förintelseförnekare i skåneskola

landsbygdsbo

Trådstartare
Nu får tydligen inte lärarna lära ut historiska fakta i vissa skolor.
Av hänsyn till vissa elever.
Hur vore det att visa hänsyn till sanningen istället?
 
Jag undrar om skolledningen hade kunnat ställa sig framför en av de få ännu levande människorna som överlevt Förintelsen och säga att ”din historia är inte densamma som andras historia”?

Eller ska vi möta asylsökande med samma resonemang ”er historia är inte densamma som vår historia, så åk hem”?

Om man inte ska få diskutera Förintelsen och andra obekväma frågor i skolan så var ska de diskuteras? Jag kan, till skillnad från den aktuella skolledningen, tycka att skolan är ett alldeles utmärkt forum. Jag hoppas att läraren ifråga står på sig. Om den aktuella eleven kände sig kränkt (det nya svenska modeordet verkar det som) så är det ingenting mot vad Förintelsens offer kände!

Om vi förtiger och förnekar historiska fakta och händelser bara för att skydda någons rosa små öron så är vi ute på farlig mark.
 
Nu vet vi ju inte vad som faktiskt sades på den där lektionen, vi har fått lärarens version. Läraren kanske tryckte till eleven ordentligt. Eleven kanske inte alls uttalade sig så kategoriskt som läraren påstår.
Sen är det såklart viktigt att en lärare rättar en elev som kommer med skadliga, felaktiga påståenden, men inte hur som helst. Det handlar inte om att förneka historiska fakta utan om hur man tar upp en diskussion på ett konstruktivt sätt.
 
Nu vet vi ju inte vad som faktiskt sades på den där lektionen, vi har fått lärarens version. Läraren kanske tryckte till eleven ordentligt. Eleven kanske inte alls uttalade sig så kategoriskt som läraren påstår.
Sen är det såklart viktigt att en lärare rättar en elev som kommer med skadliga, felaktiga påståenden, men inte hur som helst. Det handlar inte om att förneka historiska fakta utan om hur man tar upp en diskussion på ett konstruktivt sätt.
Det räcker väl med att en individ i en skolgrupp uttalar att förintelsen icke ägt rum för att läraren ska, och det med rätta skylla den eleven för en lögn oavsett om det förnedrar eleven inför gruppen. Oavsett vem han/hon är eller varifrån han/hon kommer.

Det var en vuxen människa som förnekade och då får han hon ta fakta, inte diskussionen som en vuxen människa!!!
 
Nu vet vi ju inte vad som faktiskt sades på den där lektionen, vi har fått lärarens version. Läraren kanske tryckte till eleven ordentligt. Eleven kanske inte alls uttalade sig så kategoriskt som läraren påstår.
Sen är det såklart viktigt att en lärare rättar en elev som kommer med skadliga, felaktiga påståenden, men inte hur som helst. Det handlar inte om att förneka historiska fakta utan om hur man tar upp en diskussion på ett konstruktivt sätt.

Att förneka att Förintelsen har ägt rum är mycket mycket allvarligt. I synnerhet som läget är nu för judar i Sverige och resten av Europa. Att judar inte vågar bo kvar här är en stor skam för Sverige. Jag tycker att skolledningen har agerat oerhört fegt, eller typiskt svenskt fegt och i rädsla för konflikter. I sitt uttalande har skolledningen agerat mycket kränkande mot alla de miljoner människor som föll offer för Förintelsen.
 
"fakta mot fakta"? Det finns ju bara ett fakta eftersom det är sanningen. Att ta konfrontationen var inte så smart förstås, men vad skulle han göra om eleven fortsatte? Bara tyst ta emot? Sjukt! Det vore en sak om det hela handlade om tyckande och åsikt, men nu handlade det om klara fakta.

Det blir väl som i USA där vissa skolor inte får ha med evolutionsteorin i sin undervisning p.g.a. stark kristen tro där ju Gud skapade jorden och människan banne mig aldrig varit apor. Fakta och forskning, vad är det?
 
Det blir väl som i USA där vissa skolor inte får ha med evolutionsteorin i sin undervisning p.g.a. stark kristen tro där ju Gud skapade jorden och människan banne mig aldrig varit apor. Fakta och forskning, vad är det?

Fast så är det inte (även om det säkert förekommer mer dolt). Sist det var uppe i rätten (Kansas 2005) fick de kristna tokarna däng i planeten. Och det har vi Bobby Henderson och hans Flygande Spaghettimonster att tacka för. En av de riktiga förkämparna mot de medeltida krafterna.
 
Fast så är det inte (även om det säkert förekommer mer dolt). Sist det var uppe i rätten (Kansas 2005) fick de kristna tokarna däng i planeten. Och det har vi Bobby Henderson och hans Flygande Spaghettimonster att tacka för. En av de riktiga förkämparna mot de medeltida krafterna.
Jag läste om det för inte så länge sen. Det gällde en enskild skola då förstås så det är ju bra om det utrotas. Sjukt är det, hela företeelsen.
 
Jag läste om det för inte så länge sen. Det gällde en enskild skola då förstås så det är ju bra om det utrotas. Sjukt är det, hela företeelsen.

Privata skolor (som inte ar 'accredited' och deras elever darfor maste "testa" in pa undervisning i en statlig skola) kan utesluta evolution i sin undervisning ... Public schools (allmanna skolor for alla) kan daremot inte gora det.
 
Jag förstår att så många lärare går in i väggen eller är oengagerade på jobbet. Kan ju inte vara kul att inte kunna ägna sig åt sitt yrke- att lära ut
 
Slutsats
I Sverige är det alltså inte att rekommendera för en lärare att tala om historiska fakta om en elev i gruppen anser det är lögner och känner sig förorättad.

Min åsikt.

Läraren skulle ha tagit diskussionen och hade eleven inte accepterat fakta utan övergått från normal argumentation till otidigheter så hade man bara visat personen i fråga på dörren.

Nazirevanschism o kommunistisk revanschism måste tas i hampan en gång för alla.

Inga hänsyn ska tas om det råkar gälla flyktingar som ska integreras i vårt samhälle, tvärtom det är ju ännu viktigare då.
 
Tycker skolans agerande är helt uppåt väggarna fel. Sedan när ska man undvika att lära ut historiska fakta för att inte trampa någon på tårna? Tänk hur världen skulle se ut om vi fick förneka alla obekväma sanningar, hur ska vi då lära oss av våra misstag och se till att det inte händer igen?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre...
Svar
10
· Visningar
866
Senast: Liten
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi som ansvarar för Realgymnasiet i Halmstad är stolta över vår skola och de livschanser som vi är med och skapar för våra elever. Det...
Svar
1
· Visningar
433
Relationer Bonusdottern fyller 17 snart, vi kommer antagligen inte hinna träffa henne den dagen eftersom hon bor i en annan stad och har mycket med...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Halcyon
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp