"Försäkra upp" hästen

C

Coffeaclub

Om man har en häst som är försäkrad för inköpspriset, låt säga 10.000 kr. När man köpte hästen var den inte inriden och ej heller mkt hanterad. Om man då vill försäkra upp hästen dvs höja försäkringsvärdet på hästen efter som den är inriden och även lite utblidad samt mkt hanterad, hur går man då tillväga? Vet att jag kan ringa försäkrningsbolagt, men hinner inte just nu.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Det försäkringsbolag jag har sa att man kan höja värdet med 5000 per år utan problem, om man anser sig ha höjt värdet på hästen. Vill man göra större höjning så måste det komma ut en ombudsmans om besiktar hästen för att godkänna höjningen.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Hos mitt försäkringsbolag kan man höja 10.000:- utan besiktning alls (jag har precis gjort det), vill man höja mer kommer ombudet ut och tittar på hästen. Jag tror att det också finns en högre gräns, där de kräver veterinärbesiktning.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Okej, tack för era svar! Skall ringa mitt försäkringsbolag idag och höra.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Jag höjde min med 5.000 förra året utan några problem.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Ringde försäkringbolaget precis. Fick försäkra upp honom 10.000 kr utan problem. Bra tyckte jag :)
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Varför höja försäkringen då? Det blir dyrare års premie och veterinärvården är väl den samma?
//Vimsan som inte har höjt försäkringen på 10 år
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Ersättningen blir högre om det skulle inträffa nåt så man måste avliva. Just unghästar som rids in är väl ofta lätta att höja, för rent logiskt har ju värdet ökat.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Jo visst har värdet på hästen ökat men jag höjer inte hästens försäkring bara för att få 10 000 kr mer om han måste tas bort.

Jag köpte mitt halvblod för 10 år sen. Han var då 1 år och jag försäkrade honom för 25 000 kr.
Han är fortfarande försäkrad för 25 000 kr, om jag hade höjt försäkringsbeloppet till exempelvis det dubbla för kanske 5 år sen så hade jag betalat betydligt mer varje år. Å vem vet han blir kanske 27 år som sin mamma och då får man ändå inget när han trillar av pinnen.
Jag blir inte mindre lessen för att jag "bara" får 25 000 kr om han "försvinner". Visst får jag 50 000 kr kan jag ju köpa en ny trevlig häst... tänkte inte på det :angel: :devil:
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Sen kanske första 10' skall bli fler höjningar genom åren och att man vill höja därför ... Det finns många anledningar.

Självklart är det ändå intressant att kolla vad premien blir, vilket även vi gjort. Två hästar och högt belopp blir en rasandes massa pengar på bara några års tid så vi har liksom du avstått.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Men vad är poängen av att ha hästen försäkrad om den inte är försäkrad till någorlunda sitt värde? jag vill absolut ha en skälig summa som någorlunda motsvarar hästens värde, och höjer därmed min premie i takt med att hästens värde ev stiger pga utbildning och meriter. Tanken är väl att om den tråkiga situationen uppstår att man av ngn anledning måste ta bort hästen, så ska man kunna få lite pengar i ersättning att förhoppningsvis bidra till en ny häst... så tänker iallafall jag.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Naturligtvis är anledningen till att jag ville försäkra upp honom att han är mer värd i pengar idag, än när jag köpte honom. Om han skulle råka skada sig eller bli så sjuk att han måste avlivas så får jag ju 10.000 kr mer att köpa en ny häst för. Årspreminen höjdes inte speciellt mkt eftersom det inte handlar om så mkt pengar, men skillnaden på vad man får för häst för 10.000 respektive 20.000 kr är ändå ganska stor.

En bekant råkande ut för att deras dressyrponny som gått SM blev dålig i benet. De hade då glömt att försäkra upp henne och hon var försäkrad till, låt säga 40.000 kr, i själva verket var hon värd över 100.000 när hon tävlades och borde egentligen varit försäkrad till detta belopp, men eftersom de inte höjt försäkringen så förlorade dom en massa pengar.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

mackan skrev:
Men vad är poängen av att ha hästen försäkrad om den inte är försäkrad till någorlunda sitt värde?

Du måste livförsäkra för att få veterinärvårdsförsäkra. Jag har de senaste hästarna försäkrat in i minimibelopp då jag tycker att livpremien är hutlös. Dessutom kommer jag aldrig att köpa häst för de pengar som hästen är värd när jag tycker att det är dax att höja försäkringsvärdet (jag köper billiga hästar och höjer värdet).

Jag har resonerat så att jag skyddar min grundinvestering. Andra vill ha pengar att köpa en häst på samma utbildningsnivå som den gamla och höjer livvärdet i takt med att hästens värde ökar.

Frågan är hur mycket man orkar med att betala i premier... Jag säljer ju oftast hästen för marknadsvärdet, och får på så sätt ut det den "egentligen" är värd, och är alltså inte intresserad av att betala premier som gnager i sig vinsten på hästen.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Coffeaclub skrev:
En bekant råkande ut för att deras dressyrponny som gått SM blev dålig i benet. De hade då glömt att försäkra upp henne och hon var försäkrad till, låt säga 40.000 kr, i själva verket var hon värd över 100.000 när hon tävlades och borde egentligen varit försäkrad till detta belopp, men eftersom de inte höjt försäkringen så förlorade dom en massa pengar.

Men hade dom betalt 100 000 kr för hästen?
Annars om de köpt hästen för 40 000 kr och "bara" fick det så har dom inte förlorat några pengar, man kan ju inte räkna med att få tillbaka penger som man lagt ut för träningar, tävlingar, mat, hovslagare, stallplats mm... det är ju penar man lägger ut oavsett vad hästen är värd.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

mackan skrev:
Men vad är poängen av att ha hästen försäkrad om den inte är försäkrad till någorlunda sitt värde?

Det är ju inte bara livvärdet man vill försäkra, det är veterinärvården. Det är väl ändå viktigast att man kan erbjuda sin häst den vård den behöver om den blir sjuk. inte att man får en massa pengar när den dör.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Nä, men om man vet att hästen är värd 100.000 egentligen och kunde fått det för hästen eftersom de var på väg att sälja den när detta upptäcktes, så känns det ju lite snöpligt.

Slutsatsen är väl helt enkelt att vi försäkrar av olika anledningar. Inget är rätt eller fel. Lika bra att sätta punkt för en onödig diskussion i tråden om att försäkra upp eller inte.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Alltså, vad är det för vits att ha en livförsäkring på en häst som bara är värd 10-20 000? Premierna är så pass dyra idag så även om hästen dör har ni säkert redan tjänat in dom pengarna på att inte ha hästen livförsäkrad... Själv har jag tagit bort livförsäkringen på båda mina hästar (värda 50 000 resp 20 000 kr) och bara behållit veterinärvårdsförsäkringen. Lägger hellre den där tusenlappen varje månad på andra saker eller sparar pengarna.... På en häst värd 50-150 000 är det kanske befogat att ha livförsäkring, men på ett billigt varmblod eller kallblod går man ju bara back!
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Jag visste inte ens att det var möjligt att få veterinärvårdsförsäkring utan livdito. Hörde mig för för 1,5 år sedan, och då var jag tvungen att försäkra hästen i minst 5000 kr i liv för att få veterinärvårdsförsäkring.
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

TUSENLAPP I MÅNADEN! :eek: Det är vad jag skall betala per ÅR


Druvan skrev:
Alltså, vad är det för vits att ha en livförsäkring på en häst som bara är värd 10-20 000? Premierna är så pass dyra idag så även om hästen dör har ni säkert redan tjänat in dom pengarna på att inte ha hästen livförsäkrad... Själv har jag tagit bort livförsäkringen på båda mina hästar (värda 50 000 resp 20 000 kr) och bara behållit veterinärvårdsförsäkringen. Lägger hellre den där tusenlappen varje månad på andra saker eller sparar pengarna.... På en häst värd 50-150 000 är det kanske befogat att ha livförsäkring, men på ett billigt varmblod eller kallblod går man ju bara back!
 
Sv: "Försäkra upp" hästen

Lovisaleonora_ skrev:
Jag visste inte ens att det var möjligt att få veterinärvårdsförsäkring utan livdito. Hörde mig för för 1,5 år sedan, och då var jag tvungen att försäkra hästen i minst 5000 kr i liv för att få veterinärvårdsförsäkring.

Låter väldigt knasigt. Jag har alla mina djur enbart veterinärvårdsförsäkrade (hästar, fyra hundar och en katt) för en snorbillig premie. Har Sveland som bolag... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 737
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp