Förbättra tölt

Cattis_E

Trådstartare
Hej!
Ny på islandsforumet här ;)
Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden.
Jag har sett ut en (men kontraktet är inte underskrivet än så jag väntar med detaljer).

Har tidigare ridit i islandsstall ett antal år med träningar en gång i veckan.
Hästen jag sett ut har svag tölt så den kommer jag behöva jobba på.
Verkar vara passtaktig i tölten men väljer gärna trav då tölten är svag.
Hur börjar jag stärka tölten på bästa sätt?
Jag har ingen erfarenhet av viktboots, kan det hjälpa hästen att hitta takten i tölt på något sätt?
Missförstå mig inte, håller mig gärna borta från bootsen. Funderar bara på hur jag ska få till den bästa tänkbara starten av töltträningen.
Naturligtvis tänker jag också rida för tränare, men först behöver h*n banta lite och bygga lite kondition.
Tänker att ni kanske har något tips på vägen jag kan använda medan jag gör det.

Vet inte om han är fyr- eller femgångare, men nuvarande ägare har aldrig ridit som annat än fyrgångare och gissningsvis kanske han bara är det med tanke på den än så länge tråkiga tölten.

Alla tips om övningar och tankesätt emottages tacksamt.
 
Island tränare?
Känns som att det är bättre att göra rätt från början så man inte tar in tränare efter att man försökt och misslyckats själv.
 
Island tränare?
Känns som att det är bättre att göra rätt från början så man inte tar in tränare efter att man försökt och misslyckats själv.
Har du läst hela inlägget?
Jag skrivet att jag ska rida för tränare.

Jag kanske var otydlig men jag undrade om det var något jag kunde tänka på innan jag åkte till tränare. Jag åker inte till tränare dagen efter den flyttat till mig? ;)
 
Kvalitet före kvantitet! om tölten är svår nu kanske du ska lägga den åt sidan och banta honom genom de andra gångarterna. Rid ut och rid helt vanlig dressyr, allt för att få honom lösgjord och stark.
Ska du ge dig på tölten så tänk korta bitar och bakifrån, flytta åt sidan, rid med skänkel och säte, låt honom inte springa runt i fel form. öka skritten så det nästan blir tölt i korrekt form och takt, så fort han tappar det så sakta ner igen. du ska hålla dig på gränsen där hästen fortfarande går bra, utan att öka tills han tappar det, helst.
Skippa viktboots tills han är starkare!

Jag tycker alltid nyckelordet är kvalitet. förutom kanske om man har en vältränad häst där man ska introducera mer ökad tölt t.ex, då kan man gå utanför lådan och tänka på farten före finheten.
Men med din häst låter det som att du måste pränta in korrekthet i gångarten :) och massa kul! mycket beröm och jobba korta stunder!
 
Har du läst hela inlägget?
Jag skrivet att jag ska rida för tränare.

Jag kanske var otydlig men jag undrade om det var något jag kunde tänka på innan jag åkte till tränare. Jag åker inte till tränare dagen efter den flyttat till mig? ;)

Oj förlåt jag missade det :o
Pinsamt värre.

Håller med föregående talara, läg åt sidan nu. Lär känna hästens knappar lite och börja tölta med tränaren senare.
Lycka till
 
Behöver hästen bantas börjar du där, en fet häst blir stel och får ofta spänningar, töltträning i dagsläget vore värdelöst. Sen kan det mycket väl vara så att det krävs nån behandling av Equiterapeut/massör eller liknande när hästen bantats, eftersom det inte går att rida lös en fet häst och då kan det finnas långt gångna spänningar och låsningar som behöver hjälp att åtgärdas. :)

I vissa fall släpper tölten av i princip enbart det, i andra fall får man jobba mer, men då har man ett nytt utgångsläge och får utvärdera det då.
 
Behöver hästen bantas börjar du där, en fet häst blir stel och får ofta spänningar, töltträning i dagsläget vore värdelöst. Sen kan det mycket väl vara så att det krävs nån behandling av Equiterapeut/massör eller liknande när hästen bantats, eftersom det inte går att rida lös en fet häst och då kan det finnas långt gångna spänningar och låsningar som behöver hjälp att åtgärdas. :)

I vissa fall släpper tölten av i princip enbart det, i andra fall får man jobba mer, men då har man ett nytt utgångsläge och får utvärdera det då.
Det låter ju lovande. Och du har rätt, steg ett är att banta.
Ja, lösgjordhet behöver man ju till i stort sett allt man vill åstadkomma med en häst :)
Så lösgjord i andra gångarter, sedan plocka in i tölt några steg när det känns som förutsättningarna är rätt :). Och det kan dröja att från veckor till månader innan förutsättningarna är riktigt bra för att tälta "sträckor"..

Tack för tips!
 
Ta hjälp av tränare som kan se er live. Man kan rida för instruktör med ALLA hästar; är hästen ur kondition så informera om det. Bara för att man har instruktör på marken betyder det inte att man måste rida 1h ;)

Jag hade börjat med tölten om hästen kan de grundläggande hjälperna: gå fram, förhållning och kan lätt flytta sig för skänkeln. Tölt är inte jobbigare än ex galopp.
Jag töltsätter ett helt gäng hästar per år i mitt arbete och man måste börja nångång och kanske i början inte kräva så mycket än just rätt gångart. Takt och lite senare form kommer ju mer utbildad hästen blir.
 
Men om ryttaren inte har erfarenhet av att töltsätta känns det som en dålig idé att ta tölten innan hästen är påverkbar.
Att ett proffs kan påbörja hästens töltutbildning i dålig takt och form är ju en sak. Är man inte så erfaren är det bättre att fokusera på kvalite.
 
10 månader senare kommer en uppdatering ;)
Funi har varit med om mycket i sitt liv.
Han har visat sig vara nervösare än jag trott och vi har fokuserat mycket på att få honom avspänd trygg och att skapa tillit till mig.
När han slappnar av är han en helt underbar häst och det gör så ont i hjärtat om hur missförstådd han varit.
Därmed har vi jobbat väldigt lite på tölten.
Om han tycker tölt är svårt så är det liksom meningslöst att försöka om han inte är helt avslappnad. En spänd häst töltar inte så bra....

Några steg har vi haft och jag nöjer mig med det de dagar det fungerar.
Saktar alltid av och börjar om ifall det blir grisepass.
Fin trav har han, och en gång i somras valde han pass i stället för galopp.
Han får trava på med enstaka försök till tölt när det känns som rätt dag tills han är ännu tryggare med mig.

Bilder från i vintras/våras. Han har lite mer muskler nu, men har ingen bra bild uppladdad än från i höst..

170311%2B%25287%2529.JPG

170501%2B%25287%2529.JPG


Funi%2Bmaj.JPG
 
Han gick på sommarbete i Ljunghem tillsammans med min häst 2007.
Jag har träffat hans föräldrar också.
Har pratat lite med dem som födde upp och red in honom.
Det verkar vara någonstans senare det inte gått så bra och han blivit såhär nervös. Men har har bytt ägare minst fem gånger sedan de sålde. Vilket de verkar ha gjort när han var fem år..

Berätta gärna mer om hans föräldrar och honom som liten.
 
Behöver hästen bantas börjar du där, en fet häst blir stel och får ofta spänningar, töltträning i dagsläget vore värdelöst. Sen kan det mycket väl vara så att det krävs nån behandling av Equiterapeut/massör eller liknande när hästen bantats, eftersom det inte går att rida lös en fet häst och då kan det finnas långt gångna spänningar och låsningar som behöver hjälp att åtgärdas. :)

I vissa fall släpper tölten av i princip enbart det, i andra fall får man jobba mer, men då har man ett nytt utgångsläge och får utvärdera det då.

Varför skulle det inte gå att lösgöra en fet häst?
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska tävla femgång för första gången nästa helg! ska bli riktigt roligt.. då jag endast tävlat tölt och fyrgång förut. Någon som har...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: Echa
·
Islandshäst Jag läste på Niela's blogg att hon fått mängder med tips via pm om hur hon kan förbättra Jorunns tölt och sitt eget sätt att rida...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
14 035
Senast: Niela
·
O
Islandshäst Jag kan ha gjort ett misstag! Eller troligen har jag gjort det. Eller kanske inte. :confused: :confused: Så här är det. Jag har en...
2
Svar
31
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp