Förbrukade hästskor

Antiqua

Trådstartare
Pja, högen av förbrukade hästskor efter alla hästar har bara växt på hög sista 4 åren:angel: ;), så nu undrar jag nyfiket vart ni gör av alla era? Kör ni dom till återvinningen eller har ni något annat bra tips på hur man blir av med ett några hundra kilo skor? Finns "järnsamlare" som är intresserade av att komma och hämta? Hur hittar man dom isf?Blir ett makalöst tungt jobb att packa ihop och köra till sopsorteringen:crazy:
Har inte behövt bry mig förut när jag stod inackorderad, men nu när jag har eget stall så, ..hur gör ni? Högen bara växer och nånstans måste jag ju göra av dom;)
 
Sv: Förbrukade hästskor

Jag har för mej att ridskolan där jag står inackorderad får något för dem. Om de säljs som järnskrot kanske? Sist skorna forslades iväg, så blev det ett helt badkar fullt :crazy:
 
Sv: Förbrukade hästskor

Svetsa en parkbänk och bord av dem.
Det gjorde jag och stallägaren i somras.

/B
 
Sv: Förbrukade hästskor

Få betalt för dom dessutom vore ju ännu bätte:D, då kan man lägga pengarna i hinderkassan;). Men - jag blir som sagt bara glad om nån vill hämta så man slipper omaket att "kasta dom" själv. Undra vart man får tag i "järnskrotnissar"...?

Babe - Låter häftigt, har du kort?:). Problemet är att jag har ingen svets och det är inte riktigt vad jag vill lägga mina pengar på;). Men idén är god!
 
Sv: Förbrukade hästskor

Min pappa är delägare i en bilskrot, de betalar för hästskor om man kommer och vill kasta. Det är ju fint järnskrot :)
 
Sv: Förbrukade hästskor

Hovslagaren tar alltid med sig skorna, har alltid gjort. Undantaget om det är några speciella skor som jag vill behålla, eller under tävlingssäsongen, då behåller vi senaste omgången som "reservskor", om någon skulle tappas, men då tar han med sig förra omgångens skor istället.
Både jag o hovslagaren anser att det ingår i priset att han tar hand om skrotet..
 
Sv: Förbrukade hästskor

förra hovslagaren tog med sig skorna, nuvarande gör det inte. slänger skorna i metal-skrots-containern som står vid pappas verkstad :p.
men annars är det väll återvinnings centralen/soptippen man får köra till...
 
Sv: Förbrukade hästskor

Min pappa är delägare i en bilskrot, de betalar för hästskor om man kommer och vill kasta. Det är ju fint järnskrot :)

Vart ligger din pappas bilskrot nånstans? :D
Finns nån bra "skrotsida" man kan annonsera ut skor mot hämtning tro..? Skulle vara toppen ju:bump:
 
Sv: Förbrukade hästskor

Hittade lite bilder på vad man kan göra av hästskor;):

Vinhållare
v7fk3s.jpg


Fyrkrok
1z306qt.jpg


Krokar
16lljz7.jpg


1h5ixh.jpg


Ljuslyktor
149xut4.jpg


Ljusstake
if29e0.jpg


Tänkte att man kunde göra något sånt om man tycker det är kul att pyssla lite. Annars kan man ju köra det till återvinning.
 
Senast ändrad:
Sv: Förbrukade hästskor

Kl*

Istallet som jag växte upp i hade vi gjutit in skorna i golvet så man kunde se vart hästarna brukar gå. ;)
Som en gång igenom stallet :)

Och för varje häst som bott i stallet sparades en omgång skor och som sedan blev fastsatta på utsidan av stallväggen :D

Min mormor som inte är hästmänniska men som älskar häst-& torpargård känslan: brukar "stjäla" skor från mig för att sätta upp runt fönstren på huset.

Stockarna i taket i vardagsrummet finns det MASSOR med skor uppsatta.

Nu vill mormor ha riktigt minismå skor till ngt.
Nackdelen är att de måste vara begagnade.
"Annars finns det ingen hästkänsla!" Som hon säger :p
 
Sv: Förbrukade hästskor

Förr i världen så smidde man om gamla hästskor till muskötpipor :D

Idag så är det dels ingen som snålar och smider om järn på det viset och dels så är det inte så stor åtgång på musköter...

Men faktum kvarstår att järnet i hästskor har otroligt hög smidbarhet och går bra att svetsa i så det är mest bara fantasin och tidsåtgången som sätter gränser för vad som går att tillverka av begagnade hästskor.

En ässja eller en gassvets, ett städ och en hammare och kanske en MMA/TIG/MIG/MAG-svets... sen är det bara att sätta igång och skapa.
 
Sv: Förbrukade hästskor

Var någonstans bor du (eller hon)? Kanske kan hjälpa till med skoletandet :)
 
Sv: Förbrukade hästskor

Man kan ge till lågstadieskolor/förskolor/liknande också ifalld e vill ha till pysseltimmarna. Att måla och dekorera skorna och sätta kort i etc. brukar ju vara skoj:idea:.
 
Sv: Förbrukade hästskor

Kan B-ponnyskor vara aktuellt kan du slänga iväg ett PM så kollar jag om det finns några kvar i någon låda från när vi hade liten ponny. Hon kommer dock att få putsa av dem om det är något hon vill ha för det var ett par år sedan vi tog bort lilla ponnyn. Kan slänga upp en fråga till en hästbekant också som bor lite utanför Linköping.
 
Sv: Förbrukade hästskor

Pja, högen av förbrukade hästskor efter alla hästar har bara växt på hög sista 4 åren:angel: ;), så nu undrar jag nyfiket vart ni gör av alla era? Kör ni dom till återvinningen eller har ni något annat bra tips på hur man blir av med ett några hundra kilo skor? Finns "järnsamlare" som är intresserade av att komma och hämta? Hur hittar man dom isf?Blir ett makalöst tungt jobb att packa ihop och köra till sopsorteringen:crazy:
Har inte behövt bry mig förut när jag stod inackorderad, men nu när jag har eget stall så, ..hur gör ni? Högen bara växer och nånstans måste jag ju göra av dom;)

Tror du kan sälja dom på närmaste Stena anläggning.
Leta efter Stena Metall i din närhet..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp