Förebygga graviditetsillamående?

DarkInNight

Trådstartare
Jag är gravid i vecka sex och inväntar att illamåendet ska börja vilken dag som helst.

När jag var gravid med mina två tidigare barn så har jag mått illa från vecka 6-7 till 16-17. Första gången mådde jag bra en stund på förmiddagen och andra gången mådde jag fruktansvärt dygnet runt.
Provade flera receptbelagda mediciner utan verkan.
Troligen blev kombinationen illamående, graviditet och IBS att min kropp blev helt uttömd. Zinkbrist, järnbrist... Inte kul. Mina graviditeter blev mest långa plågor i uppförsbacke.

Den här gången vill jag försöka motarbeta illamåendet ännu mer! Jag vill ju må bra! Vara sådär lycklig och strålande :laugh: :love:

Vad har ni för husmorsknep och andra förslag på sätt att slippa det här fruktansvärda illamåendet? Idéer på varför vissa mår sämre än andra och hur det kan förebyggas?
 
Jag är gravid i vecka sex och inväntar att illamåendet ska börja vilken dag som helst.

När jag var gravid med mina två tidigare barn så har jag mått illa från vecka 6-7 till 16-17. Första gången mådde jag bra en stund på förmiddagen och andra gången mådde jag fruktansvärt dygnet runt.
Provade flera receptbelagda mediciner utan verkan.
Troligen blev kombinationen illamående, graviditet och IBS att min kropp blev helt uttömd. Zinkbrist, järnbrist... Inte kul. Mina graviditeter blev mest långa plågor i uppförsbacke.

Den här gången vill jag försöka motarbeta illamåendet ännu mer! Jag vill ju må bra! Vara sådär lycklig och strålande :laugh: :love:

Vad har ni för husmorsknep och andra förslag på sätt att slippa det här fruktansvärda illamåendet? Idéer på varför vissa mår sämre än andra och hur det kan förebyggas?
Jag har varken några husmorsknep eller några teorier om varför en del drabbas värre än andra (mer än att man är olika känslig för hormonerna).
Skulle jag bli gravid igen så skulle jag omedelbart börja boosta med de vitaminer jag fick brist på i tidigare graviditeter och jag skulle omedelbart börja äta järn. Skulle nog även tänka över min kost något för att må så bra som möjligt.
Lycka till och grattis! :)
 
Jag mådde illa pga skyhög hormonhalt. På mig funkade Lergigan Comp någorlunda iaf. När hormonhalten sjönk mådde jag betydligt bättre, så i mitt fall hade jag inte kunnat göra så mycket annorlunda. Min andra graviditet var betydligt värre, illamåendet kom pang bom i v7 jämfört med smygande i v9 med första barnet. Coca Cola och gurka var det enda som jag fick behålla någorlunda när det var som värst.
 
Ät det du är sugen på, när du är sugen på det:angel:
Ingefära kan hjälpa. För mig funkade yoghurt ett tag, sedan kolsyrat vatten, sedan vattenmelon och pizzasallad, sedan citron, sedan bara tacos i typ en vecka osv. Det var bara att försöka äta det jag kunde få i mig, det gjorde det genomlidligt, men jag var fortfarande konstant illamående i tio veckor.
Mitt bästa tips är att försöka lyssna på kroppen, vila när du är trött osv. är ju svårt när en måste jobba och sköta vardagen men så gott det går:up:
Håller tummarna för att din graviditet blir fri från illamående den här gången, det händer ju faktiskt! Har jag hört :p
 
Jag är gravid i vecka sex och inväntar att illamåendet ska börja vilken dag som helst.

När jag var gravid med mina två tidigare barn så har jag mått illa från vecka 6-7 till 16-17. Första gången mådde jag bra en stund på förmiddagen och andra gången mådde jag fruktansvärt dygnet runt.
Provade flera receptbelagda mediciner utan verkan.
Troligen blev kombinationen illamående, graviditet och IBS att min kropp blev helt uttömd. Zinkbrist, järnbrist... Inte kul. Mina graviditeter blev mest långa plågor i uppförsbacke.

Den här gången vill jag försöka motarbeta illamåendet ännu mer! Jag vill ju må bra! Vara sådär lycklig och strålande :laugh: :love:

Vad har ni för husmorsknep och andra förslag på sätt att slippa det här fruktansvärda illamåendet? Idéer på varför vissa mår sämre än andra och hur det kan förebyggas?
Färsk ingefära!
 
Så många tips, tackar! :bow:

Jag tänker att även om saker inte fungerat de tidigare gångerna måste jag ju testa den här gången igen, det kan ju fungera tredje gången gillt :laugh: . *hopplös optimist*
Men ja, det är de här jäkla hormonerna som ställer till det för mig.

Jag boostar mina problem-mineraler allt vad jag kan, och äter IBS - vänligt.
(Förutom choklad jag råkade äta vid en hormondipp.)

Har börjat känna av illamående. Ingen större fara ännu, mest kvällstid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 444
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 6 och nu börjar illamåendet smyga sig på. Vid min förra graviditet hade jag bokstavligen ett rent helvete med...
2
Svar
33
· Visningar
6 753
Senast: trea14
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 119
Senast: Tramptass
·
Övr. Barn Hej! Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och...
Svar
3
· Visningar
12 380
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp