Fördelar med Arvidsjaur?

Jamtland

Trådstartare
Jag har en bekant som precis fått uppehållstillstånd, hon kommer från Armenien med sin 10- åriga dotter. Nu har hon fått en kommunplacering, i Arvidsjaur.
Hon är lite förskräckt då allt hon vet är att det ligger norrut , hon trodde det var snö på gatorna...
Så jag vänder mig till allvetande Buke för mer info, Hur är Arvidsjaur?! Google kan ju bara förse oss med statistik, inte besvara frågor som om skolan är bra, finns det något kafe som hon kan arbetsträna på, finns det fler invandrare där?

Skulle gärna vilja hjälpa henne med lite bakgrundsinformation för att det ska kännas lite bättre för henne.
/ Jenny
 
Jag har en bekant som precis fått uppehållstillstånd, hon kommer från Armenien med sin 10- åriga dotter. Nu har hon fått en kommunplacering, i Arvidsjaur.
Hon är lite förskräckt då allt hon vet är att det ligger norrut , hon trodde det var snö på gatorna...
Så jag vänder mig till allvetande Buke för mer info, Hur är Arvidsjaur?! Google kan ju bara förse oss med statistik, inte besvara frågor som om skolan är bra, finns det något kafe som hon kan arbetsträna på, finns det fler invandrare där?

Skulle gärna vilja hjälpa henne med lite bakgrundsinformation för att det ska kännas lite bättre för henne.
/ Jenny

Det bor 4635 personer där, kika på Wikipedia, finns skog och inte så mycket mer :)
 
Det är Sverige. Norra Sverige. Mörkt på vintern, skidåkning, och underbart på sommaren. På sommaren finns mygg och bär i skogen. Vill hon lära känna Sverige så tycker jag att det är väsentligt mycket bättre än storstädernas utanförskapsomrpden. Vill hon bo i storstädernas utanförskapsområden får hon väl skaffa ett jobb i de områdena och flytta, så vitt jag vet så är hon inte livegen utan kan bo var hon vill om hon kan försörja sig. Barnen kommer att lära sig sig svenska i skolan.
 
Arvidsjaur har det mesta trots att det låter litet. Lite shopping, hotell, pizzeria, bad, skola upp till gymnasiet, ridskola och ridhus.
Från min hemkommun åker man dit för lite stadskänsla...Finns till och med trafikljus om jag inte minns fel...
Trafikljusen minns jag inte , men lite stadskänsla jämfört med Arjeplog och Sorsele.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag kan tänka mig att det är ett alldeles utmärkt ställe att lära sig förstå Sverige och samhället. Och lära sig svenska. :up:

En mindre ort där det knappast går att isolera sig i tryggheten bland sina landsmän.

Och HELA Sverige har fyra årstider. Det är ju liksom inte Sibirien med permafrost i norra landet :rofl:

Önska vännen lycka till - det blir säkert hur bra som helst!
 
Det är väl bara bra att hon hamnar på en mindre ort, där det inte kryllar av landmän?
Då kommer hon in i samhället på en gång, utan att isolera sig. Det är väl det som är målet med flytten? :)
Har hon körkort? Det kan nog vara en fördel om hon inte bor riktigt centralt.
 
Det är lite internationellt i Arvidsjaur. Där testas bilmodeller i "hemlighet". Trodde jag alla visste. :-)

I den branschen finns det också hyfsat med arbetstillfällen om man kan tyska och engelska. Mina kolleger på VW kamperade/kamperar ofta i månader uppe i Arvidsjaur under vintrarna, så gick man på pizzerian var tyska betydligt mer vanligt än svenska som talat språk. Och det gäller nog samtliga europeiska tillverkare.
 
ja man hinner knappt se dom :D

När jag var där med chefsingenjören på S**B för många år sedan så gick det undan rejält mellan, i och genom snövallarna på småvägarna ) sådär 130-150 km/h, och med totalställ i kurvorna som ibland reddes ut, ibland inte alls. Att man överlevde alls känns som ett mirakel.. Jag undrade då just hur det är att bo där när tokiga biltestare kör 3-4 ggr för fort på småvägarna.
 
Vill hon bo i storstädernas utanförskapsområden får hon väl skaffa ett jobb i de områdena och flytta, så vitt jag vet så är hon inte livegen utan kan bo var hon vill om hon kan försörja sig.
Vilket märkligt svar? Ja, om hon vill det sen så kan hon väl det då. Men där är hon ju inte än, och hon kanske t.o.m vill bo kvar sen. Just nu känns det väl antagligen bara oroligt att flyttas till ett helt nytt ställe.
 
Fast man får bo precis var man vill när man fått uppehållstillstånd, man måste inte bo där man blir "placerad", men det förutsätter att man då ordnar boende på egen hand.
 
Jag har aldrig spenderat tid i Arvidsjaur, det har alltid varit småstaden man passerar på väg upp till Arjeplog för mig, men det är verkligen inte utanför civilisationen på något vis! Där finns shopping och internet och turism både på sommaren och vintern! Som någon nämnde finns fyra distinkta årstider också. :)
Jag är säker på att hon kommer finna sig till rätta där. En av mina bekanta som är politisk flykting från kina hade sitt första riktiga möte med sverige däruppe, och hon tyckte det var lite skrämmande, men fantastiskt!
 
När jag var där med chefsingenjören på S**B för många år sedan så gick det undan rejält mellan, i och genom snövallarna på småvägarna ) sådär 130-150 km/h, och med totalställ i kurvorna som ibland reddes ut, ibland inte alls. Att man överlevde alls känns som ett mirakel.. Jag undrade då just hur det är att bo där när tokiga biltestare kör 3-4 ggr för fort på småvägarna.
Spännande
 
Fast man får bo precis var man vill när man fått uppehållstillstånd, man måste inte bo där man blir "placerad", men det förutsätter att man då ordnar boende på egen hand.
Däremot vore det dumt att kasta bort den chansen direkt, jag upplever att det är lättare att komma in i ett mindre samhälle där folk är nyfikna på en och ser att man är ny och vågar prata på ett helt annat sätt mot tex Stockholm där dom flesta bara rusar förbi. Det är otroligt fin natur där och man får mer tid för reflektion och lugn.
 
Däremot vore det dumt att kasta bort den chansen direkt, jag upplever att det är lättare att komma in i ett mindre samhälle där folk är nyfikna på en och ser att man är ny och vågar prata på ett helt annat sätt mot tex Stockholm där dom flesta bara rusar förbi. Det är otroligt fin natur där och man får mer tid för reflektion och lugn.

Visst är det så, men många tror ju att man måste flytta dit man blir skeppad och så är inte fallet och trivs man med vinter större delen av året så är det ju suveränt ju längre norrut man kommer. Personligen tycker jag det nära nog halvår med vinter, mörker och kyla vi har här, lite längre ner i landet än Arvidsjaur räcker med råge, så jag skulle inte vilja bo där uppe trots så inbiten, infödd norrlänning jag är :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp