Förklara för mig

Idas

Trådstartare
...varför juni och juli räknas in i maxbeloppet man får tjäna per termin när man tar CSN?
Man får ingen utbetalning alls på flera månader, men man kan inte heller jobba för mycket om man ska kunna jobba resten av terminen. Vad är syftet med detta? De borde väl strunta i vad man tjänar på sommaren när man ändå inte får något lån eller bidrag?
 
Det har jag också alltid undrat men har aldrig hittat ngt svar. Man borde väl kunna få jobba hur mkt man vill under sommaren, det påverkar ju inte studierna. Helt ologiskt....
 
...varför juni och juli räknas in i maxbeloppet man får tjäna per termin när man tar CSN?
Man får ingen utbetalning alls på flera månader, men man kan inte heller jobba för mycket om man ska kunna jobba resten av terminen. Vad är syftet med detta? De borde väl strunta i vad man tjänar på sommaren när man ändå inte får något lån eller bidrag?

Därför att enda kontrollsiffror de kan få är per helår från Skatteverket?
 
Om det inte har ändrats sen jag pluggade så räknas fribeloppet per halvår/termin. Så nej, din förklaring funkar inte.

Kanske ändå en halv förklaring. Då går det iaf att räkna ihop och se om man överskridit på helåret. Om man skulle undanta enstaka månad per halvår öppnar det för ganska mycket kreativt fusk.
 
Kanske ändå en halv förklaring. Då går det iaf att räkna ihop och se om man överskridit på helåret. Om man skulle undanta enstaka månad per halvår öppnar det för ganska mycket kreativt fusk.

Men om man överskridit på helåret är ju för många onödigt. Det är ju inte alla som läser hela kalenderåret utan kanske bara vår- eller höstterminen.

Jag tycker iofs att fribeloppet kan skrotas. Lyckas du jobba och klara dina poäng så varsågod.
 
...varför juni och juli räknas in i maxbeloppet man får tjäna per termin när man tar CSN?
Man får ingen utbetalning alls på flera månader, men man kan inte heller jobba för mycket om man ska kunna jobba resten av terminen. Vad är syftet med detta? De borde väl strunta i vad man tjänar på sommaren när man ändå inte får något lån eller bidrag?
För att man bestämt att det är maxbeloppet, säkert med sommarjobb i åtanke. Det är rimligare att diskutera nivån än att undanta månader. Som tidigare noterats är det som gjort för fusk.
 
Men om man överskridit på helåret är ju för många onödigt. Det är ju inte alla som läser hela kalenderåret utan kanske bara vår- eller höstterminen.

Jag tycker iofs att fribeloppet kan skrotas. Lyckas du jobba och klara dina poäng så varsågod.

Fast fribeloppet gäller ju bara om man söker finansiell hjälp av samhället för sina studier. Gör man inte det får man tjäna hur mycket som helst utan gränser.
 
Fast fribeloppet gäller ju bara om man söker finansiell hjälp av samhället för sina studier. Gör man inte det får man tjäna hur mycket som helst utan gränser.

Jag tycker att det är jätteskumt att lånedelen är kopplat till fribeloppet. Det beror så mkt på vart man bor och jag tycker att lånar man pengar som man ändå ska betala tillbaka så bör man få avgöra själv huruvida man jobbar eller ej. Pengarna ska ju ändå betalas tillbaka.
 
Jag tycker att det är jätteskumt att lånedelen är kopplat till fribeloppet. Det beror så mkt på vart man bor och jag tycker att lånar man pengar som man ändå ska betala tillbaka så bör man få avgöra själv huruvida man jobbar eller ej. Pengarna ska ju ändå betalas tillbaka.
Varför? Det är subventionerade lån utan säkerhet och kreditprövning. Ja det är klart det kostar olika beroende på var man bor, men det går inte att få millimeterrättvisa. Man kan välja studieort efter kostnad också om et är viktigt.
 
Varför? Det är subventionerade lån utan säkerhet och kreditprövning. Ja det är klart det kostar olika beroende på var man bor, men det går inte att få millimeterrättvisa. Man kan välja studieort efter kostnad också om et är viktigt.

Alla utbildningar finns inte överallt. Jag tycker att det är bra att man, om man är ambitiös och extrajobbar kan studera tex i Sthlm utan att ha rika föräldrar.
Det är mkt länge sen jag var student nu men rent generellt har jag inga problem med att vara med och subventionera att folk utbildar sig. Finns mkt mer tveksamma saker samhället subventionerar anser jag!
Dessutom tycker jag att vi ska uppmuntra ungdomar/studenter till att vara ambitiösa och faktiskt komma ut i arbetslivet! Sen har jag förståelse för att vissa utbildningar är så krävande att det ibland inte är möjligt.
 
En annan risk är också att studenter som behöver extra pengar för att gå runt istället väljer att jobba svart. Ngt som varken gynnar dem själva eller samhället.

Jag tror också att det är jättenyttigt för studenter att komma ut i arbetslivet. När jag pluggade jobbade jag extra inom vården, på ett ålderdomshem. Där arbetade också ett gäng läkarstudenter. Jag tror att det är superbra att som läkarstudent få chansen att gå in och jobba som vårdbiträde och grunda sig där liksom. Allt eftersom kunde också läkarstudenterna tillföra mycket till verksamheten allt eftersom deras utbildning fortskred.

Tyvärr vet jag flera av ovanstående som var tvungen att tacka nej till vidare extrajobb pga fribeloppet. Vissa jobbade istället svart tex i restaurangbranschen.
 
Fast fribeloppet gäller ju bara om man söker finansiell hjälp av samhället för sina studier. Gör man inte det får man tjäna hur mycket som helst utan gränser.

Men tycker du att det är rimligt att det är så?
X och Y pluggar på samma program och bor i lägenheter som kostar ungefär lika mycket. X lägger sin fritid på att leva loppan och dricka öl. Y lägger sin fritid på att jobba extra (och därmed betala skatt).
X får låna pengar. Y får det inte.
 
...varför juni och juli räknas in i maxbeloppet man får tjäna per termin när man tar CSN?
Man får ingen utbetalning alls på flera månader, men man kan inte heller jobba för mycket om man ska kunna jobba resten av terminen. Vad är syftet med detta? De borde väl strunta i vad man tjänar på sommaren när man ändå inte får något lån eller bidrag?

CSN är ett subventionerat lån och ett rent bidrag, alltså kostnader för det allmänna, så tjänar man tillräckligt vid sidan om känns det väl rimligt att man kan leva på de pengarna istället. Annars kan man ju ta ett vanligt banklån och betala vad det egentligen kostar att låna pengar utan säkerhet eller kreditprövning...

Sen kan jag tycka att om man klarar av att ta sig över fribeloppet utan att ha ett särdeles välbetalt jobb så borde nog utbildningen ses över om den inte är lite väl lätt.
 
Men tycker du att det är rimligt att det är så?
X och Y pluggar på samma program och bor i lägenheter som kostar ungefär lika mycket. X lägger sin fritid på att leva loppan och dricka öl. Y lägger sin fritid på att jobba extra (och därmed betala skatt).
X får låna pengar. Y får det inte.

Y får låna av vilken bank som helst om hen har inkomst.
X som aldrig fick chansen att jobba får förlita sig på statliga systemet.

Gränsdragningarna är inte superenkla och man bör ju tillåtas jobba 100% när man inte studerar och i liten utsträckning när man studerar. Fribeloppen bör inkludera det.

Jag tycker att det ska finnas en tydlig ide om att studiemedel ska användas till studier och inte som extra penningpåse åt vem som helst.
 
CSN är ett subventionerat lån och ett rent bidrag, alltså kostnader för det allmänna, så tjänar man tillräckligt vid sidan om känns det väl rimligt att man kan leva på de pengarna istället. Annars kan man ju ta ett vanligt banklån och betala vad det egentligen kostar att låna pengar utan säkerhet eller kreditprövning...

Sen kan jag tycka att om man klarar av att ta sig över fribeloppet utan att ha ett särdeles välbetalt jobb så borde nog utbildningen ses över om den inte är lite väl lätt.

Risken med detta är att man "stryper" studenters ambitionsnivå. Det är där jag har problem.
 
Alla utbildningar finns inte överallt. Jag tycker att det är bra att man, om man är ambitiös och extrajobbar kan studera tex i Sthlm utan att ha rika föräldrar.
Det är mkt länge sen jag var student nu men rent generellt har jag inga problem med att vara med och subventionera att folk utbildar sig. Finns mkt mer tveksamma saker samhället subventionerar anser jag!
Dessutom tycker jag att vi ska uppmuntra ungdomar/studenter till att vara ambitiösa och faktiskt komma ut i arbetslivet! Sen har jag förståelse för att vissa utbildningar är så krävande att det ibland inte är möjligt.
Det är därför vi har studiemedel och ett fribelopp så att man får tjäna en hel del för att dryga ut studiemedlet. Har man stora inkomster kan man ta ett banklån istället.
 
Det är därför vi har studiemedel och ett fribelopp så att man får tjäna en hel del för att dryga ut studiemedlet. Har man stora inkomster kan man ta ett banklån istället.

Hur högt är fribeloppet numera? Vi måste tänka på att studenterna inte har csn under sommarmånaderna... så utöver det blir det verkligen så mycket kvar att spela på under årets övriga månader?
Alla studenter har inte möjlighet att bo hemma hos föräldrarna under sommaren med gratis mat och husrum heller!

Personligen hade jag tur när jag studerade med ekonomisk hjälp hemifrån, men alla har inte den möjligheten. Vet att det var svårt för många att få ihop det
 
Tveksamt, har de för lite att göra kan de öka studietakten.

Med ambitionsnivå menar jag alltså att jobba - för att försörja sig och för att komma ut i arbetslivet. Ofta är det ju via extrajobb man kommer in på arbetsmarknaden. Det finns ett överflöd av högutbildade akademiker utan arbetslivserfarenhet. Det är bara dumsnålt att de sedan kanske blir arbetslösa. Hellre då att de tillåts jobba lite under studietiden och därifrån kan ta sig ut i arbetslivet istället för hamna i arbetslöshet
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 424
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Solis
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 934
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp