln går sönder. När detta händer ändrar hovbenet läge inuti hoven och då kan det antingen vinklas med spetsen nedåt (rotation) eller sjunka rakt ner mot marken (sänkning). Vad som händer och hur mycket det ändras varierar. Det beror alltså på hur stor del av lamellvävnaden som går sönder - enkelt förklarat.

Så för att svara på din fråga. Ja hovbenen måste alltså ha släppt delvis.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar med släppt?
Under ett fånganfall är det nog ganska vanligt att (tyvärr) att hovbenet lossnar från hovväggen. Detta beror på att den vävnad (lamellerna) som binder fast hovbenet i hovkapseln går sönder. När detta händer ändrar hovbenet läge inuti hoven och då kan det antingen vinklas med spetsen nedåt (rotation) eller sjunka rakt ner mot marken (sänkning). Vad som händer och hur mycket det ändras varierar. Det beror alltså på hur stor del av lamellvävnaden som går sönder - enkelt förklarat.

Så för att svara på din fråga. Ja hovbenen måste alltså ha släppt delvis.
Jag kan oxå tänka mig att det är så som du förklarar.
Jag skulle kunna röntga hovarna på min ponny för att se om det stämmer då de röntgades när hon hade fång för 9 månader sen.
Nu är hon bra o rids igen men det är några cm kvar på hoven innan den är helt ok.
Jag skall fundera om jag vill lägga de pengarna på röntgen bara för att få ett bevis på hur det är.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar med släppt?
Under ett fånganfall är det nog ganska vanligt att (tyvärr) att hovbenet lossnar från hovväggen. Detta beror på att den vävnad (lamellerna) som binder fast hovbenet i hovkapseln går sönder. När detta händer ändrar hovbenet läge inuti hoven och då kan det antingen vinklas med spetsen nedåt (rotation) eller sjunka rakt ner mot marken (sänkning). Vad som händer och hur mycket det ändras varierar. Det beror alltså på hur stor del av lamellvävnaden som går sönder - enkelt förklarat.

Så för att svara på din fråga. Ja hovbenen måste alltså ha släppt delvis.
Jag mena om du kunde se på röntgen om lamelvävnad hade gått av.
 
Min hade fång för 6 år sedan med rotationer på båda fram och sänkning på ena. För ett par år sedan röntgades hon på fram av annan orsak och man kunde då konstatera att det inte går att se längre att hon haft hovbensförändringar. Vare sig på insidan eller utsidan. Jag har en mycket skicklig hovslagare :) !
 
Det var var bra att du skrev det bettysmatte.

Skulle det vara så att det inte blir någon förbättring i hoven är det ju ingen ide att röntga vid nästa återfall.

Man kan ju bara se om det bli det är värre än första gången man röntgade isåfall.
 
Ni som har haft hästar som har haft fång o röntgat där ni ser rotation el sänkning av hovbenet.

Har ni röntgat igen efter ca 1 år för att se om hovbenet har kommit tillbaka till "rätt" läge eller gör det inte det?

Jag diskuterar detta med en som säger att det aldrig kommer tillbaka till rätt läge.

Men med rätt utförd hovvård tror jag att det kommer att bli bra igen.

Är jag helt ute o cyklar??

Tacksam för svar o diskussion!

Hej!

Min häst hade en hovbensrotation, men så vitt vi vet beror den på fel vinkel i hovarna och inte på fång (men hon behandlas som en fånghäst för säkerhets skull). När vi röntgade senast hade hon helt normala vinklar, så iaf när det beror på skoning kan rotationer gå tillbaka.

/Lavinia
 
Jag mena om du kunde se på röntgen om lamelvävnad hade gått av.
Jag kan inte kolla röntgenbilder, inte så bra i alla fall. Men jag har för mig att jag frågade veterinären om det gick att se vad som hade hänt med lamellerna och då alltså hur stor del av vävnaden som hade gått sönder. Jag tror inte att hon kunde se det, inte tydligt i alla fall. Det är sex och ett halvt år sedan och jag kommer inte riktigt ihåg allt.
 
Jag kan inte kolla röntgenbilder, inte så bra i alla fall. Men jag har för mig att jag frågade veterinären om det gick att se vad som hade hänt med lamellerna och då alltså hur stor del av vävnaden som hade gått sönder. Jag tror inte att hon kunde se det, inte tydligt i alla fall. Det är sex och ett halvt år sedan och jag kommer inte riktigt ihåg allt.
Det var det jag är nyfiken på, om lamell har gert sig och hovbenen har slappt från hovkapslen då har jag svor att tänka att hoven kommer att bli normal igen.
Jag ska kola med klinik hovslager kompis som är lite mer insätt just i fång.
 
Lägger till att i samma veva som vi röntgade första gången hittades en enorm hålvägg i samma hov som rotationen. Hålväggen försvann med riktigt bra skoning- den sämre skoningen belastade lamellerna så de belastades mer och separerade och blev ingång för bakterier...

Nu har fröken ingen hålvägg kvar *peppar peppar*
 
Prata med kompisen som är en av landets främsta fång hovslagar, fick titta på röntgen på nyss kommen fång ponny, så länge infektion har inte trängt sig upp till kronranden där tillväxten kommar ifrån kan hoven läckar utt med tid, däremot har det blivit hovbenssänkning då är det tvycksom om återställning.
Det gick inte att se lammelen på röntgen.
 
Jag har nog förstått det som att även en sänkning kan läka ihop. I alla fall har det gjort det på min häst. Sänkningar kan vara svåra att se. När min ponny hade fång såg inte den första veterinären att hon hade sänkningar. Hon hade inte så stor erfarenhet av fång och därför bytte jag till en annan klinik.

Men det bör ju bero på hur stor del av lamellerna som har skadats och var i hoven denna skada sitter.
 
Hovbenet går inte tillbaka, men hovkapseln kommer växa efter hovbenets nya läge. Om hästen verkas korrekt med utgångspunkt i den nya vinkeln (krävs ffa kort tå) kommer hovbenet få normalt läge igen när hovkapseln växt ut i sin nya position.
 
Hovbenet går inte tillbaka, men hovkapseln kommer växa efter hovbenets nya läge. Om hästen verkas korrekt med utgångspunkt i den nya vinkeln (krävs ffa kort tå) kommer hovbenet få normalt läge igen när hovkapseln växt ut i sin nya position.
Eftersom du säger att hovbenet får normalt läge då är väl hovbenet tillbaka där det alltid har varit?

Jag har lärt mig att hovbenet aldrig kan ändra läge för det sitter där det sitter (skelettdel).

Det är hovkapseln som flyttas från hovbenet pga lamellerna blir försvagade och släpper sin hållfastighet och då "skjuts" hovväggen framåt.

Det är därför viktigt att tån är kort och överrullad för att det inte skall spänna x mycket i lamellerna som skall hålla fast hovkapseln med hovbenet.

Intressant att diskutera!
 
Jag har nog förstått det som att även en sänkning kan läka ihop. I alla fall har det gjort det på min häst. Sänkningar kan vara svåra att se. När min ponny hade fång såg inte den första veterinären att hon hade sänkningar. Hon hade inte så stor erfarenhet av fång och därför bytte jag till en annan klinik.

Men det bör ju bero på hur stor del av lamellerna som har skadats och var i hoven denna skada sitter.[/QUOTE]
Korrekt.
Problem som uppstå med dessa fång häst är att hästen ofta bli lätt omfot och måste gå med sulor om den ska brukas.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: mily
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp