Förlovning/vigsel utan ringar?

  • Jag ville byta från att kalla honom min sambo till min man när jag pratar med andra för jag hade själv reagerat med konfundering om någon som sade sig vara sambo visade sig vara gift med samma person. Då blir det för mycket av ett statement att handen inte matchar ordet. Jag skulle kunna försvara det men vill inte behöva.
Fast det är väl snarare giftermålet som gör att man blir man/fru istället för sambo, snarare än om man har en ring på fingret eller inte?

Jag upplever det som väldigt vanligt att gifta människor inte har ringar på sig 24/7, av olika skäl, så personligen vore det främmande att någon skulle ifrågasätta att man säger man/fru utan att ha en ring på fingret. Enda stället jag över huvud taget kan tänka mig att det skulle kunna ske är på krogen, men jag kan ju ha fel.
 
Fast det är väl snarare giftermålet som gör att man blir man/fru istället för sambo, snarare än om man har en ring på fingret eller inte?

Jag upplever det som väldigt vanligt att gifta människor inte har ringar på sig 24/7, av olika skäl, så personligen vore det främmande att någon skulle ifrågasätta att man säger man/fru utan att ha en ring på fingret. Enda stället jag över huvud taget kan tänka mig att det skulle kunna ske är på krogen, men jag kan ju ha fel.
Ja, så klart. Men när jag träffar och pratar med folk är det nästan uteslutande i kontorsmiljö eller liknande och det är mer regel än undantag att de som är äldre än jag har ring. Om någon inte skulle ha det så skulle jag nog anta att de inte var gifta. Framgick det sen att de var det så hade jag funderat på varför de inte hade ring. Sen hade jag inte frågat, men jag föreställer mig att det finns de som skulle.

@Murphy Om jag vore i dina skor skulle jag på mina skakiga grunder ha ring och bara lägga den med mina privata grejer medan jag var arbetsklädd.
 
Ja, så klart. Men när jag träffar och pratar med folk är det nästan uteslutande i kontorsmiljö eller liknande och det är mer regel än undantag att de som är äldre än jag har ring. Om någon inte skulle ha det så skulle jag nog anta att de inte var gifta. Framgick det sen att de var det så hade jag funderat på varför de inte hade ring. Sen hade jag inte frågat, men jag föreställer mig att det finns de som skulle.
Jag känner medelålders som mer eller mindre aldrig har sina ringar på, vissa av praktiska skäl, andra för att de blivit för små och de inte förstorat ringarna. Så det finns rätt många andra skäl än att man vill dölja sitt giftermål. :)
 
Jag känner medelålders som mer eller mindre aldrig har sina ringar på, vissa av praktiska skäl, andra för att de blivit för små och de inte förstorat ringarna. Så det finns rätt många andra skäl än att man vill dölja sitt giftermål. :)
Ja jag förstår det. Säger ju att mina argument inte håller. :D
 
Okej, nära på grund av? Förstår att man inte vill tappa bort ringen men att t ex lägga den i plånboken borde ju fungera för det ändamålet.
Men det är väl inte så konstigt att man vill ha på sig en ring som symboliserar något viktigt (kärleken till ens partner) även när man inte kan ha den på fingret? Varför inte ha den runt halsen som ett alternativ till fingret.
Jag gillar att en ring är ett så diskret smycke, åtminstone svenska traditionella guldringar. Man ser den om man tittar efter den och bäraren kan känna den hela tiden men det är inte som att man tatuerat in TAGEN i pannan.
 
Men det är väl inte så konstigt att man vill ha på sig en ring som symboliserar något viktigt (kärleken till ens partner) även när man inte kan ha den på fingret? Varför inte ha den runt halsen som ett alternativ till fingret.
Jag gillar att en ring är ett så diskret smycke, åtminstone svenska traditionella guldringar. Man ser den om man tittar efter den och bäraren kan känna den hela tiden men det är inte som att man tatuerat in TAGEN i pannan.

Nja, det är alltså att växla plats på ringen flera gånger om dagen för att den hela tiden ska synas som är det som skaver för mig. Det är därför jag argumenterar emot att det skulle vara det smidigaste alternativet, det är ju så tydligt att det inte är en rationell företeelse utan att det handlar om exponering/känsla/symbolik typ. Jag har lite svårt för det helt enkelt.
 
Jag upplever det som väldigt vanligt att gifta människor inte har ringar på sig 24/7, av olika skäl, så personligen vore det främmande att någon skulle ifrågasätta att man säger man/fru utan att ha en ring på fingret.
Min man använder inte ring och trots att han alltid använder ordet wife/mujer om mig så blir jag kallad girlfriend/novia av de han talar med. Tror det är en kombo av att han inte har ring och att han ser väldigt ung ut. Men enligt hans erfarenhet så kan absolut ringanvändandet spela in.
 
Min man använder inte ring och trots att han alltid använder ordet wife/mujer om mig så blir jag kallad girlfriend/novia av de han talar med. Tror det är en kombo av att han inte har ring och att han ser väldigt ung ut. Men enligt hans erfarenhet så kan absolut ringanvändandet spela in.
Är det på samma sätt både i Sverige och i Spanien (eller andra eventuella platser)? Nu vet jag inte hur det ser ut på den fronten i Spanien, men tänker att det kan vara svårare i länder där äktenskap fortfarande ses som väldigt viktigt för ett förhållande och ringen en tydlig markering på det viktiga?

Även om ringar är det vanliga i Sverige så är det ju ändå relativt socialt accepterat att leva ihop utan att gifta sig och giftermålet till stor del är av praktiska/juridiska skäl av många. Och då tänker jag mig att ringen som symbol har mindre betydelse, man kan vara precis lika upptagen utan ring, liksom.

Men det kan ju vara jag som har bättre erfarenhet än hur det ser ut i allmänhet också.
 
@Hedinn Långt värst i Sverige!
Men :down: Vad värdelöst! Jag tycker att jag kan vara en hemsk besserwisser ibland, men skulle aldrig drömma om att säga flickvän/pojkvän till någon som själv kallar sin partner fru/man. Så vidrigt respektlöst.

Men då kanske det är tvärtom än vad jag tänkte innan då, att pga att många väljer att inte gifta sig så har folk ett behov av att påpeka att om man inte har ceremoni, ring och hela faderuttan är man bannemej inte gift och har rätt att använda man/fru, typ? :meh:
 
Själv funderar jag på tatuering (funderat på det ganska många år nu så det kanske stannar i det stadiet). Vi skaffade ringar i titan när vi förlovade oss och min satt för det mesta i en rejäl silverlänk runt halsen då jag inte får ha ring på jobbet och den var i vägen på gymmet. När vi gifte oss så kändes det onödigt med fler ringar. Nu är det något år sen jag tappade bort min ring, som tur är det maken som förlagt den så han kan inte gnälla på mig :p. Tycker inte man måste ha ring, våra var dock så att vi gillade dem när vi köpte dem. Vi kommer ju inte köpa nya bara för att, vi är ju gifta oavsett ring eller ej.
 
Vad konstigt om den suttit bra innan! Hann ni slänga dammsugarpåsen dessutom?

Haha :D
Eller hur? Hade jag varit på fisketur och varit kall om händerna och plaskat i mycket vatten hade jag förstått det bättre.
Ja, det var först efter den var bytt som jag började fundera på om det inte var ringen som slamrat till. :banghead: Troligen var det så.
Men uppenbarligen funkar det att vara gift utan vigselring!
Men "fina persenter" har faktiskt uteblivit när jag tänker efter. Senast fick jag en härlig gammal traktor istället. Och den ska jag väl inte kunna slarva bort. Hahaha!
 
Det finns ju andra, betydligt mindre krångliga, rutiner för att inte tappa bort ringen.
Eh säkert? Jag är övertygad om att var och en väljer den metod de tycker passar dem. Även om det sedan skulle betyda att de råkade ha ringen i ett halsband även på jobbet eller dyl.

Eller stör olika typer av smycken dig?

kn: tycker många i diskussionen verkar lägga väldigt mycket vikt vid ringar, antingen om att de är viktiga att ha, eller att det är väldigt viktigt att inte ha eller psykologiskt utreda deras viktighet hit eller dit och rannsaka sina känslor (varför det liksom?)

Kan de inte bara få vara, eller inte vara, och så behöver man inte fundera eller inte fundera över det så mycket. Det är ett föremål, antingen gillar man väl föremål och smycken av olika slag och det är ok, eller så gör man det inte och det är också ok. Rent juridiskt är man gift eller ogift rent oavsett.
 
Undertecknad kanske går i funderingars tankar, men klurar lite på det här med ringar.
Jag är i vården, och de basala hygienrutinerna sätter P för att bära ringar på jobbet, och vid sidan vill jag lägga tygeln kring ringfingret. Jag är alltså ingen ringbärare per se.

Men!
Jag gillar ändå symboliken kring en ring på vänster ringfinger (vilket jag ifrågasätter ofta gentemot mig själv), och känner att det inte skulle vara samma sak att bära ringen runt halsen kedja eller dylikt.

Går det att komma runt det här, eller ska jag tänka om?

Tatuerat finger? Både jag och min partner är tatuerade sen tidigare.
Andra symbolbärande smycken?
Men som svar på frågan då.

Vi har ringar, för att man brukar ha det och jag tycker alla anda alternativ verkar mer krångliga och ansträngda. Alternativet vore ju ingen ring såklart. Men även det är krångligare tycker jag, då har man tänkt och ska svara på varför man inte har ring osv. När jag inte kunde ha den när jag var gravid så hade jag den på kedja eller i ngn hög någonstans, minns inte ens vilket.


-okrångligt
-jag tycker min vigselring är väldigt fin och trevlig och lätt att alltid ha på. Den är inte lika grejig som andra ringar jag har.
-jag gillar att ha ring så jag har även tex en ring som inte är min vigselring på mig.
-jag gillar historia och ringar vid vigsel har funnits från och till sedan romartiden. Inget amerikansk romantik ska behöva krångla till det för mig :D
 
Eller hur? Hade jag varit på fisketur och varit kall om händerna och plaskat i mycket vatten hade jag förstått det bättre.
Ja, det var först efter den var bytt som jag började fundera på om det inte var ringen som slamrat till. :banghead: Troligen var det så.
Men uppenbarligen funkar det att vara gift utan vigselring!
Men "fina persenter" har faktiskt uteblivit när jag tänker efter. Senast fick jag en härlig gammal traktor istället. Och den ska jag väl inte kunna slarva bort. Hahaha!

Klart att det funkar bra att vara gift utan vigselring! :)
 
Eh säkert? Jag är övertygad om att var och en väljer den metod de tycker passar dem. Även om det sedan skulle betyda att de råkade ha ringen i ett halsband även på jobbet eller dyl.

Eller stör olika typer av smycken dig?

Se mitt svar ovan (post #66).

kn: tycker många i diskussionen verkar lägga väldigt mycket vikt vid ringar, antingen om att de är viktiga att ha, eller att det är väldigt viktigt att inte ha eller psykologiskt utreda deras viktighet hit eller dit och rannsaka sina känslor (varför det liksom?)

Kan de inte bara få vara, eller inte vara, och så behöver man inte fundera eller inte fundera över det så mycket. Det är ett föremål, antingen gillar man väl föremål och smycken av olika slag och det är ok, eller så gör man det inte och det är också ok. Rent juridiskt är man gift eller ogift rent oavsett.

..för att det finns människor som VILL diskutera vigselringar? :)
 
Nja, det är alltså att växla plats på ringen flera gånger om dagen för att den hela tiden ska synas som är det som skaver för mig. Det är därför jag argumenterar emot att det skulle vara det smidigaste alternativet, det är ju så tydligt att det inte är en rationell företeelse utan att det handlar om exponering/känsla/symbolik typ. Jag har lite svårt för det helt enkelt.

Sätter ringen i halsbandet när jag jobbar, tränar eller målar just för att inte tappa bort den. Innan satte jag den i fickan men efter att ha glömt bort den där några gånger och nästan förlorat den så sätts den alltid i halsbandet, lättast och smidigast. Är ju inte för att den ska synas jag sätter den i halskedjan då den hamnar bakom arbetskläderna och inte syns.
 
Nja, det är alltså att växla plats på ringen flera gånger om dagen för att den hela tiden ska synas som är det som skaver för mig. Det är därför jag argumenterar emot att det skulle vara det smidigaste alternativet, det är ju så tydligt att det inte är en rationell företeelse utan att det handlar om exponering/känsla/symbolik typ. Jag har lite svårt för det helt enkelt.
Vad är det som säger att den syns på en kedja runt halsen? Om jag hade det skulle jag ha den innanför tröjan för att den inte skulle träffa vårdtagare på näsan tex när jag böjer mig ned.

(Nu har jag inte den typen av jobb där jag flyttar runt ringen och jag tränar oftast med den. Så jag har inte min på en kedja. Om jag simmar kanske jag har den just i plånboken. Men jag kan inte förstå själva motståndet mot att ha den runt halsen. Om jag inte kunde ha min på kanske jag skulle ha den runt halsen.)
 
När jag tar av ringarna (redan innan jag var gift och alltså hade andra ringar än de med symbolvärde) brukar jag lägga dem i en speciell skål (härhemma, över natten) eller i plånboken (på jobbet) eller tillsammans med klockan (spänner fast i klockremmen) när jag är/var i stallet (och byter om där). Sedan brukade jag lägga allt i skon, så hade jag det rätt säkert förvarat.
 
Vi har inga ringar just därför att vi inte vill signalera gifta och VI. Ingen ringmärkning, inga Gyllene (hand)Bojor. Jag har en doktorsring, men jag bär den inte därför att den tolkas som vigselring av för många.

Tatuering verkar väl förhastat med tanke på att vartannat gift par skiljer sig.

Varför gifter man sig då?

Sjukt märkligt att genomföra det mest ”VI” som finns, dessutom av kärlek och sen inte vilja visa det? :confused::confused:

Känner att min dag blev förstörd, huuuur kan du jämföra en vigselring med en boja? :arghh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp