Förbjudna ord.

landsbygdsbo

Trådstartare
Hörde en replik från en film häromsistens:
Den vite: - Vi kallar er färgade, men vad vill ni bli kallade egentligen?
Den färgade:- Negros (amerikansk film)Negrer
Den vite: -??
Den färgade: - Ja, det är egentligen ni som borde kallas färgade! Ni blir röda när ni blir generade eller förbannade, blå när ni tappar luften, gula när det hettar till sig i luften...och så har ni mage att kalla oss färgade...

Ur en film om en grupp färgade jaktpiloter som umgås med några bombplansbesättningar de eskorterat under ww2.
Divisionen fanns i verkligheten (red tails"
 
Jag undrar lite vad du vill säga med rubriken och trådstarten? Är replikskiftet ett sätt att närma sig ämnet förbjudna ord alltså?

Tar det som det. (Fast det finns väl redan en tråd om rasistiska ord?)

Ja idag betraktas colored som ett rätt så förlegat och potentiellt nedsättande ord. Om än inte fullt så nedsättande och rasistiskt som negro.

Iom Medborgarrättsrörelsen i USA blev black något av det nya ordet.

People of color brukar däremot användas en del (även om det också ifrågasatts, fast av andra skäl än ordet color i sig) i den amerikanska samhällsdebatten för att beskriva den diskriminerade gruppen i det rasistiska samhället, dvs alla icke-vita. Det är alltså en väldigt bred term och syftar inte specifikt på svarta.
I Storbritannien används så vitt jag vet bme, black and minority ethnic groups, istället för poc för att beskriva landets grupp av rasistiskt diskriminerade människor. Men det är ett sidospår, antar jag.
 
Yes, precis som @Foinix säger är "coloured" ett mycket otrevligt ansett ord av de flesta.

Tråden leder osökt till denna dikt, som sägs vara skriven av Malcolm X (vissa säger att den skrevs av en afrikansk flicka 2006 men det kan inte stämma för jag vet att jag läste den på högstadiet):

When I born, I black.
When I grow up, I black.
When I go in sun, I black.
When I scared, I black.
When I sick, I black.
And when I die, I still black.

And you white people.
When you born, you pink.
When you grow up, you white.
When you go in sun, you red.
When you cold, you blue.
When you scared, you yellow.
When you sick, you green
And when you die, you grey…

And you calling me colored??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp