Förbättra hage

DarkInNight

Trådstartare
Snart är det höst. Höst betyder lera :wtf:

Jag vill förbättra hagen inför lerintåget och funderar på vad det finns för olika alternativ.

Hur har ni gjort? Fungerat bra?
Hur stor yta och hur många hästar? :)
Gärna före och efterbilder :up:
 
i stallet där jag är uppstallad på vintern gjorde han en cementplatta tror den är 3*3 meter på den så står höhäcken. så hästarna står tort och lerfritt när de äter. blir lerigt runt om men inte på samma vis som tidigare.
 
Jag la ut 10 ton grus förra hösten, det mesta lades vid ingången till ligghallen och lite vid grinden, det är en enorm skillnad men det skulle behövas minst 20 ton till för att jag skulle vara nöjd. Och då är det bara en väldigt liten yta av hela hagen.
Jag har 4 hästar varav 2 är shettisar.

Får inte upp nån blid nu.
 
Jag la ut enorma mängder grus förra året. Jag gjorde enligt konstens alla regler. Först markduk, sedan bärlager och sist väggrus. Vad har hänt i år tror ni ... jo då GRÄS växer överallt. SUCK och dubbelsuck :banghead::banghead::banghead:
Men det var bra hela förra hösten, vintern och våren. Tror det får bli lite eller ganska mycket ättika och sedan ett nytt tunnare lass med väggrus.
Jag la vid grindarna i varje lösdriftshage, utanför ligghallarna (jag har tre lösdrifter) och så en matplats i varje hage där jag har deras matburar.
Det kommer gå 6 ston i sto-lösdriften, 3 valacker och en hingst i valack-lösdriften och 3 unghingstar i hingst-lösdriften.
 
i stallet där jag är uppstallad på vintern gjorde han en cementplatta tror den är 3*3 meter på den så står höhäcken. så hästarna står tort och lerfritt när de äter. blir lerigt runt om men inte på samma vis som tidigare.
Var det tak över plattan :)
Jag skulle inte våga ha en slät platta, kan ju bli snorhalt vintertid om (när) det fryser till.
 
Jag la ut 10 ton grus förra hösten, det mesta lades vid ingången till ligghallen och lite vid grinden, det är en enorm skillnad men det skulle behövas minst 20 ton till för att jag skulle vara nöjd. Och då är det bara en väldigt liten yta av hela hagen.
Jag har 4 hästar varav 2 är shettisar.

Får inte upp nån blid nu.

Blev det bra utan markduk?
Är i valet och kvalet och jag ska vara ordentlig och använda markduk eller om jag bara ska köra på med grus :)
 
Jag la ut enorma mängder grus förra året. Jag gjorde enligt konstens alla regler. Först markduk, sedan bärlager och sist väggrus. Vad har hänt i år tror ni ... jo då GRÄS växer överallt. SUCK och dubbelsuck :banghead::banghead::banghead:
Men det var bra hela förra hösten, vintern och våren. Tror det får bli lite eller ganska mycket ättika och sedan ett nytt tunnare lass med väggrus.
Jag la vid grindarna i varje lösdriftshage, utanför ligghallarna (jag har tre lösdrifter) och så en matplats i varje hage där jag har deras matburar.
Det kommer gå 6 ston i sto-lösdriften, 3 valacker och en hingst i valack-lösdriften och 3 unghingstar i hingst-lösdriften.
Kan gräset ha följt med väggruset?
 
Var det tak över plattan :)
Jag skulle inte våga ha en slät platta, kan ju bli snorhalt vintertid om (när) det fryser till.

Nej inget tak över plattan, vi var oxå oroliga att det skulle bli halt. Men förvånande nog var det inte det. Eftersom den ej är helt ren utan lera och hösilag mm på (vi mockar plattan men blir ju smutsig direkt av hästarna) Plattan är så pass liten att de är bara där om de äter, dvs inge de springer omkring på.
 
Jag låter gräva bort all matjord på en yta framför ligghallen. Ytan i fråga är säkert 20*30 meter.
Tur jag har en kompis som har både grävmaskin och lastbil...
gör om varje år, funkar skapligt.
 
Jag la in 8 ton grus i ingången till min tjejs hage för 3 år sen. Ingen matta, inget bärlager. Hon gick själv till förra hösten och nu har dom varit 2 hästar i hagen. Nu börjar leran komma upp igen.

I lösdriftshagen la dom in mängder vid grinden och på en stig, grinden har lite kvar, stigen är borta.

I ett tidigare stall höll markduk, plattat bärlager och grus ovanpå hållt i ca 10-15 år. Där stog 4 hästar på minimal yta.

/Lavinia
 
Jo ... men jag tror kanske det inte var en så bra markduk. Visserligen dyra men de har ju verkligen inte gjort sitt jobb. Ska köpa en annan sort när jag förbättrar någonstans.
Fast markduk används ju för att materialen inte ska blanda sig? Typ leran med gruset.
Inte alls för att förhindra växtlighet (nerifrån sas).

Att det börjat växa gräs beror nog absolut främst på sånt som kommer uppifrån, frön och så vidare som gror och börjar växa. Och det är ju svårt att komma ifrån. :p
 
Fast markduk används ju för att materialen inte ska blanda sig? Typ leran med gruset.
Inte alls för att förhindra växtlighet (nerifrån sas).

Att det börjat växa gräs beror nog absolut främst på sånt som kommer uppifrån, frön och så vidare som gror och börjar växa. Och det är ju svårt att komma ifrån. :p
Jag var helt säker på att man la den OCKSÅ för att förhindra växtligheten. Men så kanske det inte är. Och som sagt - det som kommer ovanifrån är ju svårt att göra något åt.
 
Jag var helt säker på att man la den OCKSÅ för att förhindra växtligheten. Men så kanske det inte är. Och som sagt - det som kommer ovanifrån är ju svårt att göra något åt.
Der var min sambo som berättade när vi diskuterade markdukar för nåt år sen.
Han jobbar med sånt så jag antar han vet.
Han sa också att det är en jättevanlig missuppfattning att markduk ska hålla växtlighet borta.
Jag trodde nämligen att min då nyanlagda stenrabatt med en supermarkduk under skulle göra rabatten 'underhållsfri' på ogräs. :angel:
It didn't :cautious:
 
Der var min sambo som berättade när vi diskuterade markdukar för nåt år sen.
Han jobbar med sånt så jag antar han vet.
Han sa också att det är en jättevanlig missuppfattning att markduk ska hålla växtlighet borta.
Jag trodde nämligen att min då nyanlagda stenrabatt med en supermarkduk under skulle göra rabatten 'underhållsfri' på ogräs. :angel:
It didn't :cautious:
Hahaha - vad synd :p
Nää som sagt - det får väl bli massor av ättika och sedan på med mera grus innan det är dags för hästisarna att flytta in i lösdrifterna.
 
Blev det bra utan markduk?
Är i valet och kvalet och jag ska vara ordentlig och använda markduk eller om jag bara ska köra på med grus :)
Ja jag är nöjd än så länge, det är faktiskt riktigt fint vid grinden fast det har regnat förbaskat mycket. Men nu hyr jag bara in mig och om det hade varit min egen gård så hade jag nog varit noggrannare och lagt markduk under tror jag.
 
Der var min sambo som berättade när vi diskuterade markdukar för nåt år sen.
Han jobbar med sånt så jag antar han vet.
Han sa också att det är en jättevanlig missuppfattning att markduk ska hålla växtlighet borta.
Jag trodde nämligen att min då nyanlagda stenrabatt med en supermarkduk under skulle göra rabatten 'underhållsfri' på ogräs. :angel:
It didn't :cautious:

Det finns olika typer av markduk, vissa håller gräs borta bättre än andra.
Och sen växer gräs både underifrån och uppifrån. Att hålla gräs borta helt är svårt, i paddockar tex växer det ju på nolltid om man inte harvar/rider som en galning. Många större anläggningar saltar paddockarna..
 
Bläeh. Nu är det lera igen.
Jag köpte ett lass med grus förra året och fyllde upp på ett ställe. Blev bra just där iallafall.
Tänkte att jag får ta ett lass per år och fylla upp hagen bit för bit.

Men nu i höst tänkte jag även fixa en fräsch utfodringsplats, och har helt tappat bort vad sådana här plattor som man fyller med grus heter?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp