Formkrav på äldre hästpass?

Min är född 06 och har ett minutiöst ifyllt pass. Travare och allt stämmer på pricken.:D

Känns konstigt att din häst har ett annat pass? Har du kollat efter det gamla chippet så du vet att det är rätt häst? O_o
 
Min är född 06 och har ett minutiöst ifyllt pass. Travare och allt stämmer på pricken.:D

Känns konstigt att din häst har ett annat pass? Har du kollat efter det gamla chippet så du vet att det är rätt häst? O_o

Nej, men dels är urspr. och nya namnen så lika att man förstår det + att jag också fått det bekräftat av uppfödaren att det är samma häst.
 
Alltid alltid konturdiagram. Och tecken skrivs in för skimmel om de syns.

Skimmel ska/brukar inte skrivas med "nyans" om det är en avblekbar. Utan skimmel född brun eller bara skimmel. Aldrig brunskimmel. Nyans används bara på konstantskimmel.

Min danska fick pass fyra år gammal (2008). Allt är okänt utom födelsedatum som är fullt utskrivet - svårt tro det är bekräftat dock ;)

Men konturdiagrammet är ytterst detaljerat och chipnumret korrekt. Men uppfödare, födelseland, stam och ras är "okänd" (eller ras står som "korsningshäst" men det är ju just okänd).

Glömde - utfärdade och när passet utfärdat syns tydligt.

Haft hästar med pass från anno dazumal (galoppör) och mycket detaljerat konturdiagram där.

På hästar utan tecken brukat varenda virvel noteras in absurdum med. Redan år 2000 (hade en brun utan tecken..)
 
Varför har han inte koll på vilka chip han satt in i sin egen häst? Luktar begravd hund här

Det har jag aldrig sagt? O_o
Jag har inte koll på det chipnumret - men det beror (inser jag nu!) på att jag aldrig har frågat efter det - då jag alltid tagit för givet att det helt enkelt gått sönder. Men skulle jag fråga skulle han säkert veta det! :up:
 
Min senaste häst dom jag skrev om tidigare i tråden,. Där sökte jag på namnet, fick upp att den var registrerad och vilket chipnr den hade. Föräldrar, uppfödare mm.
Sen tog jag ut vet som styrke med avläsare att det var samma häst (chipnr) och skickade in för att göra dublikat. Det var då man upptäcker att passet inte blivit klart. Väldigt konstigt men..

Finns din häst om du söker på hans tidigare namn?
Blir så nyfiken :p varför man bara inte sökte efter hans chip. Såvida det inte slutat fungera eller så då.
 
Min senaste häst dom jag skrev om tidigare i tråden,. Där sökte jag på namnet, fick upp att den var registrerad och vilket chipnr den hade. Föräldrar, uppfödare mm.
Sen tog jag ut vet som styrke med avläsare att det var samma häst (chipnr) och skickade in för att göra dublikat. Det var då man upptäcker att passet inte blivit klart. Väldigt konstigt men..

Finns din häst om du söker på hans tidigare namn?
Blir så nyfiken :p varför man bara inte sökte efter hans chip. Såvida det inte slutat fungera eller så då.

Hjälp, vad mycket jag inte har testat! :eek:
Nej, jag har faktiskt inte provat om hans gamla idenitet finns med i regristret.
Det jag däremot vet är att registret, åtminstone på webben, blev publikt och sökbart i dess nuvarande form 2009 (?) och att om man söker på "äldre hästar" som fått pass före 2007 tror jag det är, kommer det upp en notis om att uppgifterna på webben kan vara inkompletta. Och det är dem bevisligen. Inte ens H.Hs nya/nuvarande indentitets chipnummer står på webben t.ex. och öht är det mycket färre uppgifter än t.om. det lilla som står i det passet. Så jag har inga förhoppningar om att hitta något gammalt chipnummer på webben iaf.
 
Väldigt ovanligt är det inte. Ibland räcker det att prova med en annan läsare :)
Det kan finnas begränsningar på avläsaren men att själva chippet slutar fungera är inte vanligt. Det är en väldigt enkel konstruktion utan egen kraftkälla. Tror att man räknar en livslängd på en miljon avläsningar eller så.
 
Inte ens H.Hs nya/nuvarande indentitets chipnummer står på webben t.ex. och öht är det mycket färre uppgifter än t.om. det lilla som står i det passet. Så jag har inga förhoppningar om att hitta något gammalt chipnummer på webben iaf.

Antar att det är i Blå basen som hästen finns publikt på nätet? Där står aldrig något chipnummer publikt synligt, men om man söker i Blå basen via "Sök nr"-funktionen och väljer att söka på ett chipnummer och får träff så visas den hästens uppgifter.
 
Antar att det är i Blå basen som hästen finns publikt på nätet? Där står aldrig något chipnummer publikt synligt, men om man söker i Blå basen via "Sök nr"-funktionen och väljer att söka på ett chipnummer och får träff så visas den hästens uppgifter.

Jahaa! I didn't know. Tack! :up:
 
Måste bara påpeka att det är väldigt ovanligt att chippet slutar fungera. Snarare är det så att det inte går att hitta för att det har flyttat på sig.
Ett korrekt injicerat chip på häst flyttar inte på sig. Det ska läggas i nackmuskeln och där kapslas det in och sitter fast. Till skillnad mot på hundar, där man lägger chipet subcutant (under huden) - där kan det vandra.

Min erfarenhet efter ett stort antal år som chipmärkare, varav de senaste åren med en massa importkontroller också, är att de gånger det är svårt att hitta chip så finns det några saker man kan göra.
1. Scanna med två olika chipläsare
2. Byt batteri i chipläsarna!
3. Ibland får man trycka läsaren ganska hårt mot halsen för att chipet ska hittas.

Sen har jag insett att det är vanligare med svårhittade chip på hästar som är i högt hull, med rejäl nacke. OM man tänker att det var en väldigt tunn fölhals när den chippades, så kan chipet teoretiskt sett ligga precis i mitten av halsmuskeln och kanske tillräckligt inbäddad i vävnaden för att inte nås av läsarens signaler.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 195
Senast: Korven
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 551
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Satt och bläddrade i min hästs pass idag, och blev lite fundersam. Eller så är det kanske bara jag som krånglar till tankarna för mig...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp