form på bettlöst

emiiliia

Trådstartare
Hejsan!
Är lite nyfiken på om det är någon som har några tips på hur man kan få en häst i form på ett bettlöst träns?
 
På samma sätt som med en häst på bett, eller en häst utan träns överhuvudtaget. ;)

Formen har inget med bettet att göra.

Nej okej visste det tänkte bara om det kanske fanns något speciellt sätt, jag har nämligen inte testat än men ska eventuellt börja rida en häst som inte kan ha bett;)
 
Skillnaden är bara att hästen inte kan ta samma stöd i bettlöst som på bett, och en del hästar knäpper av då man försöker bromsa med handen (utan att minska tempot ;))
Men det gör ju en del hästar på bett också så det är väldigt individuellt :p.
Men som sagt, formen sitter inte i bettet eller tyglarna, det sitter i balansen, drivningen och samlingen. Det är det som gör det så jäkla svårt ibland ;).
 
Som de flesta skriver, ingen skillnad mot när man rider med bett eller utan, man rider precis så som man rider med bett.
Kan rida min häst i form både bettlöst och med bett och jag ändrar inte mitt ridsätt mellan bett och bettlöst. :)
 
Upplever ingen större skillnad eller ah skillnaden är väl att jag tycker det fungerar bättre då min häst är väldigt känslig i munnen och gärna går bakom lod på bett men vågar gå fram till handen på bettlöst. Sen har ju olika bettlösa träns lite olika funktion så man får känna sig för vad som passar bäst :)
 
För att få ner hästen på tygel brukar jag ta in den på en volt ställa och rida in i/ ta i yttertygeln. Sedan jobbar jag med balansen framåtbjudningen undertramp precis som vanligt
 
Det är inte vad som menas med form. Hästen ska inte "ner på tygeln". Den ska in med bakbenen och upp med ryggen, samt länga ut överlinjen...
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning
 
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning

En häst med nosen bakom lod kan inte jobba optimalt med sin kropp. "Ner på tygeln" tolkar jag som bakom lod. Visst kan en häst som knäpper av kännas medgörlig. Och det börjar ju bli vanligt även hos tävlingstoppen... tyvärr.
 
Hej!

Jag rider min på enbart bettlöst pga diverse problem i munnen. Jag rider henne som vilken annan häst som helst med bett. Ställer och böjer och rider övergångar, ökar och minskar volt, byter varv ofta och gärna sidvärts. Inget av detta påverkas av att hon inte har bett i munnen, även om vissa tränare varit mycket misstänksamma i början. För jag rider såklart för tränare med henne, både i hoppning, dressyr och WE. Funkar precis som vanligt. Kan man rida i form på bett kan man det också utan :-).

Min rids på hackamore när jag rider akademiskt (eftersom vi inte har lika mycket kontakt i tygeln då) och på en hemmagjord kapson annars. Jag har testat en sån "hööksvariant" som korsar under huvudet, men tyckte inte den gav nån bra känsla alls.

/Lavinia, som kämpade i år innan hon insåg att hästen faktiskt lyssnar minst lika bra bettlöst som med bett ("man måste ju ha bett")
 
Jag tycker det är lättare att få hästen att jobba korrekt med bakben och rygg om jag förts tar ner hästen på tygel. Med det kanske bara är en inbillning
Fast en häst kan inte gå "på tygeln" om den inte först går i rätt form vilket kommer bakifrån och med höjd rygg- först. Huvudet kommer alltid efter kroppen när hästen går i en korrekt form. Om den bara böjer på halsen så går den inte i form utan har knäppt av och kommer inte arbeta korrekt. Du kan heller aldrig få en häst att gå i form och arbeta korrekt genom att böja ner huvudet först.
 
jaha jag gör tydligen helt fel, kan någon förklara exakt hur man gör då? Jag är ingen expert jag litar bara på ridslokeläraren och vad jag ser när jag slänger en blick i spegels då och då annars går jag på känsla.
 
jaha jag gör tydligen helt fel, kan någon förklara exakt hur man gör då? Jag är ingen expert jag litar bara på ridslokeläraren och vad jag ser när jag slänger en blick i spegels då och då annars går jag på känsla.
Arbetet kommer bak ifrån, min är ganska jobbig att få i arbete, steg ett är att få henne loss i sidorna (böjt spår, ta och ge lite lätt för att få henne att slappna av och följa med), steg 2 är att aktivera bak kärran, (jag gör det med övergångar) sen så är det bara att bibehålla ett jämnt stöd i handen och arbeta med t ex halvhalter och tempot för att samla ihop allt. Dvs skit i huvudets placering, den kommer automatiskt när allt annat är på plats :p

Är kanske inte lättare men man får en ärlig form och hästen hamnar inte på bogarna lika lätt, är ju en styrke fråga hur mycket den orkar bära sig men bara några minuter med ordentlig samling och form per dag bygger upp och gör det lättare att hitta dit igen :). (Mvh hon som sällan får en ärlig form om inte tränaren är med och kan hjälpa till med sitsen och timing ;))
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hejsan! Finns det någon här som har åkt till Tyskland med en Staffe? Vilken form av mental test behöver man göra för att få ta med sig...
Svar
4
· Visningar
1 215
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 719
Senast: tuaphua
·
Gnägg Ni som ska till SIHS vad behöver eller villhöver du införskaffa från mässan? Jag tänkte kolla efter dessa saker: •ett bra träns märke...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp