Formen på hästen efter denna heta sommar....= (

@FengurLaugar Usch då! ;)

Det är faktiskt väldigt irriterande med människor som håller på och broddar på vintern, tar på sig regnkläder när det är monsunregn och som dessutom inte har vett på att svettas när det är 30 grader varmt. Och dessutom är det säkert djurplågeri att rida under dessa omständigheter. :sneaky: :D

Så här såg min stackars plågade häst ut när det var 32 grader varmt. Nära döden. Jag borde skämmas. :o :angel:
 
@Speedway Haha ja och rider på stenhårda vägar på vintern ;) Det är en sak som jag inte förstår varför de skulle vara ett problem (många verkar inte kunna rid för att det är hårt). Jag galopperar i full fart även då och ingen häst jag haft har dött eller blivit skadad av det.
 
Båda mina är i bra form. Stoet som tävlas är superfin i kroppen! Har ridit henne hela sommaren utom just den allra varmaste veckan, helt enkelt för att jag avskyr den värmen. Hon var dock på verkad av värmen hon också. Fick släpa henne ut och in från hagen och energin vid ridning var sådär. Stor skillnad nu när det blivit svalare:).

Valacken är betydligt mer obrydd av väder och vind. Han har dock blivit ganska tjock och började även dra iväg att växa när dom började gå på gräs. Det gjorde att hans patellor är lite sladdriga och vi har fått lägga upp träningen efter det.

Mina står inne om natten. Går ute på gräs om dagarna utom inför tävling eftersom stoet blir däst av gräset. Har dom även gärna inne ett par timmar innan jag rider när det är varmt.

Upptäckte i sommar att jag hellre rider på fm/lunch än på kvällen. Insekterna är överjävliga på kvällen! Men på dagen betydligt bättre:).
 
Upptäckte i sommar att jag hellre rider på fm/lunch än på kvällen. Insekterna är överjävliga på kvällen! Men på dagen betydligt bättre:).

Detta har jag också hört många sagt i sommar, att dom haft stora problem med insekter på kvällen. Hos oss verkar dom gå och lägga sig efter kl 21 för då har jag bara behövt spraya min flugkänsliga häst, inget flugridtäcke eller huva på ridturen utan det har varit jättelugnt :) Tänk att det kan vara så himla olika!
 
mina har gått ute dygnet runt sen i våras, de får stödfoder i form av lusern, mineraler och salt. samt så får de komma in och äta hö då det är allt för dåligt väder ute (ingen ligghall tyvärr).
efter sommaren så är båda runda och fina, fuxen är extra mjuk i kroppen och har mycket bättre humör än vad hon har under "box månaderna" (hon tycker inte om täcken eller att vara inne för längre. har de ute 14h om dagen då.)

har ridit under kvällen eller morgonen då det varit för varmt, under vintern så tappar hästarna här dock muskler väldigt lätt. de rör sig mycket mindre i hagen och det är svårare att hålla igång pga leran och blasket. då försöker jag träna mycket för tränare, hoppa och åka iväg på uteritter så att man får lite backar att klättra i och kunna konditions träna.
allt som aktiverar rumpan är bra, dvs hoppning, klättring och dressyrarbete.
 
Detta har jag också hört många sagt i sommar, att dom haft stora problem med insekter på kvällen. Hos oss verkar dom gå och lägga sig efter kl 21 för då har jag bara behövt spraya min flugkänsliga häst, inget flugridtäcke eller huva på ridturen utan det har varit jättelugnt :) Tänk att det kan vara så himla olika!
här har det varit minimalt med insekter i år tycker jag ^_^ flugor har vi haft iofs men de är svåra att komma ifrån trots kalkning av göselplattan. har ridit sent på kvällen, tycker att det är hemskt nu när det blir mörkt så fort :(, har ju vant mig vid att rida vid 20-21 tiden :p
 
här har det varit minimalt med insekter i år tycker jag ^_^ flugor har vi haft iofs men de är svåra att komma ifrån trots kalkning av göselplattan. har ridit sent på kvällen, tycker att det är hemskt nu när det blir mörkt så fort :(, har ju vant mig vid att rida vid 20-21 tiden :p

Håller med. Vi har inga vattendrag/diken ngnstans öht som haft vatten i sig denna sommar, inga kor finns heller på mils avstånd, med resultat att vi haft i princip NOLL flugor och NOLL broms.
svar till TS:
Min häst är i full kondition och jättefin form, musklad och i topptrim. Har ridits och tränats som vanligt hela sommaren, med undantag för ett par veckor då han fick ta det lite lugnt för att det var +30 här varje dag och MATTE inte orkade. Utöver det i värmen har han varit hur pigg som helst under arbete så jag har tränat fullt ut och ridit precis som vanligt som sagt, bara matte som sen badat i svett och fått duscha i isvatten vid hemkomst osv. Övriga hästar i stallet har också ridits, tränats och tävlats precis som vanligt och varit fräscha och pigga under arbete de med.
Jag tycker det låter som din häst fallit ur och tappat muskler och hull pga proteinbrist ffa. Det har inte funnits ngn näring i betet öht pga värmen och torkan här som vi haft, så man har fått fodra på hästarna extra.
Tilläggas ska att våra står på stall nattetid även sommartid, går dock ute 07-19 i sina gräshagar och har därmed varit ute den extremt varma tiden, men ändå funkat fint och varit pigga att rida.
 
@Cherarriduracell det finns alltid en gräns, men än så länge har jag faktiskt aldrig träffat en häst som inte trivts med utevistelse i flock, och som har mått mycket bättre av att slippa våra "klart min häst ska ha en fluffig bädd och en varm och mjuk pyjamas på sig" och "hästar skadar sig om de går i flock på ojämnt underlag (ve och fasa, ett berg i hagen :O )"-tankar.

Hej!

Du kan få komma och hälsa på min fjolla om du vill. Hon blir mobbad av de flesta andra hästar och springer sönder sig, står vid grinden och glor efter folk jämt. Går hon själv knatar hon mest runt och letar mat och verkar mycket nöjd med livet. Jag har äntligen hittad en kompis åt henne, en mycket liten shettis som om möjligt är ännu lägre i rang...

På lösdrift går hennes hovar sönder och hon blir stressad och olycklig. När jag tar in henne från hagen vill hon direkt in i boxen, oavsett om där är mat eller strö. På fri tillgång äter hon sig sönder och samman. Blåser och regnar det fryser hon så hon skakar. Det är helt sjukt vilken fjolla hon är :-).

Min förra häst var precis tvärt om, älskade att vara ute i flock med sina kompisar, struntade helt i matte som ropade vid grinden... Jag hade gärna haft en till sån.

Formen på min pärla är bättre än på länge, hon har inte vilat mer än enstaka dagar under sommaren, hon har fått sova ute vid ok underlag, men går inte på gräs pga fångrisk.

/Lavinia, som tvingats lära sig att det finns knäppa hästar som inte fattar att dom är just hästar...
 
Vi har ligghall som hästarna kan gå in i på vårt bete. Hade vi inte ahft ligghallen skulle jag ha tagit in dem på box delar av dygnet och då hade jag definitivt föredragit att hästarna hade fått stå inne på dagarna nu när det var närmare 30 grader flera veckor i följd och att de fick beta nattetid.
 
Pga all hetta i sommar har hästen ridits mest ut i lugnt tempo. Nu tycker jag hon börjar se väldigt " kantig" ut över korset.Borta är den fina runda formen =( . Dags att börja bygga upp igen! Tips på övningar, har någon? Här har knappt regnat så de få grusvägarna som finns här är betong- hårda, har inga bra klätterbackar heller. Blir nog mest hänvisad till ridbanan, tyvärr.Hur ser era hästar ut efter sommaren? Hur gör ni ?

Att inte rida pga värmen är bara för ryttaren tycker det är för varmt hästen klarar av värmen mkt bättre än vi.
Om man inte kan rida över 26 grader så kan ju ingen rida alls halva året om inte ännu längre som bor typ Spanien, Portugal, Australien, vissa delar i USA osv. Där är de ju typ 35 grader 4 månader om året och folk rider utan problem..4Då ska vi nog i llilla Sverige klara av att ridai 26 grader=) och 30 grader de ynka dagar de blir så varmt i detta land.

Jag har ridit/kört precis som vanligt.
De allra varmaste dagarna när det var 34 grader tog jag och spolade av hästen med kallvatten innan kör/ridturen så de svalkade med vinden på de blöta.
Mkt uppskattat hos hästen=)
Eller så skrittar vi ner till sjön och badar och tränar vattengympa suuuperbra varma soliga sommardagar=)

Jag själv hade vattenflaska med mig på turena.

Det som stör mig och hästen är istället alla dessa förbannade bromsarna som kommer med värmen... men med bra myggridtäcke och flugmedel och en flugpiska i handen så är man väl utrustad:D

Min häst går ute dygnet runt från början av maj och in 1 oktober hon kan va trött vissa perioder men ska man iväg och tävla/träna kan hon få gå in någon natt innan dagen och då är hon som vanligt=) Sedan lite havre i magen så är de fart på totton)
Tar betet slut så stödfodras hon men går fortfarande ute dygnet runt på sommaren=)
Bete har jag av 2 skäl,, jag vill att hon ska få leva ett så nära vildhästliv som de bara går i fångenskap en period om året..
Och av ren och skär bekvämlighet från min sida.. Skönt att under några månader om året slipper åka ut varje dag för att mocka. Utan de dagar hon ska vila åker jag inte ut helt enkelt.
Tillsyn får hon dagligen flera ggr till och med ändå, blir en liten semester för en själv med så att säga=)

Jag har grusvägar/skogsvägar/ grustag/ paddock/åkrar att rida på och har inte märkt eller tänkt på att det varit stenhårt i backen för de har alltid funnits varierande underlag att rida på.

Är bortskämd med att ha en grusväg som knappt några bilar kör påoch den sladdas regelbundet.. så den är alltid mjuk och fin:love:
Samma är på vintern.. har nu köpt overall.. batteriuppvärmda vantar/sockor, så nu kan vintern komma och de kan va -30 grader men jag kan ta en körtur i alla fall=):banana::bump:

De ska mkt till för att vädret ska hindra mig från att köra/rida hästen=)
Åska är en av de få ggr jag kastar in handduken och skippar ridningen. Efter att nästan ha träffats av en blixt vid en ritt!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 428
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Ace
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp