Försäkringsbelopp liv resp veterinärvård

the_connemara

Trådstartare
Hur resonerar ni?

Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot tittade jag igenom de nya försäkringsbrevet och klickade i lite olika alternativ på hemsidan för att kolla hur kostnaderna ändras.

Min häst är en familjemedlem som används på hobbynivå för ridning. Livvärdet tänker jag mig typ ska täca avlivnings/bortfraktiningskostnader och ev vara ett litet bidrag till efterföljande häst. Efterföljande häst kommer antingen vara riktigt ung eller något kompispris, jag kommer aldrig köpa en dyr häst/tävlingshäst och behöver därför inte ha ut en massa pengar.

Min häst är idag försäkrad för 30 000 kr A1 Liv och användbarhet. Funderar på att sänka till 20 kkr kanske?

Ang veterinärvård är jag lycklig förskonad från en massa hemska historier om olycksfall/kolik osv. Jag är tveksam till om jag skulle låta min häst bli buköppnad men inte helt bestämt mig på den punkten. Jag är inte rädd för segdragna klinikbesök a la hältor o liknande utan klinikvistelse med mer akuta skador/operation.

Idag är Veterinärsvårdsbeloppet på 60 000 kr (man kan välja 30, 60 eller 120 kkr) men jag funderar på att höja till 120 kkr? Är det mycket som "inte ryms" inom 60 kkr rent generellt sett vid olycksfall/kolik osv?

Han har Agria Extra och det innebär att A1 Guld ingår vilket tydligen innebär att tidigare Kom-i-gång och Hältor/Rörelsestörningar också ingår.
 
Jag har min lågt försäkrad, som din ungefär.
Jag kommer inte utsätta hästen för buköppning med allt vad det innebär, eller annan kostsam operation med lååång konvalescens.

Sen vet jag tyvärr av erfarenhet att relativt enkla skador som kommer olägligt drar iväg nått fruktansvärt på jourtid. Halva veterinärvårdsbeloppet var spenderat under loppet av några dagar varav 1 dygn var på evidensia under jourtid.

Svår övervägan dehär med försäkringar. Just nu har jag lite sparpengar att skjuta till och känner därför att 60' i veterinärvård "räcker" för oss idag. Det var heller ingen dyr häst i inköp men självklart är hon värd så mycket mer för mig än pengar kan ersätta.
 
Jag har också 60 k i veterinärvård (Agria) till G. Med tanke på hans ålder kommer inga större ingrepp att göras om han skulle bli dålig, buköppning till exempel skulle det förmodligen inte bli tal om.

Han var försäkrad till 33 k när jag köpte honom, men nu ligger livvärdet på 5-6 k eftersom det sjunker med viss procent för varje år. Egentligen skulle jag väl lika gärna kunna skippa det helt men då hans försäkring aldrig utnyttjats skulle säkert något hända om jag rörde den...
 
Jag hade 38´i liv och 60´veterinärvård för att jag inte skulle frestas till nån buköppning eller dylikt. Nu blev han så gammal att han var nollad i liv.
 
Det som kostar mer än 60.000 är större operationer. Om man inte vill utsätta hästen för det så ser jag ingen mening i att ha 120 i vet vård. Bara onödiga pengar.
 
Hur resonerar ni?

Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot tittade jag igenom de nya försäkringsbrevet och klickade i lite olika alternativ på hemsidan för att kolla hur kostnaderna ändras.

Min häst är en familjemedlem som används på hobbynivå för ridning. Livvärdet tänker jag mig typ ska täca avlivnings/bortfraktiningskostnader och ev vara ett litet bidrag till efterföljande häst. Efterföljande häst kommer antingen vara riktigt ung eller något kompispris, jag kommer aldrig köpa en dyr häst/tävlingshäst och behöver därför inte ha ut en massa pengar.

Min häst är idag försäkrad för 30 000 kr A1 Liv och användbarhet. Funderar på att sänka till 20 kkr kanske?

Ang veterinärvård är jag lycklig förskonad från en massa hemska historier om olycksfall/kolik osv. Jag är tveksam till om jag skulle låta min häst bli buköppnad men inte helt bestämt mig på den punkten. Jag är inte rädd för segdragna klinikbesök a la hältor o liknande utan klinikvistelse med mer akuta skador/operation.

Idag är Veterinärsvårdsbeloppet på 60 000 kr (man kan välja 30, 60 eller 120 kkr) men jag funderar på att höja till 120 kkr? Är det mycket som "inte ryms" inom 60 kkr rent generellt sett vid olycksfall/kolik osv?

Han har Agria Extra och det innebär att A1 Guld ingår vilket tydligen innebär att tidigare Kom-i-gång och Hältor/Rörelsestörningar också ingår.

Nä, någon hög livförsäkring har vi inte. Det är helt ekelt för dyrt. Däremot har vi 120' veterinärvård. Detta är ju den totala summan på ett år och som många påpekat rullar tusenlapparna snabbt vid en skada eller sjukdom. Jag vill inte stå i den situationen att det är pengarna som avgör om jag ger min häst vård eller inte. En buköppning går i runda slängar på 60' och sedan är pengarna slut. Visst, en buköppning är verkligen att noga överväga, men som sagt jag vill inte att det ska avgöras för att det inte finns försäkringspengar.
Jag vet inte hur stor skillnad det är i premiekostnad mellan 60' och 120'. Då tror jag det är betydligt större skillnad när man går ner i livförsäkring.
 
Hur resonerar ni?

Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot tittade jag igenom de nya försäkringsbrevet och klickade i lite olika alternativ på hemsidan för att kolla hur kostnaderna ändras.

Min häst är en familjemedlem som används på hobbynivå för ridning. Livvärdet tänker jag mig typ ska täca avlivnings/bortfraktiningskostnader och ev vara ett litet bidrag till efterföljande häst. Efterföljande häst kommer antingen vara riktigt ung eller något kompispris, jag kommer aldrig köpa en dyr häst/tävlingshäst och behöver därför inte ha ut en massa pengar.

Min häst är idag försäkrad för 30 000 kr A1 Liv och användbarhet. Funderar på att sänka till 20 kkr kanske?

Ang veterinärvård är jag lycklig förskonad från en massa hemska historier om olycksfall/kolik osv. Jag är tveksam till om jag skulle låta min häst bli buköppnad men inte helt bestämt mig på den punkten. Jag är inte rädd för segdragna klinikbesök a la hältor o liknande utan klinikvistelse med mer akuta skador/operation.

Idag är Veterinärsvårdsbeloppet på 60 000 kr (man kan välja 30, 60 eller 120 kkr) men jag funderar på att höja till 120 kkr? Är det mycket som "inte ryms" inom 60 kkr rent generellt sett vid olycksfall/kolik osv?

Han har Agria Extra och det innebär att A1 Guld ingår vilket tydligen innebär att tidigare Kom-i-gång och Hältor/Rörelsestörningar också ingår.
Jag tog bort liv och behöll vet vård på 120. Hon var ändå bara försäkrad i 30 i liv, jag sparade in dom pengarna rätt snabbt efter att jag tog bort den försäkringen.
 
Jag har min häst försäkrad i ett lite lägre belopp liv (samma belopp som vi köpte henne för som 2-åring). Veterinärvård har vi däremot i 120 000 kr, vilket jag är väldigt glad för. Tusenlapparna försvinner SNABBT iväg.

Min häst fick en fraktur på ett knä i höstas. Alla hade kanske inte valt att operera men med tanke på att prognosen var väldigt god hade det varit tråkigt att fått avliva henne pga pengabrist. Hon fick kolik efter operationen och fick stå kvar på kliniken i ett par dagar extra. Innan de ens gjord något och hästen stått på kliniken i mindre än ett dygn var vi uppe i 17000 kr. Sedan under koliken så var hon mest under observation men jag vill minnas att hon kostade ca 7000-8000 kr/dygn bara för att stå där. Med andra ord rullar pengarna iväg fort. Jag hade inte klarat mig på 60 000 på den här skadan, trots att jag betalt självrisk + 20%. Och sen kan man ju komma ihåg att det handlar om ett helt år. Det kan ju hända något mer under försäkringsåret, och då vill man ju inte stå med en försäkring som inte täcker mer...

Jag hade klarat mig på 60 om allt gått bra med operationen, men nu blev det ju tyvärr lite mer. Jag skulle tänka mig jäkligt noga för innan jag gick ner i veterinärvård. Min ponny beslutade vi efter att hon haft en del skador och sjukdomar att nästa gång skulle hon tas bort om det var något större, no matter what. Där hade jag kunnat gå ner i veterinärvård kanske.
 
Jag har både livvärde och högsta veterinärvård.
Livvärdet är i dagsläget 90', veterinärvård 120'.
Har Sveland
 
Har gått från upp över öronen försäkrade hästar till att inte ha någon försäkring till att nu mera ha 1 försäkrad i aktiv vet vård 120' och 2 i veteran försäkring.

Har valt att ha alla utan liv och så hög självrisk som möjligt.

Betalar nästan 2400 kr år för alla 3 om jag inte minns fel.
Alla hos Agria.
 
Jag är jäkligt glad att jag höjde veterinärvården på min häst efter att ha haft henne ståendes på klinik pga inflammerad tarm och bukhinneinflammation i över 14 dagar. Jag hade inte klarat mig med de 60 000 jag hade henne försäkrade i innan. Jag hade innan sänkt liv till 30´ men höjt veterinärvården till 120'
Kommer trots ett högre försäkringsbelopp aldrig att buköppna henne. Inte heller skulle jag gå igenom samma sak en gång till.
 
Hon fick kolik efter operationen och fick stå kvar på kliniksn i ett par dagar extra. Innan de ens gjord något och hästen stått på kliniken i mindre än ett dygn var vi uppe i 17000 kr. Sedan under koliken så var hon mest under observation men jag vill minnas att hon kostade ca 7000-8000 kr/dygn bara för att stå där.

A1-försäkring är skälet till att vi har så svinigt dyr veterinärvård i Sverige. Och en veterinärvård som utarmas av riskkapitalister. Hade djurägare varit mer kritisk till debiteringen, istället för att glatt svälja och tänka "försäkringsbolagets plånbok, inte min" hade vi kunnat hålla vettiga nivåer på vård för djur. Och djuren hade fått lida mindre för alla "in absurdum"-behandlingar som helt plötsligt känns rimliga.
 
A1-försäkring är skälet till att vi har så svinigt dyr veterinärvård i Sverige. Och en veterinärvård som utarmas av riskkapitalister. Hade djurägare varit mer kritisk till debiteringen, istället för att glatt svälja och tänka "försäkringsbolagets plånbok, inte min" hade vi kunnat hålla vettiga nivåer på vård för djur. Och djuren hade fått lida mindre för alla "in absurdum"-behandlingar som helt plötsligt känns rimliga.
Ska man ifrågasätta prissättningen innan man betalar menar du? Känns som det är svårt för oss privatpersoner att pressa priserna... Men det kanske går? I vanliga fall (ej akuta) väljer jag en veterinär som själv valt att sluta på en av dessa kliniker och öppnat eget. Hon har en HELT annan prissättning. Har börjat göra likadant med katterna och använda en duktig men privat veterinär som inte har samma priser som evidensia exempelvis.
 
Ska man ifrågasätta prissättningen innan man betalar menar du? Känns som det är svårt för oss privatpersoner att pressa priserna...

Men SJÄLVKLART ska du göra det?! Menar du allvar?! För det första ska du ALLTID berätta att hästen är oförsäkrad. Priserna blir helt annorlunda.När du sedan ska hämta hästen ber du att de mailar fakturan först för påseende. När du fått underlaget meddelar du att de kan direktreglera med det bolag du nu har. Då kan det inte ändra prissättningen mellan att du fått fakturan och det blir tal om försäkring.

Vem om inte konsumenten ska påtala brister i priserna? Menar du att alla som gånger annan påtalar att marknaden har makten har fel?
 
Men SJÄLVKLART ska du göra det?! Menar du allvar?! För det första ska du ALLTID berätta att hästen är oförsäkrad. Priserna blir helt annorlunda.När du sedan ska hämta hästen ber du att de mailar fakturan först för påseende. När du fått underlaget meddelar du att de kan direktreglera med det bolag du nu har. Då kan det inte ändra prissättningen mellan att du fått fakturan och det blir tal om försäkring.

Vem om inte konsumenten ska påtala brister i priserna? Menar du att alla som gånger annan påtalar att marknaden har makten har fel?
Jag är nog dålig då. Jag har väldigt svårt att ens pruta när jag är utomlands. Jag skulle tyvärr ha svårt att ifrågasätta priser också, även fast jag också håller med om att det borde påpekas... Men det var smart att säga att hästen är oförsäkrad.
 
A1-försäkring är skälet till att vi har så svinigt dyr veterinärvård i Sverige. Och en veterinärvård som utarmas av riskkapitalister. Hade djurägare varit mer kritisk till debiteringen, istället för att glatt svälja och tänka "försäkringsbolagets plånbok, inte min" hade vi kunnat hålla vettiga nivåer på vård för djur. Och djuren hade fått lida mindre för alla "in absurdum"-behandlingar som helt plötsligt känns rimliga.

Det är anledningen till att jag tvekar på att höja vetvården, behövs det verkligen eller går pengarna bara direkt från fb till extremvinsten hos kliniken?

Hittade en gammal faktura från 2007 när min häst stod på Slöinge ett par dagar med en allvarlig skada i hoven. Vi ägde honom inte då och jag undrar om inte uppfödaren fick ett betydligt bättre pris än vad vi skulle fått om vi bara lämnat honom och direktregelerat o sett glada ut? Därför tvekar jag, men å andra sidan så vet jag oxå att jag är helt hopplös på att pressa några priser öht. Jag tjatar liksom på hovslagaren om att hon ska höja priserna :p

Hur gör du rent praktiskt? Min häst är ju redan inskriven hos de kliniker vi skulle kunna besöka vid olycka (vet i Halmstad, Evidensia Flyinge och Hbg). Känns ju helt dumt o inte säga hans namn o påstå att han är oförsäkrad :o
 
Min häst klarade ju 2 operationer plus 2 veckor på klinik för 60'. Så det räcker långt, då medräknat medicinen också. Det är ju bara otur om man råkar ut för två sådana grejer på samma år, då blir det jobbigt med 60..
 
Jag tror de flesta hade mått bra över att se över sin hästhållning. Friskvård för hästar. DÅ hade det på allvar blivit skillnad i både premier och priser på veterinärvård. Nu är marknaden så stor och icke-ifrågasatt att det finns gott underlag för alla och knappast någon riktigt konkurrens om kunderna.

De som har vettig hästhållning och god ridning och hästkunskap har också mindre veterinärvårdskostnader. Det går faktiskt att påverka den kostnaden i hög grad, genom att vara kritisk när man köper häst (kommer detta djur att passa för mig, min kunskap, min ridning och mina ändamål?), kritisk i sin hästhållning (verkligen göra det bra för HÄSTEN med mycket utevistelse i BRA hagar och bra fodringsrutiner) och ställa krav på vilka hästar som går att sälja. Vilka kamelök som helst går ju att kränga iväg, trots att det är felställningar, konstig kroppsbyggnad och avsett för en helt annan gren.

Vips! går hästen sönder och sedan är karusellen igång. Mycket få fall är ju trots allt rena trauma.
 
Jag har också Agria och har tagit bort A1 (typiskt just nu) men historiskt sett går jag bara back på A1 och betalar hästarna flera gånger..
Har däremot A2 på hästens köpesumma då den premien är väldigt billig.
Jag köper inga jättedyra hästar så jag sparar hellre ihop till en ny än att ge fb en massa pengar.
Däremot har jag valt att lägga pengar på en bra veterinärvårdsförsäkring så jag har 120' och tilläggsförsäkringar eftersom hästen är en familjemedlem som vi älskar och vill inte behöva avliva pga ekonomi.
Jag väljer även i största möjliga mån att välja privata kliniker med vettiga priser.
Undviker tex Evidensia med största möjliga mån.
 
Jag har också Agria och har tagit bort A1 (typiskt just nu) men historiskt sett går jag bara back på A1 och betalar hästarna flera gånger..
Har däremot A2 på hästens köpesumma då den premien är väldigt billig.
Jag köper inga jättedyra hästar så jag sparar hellre ihop till en ny än att ge fb en massa pengar.
Däremot har jag valt att lägga pengar på en bra veterinärvårdsförsäkring så jag har 120' och tilläggsförsäkringar eftersom hästen är en familjemedlem som vi älskar och vill inte behöva avliva pga ekonomi.
Jag väljer även i största möjliga mån att välja privata kliniker med vettiga priser.
Undviker tex Evidensia med största möjliga mån.


Jag har gjort som du, bara A2 och höga veterinärsvårdsförsäkringar och tilläggen för hälta. Räknade ut att om jag hade haft A1 så hade jag betalat hela hästen en gång till på 5 år, så då blir det ju meningslöst att ha den försäkringen.

Nu bor jag i Holland och här kostar veterinärvården en bråkdel av vad det kostar hemma av någon himla konstig anledning, så nu känns det helt onödigt att ha hästen försäkrad alls, det blir billigare utan försäkring även om jag gör hältutredningar och annat. Dessutom upplever jag att veterinärerna tar sig mer tid att undersöka hästen grundligt och snabbare diagnos (skickligare?)
 

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med veterinär är tillkallad. Just nu känns det som hela min värld rasar. Det händer lite mer än jag vill just nu på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 601
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 676
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 917
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp