Formen på hästen efter denna heta sommar....= (

finapina

Trådstartare
Pga all hetta i sommar har hästen ridits mest ut i lugnt tempo. Nu tycker jag hon börjar se väldigt " kantig" ut över korset.Borta är den fina runda formen =( . Dags att börja bygga upp igen! Tips på övningar, har någon? Här har knappt regnat så de få grusvägarna som finns här är betong- hårda, har inga bra klätterbackar heller. Blir nog mest hänvisad till ridbanan, tyvärr.Hur ser era hästar ut efter sommaren? Hur gör ni ?
 
Mina är runda och fina, men de går inte ute dygnet runt på sommaren och de rids som vanligt. Att gå ute sliter på hästarna och en del behöver faktiskt stödfodras och även komma in och vila om de ska må bra.
 
Jag tycker inte värmen är nåt problem och inte hästarna heller. Tvärtom, de blir mjuka och fina. De betar bara delvis för jag vill inte ha dem så feta. Lite lägre tempo de varmaste dagarna, mycket skolor (i ridhuset om det är mycket broms), skogspromenader, i princip samma arbete som de brukar gå i.
 
Min häst är i bra skick efter sommaren. Lite sämre kondition dock eftersom vi rider distans och några sådana längre turer har det inte blivit på grund av värmen och det torra hårda underlaget, men vi har ju kört underhåll så allt är inte borta. Däremot har vi istället tränat mycket dressyr så styrkan o bärigheten har blivit bättre o vi har kunna höja formen något. Energin o powern i dressyrjobbet har också blivit bättre.
Kort sagt är formen helt okej, det blir dock inte den distanstävling vi siktat på i september pga ovanstående, men istället blir det nog en dressyrtävling.

Min gamla häst har mått riktigt bra i sommar av värmen och att få vara ute hela tiden, vintern tog hårt på honom. Han har verkligen levt upp och det känns skönt att ha fått ge honom en sista, riktigt bra, sommar.
 
Pga all hetta i sommar har hästen ridits mest ut i lugnt tempo. Nu tycker jag hon börjar se väldigt " kantig" ut över korset.Borta är den fina runda formen =( . Dags att börja bygga upp igen! Tips på övningar, har någon? Här har knappt regnat så de få grusvägarna som finns här är betong- hårda, har inga bra klätterbackar heller. Blir nog mest hänvisad till ridbanan, tyvärr.Hur ser era hästar ut efter sommaren? Hur gör ni ?

Min är i toppform. Men så har han heller inte gått på bete och vi har tränat på ganska bra under sommaren. Hage hela dagarna förstås, men uppstallad på nätterna. Vi tog det lite lugnare när det var som varmast, men det var nog mest för att jag inte orkade. ;)
 
Min är också rund och fin (lite väl rund ;)) och vi har tränat som vanligt i sommar :) Han har gått ute mestadels, bara stått inne på em pga värme och flugor. Ridit efter kl 21 på kvällen och han har varit pigg och glad.
 
Min har gått ute dygnet runt när vädret tillåtit.
Har tränats och tävlats hela sommaren. Rund och välmusklad med bra kondition.

Låter som din häst lider av proteinbrist.
 
Men alltså...varför skulle de tappa av att gå på bete, och varför i hela fridens namn skulle det slita på hästarna att gå ute? De är skapta för det livet! Givetvis finns det anpassningar som måste göras för att vi ska kunna rida på dem och för att de ska må bra av det, men med tillräckligt intag av energi/protein/mineraler etc så sliter det inte på hästar att gå ute, snarare tvärt om.

En häst som går i hage och inte rids tappar inte muskler såvida den får i sig tillräckligt med protein. Våra har varit ute dygnet runt sedan mitten på maj, några av dem har ridits under tiden (och tävlats också för den delen, 120 hopp och la dressyr så det är ju ingen supernivå, men ändock..) och några har bara varit lediga. De ser fina ut hela högen och 18-åringen som kom hit på betet har fått så mycket trevligare överlinje än hon hade när hon kom.

Ni får ursäkta den upprörda tonen i inlägget, jag överreagerar nog en aning men jag har utvecklat någon form av allergi mot grusrutor och hästar som aldrig får vara hästar. Flock, kuperade och varierade stora hagar med tillräckligt bete, rent vatten, salt och ordentlig tillsyn. Då håller de sig fina över sommaren och tappar på sin höjd lite kondis.
 
Min är i bra form. Han stod helt under 3 veckor då han bara är 4 år.
Passade på att ge honom vilan då det var som varmast och vi i familjen skulle på semester. Win win :)
Nu är han igång igen och är mycket rundare (ej fet trots kraftigt bete) och har fått en trevlig överlinje.
Har varit lite stelare i sin svaga sida, men efter ett par lösgörande pass så mjukna han riktigt fint. :D
 
@Cherarriduracell , det där argumentet har jag också hört, och det finns säkert sådana hästar men de flesta hästar vars ägare hävdar att de är sådana, är det inte alls. Däremot behöver hästar tid att anpassa sig till saker de inte är vana vid. Är de vana att komma in klockan två varje dag så kommer de att stå vid grinden klockan två varje dag, men ge det en vecka eller två så står de inte där och hänger längre. Samma för hästar som aldrig varit ute. De finner ingen ro den fösta tiden, men min erfarenhet säger mig att så gott som alla hästar trivs när de blivit trygga i situationen. Det är lite som miljöträning, att åka ut och tävla sin unghäst för att den ska lära sig miljön och bli trygg i den. De behöver tid.

Sedan hänger givetvis en del på vilken typ av hagar man har. Att släppa hästar på ett fält utan skugga och sydd mitt i högsommaren bli ju givetvis inte bra, men släpper man dem i en hage där de kan gå in i skogen när insekterna är som värst etc, då brukar det bli klart bättre.

Vi har haft ett gäng holländare här som först inte hade en aning om vad de skulle göra ute. De kunde inte gå i lera, knappt i nedförsbackar och det tog ett par dagar innan de vågade sig in i skogen. Men det finns fler hästägare som tror att hästar inte kan gå på ojämnt underlag utan att skada sig än det finns hästar som inte klarar att vara ute i sådana hagar.

Egentligen är det ganska bisarrt att vi väljer att stänga in flockdjur i små boxar. Det är en fråga som diskuteras för lite (och tenderar att generera upprörda diskussioner, för det är ju den hästhållningen vi känner till bäst) och som vi nog kan ha nytta av att försöka vara lite objektiva i och inte bara hamna i "men min häst trivs, det ser jag" eller "den fryser ute och gillar inte andra hästar så den kan inte gå i flock" eller "man kan inte träna hästar som går på lösdrift". Min häst står i ett konventionellt stall med boxar, hon är ute så mycket som möjligt (och är inte mörkrädd...) och har fri tillgång på hö i hagen under den tiden på året när gräset inte växer. Hon är ute så mycket det går i dagsläget, och jag hade gärna haft henne på lösdrift om jag hittade någon som faktiskt var BRA, med stora hagar, flock, välskött och välutformad ligghall och fri tillgång på grovfoder, men nu har vi ingen sådan i närheten så då blir det stall med vettiga hagar i stället.
 
Min är tjock :mad: Stora hagar, en matte som veckopendlar och en Medis som rider två dagar i veckan har den effekten... Men men. Hon har börjat gå ner nu i alla fall.
 
@Cherarriduracell det finns alltid en gräns, men än så länge har jag faktiskt aldrig träffat en häst som inte trivts med utevistelse i flock, och som har mått mycket bättre av att slippa våra "klart min häst ska ha en fluffig bädd och en varm och mjuk pyjamas på sig" och "hästar skadar sig om de går i flock på ojämnt underlag (ve och fasa, ett berg i hagen :O )"-tankar.

Tror definitiv t att det finns hästar som behöver täckas i större utsträckning än andra, och säkerligen de som behöver stödfodras oavsett hur bra betet är för det är så vi har avlat, men jag vågar nog påstå att det inte finns hästar som trivs bäst själva i en grusruta eller med att aldrig få gå på bete med andra hästar. Det är vi som tillskriver dem det och är rädda för att de ska skada sig. Har de aldrig gått på annat än preparerade ridbanor innan så lär de ju snubbla när de kommer ut i naturhagar, men de är inte dumma, de lär sig.

Och givetvis finns det en gräns, men det är ju det som är grejen med tillvänjning. Tanken är ju inte att man kastar ut dem från grusruta till dygnet runt-bete över en natt, utan man vänjer dem stegvis, så blir det förhoppningsvis inte så hemskt. Det är som inridning. Visst kan jag slänga på en sadel, dra åt gjorden och kasta mig upp, och sedan hänga kvar tills hästen är utmattad, men det skapar betydligt mindre stress att gå lugnare tillväga.
 
Men alltså...varför skulle de tappa av att gå på bete, och varför i hela fridens namn skulle det slita på hästarna att gå ute? De är skapta för det livet! Givetvis finns det anpassningar som måste göras för att vi ska kunna rida på dem och för att de ska må bra av det, men med tillräckligt intag av energi/protein/mineraler etc så sliter det inte på hästar att gå ute, snarare tvärt om.

En häst som går i hage och inte rids tappar inte muskler såvida den får i sig tillräckligt med protein. Våra har varit ute dygnet runt sedan mitten på maj, några av dem har ridits under tiden (och tävlats också för den delen, 120 hopp och la dressyr så det är ju ingen supernivå, men ändock..) och några har bara varit lediga. De ser fina ut hela högen och 18-åringen som kom hit på betet har fått så mycket trevligare överlinje än hon hade när hon kom.

Ni får ursäkta den upprörda tonen i inlägget, jag överreagerar nog en aning men jag har utvecklat någon form av allergi mot grusrutor och hästar som aldrig får vara hästar. Flock, kuperade och varierade stora hagar med tillräckligt bete, rent vatten, salt och ordentlig tillsyn. Då håller de sig fina över sommaren och tappar på sin höjd lite kondis.

Men du - allt behöver ju inte vara svart eller vitt! Att man inte har hästen ute dygnet runt på bete kan det finnas en mycket god anledning till och det behöver verkligen inte betyda att den står ensam i en liten grusruta på dagarna heller. Min går i stor, fin gräshage med kompisar hela dagarna. Sedan skriver du att en häst som går på bete och inte rids inte tappar muskler... eh, det är klart att den gör! Den tränar ju inte de muskler som används vid ridning när den bara går i hagen. Du tar ju t ex inte en häst som gått på bete hela sommaren och börjar rida hela pass på den direkt, eller hur? Det beror ju delvis förstås på att den tappat kondition, men även muskler. Jag har absolut inget emot att låta hästar gå på bete - det är toppen för de flesta! Men jag tycker att dina argument och din frustration är väldigt märkliga.
 
@Sirap det handlar givetvis om längd på ridvila, det ska sägas. Har hästen stått i ett år så fattas det ju en del ridmuskler, men de ska inte bli tunna och omusklade av att vila på bete (i kuperade och stora hagar där de kan vandra). Sedan är de ju för all del inte per automatik tränade för att bära ryttare bara för att de musklat sig av betesgången och den ökade belastningen är ju en av anledningarna till igångsättningen, och då både mentalt och fysiskt. Min har vilat fem veckor i sommar, och det var ingen jättelång igångsättning som följde på det. Nu är vi ju långt ifrån elitnivå, så belastningen är ju inte direkt extrem. ;)

Kan hålla med om att frustrationen är en aning oproportionerlig, men diskussionerna kommer upp så ofta att jag liksom blivit lättprovocerad. Tycker på något vis inte att det är riktigt okej att ta ifrån dem hästlivet för att vi tycker att det är praktiskt och vill ha dem att tävla med, men det är ju en större fråga än betesgång. Givetvis behöver det inte vara svart eller vitt, men jag undrar fortfarande vilken den mycket goda anledningen till att inte ha dem på bete är? Förstår att det ibland finns behov av att ställa in dem mitt på dagen de varmaste dagarna när insekterna är som värst, men annars har jag svårt att hitta andra argument än sådana som vi stoppar in för att vi förmänskligat dem och tycker att det känns tryggt att veta att de står i säkerhet i sin box.
 
Min häst tillhör den sorten men hon mår jättebra av att gå ute dygnet runt. Jag får helt enkelt vara noga med att täcka henne när det är dåligt väder.

För övrigt så är jag en sån där jobbig typ som rider min häst i alla väderlekar och på alla typer av underlag året runt. ;)

Sån där jobbig typ är jag också ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 971
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Ace
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp