Fördelar med Arvidsjaur?

Däremot vore det dumt att kasta bort den chansen direkt, jag upplever att det är lättare att komma in i ett mindre samhälle där folk är nyfikna på en och ser att man är ny och vågar prata på ett helt annat sätt mot tex Stockholm där dom flesta bara rusar förbi. Det är otroligt fin natur där och man får mer tid för reflektion och lugn.
Men varför moraliserar du? Det var väl inte aktuellt att "kasta bort chansen"? Bara lite frågor om hur det är att bo i Arvidsjaur. Jag skulle också känna mig osäker och ställa frågor om jag skulle flytta till Arvidsjaur.
 
Jag har en bekant som precis fått uppehållstillstånd, hon kommer från Armenien med sin 10- åriga dotter. Nu har hon fått en kommunplacering, i Arvidsjaur.
Hon är lite förskräckt då allt hon vet är att det ligger norrut , hon trodde det var snö på gatorna...
Så jag vänder mig till allvetande Buke för mer info, Hur är Arvidsjaur?! Google kan ju bara förse oss med statistik, inte besvara frågor som om skolan är bra, finns det något kafe som hon kan arbetsträna på, finns det fler invandrare där?

Skulle gärna vilja hjälpa henne med lite bakgrundsinformation för att det ska kännas lite bättre för henne.
/ Jenny
Stackars sate. :nailbiting:

;) Nej, men skämt åsido är hon ju som sagt inte livegen, man kan ju flytta på sikt, om hon vill bo lite mindre avlägset med mer folk. Hela Sverige är inte så, det finns delar där det är mer tempo, större utbud och mer internationellt, om hon hellre vill ha det. Man måste inte bo i vad någon kallade "utanförskapsområden" bara för att man bor i en storstad.

Men man kan ju se det som något lite exotiskt och avlägset, en del av Sverige som de flesta inte har sett på nära håll, och antingen kanske hon stormtrivs, eller så är det inte hennes kopp te - och då finns det som sagt många andra orter man kan flytta till. Så se det som en möjlighet att se mer av ett exotiskt hörn av världen?
 
Jag har en bekant som precis fått uppehållstillstånd, hon kommer från Armenien med sin 10- åriga dotter. Nu har hon fått en kommunplacering, i Arvidsjaur.
Hon är lite förskräckt då allt hon vet är att det ligger norrut , hon trodde det var snö på gatorna...
Så jag vänder mig till allvetande Buke för mer info, Hur är Arvidsjaur?! Google kan ju bara förse oss med statistik, inte besvara frågor som om skolan är bra, finns det något kafe som hon kan arbetsträna på, finns det fler invandrare där?

Skulle gärna vilja hjälpa henne med lite bakgrundsinformation för att det ska kännas lite bättre för henne.
/ Jenny

Min pappas sida av familjen är från Arvidsjaur. Han är född där. Men föräldrar tog med ungarna ner till Mälardalen. Dock flyttade både farmor och faster med man tillbaks och levde där ca 30 år. Faster och man flyttade bara för att komma närmre barnbarn.
Mina kusiner drog dock så fort de blev myndiga. ;)
Jag har alltså varit en del i Arvidsjaur.
Jag tror det kan vara ett väldigt bra ställe att komma till som flykting.
Min faster jobbade inom skola och kände därför typ alla. Hon har berättat om hur det varit med flyktingar som kommit. De verkar ha tagits emot väldigt fint.
Jag upplever ju folket där som väldigt trevliga och omtänksamma. Dessutom har de en urhärlig humor.
Det finns det nödvändigaste. Jag var där i Somras och såg faktiskt fina kläder, inredningsprylar och så finns nu mer några restauranger(det blev flera pga testförarna).
De verkar liksom rätt påhittiga och anordnar events, sammankomster etc. Och många är aktiva inom olika sporter och föreningar.
Naturen är rätt vacker.
Det finns skidbacke, hyfsat nära till ett fjäll, de har vintergolf, man kan åka skoter, fiska etc.

Nackdelen är väl att alla känner alla, det är långt till allt, inte så mkt mer än sport eller droger för unga, kulturliv eller shopping är rejält begränsat, mörkt och kallt stor del av året och mygg resten.
Men folket älskar jag! Inte nog för att bo där dock. Men fira jul i snön är ju nice. :p
 
Däremot vore det dumt att kasta bort den chansen direkt, jag upplever att det är lättare att komma in i ett mindre samhälle där folk är nyfikna på en och ser att man är ny och vågar prata på ett helt annat sätt mot tex Stockholm där dom flesta bara rusar förbi. Det är otroligt fin natur där och man får mer tid för reflektion och lugn.
"Mer tid för reflektion och lugn" eller inget (eller väldigt lite) att göra, det beror ju på hur man ser det. Det jag kan tänka mig lite på sikt är väl att arbetsmarknaden rimligen är begränsad, man får kanske jobba med det som råkar finnas snarare än att kunna välja ett yrke. Men det beror ju på vad hon jobbar med?

Likadant hur bekväm man är med att vara annorlunda - på en mindre ort kommer man förmodligen sticka ut mer som icke-svensk, där kan man ju också välja lite. En bekant till mig med föräldrar från Iran bor i en mindre stad i Norge, och där är det verkligen superexotiskt med nån som inte är norsk. Folk frågar storögt vart hon kommer ifrån, det kan ju inte vara från Norge?? I hela staden finns bara fem iranier, så hon uppfattas verkligen som ovanlig och avvikande, trots att hon pratar norska utan brytning. I en större stad skulle ingen ens reagera på namnet. Så där finns det ju alternativ, beroende på hur bekväm man är med att vara "konstig".

Sen vet jag inte hur det är just med Arvidsjaur, men rimligen bor där ju inte hundratals armenier, så hon kommer väl kanske sticka av mer.
 
Det vill säga vad du tycker och tänker map den här för dig helt okända flyktingfamiljen.
Och det gör inte du, menar du? Du säger vad Ulf tycker? Lägg ner.
Det är du som försöker moralisera nu, och inte nog med det så ska du försöka läxa upp mig, lycka till!
Lägger ner diskussionen nu då den inte ger ett dyft.
 
Jag bor inte så långt norrut, men på vischan i norrland. Vi har ett stort asylboende en bit härifrån, och många har varit väldigt skeptiska när de kommit dit. Dessutom ligger det 6-7 km från byn, och bussarna går väldigt sällan så vem som helst skulle väl vara skeptisk till att bo så utan bil. Men väldigt många har velat vara kvar när det är flytt på gång, och folk här har gått ihop och fixat boende, haft insamlingar etc :love:.

(Inte svar till TS utan mer allmänt att Norrlands skogar uppenbarligen inte behöver uppfattas så himla trist att man fortast möjligt måste ta sig därifrån, även om det känns oroligt att först hamna här.)
 
Och det gör inte du, menar du? Du säger vad Ulf tycker? Lägg ner.
Det är du som försöker moralisera nu, och inte nog med det så ska du försöka läxa upp mig, lycka till!
Lägger ner diskussionen nu då den inte ger ett dyft.
Men alltså. TS frågar om Arvidsjaur. Du svarar om hur du tycker att familjen bör förhålla sig till Arvidsjaur.
 
Jag bor inte så långt norrut, men på vischan i norrland. Vi har ett stort asylboende en bit härifrån, och många har varit väldigt skeptiska när de kommit dit. Dessutom ligger det 6-7 km från byn, och bussarna går väldigt sällan så vem som helst skulle väl vara skeptisk till att bo så utan bil. Men väldigt många har velat vara kvar när det är flytt på gång, och folk här har gått ihop och fixat boende, haft insamlingar etc :love:.

(Inte svar till TS utan mer allmänt att Norrlands skogar uppenbarligen inte behöver uppfattas så himla trist att man fortast möjligt måste ta sig därifrån, även om det känns oroligt att först hamna här.)

Det var ju lite samma läge i Östersund (Grytan) och det verkar ha utvecklats på liknande sätt, det är många som vill stanna eftersom lokalbefolkningen engagerat sig.
 
Det var ju lite samma läge i Östersund (Grytan) och det verkar ha utvecklats på liknande sätt, det är många som vill stanna eftersom lokalbefolkningen engagerat sig.
Jag har hört något liknande från Læsø i Danmark. Det är pyttelitet. Några syrianer "hamnade" där och befolkningen engagerade sig i att välkomna dem och hjälpa dem att etablera sig.
 
Avfolkningsbygder har ett starkt intresse av att välkomna nya medborgare, ett intresse som inte finns i våra överbefolkade storstäder med bostadsbrist. Asylsökande är också människor och kommer med tiden att se ungefär samma fördelar och nackdelar med sin bostadsort som alla andra.
 
Är det Arvidsjaur som har det där fiket, högt hus, i mitten av en trevägskorsning? Alltså fiket finns i en av städerna utmed inlandsvägen?
 
Inte specifikt gällande bara Arvidsjaur, men i allmänhet. Många av hålorna här uppe i norr är väldigt bra på mottagande av nyinflyttade! Med det menar jag att nyinflyttade får en större chans att smälta in i samhället om de vill , och förutom att vintern är väldigt mörk och kall även om den är mycket vacker så verkar de flesta jag träffat runt om i flera kommuner trivas bra. Små byhålor har ofta ett gäng intresserade och engagerade människor från till exempel röda korset eller lokala föreningar som anordnar trevliga aktiviteter med fokus på integration, språk och kultur på olika vis. Till exempel matlagning, språkcaféer och danskvällar. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp