Föreställningar om att ha barn innan ni fick egna

Rhinos

Trådstartare
Kan vi inte dela med oss om vad vi hade för föreställningar om hur livet med barn skulle vara INNAN vi fick barn, och hur det sedan blev?

Jag kan till exempel dela med mig av att jag var helt övertygad om att barn somnar när de är tillräckligt trötta och jag kunde inte förstå varför föräldrar var så engagerade i sina barns sömnvanor. Det är ju bara att låta dem sova, tänkte jag. Varför lägga så stor vikt vid just sömnen?

Sedan föddes sonen och jag fick omvärdera mina tankar totalt. Visst, barn somnar väl till slut men vägen dit kan vara lång och framförallt högljudd. Dessutom fick jag erfara hur grinigt ett barn kan vara om den inte sovit ordentligt.

Jag var även övertygad om att alla barn ÄLSKADE att ligga i vagn och att alla barn dessutom somnade gott i vagnen strax efter att den satts i rullning. Det kom som en spark i ansiktet när det visade sig att sonen hatade vagnen.

Vad har ni fått omvärdera sedan ni fick barn?
 
Kan vi inte dela med oss om vad vi hade för föreställningar om hur livet med barn skulle vara INNAN vi fick barn, och hur det sedan blev?

Jag kan till exempel dela med mig av att jag var helt övertygad om att barn somnar när de är tillräckligt trötta och jag kunde inte förstå varför föräldrar var så engagerade i sina barns sömnvanor. Det är ju bara att låta dem sova, tänkte jag. Varför lägga så stor vikt vid just sömnen?

Sedan föddes sonen och jag fick omvärdera mina tankar totalt. Visst, barn somnar väl till slut men vägen dit kan vara lång och framförallt högljudd. Dessutom fick jag erfara hur grinigt ett barn kan vara om den inte sovit ordentligt.

Jag var även övertygad om att alla barn ÄLSKADE att ligga i vagn och att alla barn dessutom somnade gott i vagnen strax efter att den satts i rullning. Det kom som en spark i ansiktet när det visade sig att sonen hatade vagnen.

Vad har ni fått omvärdera sedan ni fick barn?
Jag tänker nog att det bara var "älska ligga i vagn" för mitt barn hatade det och jag älskade promenader. Inte ens föräldrar begriper att det inte gick att ha barnet vaket i vagn (utan jag ammade till nästan sömn, la ned och sprang ut, då hade jag en timma innan han vaknade max och jag var tvungen att bära.) Det löste sig när han var 4 månader och han lärde sig somna i vagn. Ingen "lattemamma" här inte, max en 30 min lunch kunde genomföras.

I övrigt har jag många små kusiner och småbröder (som släkten förväntade sig att jag skulle kunna byta på och söva) och känner att jag inte blev förvånad över mycket. Men heller inte skaffade barn innan 35 eftersom jag inte led av några illusioner.
 
Att barn är som en hund eller häst. Bara tydligt tala om vad man vill att de ska göra så gör de så. Det är slapphänta föräldrar som gör barn "olydiga".

Det var en lite chock.när barnet blev 2 år och det blev en pärs bara att ta sig ut genom dörren...
 
"Bara man ser till att barnet äter varierat från start så kommer dom äta samma mat som jag eller iallafall smaka."

Hahahaha! Äldsta dottern åt allt fram till 18 månader. Från en vecka till en annan dög plötsligt ingenting annat än pasta och korv. Efter 3 år börjar det släppa, men fortfarande svälter hon hellre än smakar på vissa saker. Man får ge henne kredd för konsekvens iaf, hon är lika kategorisk på förskolan.
 
"Bara man ser till att barnet äter varierat från start så kommer dom äta samma mat som jag eller iallafall smaka."

Hahahaha! Äldsta dottern åt allt fram till 18 månader. Från en vecka till en annan dög plötsligt ingenting annat än pasta och korv. Efter 3 år börjar det släppa, men fortfarande svälter hon hellre än smakar på vissa saker. Man får ge henne kredd för konsekvens iaf, hon är lika kategorisk på förskolan.
Bara var tydlig och bestämd med att detta är allt som serveras så ska du se att det blir bättre:angel:
 
Barn blir vad man gör dom till.
Överraskning - barn är olika.

Tex mat. Bara att vänja dom tidigt vid det vi äter så äter dom det sen tänkte jag... dottern har Aldrig, aldrig tyckt om nåt. Från 6 månaders ålder till 8 år hittills. Och jag har aldrig köpt en enda barnmatsburk. Allt hemgjort alltid. Men hon gillar inte mat helt enkelt. Lillebror äter allt. Oliver, fetaost, bönor, stark sås, allt går ner i den ungen. Han äter dessutom lika mkt som vuxna jag medan dottern äter ungefär tre tuggor om hon får bestämma. Samma uppfostran, samma mat. Det är visst så att man är olika helt enkelt. :cool:
 
"Vårt liv kommer inte att förändras så mycket när vi får barn! Barnet får hänga med på det vi gör!"

Så sitter man där i gräset med en fyra veckor gammal bebis längst bort från scenen på en Kristian Anttila-spelning i parken och försöker få amningsnappen att fastna på tutten medan bebisen vägrar ta tag och tänker att nog GÅR det ju, men hade det inte varit skönare hemma i soffan?
 
"Vårt liv kommer inte att förändras så mycket när vi får barn! Barnet får hänga med på det vi gör!"

Så sitter man där i gräset med en fyra veckor gammal bebis längst bort från scenen på en Kristian Anttila-spelning i parken och försöker få amningsnappen att fastna på tutten medan bebisen vägrar ta tag och tänker att nog GÅR det ju, men hade det inte varit skönare hemma i soffan?
Ursäkta men du fick mig på riktigt gott humör nu:laugh:
 
Mina barn ska inte ha TV:n eller paddan som "barnvakt". Jo tjena, efter en dag med barn som man jagat efter, hög ljudnivå och tjat så är det rätt skönt att kunna laga mat utan massa skrik och spring medan de kollar på något program eller på en film :o:p
 
Känner så igen mig i det ni skriver om att ”om man bara är avslappnad med maten och låter barnet smaka på det vi själva äter så kommer barnet äta aaaaallt”. Eh... nej... så är det inte. Punkt.

Vi har kört på det tankesättet sedan dag ett och sonen tvärvägrar fortfarande allt vad grönsaker heter (förutom tomater i pastasås och potatis i mos). Han hade lätt kunnat leva på fil och pasta, trots att vi är sååå avslappnade :meh:.
 
"Vårt liv kommer inte att förändras så mycket när vi får barn! Barnet får hänga med på det vi gör!"

Så sitter man där i gräset med en fyra veckor gammal bebis längst bort från scenen på en Kristian Anttila-spelning i parken och försöker få amningsnappen att fastna på tutten medan bebisen vägrar ta tag och tänker att nog GÅR det ju, men hade det inte varit skönare hemma i soffan?
Exakt så! Allt GÅR ju om man vill, men det känns inte riktigt värt besväret alla gånger :).
 
Att barn är som en hund eller häst. Bara tydligt tala om vad man vill att de ska göra så gör de så. Det är slapphänta föräldrar som gör barn "olydiga".

Det var en lite chock.när barnet blev 2 år och det blev en pärs bara att ta sig ut genom dörren...
Jag såg det som en enorm fördel att jag hållit på med hästar, kor och katter innan jag fick barn för det är ju ”typ samma sak”. Visst tror jag att det kan underlätta en del, men barn är hundra gånger mer komplicerade än djur.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Känner f ö också igen mig om det där att barnet kan äta allt bara man är avslappnad... Vi har ett barn av varje, ett som ratar typ allt och ett som äter allt. Båda har vi gjort likadant med, dvs de har fått smaka allt. Dottern som är kräsen äter ffa inte om maten är "ihopgeggad" ex lasagne. Spaghetti och köttfärsås är ok om det ligger var för sig.
 
Tycker faktiskt allt med barn varit extremt mkt lättare än vad "alla" målat upp det som. Enda är väl att jag inte skulle muta barnet, det sker ibland :angel:
Skönt :). På tal om saker som blev bättre än vad jag föreställt mig så upplevde jag inte den trötthet som många beskrev. Åtminstone inte med första barnet (med tvåan känner jag av det mer). Visst var jag trött efter flera uppvak på nätterna och så, men tog igen det över dagen och kände mig inte ett dugg som en zombie.
 
Skönt :). På tal om saker som blev bättre än vad jag föreställt mig så upplevde jag inte den trötthet som många beskrev. Åtminstone inte med första barnet (med tvåan känner jag av det mer). Visst var jag trött efter flera uppvak på nätterna och så, men tog igen det över dagen och kände mig inte ett dugg som en zombie.

Jaa faktiskt för jag tyckte mest man hörde "skit". Sen visst vi har fått sova hela nätter sen start (och får fortfarande det såhär 2+ år senare) så klart att vi inte varit trötta alls. Sen bajsade vår dotter en gång varannan vecka första året så det var bekvämt haha. Aldrig nerbajsade kläder osv. Det var helt normalt enligt BVC ska jag väl tillägga.
 
Jaa faktiskt för jag tyckte mest man hörde "skit". Sen visst vi har fått sova hela nätter sen start (och får fortfarande det såhär 2+ år senare) så klart att vi inte varit trötta alls. Sen bajsade vår dotter en gång varannan vecka första året så det var bekvämt haha. Aldrig nerbajsade kläder osv. Det var helt normalt enligt BVC ska jag väl tillägga.
Hade också så med första! Inget kräk, inga bajsexplosioner, hade aldrig med ombyten för det behövdes inte, vi sov hela nätter i princip från start (läggningen kunde dock vara en pärs) och hon var hyfsat nöjd med att sitta i knäet. Barn nummer två blev lite som ett wake upp call... :D
Och jag vill tillägga; det fick mig också att inse exakt HUR olika barn kan vara redan från start!
 
Hade också så med första! Inget kräk, inga bajsexplosioner, hade aldrig med ombyten för det behövdes inte, vi sov hela nätter i princip från start (läggningen kunde dock vara en pärs) och hon var hyfsat nöjd med att sitta i knäet. Barn nummer två blev lite som ett wake upp call... :D
Och jag vill tillägga; det fick mig också att inse exakt HUR olika barn kan vara redan från start!

Jag har beställt ett till likadant för nästa unge ;) nä men skulle vi få ett till som är tvärtom så fixar vi det med. Kommer dock jämföra med ettan jämt haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: warg
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 188
Senast: Amha
·
Övr. Barn Min son är 6,5år och fick sin ADHD-diagnos för snart ett år sedan. Jag har skrivit trådar här på Buke ett flertal gånger genom åren sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
25 179
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp