Förlovning/vigsel utan ringar?

Murphy

Trådstartare
Undertecknad kanske går i funderingars tankar, men klurar lite på det här med ringar.
Jag är i vården, och de basala hygienrutinerna sätter P för att bära ringar på jobbet, och vid sidan vill jag lägga tygeln kring ringfingret. Jag är alltså ingen ringbärare per se.

Men!
Jag gillar ändå symboliken kring en ring på vänster ringfinger (vilket jag ifrågasätter ofta gentemot mig själv), och känner att det inte skulle vara samma sak att bära ringen runt halsen kedja eller dylikt.

Går det att komma runt det här, eller ska jag tänka om?

Tatuerat finger? Både jag och min partner är tatuerade sen tidigare.
Andra symbolbärande smycken?
 
Jag har varit lite inne på ett sånt där kompishalsband, en berlock som delas i två. Fast än har jag inte hittat en som varit tillräckligt vuxen och tillräckligt oss för att slå till.
 
Jag har varit lite inne på ett sånt där kompishalsband, en berlock som delas i två. Fast än har jag inte hittat en som varit tillräckligt vuxen och tillräckligt oss för att slå till.
Jag förstår hur du tänker, men jag får också initialt pubertala vibbar av det. Hoppas ni hittar något lämpligt som ger den känslan du söker.

En sak är ju att jag och min partner fattar varför vi bär vissa symboler, men (trist nog?) vill jag ju att även andra ska begripa! Vår allians och att vara Spoken For. Det senare är ju vad jag ifrågasätter om mig själv - varför är det ens viktigt för mig?
 
Undertecknad kanske går i funderingars tankar, men klurar lite på det här med ringar.
Jag är i vården, och de basala hygienrutinerna sätter P för att bära ringar på jobbet, och vid sidan vill jag lägga tygeln kring ringfingret. Jag är alltså ingen ringbärare per se.

Men!
Jag gillar ändå symboliken kring en ring på vänster ringfinger (vilket jag ifrågasätter ofta gentemot mig själv), och känner att det inte skulle vara samma sak att bära ringen runt halsen kedja eller dylikt.

Går det att komma runt det här, eller ska jag tänka om?

Tatuerat finger? Både jag och min partner är tatuerade sen tidigare.
Andra symbolbärande smycken?
Problemet med tatuering på fingrar är väl att de slits bort och blir fula väldigt fort, det är ju inget optimalt ställe att tatuera.

Har egentligen inte så många andra tips, mer än att växla mellan att ha ringen på fingret och kedja runt halsen, beroende på vad du gör. Men finns säkert nån med nåt bättre tips. :)
 
@Murphy: Jag förstår ringarna i kedja runt halsen inte lockar men i vissa yrken är det nästan enda alternativet om man vill ha ringar.

Som prospekteringsgeolog är det big no-no med ringar om man hanterar material utan handskar. Guldet kan nämligen kontaminera proverna och man får felaktiga guldhalter (vilket har hänt) :D Två av mina kollegor (gifta med varandra) hade nästan alltid ringarna i en kedja.
 
Undertecknad kanske går i funderingars tankar, men klurar lite på det här med ringar.
Jag är i vården, och de basala hygienrutinerna sätter P för att bära ringar på jobbet, och vid sidan vill jag lägga tygeln kring ringfingret. Jag är alltså ingen ringbärare per se.

Men!
Jag gillar ändå symboliken kring en ring på vänster ringfinger (vilket jag ifrågasätter ofta gentemot mig själv), och känner att det inte skulle vara samma sak att bära ringen runt halsen kedja eller dylikt.

Går det att komma runt det här, eller ska jag tänka om?

Tatuerat finger? Både jag och min partner är tatuerade sen tidigare.
Andra symbolbärande smycken?
Kan du inte ta av ringen på jobbet och i stallet?
 
Vi hade titanringar, mycket starkare än tex silver/guld som nöttes ner/blev repiga tillslut. Tog aldrig av mig min när jag var i stallet och på jobbet fick jag ha ringar på mig.
 
En bekant har tatuerat en ankare tillsammans med sin kille på ringfingret. Men som tidigare nämnde, tatueringar på fingrarna kanske inte är det optimalaste stället?
 
En bekant har tatuerat en ankare tillsammans med sin kille på ringfingret. Men som tidigare nämnde, tatueringar på fingrarna kanske inte är det optimalaste stället?
Jag vet! Lite nedrigt...
Tatuering var liksom min första tanke för obvious reasons, men den är ju också den mest tveksamma i och med ett ovärdigt åldrande.
 
Kinky. :cool:

Men seriöst - det är lite baksidan av mitt resonemang. Varför är jag med mina feministiska och självständiga ideal så fixerad vid ringarna? Borde jag köpa avlatsbrev och skärpa till mig?
För mig är nog det där med allians och spoken for ett större problem än ringarna. Ringar skulle jag kunna se som nåt slags inbördes kärleksgrej, inte för att flasha för omvärlden att man är på väg att BLI GIFT liksom.
 
Såna gammaldags guldberlocker (edit: de kallas medaljong) som man öppnar med namn och datum i? Eller nån annan variant av matchande fina halsband. Kanske ringar fast menade att ha i en kedja från första början. Det vore rätt fint med en bröllopsceremoni där man istället för ringar trär halsband på varandra.

Man får vara feminist och ändå vilja ha en äktenskapssymbol, men det är bra att man reflekterar över betydelsen innan man köper traditioner rakt av.
 
För mig är nog det där med allians och spoken for ett större problem än ringarna. Ringar skulle jag kunna se som nåt slags inbördes kärleksgrej, inte för att flasha för omvärlden att man är på väg att BLI GIFT liksom.
Jag måste sätta mig ner och tänka litet på det där. Ringar är ju jätteroliga, liksom alla andra utseendeattribut som en kan smycka sig med (hey, bara mitt hår är ett vandrande samtalsämne), men det där andra tycker jag reflekterar någon osunt i min egen syn på relationer som kommer upp till ytan när jag vill smycka mig.

Känns relevant att ha lyft den stinkande gasbubblan till ytan. Intressant att spräcka den och se vad som finns däri. Osäkerhet i relationer? Mindervärdeskomplex? Skilsmässobarnets klagan?
 
Såna gammaldags guldberlocker som man öppnar med namn och datum i? Eller nån annan variant av matchande fina halsband. Kanske ringar fast menade att ha i en kedja från första början. Det vore rätt fint med en bröllopsceremoni där man istället för ringar trär halsband på varandra.

Man får vara feminist och ändå vilja ha en äktenskapssymbol, men det är bra att man reflekterar över betydelsen innan man köper traditioner rakt av.
Medaljong heter de ”gammaldags berlockerna”. ;)

Mvh gammal.
 
Såna gammaldags guldberlocker (edit: de kallas medaljong) som man öppnar med namn och datum i? Eller nån annan variant av matchande fina halsband. Kanske ringar fast menade att ha i en kedja från första början. Det vore rätt fint med en bröllopsceremoni där man istället för ringar trär halsband på varandra.

Man får vara feminist och ändå vilja ha en äktenskapssymbol, men det är bra att man reflekterar över betydelsen innan man köper traditioner rakt av.
God input! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp