Förköpsrätt

Ni_Co

Trådstartare
Hur var det nu med förköpsrätten?
Det skrivs in i kontrakt att säljaren har förköpsrätt vid försäljning/överlåtelse och avlivning (?) till försäljningspriset 15´kr. Kontaktas inte säljaren betalas ett vite på 25´kr till säljaren.

Har någonstans i bakhuvudet att om detta inte följs så måste säljaren bevisa att den gick i ekonomisk förlust pga att den inte fick köpa tillbaka hästen?

Eller måste detta följas pga att det är vite inskrivet? Om vite inte är inskrivet så vet jag att förköpsrätten inte håller juridiskt.

Exempel 1:
Jag vill sälja hästen för 50´kr, måste jag då ge 25´kr till förra ägaren om denna inte kontaktats? Eller ska förra ägaren kräva pengar av mig? Hur ska fd ägare veta att jag säljer eller sålt hästen om jag inte talar om det? Om jag sålt hästen sen flera år tillbaka hur lång tid efteråt kan förra ägaren kräva mig på vitet?

Exempel 2:
Och värsta senariot, hästen måste avlivas akut pga skador. Vad gäller då?
 
Sv: Förköpsrätt

Tror att det är endast om inte vitet är inskrivet utan bara kravet om återköp som säljaren ska bevisa ekonomisk skada.
Om ett förbehåll med vite är inskrivet så gäller ju det som det står och är avtalat, dvs den förra ägaren ska erbjudas att köpa tillbaka hästen för 15 000 och om denne inte får möjlighet till detta utgår vite på 25 000 till förre ägaren.

Ex 1, (förutsätter att förbehåll och vite är inskrivet i kontraktet enligt ovan)
Ja du ska betala 25 000 till förra ägaren. Om denne "kommer på dig" eller inte är ju beroende på om du är ärlig eller ej. Det kan ju hända att förra ägaren får reda på försäljningen nu eller senare och då kräver dig på pengar om du inte varit ärlig från början. Men om du inte talar om det är du ju skyldig till kontraktsbrott.

Ex 2, Ja har du skrivit på ett avtal om att förra ägaren ska få 15 000 vid avlivning så gäller ju det. Beror ju helt på hur det är skrivet.
Vet inte hur lagen ser ut vad gäller rimlighet, men förmodar att tanken bakom formuleringen är att förra ägaren vill ha en chans att köpa tillbaka hästen för 15 000 istället för avlivning om det inte är en akut "måste" avlivning.

Sådant här är ju lämpligt att tänka över innan man skriver på ett avtal....
 
Sv: Förköpsrätt

Men låt säga att man inte är ärlig eller inte fått tag i förra ägaren (hur gör man då) och efter 10år så kommer denna förra ägare och kräver på vitet?

Om man tänkt sälja hästen och förra ägaren tackat nej och man sen inte hittade ett bra hem och man behåller hästen 1 år eller mer innan den säljs. Hur skulle det bli då om förra ägaren DÅ vill köpa hästen?
 
Sv: Förköpsrätt

Men låt säga att man inte är ärlig eller inte fått tag i förra ägaren (hur gör man då) och efter 10år så kommer denna förra ägare och kräver på vitet?

Om man tänkt sälja hästen och förra ägaren tackat nej och man sen inte hittade ett bra hem och man behåller hästen 1 år eller mer innan den säljs. Hur skulle det bli då om förra ägaren DÅ vill köpa hästen?

Har den *gamla' ägaren en gång sagt nej till återköp av hästen så gäller det ju även om du säljer hästen 1 år senare .

Dock skulle jag se till att det finns skriftligt att gamla ägaren inte vill köpa tillbaka hästen .

Förövrigt så låter det på dina inlägg att du vill komma undan att kontakta gamla ägaren och vad som händer om du struntar i det !??

Hoppas jag fattar detta fel för har du skrivit kontrakt så ska man följa detta annars skriver man INTE på avtal .

Mia
 
Sv: Förköpsrätt

Se till att få skriftligt på beskedet. Annars är risken att du får lyfta på lädret och punga ut med vitet.

Det är är ju absolut inget konstigt, det är så här det går till ute i världen. Man fullföljer ett kontrakt och ser till att man har goda rutiner för att kunna bevisa att man har fullföljt avtalet.
 
Sv: Förköpsrätt

Skriftligt som mail eller sms? Det går ju att krångla till det i all evighet känns det som om man vill.

Jag har ingen häst jag ska sälja/köpa. Jag funderade lite bara på vad som gäller och vad som håller juridiskt i en tvist. Hur mycket ska det skrivas in i kontraktet eller räcker det med bara vite och sen får man se vad som gäller och inte gäller i olika situationer?

Jag har en känsla av att ett sånt här kontrakt med fel människa kan bli komplicerat.
Det jag inte förstår är om förra ägaren tackat nej till återköp en gång har gjort sitt val är kontraktet inte giltigt längre? Vem vet det? Håller det i en tvist? Ska man skriva ett nytt kontrakt?
 
Sv: Förköpsrätt

Jo men om förra ägaren inte är ärlig och vägrar skriva något skriftligt? Varför är det bara köparen som ska vara oärlig?
 
Sv: Förköpsrätt

Detta är något som man dagligen handskas med i arbetslivet. Ja, varför krångla till det? Det är väl bara att möta upp andra parten med pappersarbetet klart, komma överens och skriva under?

VARFÖR krångla till det? Att det skulle bli strul vid en ev. avyttring av hästen förstår ju minsta barn, när accepterar förköpsklausuler och andra förbehåll. Som man bäddar får man ligga, helt enkelt.
 
Sv: Förköpsrätt

Ja varför krångla till det? Det undrar jag också.
Nu är verkligheten som så att alla människor tänker inte så. Dom flesta är giriga och gör allt för att tjäna pengar. Allt funkar inte svart och vitt heller därav mina funderingar på ett kontrakt med förköpsrätt där inga detaljer tas upp.

Jag trodde detta var ett diskutionsforum och inte ett "är-du-så-korkad-får-du-skylla-dig-själv-förklaringsforum" eller "vet-du-inte-det-ska-du-inte-ha-djur-forum".

Som jag skrivit tidigare:
Jag har ingen häst jag ska sälja/köpa. Jag funderade lite bara på vad som gäller och vad som håller juridiskt i en tvist.
 
Sv: Förköpsrätt

Glömde svara på ang pappersarbetet du skrev, att det är bara att möta upp andra partern med färdiga papper.
Hur enkelt är det om man bor i en varsin ände av landet?
 
Sv: Förköpsrätt

Innan man glatt går med på dylika klausuler ska man vara insatt i att det kostar att fullfölja dem. Tid och pengar. Man kan få resa över hela landet, jaga folk i veckor och månader.

Därför är det viktigt att tänka efter VAD det är man skriver på och vad det innebär i förlängningen. För skydligheten har man, oavsett om det är kostsamt och tidskrävande.

Just det; det kan bli fråga om att åka landet runt för att få det gjort eller betala t ex KFM för delgivning. För det har man ju i kontraktet förbundit sig att göra.
 
Sv: Förköpsrätt

Det jag menar är att vad skulle man göra om det inte vore så enkelt?

*Fd ägaren tackar nej och man säljer hästen till annan. Sen väljer fd ägaren att ändå kräva på vitet eftersom ord står mot ord.
Här måste man då kräva ett skriftlig "nej-tack" från fd ägaren. Men det ursprungliga kontraktet existerar ju fortfarande.

*Fd ägaren kanske inte tar hand om sina djur på ett bra sätt eller t.om har djurförbud. Inte kan man väl tvingas sälja hästen då till fd ägaren? Men hur blir det med vitet?

Du behöver inte tala om hur och vad man ska tänka på innan man går med på vad som helst. Jag vill bara klara ut lite frågetecken om alla OM och vad som gäller juridiskt då.
 
Sv: Förköpsrätt

Har du skriftligt besked att f d ägaren inte vill utnyttja sin förköpsrätt så är det hela ur världen.

Har f d ägaren djurförbud kan man inte sälja till denne. Men om det bara är en bedömningsfråga tror jag det är väl löst att komma undan förköpsrätten. Då riskerar man som ny ägare att åka på vite om man säljer till annan utan att erbjuda f d ägaren att utöva sin förköpsrätt.

Det hela är ju enkelt. Har man avtalat om förköpsrätt ska man fullfölja det, och se till att verkligen ha skriftligt på f d ägarens besked.
 
Sv: Förköpsrätt

KL
Ska ta en häst på foder, och vill ha i kontraktet att jag vid ev försälj´ning av hästen skall få lov att köpa hästen till det pris den är värd idag. (outbildad yngre häst) Hur bör man formulera en sån sak?
Känner att jag kommer lägga ut en hel del pengar på att utbilda den här hästen (och mig), och känns inte jättekul om hästen idag är värd 30000 och om ett år 45 000 kanske, och jag får betala 45. Eller är det oschysst att be om en sån sak alls?
 
Sv: Förköpsrätt

Det är inte ovanligt med förköpsklausul i fodervärdskontrakt, särskilt inte om hästen är till salu under fodervärdstiden.

MEN skriv in hur länge förköpsrätten ska gälla. Annars känns det ju inte så roligt för ägaren om du ska ha förköpsrätt till reducerat pris under hela hästens livstid.
 
Sv: Förköpsrätt

Hästen är egentligen inte till salu. Det har hon sagt. Men jag kan ju hoppas att hon ändrar sig! Kan man skriva typ att om hästen säljs då jag har den, samt under tex 6 månader efter eventuellt återtagande/återlämnande?
 
Sv: Förköpsrätt

Beror ju på vad ägaren går med på. Själv hade jag som ägare inte gått med på det, men visst - frågan är fri.
 
Sv: Förköpsrätt

Är det lika enkelt (som du tycker) vid överlåtelse också?
Det är svårt att hitta något men det jag hittat gällande fast egendom så är överlåtelse inte gilltigt juridiskt då det är till säljarens fördel, fast köparen skrivit under kontraktet:confused: Gäller samma för häst?

Moraliskt sett så ska man ju följa kontraktet men juridiskt sett så kan man komma undan ibland.

Vid avlivning så kanske försäkringsbolaget tycker att man kunde gjort mer och därför får man inte ut livförsäkringen. Måste man betala vite då till förra ägaren om denne kräver det?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 887
Senast: nullo-modo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 856
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 399
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag funderar fram och tillbaka. När en familj har olika behov av hund, hur gör man, hur tänker ni? Vi har en fem år gammal fransk...
2
Svar
33
· Visningar
2 821
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp