Försäkringskassan. Herregud och hilfe.

Blueberry

Trådstartare
Finns det någon expert på Försäkringskassan här inne?
Som kan hålla mig i handen och rabbla lugnande mantran och ge andlig ledning i hur det hela går till, steg för steg liksom?

Jag har skickat in moderskapsintyg.
Jag har pratat med min chef om föräldraledighet (och får göra precis hur jag vill på den fronten, älskar min arbetsgivare :love: och vi har bestämt att jag går hem 1/2. BF är 19/2. Alltså tar jag semester 1-4/2 och föräldraledigheten börjar 5/2 eftersom det är två veckor innan BF).

Arbetsgivaren ska "lämna svar på inkomstförfrågan" digitalt, men jag vet inte riktigt när. Har precis mejlat den som gör sånt och inväntar svar.

Jag vet inte heller riktigt om jag är ute i onödigt god tid med allt det här, eller om jag ska chilla lite fram till typ årsskiftet?
Hur lång tid tar saker och ting att handlägga för Försäkringskassan?
Är det så krångligt som det verkar?

Det känns just nu som att det kräver ungefär en halvtidstjänst i engagemang. :crazy:
 
BF för mig är 2/3 och jag har också skickat in moderskapsintyg och lämnade idag lappen om inkomst mm till vår löneadministratör som skulle fylla i så fort hon hann. Jag kommer ta föräldrapeng först från BF dagen för att spara på dagarna så länge det går och har fått beviljad semester tre veckor innan så jag jobbar sista dagen 6/2.

Om jag minns rätt så brukar handläggningstiden vara typ 30 dagar så jag tycker det är bra att vara ute i god tid så det inte blir strul. Det är nog mycket att tänka på inför allt detta med barn ändå :D
 
För att lugna dig kan jag säga att jag glömde bort det där, och skickade in inkomstpapprena (studerar, så ingen annan som ska fylla i) typ 3 veckor innan bf. Sen kom dottern en vecka tidigt, och det har trots det inte strulat alls. Nu rekommenderar jag inte att göra som jag, men uppenbarligen fungerade det iaf.
 
Ta två djupa andetag och sen börja läsa på vad som gäller på försäkringskassans hemsida. Det är alltid bra att läsa sig till informationen där. Lycka till
 
:love::crazy:
(får inte bort smileysarna)

@Blueberry kom precis ihåg att när vi väntade nr 1 fick vi genom föräldragruppen ett möte med försäkringskassan om vi ville där de skulle förklara allt och vi kunde ställa frågor. Nu tackade vi nej, men det kanske går att höra av sig till kontoret i er stad om det känns som att ni inte får grepp om det hela?
 
@Blueberry kom precis ihåg att när vi väntade nr 1 fick vi genom föräldragruppen ett möte med försäkringskassan om vi ville där de skulle förklara allt och vi kunde ställa frågor. Nu tackade vi nej, men det kanske går att höra av sig till kontoret i er stad om det känns som att ni inte får grepp om det hela?

Smart!

Min administrationsperson på jobbet ringde nyss och förklarade att det smidigaste borde vara att skicka in årslönsgrejen direkt efter årsskiftet, i och med att jag dessutom får löneförhöjning från och med då.
 
@Blueberry Jag hade skickat in alla papper nu och kompletterat efter årsskiftet. När jag fått lönehöjning så har FK tagit muntligt över telefon med datum på när löneavtalet undertecknades. Så har även sambon gjort, eftersom han plockar FP-dagar ibland.

FK kan strula, det gjorde det för min sambo som inte fanns i deras register så mitt tips är att redan nu skicka in även på din man om hans arbetsuppgifter (om han ska vara hemma något med bebisen vill säga). Sambon fick pengar i januari fast sonen är född 11 december, just pga strulet med hans uppgifter då han bytte jobb samma år och således skickade in arbetsgivarintyg från 2 chefer för att FK skulle kunna beräkna hans årsinkomst.

Jag har funnits i FKs register sedan 2004 så mitt flöt bara på efter att de fått in moderskapsintyget. Eller nja, det fastnade iofs på avdelningen som beviljade havandeskapspenningen så FK hävdade att de inte fått moderskortet när jag ansökte om föräldrapenning. Men efter att ha vägrat skicka in ett intyg som de redan fått, och fanns som grund till beviljningen av havandeskapspenningen så löste sig föräldrapenningen och pengarna släpptes rätt omgående.
 
Det är inte alls så krångligt som det verkar är min åsikt. För mig har det gått väldigt smidigt.

Observera att det är bra om även din man loggar in på sina sidor på FKs hemsida och fyller i bankkontonummer innan barnet föds, för ni kommer automatiskt få halva barnbidraget var och om han inte registrerat sina kontouppgifter kommer han få en utbetalningsavi som måste växlas in på banken (gäller er båda förstås).
 
Det är inte alls så krångligt som det verkar är min åsikt. För mig har det gått väldigt smidigt.

Observera att det är bra om även din man loggar in på sina sidor på FKs hemsida och fyller i bankkontonummer innan barnet föds, för ni kommer automatiskt få halva barnbidraget var och om han inte registrerat sina kontouppgifter kommer han få en utbetalningsavi som måste växlas in på banken (gäller er båda förstås).
Fast Ang barnbidraget går det ju att kryssa i så att bara en förälder får det in på sitt konto. Däremot om man inte aktivt fyller i och skickar in den så delas det. :)
 
Men just det!
Behöver min man göra något?
Han borde väl behöva meddela sin årslön också, eller?

Planen är att han ska ta de vanliga tio dagarna, plus tio dagar till direkt.
 
Men just det!
Behöver min man göra något?
Han borde väl behöva meddela sin årslön också, eller?

Planen är att han ska ta de vanliga tio dagarna, plus tio dagar till direkt.

FK kan strula, det gjorde det för min sambo som inte fanns i deras register så mitt tips är att redan nu skicka in även på din man om hans arbetsuppgifter (om han ska vara hemma något med bebisen vill säga). .

Du läser inte mina inlägg antar jag fast jag taggade dig ? :)
 
Jodå, men jag tänkte att det kanske är något mer han behöver fixa?
Och hur lämnar han såna uppgifter?

Han behöver fylla i samma uppgifter som du,(förutom modersintyget, de går på att han registreras som pappa redan vid födseln då ni är gifta) min sambo sa på lönekontoret att det var till FK. Så löste de resten. Annars tror jag att de finns på FKs sida på blanketter, sitter på mobilen så kan inte länka.

Blanketten skickas annars hem när han väl meddelar FK om de 10 första dagarna. Men då måste ju bebisen vara född ;)
 
Senast ändrad:
Vet inte vad du har för typ av jobb, men om du har 0b-tillägg och/eller jobbat övertid/mertid med viss regelbundenhet, tänk på att detta kan tillgodoräknas när din SGI räknas ut. Mitt lönekontor "glömde bort" detta när de skickade in papper, men det kunde fixas i efterhand. Handlade om ett par tusenlappar mer i månaden för min del, så är glad att jag hade koll på det själv. Trots att jag valde att bara jobba 50% (har en sån tjänst) under sista 6 mån av graviditeten fick jag tillgodoräkna den övertid jag jobbat under månaderna innan.
 
@Blueberry Vet inte om det blir gemensam vårdnad automatiskt då ni är gifta, det är tvunget för att han ska få fler dagar.Tex vi är inte gifta så sambon fick fylla i en ansökan om gemensam vårdnad som jag fick godkänna. Gjordes på familjerätten på socialkontoret, här får man göra ansökan tidigast 2 månader innan BF.
 
Åh, det känns som att det är så himla mycket att tänka på med Försäkringskassan... :arghh:

@Bexzor Jag ska be honom leta upp en sån blankett. Och undersöka det där med gemensam vårdnad.

@hljomalind Jag har kontorsjobb och månadslön, ingen övertid eller ob eller så. Under 2014 har jag dessutom fått löneförhöjning två gånger, och så ytterligare en som träder i kraft 1 januari 2015. Det bästa är ju såklart om de räknar på den lönen, tänker jag - men det kanske inte fungerar så?

(Maken har en hel del övertid, och dessutom jour ibland. Hans lön är alltså mycket mer oregelbunden (och högre) än min.)



Jag läste förresten något om fem eller sju dagar på en vecka, vad innebär det?
 
Åh, det känns som att det är så himla mycket att tänka på med Försäkringskassan... :arghh:

@Bexzor Jag ska be honom leta upp en sån blankett. Och undersöka det där med gemensam vårdnad.

@hljomalind Jag har kontorsjobb och månadslön, ingen övertid eller ob eller så. Under 2014 har jag dessutom fått löneförhöjning två gånger, och så ytterligare en som träder i kraft 1 januari 2015. Det bästa är ju såklart om de räknar på den lönen, tänker jag - men det kanske inte fungerar så?

(Maken har en hel del övertid, och dessutom jour ibland. Hans lön är alltså mycket mer oregelbunden (och högre) än min.)



Jag läste förresten något om fem eller sju dagar på en vecka, vad innebär det?
Jo ni får automatiskt gemensam vårdnad.

Angående fem och sju dagar. Om man tar ut full föräldrapenning tar man sju dagar per vecka även om en vanlig arbetsvecka är fem dagar.
 
Här gick det blixtfort att få inkomsten reggad på försäkringskassan. Sa till min löneavdelning som skickade in uppgifter digitalt till FK samma dag. Jag gick in och godkände dessa och två dagar senare hade FK fastställt inkomsten så det behöver inte vara massa krångel. Upplever snarare att de är väldigt snabba och smidiga att ha att göra med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver anonymt då jag inte vill hänga ut min arbetsplats. I eftermiddags fick jag som ett riktigt knytnävsslag i magen på jobbet. Har...
2
Svar
26
· Visningar
3 373
Senast: aprilmaj
·
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: LisaY
·
Gravid - 1år Jag tror att jag blir tokig på försäkringskassan och alla medarbetare där som inte verkar veta vad som gäller! Jag vet inte om ni minns...
Svar
8
· Visningar
2 021
Senast: aenglah
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 483
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp