Förlorat en vän...

Igår besökte vi Ikea ihop. Vi hade pratat på telefonen dagen innan om att vi skulle äta där och jag skulle hämta henne från hennes jobb. Lunchtid så jag sa att jag vill äta först och sen gå i varuhuset. När vi är på Ikea vill hon först gå i varuhuset och blev skitsur när jag ville äta. Ordentligt gräl pga av en sån skitsak.

Idag skrev hon till mig och undrar om vi kan träffas. Ja vi kan väl äta ihop skrev jag. Hon vet att jag är dålig på att laga mat och vi brukar alltid äta på ett stamhak när vi träffas. Jag hämtar upp henne på stationen eftersom hon hade varit i stan och shoppat. Jag kör som vanligt till stamstället och hon blir upprörd och säjer att hon förväntade sig att vi åker hem till mig och äter. Hon hade inte pengar till mat sa hon.

Jag sur och säjer att det fanns pengar till kläder men inte till mat. Hon sur och menar att hon trodde jag skulle bjuda på mat. Jag sur eftersom jag har bjudit på mat kanske 15-20 ggr under årens lopp och hon enbart en gång.

Nåja. Jag hade ingen mat hemma så jag sa att vi måste handla och jag vill att hon betalar hälften eftersom jag inte vill bjuda mer. Hon sur förstås och berättar hur knäpp jag är som vill äta innan jag går på Ikea. Hon hade minsann frågat både sin mamma och sin sambo om man äter innan man går på Ikea. Och båda hade sagt att ingen normal människa äter innan man går på Ikea.

Ledsen.

Vilken märklig sak att ens bråka om? Varför blev du sur över maten?

Hur gamla är ni? Missbruksproblem?

Dumpa vännen så är det klart, ni har det nog bättre på varsitt håll! :crazy:
 
Jag håller på och sorterar gamla papper så det är kaos här hemma. Papper i olika högar på golvet. Jag skickade en bild på kaoset till henne för att visa att det är stökigt här gemma. Inte läge för besök tyckte jag. Nen det budskapet gick inte fram.

Nu är jag kanske lite trögtänkt, men skickade du bara bilden och antog att hon skulle tolka det som att det inte var läge för besök, eller skrev du det också?
 
Nu är jag kanske lite trögtänkt, men skickade du bara bilden och antog att hon skulle tolka det som att det inte var läge för besök, eller skrev du det också?
Jag skrev att jag jobbade hemma. Och att detvar kaos. Ok hon erbjöd sig att hjälpa...mitt fel som inte var tydlig nog. Set är svårt med sms meddelanden
 
Jag skrev att jag jobbade hemma. Och att detvar kaos. Ok hon erbjöd sig att hjälpa...mitt fel som inte var tydlig nog. Set är svårt med sms meddelanden
Så hon frågar om ni ska ses, du säger att vi kan äta ihop och skickar en bild på kaoset hemma, och hon erbjuder sig då att hjälpa dig med papprena?

Och sen när ni ses kör du till en restaurang istället?

Man kan ju förstå att ni missförstod varandra. Hon verkade ju ha tolkat bilden som att du ville ha hjälp, hon erbjuder hjälp och förväntar sig en lunch som tack för hjälpen, om du nu ändå skulle äta och ville äta tillsammans.

Medan du tänkte att bilden skulle få henne att förstå att du vile äta på restaurang?

Undra på att ni inte förstod varandra, ni verkar ju ha haft helt olika förväntning på vad ni skulle göra tillsammans?

Enklare är väl att skriva rakt på sak: Vill gärna ses, men det är kaos hemma så helst inte hemma hos mig. Ska vi äta lunch på stamlokuset?

Så kunde hon ha svarat: Lite ont om pengar så jag har inte riktigt råd med det just nu, kan vi gå en promenad/kom hem till mig på kaffe/jag kan hjälpa dig med pappren istället?
 
Förstår inte alls hur man kan bli osams om vare sig det som var dag ett eller dag två.
Om jag missförstår min kompis eller vi vill olika så pratar vi, kompromissar och ingen behöver bli sur.
Ibland missförstår man varann och får ändra planer. Men jag skulle aldrig bli förbannad på en vän över en sån sak. Inte de på mig heller.
Jag förutsätter att mina vänner vill mig väl. Så om en miss sker är det inte för att de skiter i mig eller är elaka. Dvs jag behöver inte bli arg.
 
Varför umgås ni? Det är nog den första frågan som poppar upp. Verkar ganska obegripligt efter att ha läst tråden.
Rent allmänt har jag aldrig upplevt att vuxna människor hamnar i dylika gräl över ingenting när de umgås.
 
Missförstånd uppstår ju lite då och då, det är ju normalt. Men att bli arg och säga upp vänskapen pga detta låter väldigt märkligt. Det låter som att det finns något som ligger och gnager i bakgrunden. Säger som @tornblomma , varför umgås ni?
 
Det låter väldigt märkligt att bli så osams i situationerna ovan, utan bakomliggande historia. Du är sjukskriven läste jag och du skrev att du kanske hade lite kort stubin eller liknande. Om hon också mår dåligt på något sätt kanske det är lätt att det skär sig just nu, men som vuxen måste man ändå försöka kommunicera tydligt och klart utan att börja skrika och hota om att säga upp vänskapen.

Har denna vän några goda sidor enligt dig? Hon ville hjälpa dig att röja upp dina papper, det låter åtminstone omtänksamt. Jag tycker ni båda ska ta både ett och två djupa andetag i framtiden innan ni surnar till, i alla fall om ni vill ha en bra relation.
 
Då måste jag vara otroligt onormal som åker till IKEA endast för att äta! :eek:

Skämt åsido, det finns många som äter när de är på IKEA, det är ingenting onormalt. Låter som att ni båda kanske är lite trötta på varandra, kanske bra att ta en paus från varandra ett tag. Skulle det sen bli att ni blir vänner igen så har du din vän tillbaka, skulle det bli att ni inte blir vänner igen så kanske det är det som var menat att hända. Energitjuvar finns överallt, även förklädda som "vänner", och ibland är en paus det som behövs för att en viss person ska förlora "energitjuvstatus" och bli en vän.

Jag är också onormal! Jag och exet bodde nära ikea förut, vi åkte dit både för att äta frukost och kvällsmat 1-2 ggr i månaden! Var på ikea häromdagen dessutom, åt frukost först innan vi gick för att kolla möbler!
 
Jag tror som flera andra, det måste ligga något mer bakom det här än var/när man ska äta.

Umgås jag med någon som blir jobbig vid lågt blodsocker ser jag helst till att denne äter innan vi gör något, skitsamma var det är någonstans. Ska jag träffa någon för fika etc och denne vill gå till något ställe jag inte gillar är faktiskt inte det så noga. Antingen föreslår jag något annat ställe eller så tar jag något som är rimligt ok att äta. Det är inte världens ände.

Att bli skitsur över något sådant finns inte.
 
Förlusten är hennes. Hon har inget körkort så det är alltid jag som skjutsar. Och jag som alltid betalat när vi har handlat mat tillsammans. Hon har satt i system att försvinna när jag stått i kassakön. Därför var jag så noga med att vi ska dela på det.
 
Och vi är alltid hemma hos mig när vi träffas för hon vill inte att vi träffas hos henne. Därför vill jag gärna gå till stamhaket så känns det mer rättvist. I början var det inte så men jag började känna att det blev för snett och då började jag sätta ner foten. Så hon får hitta någon annan att snylta på.
 
Igår besökte vi Ikea ihop. Vi hade pratat på telefonen dagen innan om att vi skulle äta där och jag skulle hämta henne från hennes jobb. Lunchtid så jag sa att jag vill äta först och sen gå i varuhuset. När vi är på Ikea vill hon först gå i varuhuset och blev skitsur när jag ville äta. Ordentligt gräl pga av en sån skitsak.

Idag skrev hon till mig och undrar om vi kan träffas. Ja vi kan väl äta ihop skrev jag. Hon vet att jag är dålig på att laga mat och vi brukar alltid äta på ett stamhak när vi träffas. Jag hämtar upp henne på stationen eftersom hon hade varit i stan och shoppat. Jag kör som vanligt till stamstället och hon blir upprörd och säjer att hon förväntade sig att vi åker hem till mig och äter. Hon hade inte pengar till mat sa hon.

Jag sur och säjer att det fanns pengar till kläder men inte till mat. Hon sur och menar att hon trodde jag skulle bjuda på mat. Jag sur eftersom jag har bjudit på mat kanske 15-20 ggr under årens lopp och hon enbart en gång.

Nåja. Jag hade ingen mat hemma så jag sa att vi måste handla och jag vill att hon betalar hälften eftersom jag inte vill bjuda mer. Hon sur förstås och berättar hur knäpp jag är som vill äta innan jag går på Ikea. Hon hade minsann frågat både sin mamma och sin sambo om man äter innan man går på Ikea. Och båda hade sagt att ingen normal människa äter innan man går på Ikea.

Ledsen.

Det låter inte direkt som någon högkvalitativ vän. Är hon verkligen någon fu kommer sakna?
 
Och vi är alltid hemma hos mig när vi träffas för hon vill inte att vi träffas hos henne. Därför vill jag gärna gå till stamhaket så känns det mer rättvist. I början var det inte så men jag började känna att det blev för snett och då började jag sätta ner foten. Så hon får hitta någon annan att snylta på.
Men då är det ju det som det hela handlar om, att du tycker hon snyltar. Och den här incidenten blev bara droppen som fick bägaren att rinna över.

Kunde ni inte ha pratat om det, du kunde sagt att du inte kan bjuda hela tiden, lägga korten på bordet?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 188
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp