Förköpsrätt

Sv: Förköpsrätt

Jag har haft en av mina hästar ute på foder med förköpsrätt.
Vi skrev in i kontraktet att fv hade förköpsrätt till ett pris på 30 000kr. Hästen var under fodertiden till salu för ett högre pris och fv visade hästen om det behövdes. Detta gällde bara under tiden dom hade hästen på foder.

Efter några om och men så slutade det med att fv fick köpa hästen för 20 000kr pga deras ekonomi och jag tyckte det var rätt hem för hästen.
 
Sv: Förköpsrätt

Fast egendom är något helt annat och går inte att jämför med lös egendom ö h t.

Pacta sunt servanda. Avtal skall hållas. Detta gäller som grundsyn juridiskt. Visst går det att leta kryphål, men ska man börja med det behövs det en begåvad (ej billig) jurist om man vill komma helskodd genom det äventyret.

Ditt sista stycke förstår jag inte alls relevansen i - vad har försäkringsbolaget med ett avtal mellan två helt andra parter att göra?
 
Sv: Förköpsrätt

Det sista är ju om hästen avlivas och förra ägaren kan då se att h*n kan få sig en hacka genom att det egentligen kanske inte var nödvändigt med en avlivning och att h*n kunde ha fått köpa tillbaka hästen istället.

Tyvärr finns det ju faktiskt folk som skriver avtal för egen vinnings skull och inte för hästens skull. Jag själv är av åsikten att sålt är sålt och inget annat borde skrivas in i köpekontrakt. Däremot kan man ju tala om att man vill kontaktas vid försäljning om det är ok för köparen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 888
Senast: nullo-modo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 866
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 400
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag funderar fram och tillbaka. När en familj har olika behov av hund, hur gör man, hur tänker ni? Vi har en fem år gammal fransk...
2
Svar
33
· Visningar
2 823
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp