Förekommer ojusta metoder?

Nej, självklart döms det inte alltid "korrekt", vad det nu är. Bedömningssporter är ju, och kommer alltid att vara, just bedömningssporter.
Men med "nya" domarhandledningen hoppas man komma ifrån en del flashighets-bedömning till förmån för mjukare ridning och mer samspela ekipage. Hur bra det lyckas varierar förstås från domare till domare, även om det finns tydliga beskrivningar för vad som ska ge vilken poäng.
Det är dock inte alla som är nöjda ändå, då somliga tävlande inte anser att bedömningen blir rättvis ändå utan att många domare dömer lite som de vill iallafall, och ändå premierar t.ex. flashig gång över samspelt ridning.
Att tro att domare, som ju precis som alla oss andra bara är domare, är några perfekta individer som aldrig felar, missar, har ffavoriter eller har en dålig dag skulle jag säga är att lura sig själv.
Det här är inte ett ifrågasättande utan jag bara undrar: ÄR domarna alltså så... "korrektdömande" (hittar inte rätt ord just nu)? Tänker nu inte främst på SM och VM där det förhoppningsvis är toppdomare som anlitas utan tävlingar som ligger några snäpp under.
I väldigt många andra bedömningssporter - jag är mest insatt i hundsport men har svårt att tänka mig att det är så stor skillnad på hästsidan - så är det många domare som dömer fram det som är lite extra och spektakulärt, eller helt enkelt låter vissa privata omdömen påverka resultatet.
Hundutställningar är väl ett praktexempel på detta, det finns en anledning att många raser har blivit så extrema exteriört.

Jag är Lokaldomare och kan skriva min syn på saken. Ingen domare är perfekt, vi är människor.
När man kommer in & ska döma bör man vara så objektiv som möjligt. Jag dömmer ofta ekipage som jag ser hemma, dagligen. Såklart hoppas jag att det ska gå bra för dem men när jag dömer tar jag på mig "dommar-masken" och dömer det jag ser just då och tar ingen hänsyn till hur hästen brukar vara eller vad den fått för poäng tidigare.

Nya domarhandledningen är inte så "självklar". Nu ska vi bedöma ex lösgjordhet; som är ganska "flummigt". Under domarseminariumerna sen nya domarhandledningen kom har det diskuterats mycket om alla dessa begrepp: vad är lösgjordhet, bärighet, kontakt osv. Alla har olika erfarenheter oh det krävs nu mer egen kunskap om ridlära...

sen är det en bedömningssport: kommer det in en spänd häst som pga det åker ned på skolan är det upp till mig att bedöma HUR spänd hästen är. Jag själv kanske tycker att det ser jätte spänt ut och den åker ner på 4 trots ok takt , flott aktion, medan min kollega också tycker den är spänd men inte alls i lika "hög grad" som jag anser och ger därför 5.5. Jag kanske såg hästen på första långsidan medan min kollega tittade närmare när hästen reds genom kurvan (och den var dessutom bättre där). Är det tre hästar utspridda på banan så kan man inte se alla hela tiden. Jag har bara två ögon som riktas åt samma håll ;)
 
Jag är Lokaldomare och kan skriva min syn på saken. Ingen domare är perfekt, vi är människor.
När man kommer in & ska döma bör man vara så objektiv som möjligt. Jag dömmer ofta ekipage som jag ser hemma, dagligen. Såklart hoppas jag att det ska gå bra för dem men när jag dömer tar jag på mig "dommar-masken" och dömer det jag ser just då och tar ingen hänsyn till hur hästen brukar vara eller vad den fått för poäng tidigare.

Nya domarhandledningen är inte så "självklar". Nu ska vi bedöma ex lösgjordhet; som är ganska "flummigt". Under domarseminariumerna sen nya domarhandledningen kom har det diskuterats mycket om alla dessa begrepp: vad är lösgjordhet, bärighet, kontakt osv. Alla har olika erfarenheter oh det krävs nu mer egen kunskap om ridlära...

sen är det en bedömningssport: kommer det in en spänd häst som pga det åker ned på skolan är det upp till mig att bedöma HUR spänd hästen är. Jag själv kanske tycker att det ser jätte spänt ut och den åker ner på 4 trots ok takt , flott aktion, medan min kollega också tycker den är spänd men inte alls i lika "hög grad" som jag anser och ger därför 5.5. Jag kanske såg hästen på första långsidan medan min kollega tittade närmare när hästen reds genom kurvan (och den var dessutom bättre där). Är det tre hästar utspridda på banan så kan man inte se alla hela tiden. Jag har bara två ögon som riktas åt samma håll ;)
Bra inlägg.
Och du pekar på ett par saker som är viktiga för bedömningen och som gör att tredomarsystemet (eller fem på större tävlingar, har jag för mig?) är bra:
Det är många gånger flera ekipage inne på banan samtidigt. Det betyder att domaren inte har möjligheter att se ett enskilt ekipage hela tiden. Ekipaget kan ha tur och domarna ser bara de bra bitarna, eller otur och domarna ser alla missar.
Domarna sitter på lite olika ställen och ser därför olika sektioner av banan olika väl (även om det ju är väldigt öppet runt om och inte mycket som skymmer, men vinkeln blir lite olika för de olika domarna) vilket ju också kan förklara en del skillnader i bedömningarna.

Jag är säker på att domarna eftersträvar dels objektivitet, dels att följa domarhandledningen.
Men det är som sagt en bedömningssport och när man har passerat bedömningen av takten - som bör vara det mest objektiva måttet - så blir det en bedömning av vad man vill se.

"välvd nacke". Ja. Men hur lösgjord i nacken? Hur lösgjord i bogarna? Går hästen emot utan att det syns så tydligt?
Det är också det där med bedömning. Spänd häst - ja och hur spänd...
 
Hur funkar gummisnoddar?

Att träna med gummiband är för oss människor ett populärt sätt att styrketräna på ett skonsamt sätt. Kanske mest synonymt med rehabilitering och sjukgymnastik men även på senare tid i samband med styrketräning.
Det fungerar likadant på hästar.

Jag ska förklare hur och varför.

Du behöver ha ett par läderremmar att fästa runt karlederna (Avklippta hundhalsband tex) samt fårskinn runt dessa för att motverka skav. Sedan behöver du ett stycke kirurgslang i lämplig längd och diameter beroende på hästens förutsättning. Ju kortare och grövre slang = desto mer motstånd.
(Kirurgslang går av om hästen kliver på den vilket är viktigt ur säkerhetssynpunkt) Sätt karbinhakar på slangen så dessa går att knäppa av och på,

Det går endast att använda gummisnodd i trav och det är möjligt att använda på både fram och bakben. Innan man kopplar på bandet så måste hästen vara väl uppvärmd och precis som med all styrketräning så måste man börja med korta pass. Ett par minuter räcker gott och väl till en början.

Tanken med träningen är att hästen ska dra i gummibandet och på såvis aktivera musklerna som lyfter benet. Ju högre hästen lyfter desto mer motstånd och mer aktivitet i musklerna. Blodgenomströmmingen ökar och man kan även arbeta bort spänningar.

Dock är det ju så att bara för att vi sätter ett gummiband mellan hästens ben så kan vi inte tvinga hästen att använda det. Många hästar som är pigga och arbetsvilliga drar gärna i bandet och tar i lite extra men hästar som är mer bekväma kanske väljer att istället ta mindre steg för att inte behöva ta i. På de sistnämnda ger denna träning alltså motsatt effekt.

Hursomhelst så är det inte okay att använda detta i Sverige eftersom vi har en lag som förhindrar att man fäster samman hästens ben (Hobbles) och den lagen blir applicerbar även på detta.
 
Att träna med gummiband är för oss människor ett populärt sätt att styrketräna på ett skonsamt sätt. Kanske mest synonymt med rehabilitering och sjukgymnastik men även på senare tid i samband med styrketräning.
Det fungerar likadant på hästar.

Jag ska förklare hur och varför.

Du behöver ha ett par läderremmar att fästa runt karlederna (Avklippta hundhalsband tex) samt fårskinn runt dessa för att motverka skav. Sedan behöver du ett stycke kirurgslang i lämplig längd och diameter beroende på hästens förutsättning. Ju kortare och grövre slang = desto mer motstånd.
(Kirurgslang går av om hästen kliver på den vilket är viktigt ur säkerhetssynpunkt) Sätt karbinhakar på slangen så dessa går att knäppa av och på,

Det går endast att använda gummisnodd i trav och det är möjligt att använda på både fram och bakben. Innan man kopplar på bandet så måste hästen vara väl uppvärmd och precis som med all styrketräning så måste man börja med korta pass. Ett par minuter räcker gott och väl till en början.

Tanken med träningen är att hästen ska dra i gummibandet och på såvis aktivera musklerna som lyfter benet. Ju högre hästen lyfter desto mer motstånd och mer aktivitet i musklerna. Blodgenomströmmingen ökar och man kan även arbeta bort spänningar.

Dock är det ju så att bara för att vi sätter ett gummiband mellan hästens ben så kan vi inte tvinga hästen att använda det. Många hästar som är pigga och arbetsvilliga drar gärna i bandet och tar i lite extra men hästar som är mer bekväma kanske väljer att istället ta mindre steg för att inte behöva ta i. På de sistnämnda ger denna träning alltså motsatt effekt.

Hursomhelst så är det inte okay att använda detta i Sverige eftersom vi har en lag som förhindrar att man fäster samman hästens ben (Hobbles) och den lagen blir applicerbar även på detta.

Vad är det tänkt att sätta ihop? Framben med bakben eller vad då?

Tur vi har lagar som reglerar detta.
I egen träning kan man reglera ganska väl HUR man ska använda snodden.
Det kan vi inte reglera på en häst.
 
Vad är det tänkt att sätta ihop? Framben med bakben eller vad då?

Tur vi har lagar som reglerar detta.
I egen träning kan man reglera ganska väl HUR man ska använda snodden.
Det kan vi inte reglera på en häst.

Framben med framben. Bakben med bakben. Såvida du inte vill ha pass såklart men då är det nog bättre att använda utrustning anpassad för det.

Ja tur vi har lagar som reglerar. Synd att de inte inkluderar andra prylar med. Gummisnodd kan hästen välja att inte dra i, värre är det med inspänningstyglar, viktboots och skarpa bett. Där kommer den inte undan. Fritt fram att dra ihop och hala in om vi så önskar.
 
Det ar hur det borjade med Tennessee Walking Horses (TWH). Numera ar de ju ocksa extrem avlade (precis som schafer hundar) och man har nastan helt lyckats avla bort en naturlig TWH gangart pa hastar som ar oskodda och otranade. Det ar sallan de numera fods med gangarterna. De behover skor och extrema framhovar for att inte anvanda "pace" istallet.

På den här filmen:
så ser man en TWH i alla gångarter, som vad jag kan se inte verkar extremt tränad på något sätt, men rörelsemönstret är ju ändå väldigt annorlunda jämfört med andra raser (då menar jag alltså inte gångarterna i sig, som förstås är speciella, utan hur den använder sin kropp och ffa bakbenen). Det man blir nyfiken på är om bakbenen håller för hur de är byggda och använder sina bakben, hur ser livslängden ut för den här typen av häst? Vet du? Om man bara rider dem med vanliga metoder, inga knäppa beslag eller annat galet.
 
Jag ar inte sa himla insatt i TWH men har ridit en del och da jag ocksa har en hast med annorlunda gangart rider jag garna i grupper med andra "gangarts hastar" da vi som regel rider fortare an "vanliga" hastar. Sa nar man rider "Poker runs" och arrangerade ritter hamnar jag alltid tillsammans med alla andra olika "special" hastar.
Den pa videon ar en ganska typisk "vardags hast" som ser ut som och har de egenskaper de var avlade for. Den skulle inte alls ga pa utstallning da den inte ar tillrackligt extrem. Den ser ut ungefar som alla de TWH jag ridit och da och da rider tillsammans med.

De har lika langt liv som de flesta andra av den storleken och har inte mer skador an andra, och jag har mott manga som ar 20 - 28 ar. Precis som med vilka andra hastar som helst.

De extrema haller dock inte lika lange. Reglerna har andrats och om jag minns ratt kan veterinarer som inte ar affilierade med TWH's branch organisation ga in och checka vilket stall som helst som tavlar ... MELLAN tavlingarna och nar de bara har traningar. Sa vitt jag forstatt har det gett effect, men inte tillrackligt och det gar inte sa fort som man skulle vilja.
Det har ocksa byggts upp en annan TWH organisation, dar man BARA tavlar hastarna au naturale och utan skor. Jag vet inte i vilken utstrackning det har hjalpt hastarna, men kan tanka mig att det maste bli battre pa avels fronten i alla fall.

Galloppen ar superharlig, den tar garna till den i ganska langsam takt och det heter att det ar en "gungstols gallop:cool: och precis sa kanns det.:D
 
Jag vill nog inte kalla detta galopp som visas i den här filmen.

Da ordet "Canter" eller "Slow Canter" inte finns i Svenskan vet jag inte vad annat jag ska kalla det? Det ar en tre takt gallop dar hasten har mest vikt pa bakandan och utfor den mycket sakta. (Sa att godsherren satt bekvamt nar han var ute och tittade till bommuls odlingarna)
 
Jag ar inte sa himla insatt i TWH men har ridit en del och da jag ocksa har en hast med annorlunda gangart rider jag garna i grupper med andra "gangarts hastar" da vi som regel rider fortare an "vanliga" hastar. Sa nar man rider "Poker runs" och arrangerade ritter hamnar jag alltid tillsammans med alla andra olika "special" hastar.
Den pa videon ar en ganska typisk "vardags hast" som ser ut som och har de egenskaper de var avlade for. Den skulle inte alls ga pa utstallning da den inte ar tillrackligt extrem. Den ser ut ungefar som alla de TWH jag ridit och da och da rider tillsammans med.

De har lika langt liv som de flesta andra av den storleken och har inte mer skador an andra, och jag har mott manga som ar 20 - 28 ar. Precis som med vilka andra hastar som helst.

De extrema haller dock inte lika lange. Reglerna har andrats och om jag minns ratt kan veterinarer som inte ar affilierade med TWH's branch organisation ga in och checka vilket stall som helst som tavlar ... MELLAN tavlingarna och nar de bara har traningar. Sa vitt jag forstatt har det gett effect, men inte tillrackligt och det gar inte sa fort som man skulle vilja.
Det har ocksa byggts upp en annan TWH organisation, dar man BARA tavlar hastarna au naturale och utan skor. Jag vet inte i vilken utstrackning det har hjalpt hastarna, men kan tanka mig att det maste bli battre pa avels fronten i alla fall.

Galloppen ar superharlig, den tar garna till den i ganska langsam takt och det heter att det ar en "gungstols gallop:cool: och precis sa kanns det.:D

Tack för svar, tycker det är jätteintressant! I mina ögon ser den nog ganska så extrem ut, även om den inte har så extrema framben, men bakbenen... Hela hästen blir ju alldeles "tassig" - kan de galoppera vanligt, eller är den "canter" som visas i filmen den galopp de har? Om det är så här de rör sig naturligt, så ser det ju ändå ut som väldigt mycket är medfött, intressant att det går att avla fram hästar som rör sig såhär. Det är svårt att se, men det ser ut som att framhovarna är annorlunda verkade än bakhovarna - blir de sådana av hur de slits när de rör sig, eller är det något man gör i den rasen, om du vet?

Här är en annan film som jag tyckte var intressant att se:


Den showavlade hästen här är lätt den jag med halvblodsögon tycker är bäst, den har bäst exteriör och rör sig trevligast, men den har inte det rörelsemönster man ser i filmen ovan. Där ser alla fyra hovarna också ungefär likadana ut, vet inte om det här kanske är en annan sorts TWH? Eller om den bara blivit riden och tränad annorlunda?
 
Senast ändrad:
Da ordet "Canter" eller "Slow Canter" inte finns i Svenskan vet jag inte vad annat jag ska kalla det? Det ar en tre takt gallop dar hasten har mest vikt pa bakandan och utfor den mycket sakta. (Sa att godsherren satt bekvamt nar han var ute och tittade till bommuls odlingarna)
Snudd på mot fyrtakt, och samsidig, en takt som inte är önskvärd hos Islandshästen och något man nog försöker träna bort på de individer som har dessa problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp