Förbjöd skolkort med killar i klänning!

Luff

Trådstartare
Helt otroligt. Nu har jag inte sett mer än inslaget men hur i jösse namn kan någon skola år 2015 resonera såhär.
"-Ja tjejerna kan väl ha killkläder men det är inte ok att killarna har klänning."
HJÄÄÄÄLP.
Det började ju som en plojgrej men tackolov tog ungdomarna det ett steg längre när dom förstod hur skolans representanter faktiskt tänkte.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/87969
 
Tycker det är starkt av eleverna att ta tag i det hela och stå för sina åsikter.
Sanslöst av skolan däremot, vilken forntida tidsepok lever dem i tro? :crazy:
 
Är väl inte heller första gången folk spexar? Sett många bilder genom många år där killar haft klänning, peruk osv. Tjejer i kostym osv.

Så förstår inte alls detta..
 
Har inte sett inslaget men hörde reportage häromdagen på SR nyheterna och rektorn sa då att de använde skolkatalogen som verktyg bla. för att lära sig namn etc och de ville då att de som var med på bild skulle se ut som de normalt sett gör. Rektorn hade inga problem med att man klädde sig i klänning om man normalt sett gjorde det oavsett vilket kön man var men eftersom ingen av killarna gjorde det i vanliga fall tyckte inte de att det var lämpligt.

Jag kan hålla med om att jag tycker det blir lite fånigt att man ska klä ut sig när man tar skolfoto oavsett om man tar på sig en gorillautklädsel eller klär sig i klänning om man är man.
Om man normalt sett bär kvinnokläder så får man såklart ha på sig det.
Sen är det väl ingen stor grej eg vad man har på sig men jag tycker det blir lite väl mycke hets mot rektorn då det tolkas som man inte alls får ha på sig klänning om man är kille vilket inte alls var vad han menade.
 
Helt bisarrt verkligen. Har for mig att jag laste att katalogerna anvandes av polisen ocksa.
Bortsett fran forntida asikter osv. sa kan jag inte forsta hur detta ar ett problem. Alla mina barn gjorde spexfoto i nian (i tva olika skolor) och da tog man 2 foton pa 2 olika dagar. Ett vanligt och ett spex som eleverna bestamde helt sjalva over.
 
Jag tycker nog att den här historien pekar på två sidor av samma mynt - transfobi. Ena sidan är att ungdomarna klädde ut sig - "höhö kille i klänning!". Andra sidan är att skolan tyckte att det var för tramsigt.

I den bästa av världar hade inget av det skett.
 
Bortsett fran forntida asikter osv. sa kan jag inte forsta hur detta ar ett problem. Alla mina barn gjorde spexfoto i nian (i tva olika skolor) och da tog man 2 foton pa 2 olika dagar. Ett vanligt och ett spex som eleverna bestamde helt sjalva over.
Och det är här det skaver för mig. Skaver big time. Jag tycker det känns så jävla unket att det 2015 ska va spex och hihihi att killarna har på sig "tjejkläder" på skolfotot. Det är liksom spex och skämt och tokigt och helt okej att det är så, trots att vi vet hur jävla kämpigt det är för ungdomar att växa upp och inte känna sig helt bekväma i sin könsidentitet. Om man okejar och hejar på såna spexfoton gör man ju vissa ungdomars och vuxnas identiteter till nåt kul, till ett skämt, och jag tycker personligen att det är fel grupp att driva med.

Jag tycker ungarna ska få ha på sig vad de vill, inom rimliga gränser liksom, men har väl mest problem med detta organiserat som "spex".
 
Och det är här det skaver för mig. Skaver big time. Jag tycker det känns så jävla unket att det 2015 ska va spex och hihihi att killarna har på sig "tjejkläder" på skolfotot. Det är liksom spex och skämt och tokigt och helt okej att det är så, trots att vi vet hur jävla kämpigt det är för ungdomar att växa upp och inte känna sig helt bekväma i sin könsidentitet. Om man okejar och hejar på såna spexfoton gör man ju vissa ungdomars och vuxnas identiteter till nåt kul, till ett skämt, och jag tycker personligen att det är fel grupp att driva med.

Jag tycker ungarna ska få ha på sig vad de vill, inom rimliga gränser liksom, men har väl mest problem med detta organiserat som "spex".

Ja visst. Men nu var det ju om att ledningen tyckte man skulle se hur de sag ut och da galler det ju vilket spex som helst dar man klar ut sig och kanske malar sig i ansiktet. Det var min poang.
 
Om man normalt sett bär kvinnokläder så får man såklart ha på sig det.

Om en tänker ett steg längre så kan det kanske vara så att det finns någon i klassen som är trans, men som inte vågar klä sig som hen vill i vanliga fall. Det som vi andra ser som ett spex är kanske den personens enda dag att klä sig i de attribut hen vill? Killarna i klassen kanske vet om det, och är med på "spexet" för att stötta sin kompis? Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet.

Genom att kalla klänning för kvinnokläder är du med och snävar åt normen för hur en får lov att klä sig utifrån sin könstillhörighet.

Många som är trans bär normalt inte kläder som anses tillhöra det motsatta könet eftersom det inte är socialt accepterat. De vågar helt enkelt inte.
 
Vad är problemet egentligen?
Skolan har två klassfotograferingar, en där man vill ha eleverna fotograferade som de brukar se ut, och en där klasserna får - om de vill - vara kreativa på.

Så på den första, den vanliga fotograferingen, kommer en klass och är kreativ - och blir ombedda att bara se ut som vanligt.
 
Helt bisarrt verkligen. Har for mig att jag laste att katalogerna anvandes av polisen ocksa.
Bortsett fran forntida asikter osv. sa kan jag inte forsta hur detta ar ett problem. Alla mina barn gjorde spexfoto i nian (i tva olika skolor) och da tog man 2 foton pa 2 olika dagar. Ett vanligt och ett spex som eleverna bestamde helt sjalva over.

De hade också spexfoto, vid ett annat tillfälle än det här som skulle vara det "seriösa". (så jag kan nästan, nästan förstå rektorns åsikt. Om det inte hade varit så att man faktiskt såg ansiktet på alla och pedagogen tänkte tillåta tjejerna i kostym men inte killarna i klänning.)

Helvrickat faktiskt, låter som att de iskallt räknar med att det enda ungdomarna kommer att åstadkomma i livet är kontakt med socialen och polisen, vilken attityd hos skolan. De kunde ju i alla fall låtsas att de tror på dem. Vi hade då bara ett klassfoto när jag gick i skolan och vi brukade ha skumma frisyrer,lugg över halva ansiktet, solisar och alla i basker, det var ju halva poängen och kommenderade spexfoton är ju urtrist.
 
Förstår inte alls problemet? Visst att katalogen kanske nån gång i sällsynta fall skulle användas för identifikation men det faller ju på att kidsen i den åldern byter både hårfärg, klädstil och växer till sig i vissa fall från en dag till annan ska det också förbjudas?

Min dotter har både varit mörk, blond, blå och nu lila i håret på mindre än ett halvår, det ju knappt så jag känner igen henne mellan varven.. Jag tvivlar starkt på att hon går att känna igen på ett lätt sätt från senaste skolkatalogen då hon förutom detta också växt så det knakar åt alla håll och ledder. Tycker attityden är väldigt tråkig och negativ, med tanke på vilken tid vi lever i så lär det väl vara det minsta problemet att uppbringa ett pin-färskt foto om det skulle behövas istället för att ta till en flera månader gammal skolkatalog?
 
Ja visst. Men nu var det ju om att ledningen tyckte man skulle se hur de sag ut och da galler det ju vilket spex som helst dar man klar ut sig och kanske malar sig i ansiktet. Det var min poang.
Och min poäng var bara att jag tycker att det är trist att spex så ofta betyder killar i "kvinnokläder". Som om samhället behöver mer av det.

Jag liksom spann vidare på det du skrev.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp