Förlovning??

P

prallan

Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?
 
Tradition. Liksom att många som i tråd efter tråd säger att de inte tror på Gud ändå döper sina barn. Typ.
 
Tradition. Liksom att många som i tråd efter tråd säger att de inte tror på Gud ändå döper sina barn. Typ.
Och gifta sig i kyrkan utan att vara religiös, jättemysko O_o

Är förlovning mer vanligt på landet?

Är det någon skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel?
 
Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?

Har man bestämt ett vigseldatum så är man väl alltid förlovade. Däremot väljer somliga att inte bära ring för det om man inte vill.
Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop :heart

Varför förlovar man sig inte enligt dig?

Tillägg: tror det är lika vanligt i stan som på landet. Är väl mer hur man ser på svenska traditioner. Varför inte följa en enligt mig väldigt vacker tradition?
 
Jag skulle säga att förlovning är att komma överens om att man ska gifta sig, med varandra. Och kanske även när man ska göra det.

Om man sedan vill göra affär av detta utåt eller inte, är väl en smaksak. Men jag tycker att det känns lite småföråldrat.
 
Man förlovar väl sig när man bestämmer sig för att man ska gifta sig och byter ringar och så. Sen är man förlovad tills man gifter sig. Inte konstigare än så. Däremot förstår jag inte varför man förlovar sig och sen aldrig gifter sig. Känner några som är förlovade där den ena parten inte vill gifta sig. Varför förlovar man sig då undrar jag...
 
@Kaki Har man bestämt ett vigseldatum så är man väl alltid förlovade. Däremot väljer somliga att inte bära ring för det om man inte vill. ok! :)

Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop :heart Men varför? Det betyder ju inget, det är ju lika lätt att bryta en förlovning som att göra slut?:confused: Vad är det som ska bevisas?? Låter varningsklockor i mina öron :o

Varför förlovar man sig inte enligt dig? Det är ju inget, förutom ett typ "krav" på att man ska gifta sig, som dessutom går att bryta som jag skrev tidigare.

Tillägg: tror det är lika vanligt i stan som på landet. Är väl mer hur man ser på svenska traditioner. Varför inte följa en enligt mig väldigt vacker tradition? Jag är från Stockholm, har inte träffat många förlovade här, kan nog inte komma på något enda par faktiskt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför förlovar man sig?? Jag är född 1970 och har alltid tyckt att förlovning är uråldrigt, men fortfarande ser jag här att folk förlovar sig, whats the point? Vad är det för skillnad mellan att vara och inte vara förlovad när man har bestämt datum för vigsel? Är det mer en landsortsgrej?

Förlovning = FÖR LOVNING, man visar att man håller ihop även innan bröllopet, förslagsvis är du förlovad ett år innan du gifter dig så att planerna löper det året :)
 
Har man bestämt ett vigseldatum så är man väl alltid förlovade. Däremot väljer somliga att inte bära ring för det om man inte vill. ok! :)

Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop :heart Men varför? Det betyder ju inget, det är ju lika lätt att bryta en förlovning som att göra slut?:confused: Vad är det som ska bevisas?? Låter varningsklockor i mina öron :o

Varför förlovar man sig inte enligt dig? Det är ju inget, förutom ett typ "krav" på att man ska gifta sig, som dessutom går att bryta som jag skrev tidigare.

Tillägg: tror det är lika vanligt i stan som på landet. Är väl mer hur man ser på svenska traditioner. Varför inte följa en enligt mig väldigt vacker tradition? Jag är från Stockholm, har inte träffat många förlovade här, kan nog inte komma på något enda par faktiskt.
Ska lägga till, som kallar sig förlovade, att de har bestämt datum att gifta sig har jag givetvis stött på ;)
 
Apropå tradition så tycker jag inte att den är speciellt vacker, utan kravfylld.
 
Man behöver inte ha bestämt vigseldatum. När man bestämt sig för att gifta sig/ingå partnerskap anses man vara förlovade, oavsett datum, ringar och dylikt.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar?

Jag citerar @Kaki "Sen kan man även vara förlovad utan att ha ett planerat datum för vigsel, kanske för att man inte vet när man har möjlighet att hålla bröllop och då ser jag det som att bevisa inför varann att man älskar och vill leva resten av livet ihop".
Varför ska man kalla sig förlovade då, och inte bara fortsätta tillsammans som innan?
 
Mina föräldrar var endast förlovade. Jag vet faktiskt inte varför men kan tänka mig att det hade att göra med dels att pappas mamma var ensamstående med honom (farfar drog) och dels att mamma inte var speciellt traditionellt lagd eller uppfostrad i det avseendet. De var iaf tillsammans tills pappa dog :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 853
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 469
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp