Försäljningspartyn - jag förstår inte riktigt grejen

Blueberry

Trådstartare
Jag är väldigt förskonad från så kallade försäljningspartyn, så jag kanske automatiskt är skeptisk på grund av det. Vad är grejen?

Jag har vänner som går på och anordnar klädparty, sminkparty, burkparty och dildoparty.

Är till exempel Mary Kay och Tupperware så himla fantastiska? Varför säljs de i så fall inte på andra ställen där jag köper liknande produkter?
För mig känns det mest som en variant av TV-shop :o
 
Jag är väldigt förskonad från så kallade försäljningspartyn, så jag kanske automatiskt är skeptisk på grund av det. Vad är grejen?

Jag har vänner som går på och anordnar klädparty, sminkparty, burkparty och dildoparty.

Är till exempel Mary Kay och Tupperware så himla fantastiska? Varför säljs de i så fall inte på andra ställen där jag köper liknande produkter?
För mig känns det mest som en variant av TV-shop :o
För att de har hittat ett försäljningssätt som fungerar... ;) Just TW är nog det som jag gillar mest, de har verkligen bra garantier och jag har fått nya skålar när märkningen har nötts bort. Men rent allmänt så går det att hitta samma produkt till billigare pris och utan att man får "köptvång" för visserligen säger den som har partyt att det inte är något köptvång men alla vet att "man bör köpa något". Om man tycker att det är helt okej att lägga pengar på saker, uppskattar att ha en anledning till att dra ihop lite vänner/bli hembjuden till folk och inte har något problem med försäljningssnack så kan det vara rätt trevligt. ;)
När barnen var små var Lingon&blåbär rätt stort och bland de första med öko-tex certifierade kläder, med grym kvalitet, vilket gjorde att jag köpte en hel del sådana kläder, hade en del partyn och tyckte att det var kul.

Idag går jag på partylight party hos grannen varje år, hennes dotter som jag också umgås med säljer, men där är ljusen verkligen i bakgrunden och traditionen är det fantastiska fika borden och allt prat. :D
Sen hamnar jag på något TW party om året, men betydligt mer sällan än tidigare. :D Mary Kay smink har jag varit på en gång och drabbades av akut allergi så det undviker jag! :D
 
Oj finns det fenomenet fortfarande!? Det trodde jag dog ut för länge sedan. För mig andas det lite 80-tal, minns att mamma och hennes vänner hade sådant hemma när jag var liten. Dom köpte typ plastburkar och smink...
Sexleksakspartyn vet jag fanns här för typ 10 år sedan iafl men det trodde jag var den sista kvarlevan av de där försäljningspartyna.
Känner mig lite skeptisk till hela grejen och skulle inte gå om jag fick en inbjudan.
 
Oj finns det fenomenet fortfarande!? Det trodde jag dog ut för länge sedan. För mig andas det lite 80-tal, minns att mamma och hennes vänner hade sådant hemma när jag var liten. Dom köpte typ plastburkar och smink...
Sexleksakspartyn vet jag fanns här för typ 10 år sedan iafl men det trodde jag var den sista kvarlevan av de där försäljningspartyna.
Känner mig lite skeptisk till hela grejen och skulle inte gå om jag fick en inbjudan.
Jag trodde också att det hade försvunnit med internetshoppars uppkomst? Jag har inte hört om försäljningsparty på minst 10 år.
 
Ett party kan vara så trevligt. jag var också skeptisk i början. Men som sagt mest är det för att träffas och umgås med sina väninnor och samtidigt köpa bra produkter. Jag gillar kvalitén på meandi, tupperwere samt partylite.
 
Är det här ett småstadsfenomen? De enda gångerna jag ens har hört talas om sådana här försäljningspartyn, så är det på buke (där ju folk kommer från hela landet, till skillnad från livet där ute där de flesta kommer från samma stad som jag).
 
Flera av mina vänner och bekanta anordnar och går regelbundet på ljuspartyn. Svindyra ljus och man känner sig dum om man inget handlar. Jag brukar vägra att gå dit ;)
 
Åh fy. Det känns som om alla i min närhet ordnar eller deltar i träffar. Det är främst barnkläder, TW, ljus, smink, aloe vera, sexleksaker. Jag vägrar gå, har aldrig ens provat. Så jävla dumt påfund.
 
Jag var senast på ett TW-party hos svärmor för något år sedan. Trevligt att träffa halva sambons släkt och köpte några bra produkter. (Älskar konservburksöppnaren...)
Jag skulle inte gå, ens för det sociala, om jag inte var det minsta intresserad av produkterna, men den stora behållningen brukar ju vara sällskapet och fikat :D
 
Uppriktigt sagt så trodde även jag att det var utdött!

Det enda jag hört talas om på senare år är partyn för sexleksaker.

I mitt tycke ett idiotiskt påfund där grupptrycket att man ska handla är stort och företagsidén till stor del bygger på detta skambeläggande. Man "måste" köpa åtminstone något litet av sin bekant.

Nä, inget för mig.
 
Är det här ett småstadsfenomen? De enda gångerna jag ens har hört talas om sådana här försäljningspartyn, så är det på buke (där ju folk kommer från hela landet, till skillnad från livet där ute där de flesta kommer från samma stad som jag).

Nej det kan jag inte tänka mig. Mamma gick på en massa sådant och jag är född på KS och uppvuxen i Västerort.
 
Är det här ett småstadsfenomen? De enda gångerna jag ens har hört talas om sådana här försäljningspartyn, så är det på buke (där ju folk kommer från hela landet, till skillnad från livet där ute där de flesta kommer från samma stad som jag).

Nej det kan jag inte tänka mig. Mamma gick på en massa sådant och jag är född på KS och uppvuxen i Västerort.
Det var nog inte det från början och det börjar nog försvinna en del även från småstäder, sen kommer det nog att finnas kvar så länge grupptryck fungerar. ;) Men jag personligen upplever att det är vanligast bland småbarnsföräldrar (ofta föräldralediga) och pensionärer, helt enkelt de som kanske har störst behov att ett socialt sammanhang och då är det här ett bra sätt att kunna bjuda hem folk/bli hembjuden till folk utan att känna dem så himla väl. Till sådana här partyn kan man bjuda grannen, barnens kompisars föräldrar osv utan att det blir konstigt.
 
Jag har varit på ett TW-party för länge sedan. Det var trevligt att träffa väninnor men det fanns en känsla av ett visst köptvång.
Även om det fanns bra saker var det inget jag absolut behövde, så de andra fick stå för kommersen.
Någon klädhistoria var jag också på, men även där hade jag lika mycket pengar med hem som när jag kom.
 
Jag trodde också att det hade försvunnit med internetshoppars uppkomst? Jag har inte hört om försäljningsparty på minst 10 år.
Jag kan ändå se en liten poäng med t ex sexleksaker. Bor en långt ifrån en vettig butik så är det trevligt att kunna känna på grejerna innan en köper.

Men i praktiken är det en ju tihi-med-tjejerna-aktivitet. Av och för tjejer som diggar att pimpla vitt vin och fnittra utan sina pojkvänner. Jag som har nära till en bra butik går ju liksom hellre dit så att jag kan diskutera seriöst med försäljaren utan ett salongsberusat kompisgäng som fnittrar i bakgrunden. :cautious:
 
Jag har lite blandade erfarenheter. Tupperware gillar jag, klädpartyn beror på vilka kläder och vem som anordnar. Gick förut hos min mammas arbetskamrat som hade en- två gånger per år och det bjöds på fika, man umgicks, fick kolla på lite modevisning och är ett avslappnat sätt att köpa kläder på. Men partylight orkar jag inte med. Tål inte doftljusen och tycker mest att det är dyrt och inte alls sådär jättebra kvalité.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp