Förskolan

BernT

Trådstartare
I bottenvåningen av vårt hus finns en förskola, där ska vår dotter gå sen. De har sin uteplats på innergården så jag + dotter passerar den varje dag flera gånger om dagen eftersom vi är ute väldigt mycket varje dag.

Det jag sett gör att det inte känns helt bra i magen att dottern ska gå där. Huset/hela området är nybyggt så förskolan har inte funnits så länge (vi flyttade in när huset var klart april 2016 och förskolan öppnade några månader senare) men personalen känns oengagerad. Ofta sitter de klistrade vid telefonen.

Sen så är det ofta så att när de minsta barnen är ute så är det alltid någon som gråter (ja barn gråter i den ålder, jag vet) och personalen ignorerar totalt det. Barnet (är såklart inte samma barn varje dag) som gråter blir inte tröstat och man sitter kvar på bänkarna och snackar istället. Gör man så på förskolan? Jag tycker inte det känns bra. Jag vill att min dotter ska bli tröstad om hon blir ledsen. Men det kanske är så man som personal ska agera?


Och för att förekomma, vi går inte bara förbi så att det bara är en ögonblicksbild jag får utan kan vara på innergården ganska länge. Så jag vet att de ignorerar det ledsna barnet/barnen i 20-30 minuter.
 
Jag hade aldrig accepterat det du beskriver, och de gör inte så på dotterns förskola. Där har personalen överhuvudtaget inga mobiler under arbetstid och vad jag sett tröstas ledsna barn så fort det är möjligt (har sällan sett ledsna barn där, faktiskt).
 
Jag hade aldrig accepterat det du beskriver, och de gör inte så på dotterns förskola. Där har personalen överhuvudtaget inga mobiler under arbetstid och vad jag sett tröstas ledsna barn så fort det är möjligt (har sällan sett ledsna barn där, faktiskt).

Nä alltså jag har försökt intala mig att "det är bara slumpen" som gör att jag sett det så mycket men det har varit för många gånger nu. Jag blir typ gråtfärdig av tanken att de ska skita i mitt barn om hon är ledsen.

Jag vet att barn kan bli ledsna och ta till gråt för att de är tjuriga och att det går över. Men senast idag stod ett barn och storgrät precis bredvid personalen. De sket totalt i barnet :(

Det är svårt att byta förskola med. Vi fick köa forever för denna plats. Funkar inte att köa 8-9 månader för en annan. Jag kommer typ spionera om hon går där känns det som och det är ju inte riktigt så det ska vada.
 
Nä alltså jag har försökt intala mig att "det är bara slumpen" som gör att jag sett det så mycket men det har varit för många gånger nu. Jag blir typ gråtfärdig av tanken att de ska skita i mitt barn om hon är ledsen.

Jag vet att barn kan bli ledsna och ta till gråt för att de är tjuriga och att det går över. Men senast idag stod ett barn och storgrät precis bredvid personalen. De sket totalt i barnet :(

Sök plats någon annanstans, säger jag.
 
I bottenvåningen av vårt hus finns en förskola, där ska vår dotter gå sen. De har sin uteplats på innergården så jag + dotter passerar den varje dag flera gånger om dagen eftersom vi är ute väldigt mycket varje dag.

Det jag sett gör att det inte känns helt bra i magen att dottern ska gå där. Huset/hela området är nybyggt så förskolan har inte funnits så länge (vi flyttade in när huset var klart april 2016 och förskolan öppnade några månader senare) men personalen känns oengagerad. Ofta sitter de klistrade vid telefonen.

Sen så är det ofta så att när de minsta barnen är ute så är det alltid någon som gråter (ja barn gråter i den ålder, jag vet) och personalen ignorerar totalt det. Barnet (är såklart inte samma barn varje dag) som gråter blir inte tröstat och man sitter kvar på bänkarna och snackar istället. Gör man så på förskolan? Jag tycker inte det känns bra. Jag vill att min dotter ska bli tröstad om hon blir ledsen. Men det kanske är så man som personal ska agera?


Och för att förekomma, vi går inte bara förbi så att det bara är en ögonblicksbild jag får utan kan vara på innergården ganska länge. Så jag vet att de ignorerar det ledsna barnet/barnen i 20-30 minuter.

Jag hade ALDRIG accepterat det.
Är det en kommunal eller privat förskola?
 
I bottenvåningen av vårt hus finns en förskola, där ska vår dotter gå sen. De har sin uteplats på innergården så jag + dotter passerar den varje dag flera gånger om dagen eftersom vi är ute väldigt mycket varje dag.

Det jag sett gör att det inte känns helt bra i magen att dottern ska gå där. Huset/hela området är nybyggt så förskolan har inte funnits så länge (vi flyttade in när huset var klart april 2016 och förskolan öppnade några månader senare) men personalen känns oengagerad. Ofta sitter de klistrade vid telefonen.

Sen så är det ofta så att när de minsta barnen är ute så är det alltid någon som gråter (ja barn gråter i den ålder, jag vet) och personalen ignorerar totalt det. Barnet (är såklart inte samma barn varje dag) som gråter blir inte tröstat och man sitter kvar på bänkarna och snackar istället. Gör man så på förskolan? Jag tycker inte det känns bra. Jag vill att min dotter ska bli tröstad om hon blir ledsen. Men det kanske är så man som personal ska agera?


Och för att förekomma, vi går inte bara förbi så att det bara är en ögonblicksbild jag får utan kan vara på innergården ganska länge. Så jag vet att de ignorerar det ledsna barnet/barnen i 20-30 minuter.
Nej det skulle inte kännas bra. Vi hade först en förskola där personalen var väldigt engagerad, spridd över hela gården och engagerade sig i lekar (barn fick sitta i knä så länge det ville).

Sedan en där personalen stod i en grupp och pratade men fortfarande hade uppmärksamheten mot gården, tröstade och så, dvs reagerade men agerade inte och uhm skapade inte inkluderande lekar (som de tidigare gjorde). Det var väldigt stor skillnad i hur A trivdes på de olika förskolorna (för att inte tala om personalen som verkade trivas bättre på den första).

Alternativet, de tittar inte ens på gården utan ned i telefonen låter som att man nästan borde prata med dem eller chefen innan man överväger (och att gården är kanske liten, asfalterad låter det som, dvs inte stor kuperad gård med buskar och träd och lekställningar osv) att överväga att börja där.
 
Hade aldrig i hela h-vetet accepterat det där - mitt barn hade aldrig fått gå där! :rage:
Nu gick jag visserligen på dagis för mer än 15 år sedan, men där kom alltid personalen och tröstade en direkt. Visst, det kanske kunde gå 1-2 min innan någon hann fram, men absolut inte sådär!
Nej, förskolan känns oseriös!
 
Nej det skulle inte kännas bra. Vi hade först en förskola där personalen var väldigt engagerad, spridd över hela gården och engagerade sig i lekar. Sedan en där personalen stod i en grupp och pratade men fortfarande hade uppmärksamheten mot gården, tröstade och så, dvs reagerade men agerade inte och uhm skapade inte inkluderande lekar (som de tidigare gjorde). Det var väldigt stor skillnad i hur A trivdes på de olika förskolorna (för att inte tala om personalen som verkade trivas bättre på den första).

Alternativet de tittar inte ens på gården utan ned i telefonen låter som att man nästan borde prata med dem eller chefen innan man överväger (och att gården är kanske liten, asfalterad låter det som, dvs inte stor kuperad gård med buskar och träd och lekställningar osv).

Gården är liten, mindre än vår lgh (typ 80 kvadrat). Skulle tippa på att gården är kanske 30 kvadrat? Kan va mindre. Men vi bor i centrala Göteborg och det är lite platsbrist.

Jag tänker att jag ska prata med chefen för förskolan och berätta vad jag sett och att jag känner mig orolig.
 
Gården är liten, mindre än vår lgh (typ 80 kvadrat). Skulle tippa på att gården är kanske 30 kvadrat? Kan va mindre. Men vi bor i centrala Göteborg och det är lite platsbrist.

Jag tänker att jag ska prata med chefen för förskolan och berätta vad jag sett och att jag känner mig orolig.
Gör det (och om de har så liten gård säger reglerna att de måste ha utflykter till närliggande park nästan varje dag, verkar de ha det? Annars verkar de inte alls följa regler. Har för mig att barn antingen ska kunna hm röra sig i alla gångarter på gården eller ha mycket stor tillgång till parker.)

Barn är inte hyperdupersnälla av naturen (ens när de är ca 15 månader) så redan på en förskola där personalen bara reagerar istället för agerar. Nej du får inte slå Pelle, istället för -såhär är du snäll mot Pelle, här är vi snälla, såhär gör man när man är snäll. Så blir det negativ inverkan på barnen tycker jag (ok erfarenhet två förskolor, dålig urvalsmetod :) ). Om de inte ens agerar så kan barn som glöms bort nog må lite mindre bra.
 
Senast ändrad:
Gör det (och om de har så liten gård säger reglerna att de måste ha utflykter till närliggande park nästan varje dag, verkar de ha det?)

På hemsidan skriver de att de regelbundet går till den större parken med de äldre barnen (2-5) men inte de mindre. Det finns 2 stora parker kanske 100 M bort men jag och dottern är där och leker varje dag och då är de inte där.

Andra förskolor är det 2-3 gånger i veckan. Sen kan det ju va så att de är där på eftermiddagen och att jag inte sett det. Men vi är i lekparken varje förmiddag sen gör vi ärenden/promenerar/grejar ute osv typ hela eftermiddagarna och jag har aldrig sett att de går dit. Men kan som sagt missat det för vi är ju ibland på annat håll.
 
Det verkar alltså vara personalens privata mobiler de pysslar med? Låter ju helt galet. På sonens förskola så används förskolans mobil för dokumentation (Pluttra) och såklart kontakter men personalen får inte använda sin egna mobiler.

Jag hade skickat den beskrivning du har skrivit här ovan till ansvarig förskolechef och huvudman och uttryckt precis dina farhågor över att din dotter ska börja där och fråga hur de ser på situationen.

Sen låter ju gården fruktansvärt liten för att vara en förskolegård. Men där beror det ju också mycket på hur mycket tid de spenderar i närliggande naturområden osv. På sonens förskola är de utomhus ett par timmar varje förmiddag och varje eftermiddag. Låter inte roligt med något liknande på en 30 kvm stor gård.

Situationen med gården är ju svårare att gör något åt, speciellt om möjligheten inte finns att byta förskola. Men det om telefoner och uppmärksamhet går ju definitivt att påverka som förälder genom att uppmärksamma problemet. Kan inte tänka mig att övriga föräldrar (som kanske inte bor så nära att de märker av det) tycker att det är en bra situation.
 
På hemsidan skriver de att de regelbundet går till den större parken med de äldre barnen (2-5) men inte de mindre. Det finns 2 stora parker kanske 100 M bort men jag och dottern är där och leker varje dag och då är de inte där.

Andra förskolor är det 2-3 gånger i veckan. Sen kan det ju va så att de är där på eftermiddagen och att jag inte sett det. Men vi är i lekparken varje förmiddag sen gör vi ärenden/promenerar/grejar ute osv typ hela eftermiddagarna och jag har aldrig sett att de går dit. Men kan som sagt missat det för vi är ju ibland på annat håll.
Fast jag skulle nog tro på vad jag ser där, inte på vad de skriver (de kan ju ändå inte skriva något som är mot reglerna - "vi är aldrig ute med barnen trots att man måste". Dessutom är ju din dotter yngre så då blir hon fast på 30 kvadrat asfalt.). På em hämtas ju dessutom många barn runt 14 så efter lunch tonade båda våra ned på aktiviteten snarare än upp. (fast de hade utehämtning och var ute em, men det var ju för att de hade stor och mellanstor gård, respektive). De gjorde utflykter 9-11 eller så. Ett par gånger i veckan, trots stora gårdar.

Regelbundet är dessutom inte en hm tidsangivelse, en gång om året är regelbundet, en gång i veckan också regelbundet, en gång i månaden likaså. Men de ska få vara i park nästan varje dag tror jag, dvs typ 4 gånger i veckan om gården är så liten.
 
Senast ändrad:
Det verkar alltså vara personalens privata mobiler de pysslar med? Låter ju helt galet. På sonens förskola så används förskolans mobil för dokumentation (Pluttra) och såklart kontakter men personalen får inte använda sin egna mobiler.

Jag hade skickat den beskrivning du har skrivit här ovan till ansvarig förskolechef och huvudman och uttryckt precis dina farhågor över att din dotter ska börja där och fråga hur de ser på situationen.

Sen låter ju gården fruktansvärt liten för att vara en förskolegård. Men där beror det ju också mycket på hur mycket tid de spenderar i närliggande naturområden osv. På sonens förskola är de utomhus ett par timmar varje förmiddag och varje eftermiddag. Låter inte roligt med något liknande på en 30 kvm stor gård.

Situationen med gården är ju svårare att gör något åt, speciellt om möjligheten inte finns att byta förskola. Men det om telefoner och uppmärksamhet går ju definitivt att påverka som förälder genom att uppmärksamma problemet. Kan inte tänka mig att övriga föräldrar (som kanske inte bor så nära att de märker av det) tycker att det är en bra situation.
Ja det låter som en jättebra idé! lite oavsett om ditt barn börjar där eller ej. (skriva mail förskolechef, kopia chef, så båda ser att den andra fått det osv)
 
Vid bedömningen av om friytan är tillräckligt stor bör hänsyn tas till både storleken på friytan per barn och till den totala storleken på friytan. Ett rimligt mått på friyta kan vara 40 m2 per barn i förskolan och 30 m2 per barn i grundskolan.

Forskning visar att den totala storleken på friytan helst bör överstiga 3000 m2. På en gård som är mindre, oavsett antal barn, kan en barngrupp få svårt att utveckla lek och socialt samspel på ett sätt som tillgodoser deras behov (Mårtensson, Boldemann, o.a. 2009).
http://www.boverket.se/sv/pbl-kunsk...lek-och-utevistelse-for-forskolor-och-skolor/

målsättning. Utomhusmiljöernas storlek och läge beror på om de finns i en förtätad stadsdel i en befintlig stadsmiljö eller om det är ett nytt bostadsområde med tillhörande skolor och förskolor som ska byggas. Om förskolan eller skolan ligger nära ett grönområde så kan grönytan tillgodoräknas som en kompletterande lekyta.

Stadens mål är att utemiljöer ska vara så här stora:

Förskolebarn bör ha en utemiljö på ca 35 m2 per barn
F-3-elevers utemiljö blir ca 15-20 m2 per elev
4-9-elevers utemiljö blir ca 10 m2 per elev

http://byggaforskolaskola.goteborg.se/sv/planering/berakna-yta
Så de måste ha tillgodoräknat sig omgivande grönområden, men om de inte går dit så...

Det var himla trassligt att hitta reglerna om att de faktiskt måste gå till det där grönområdet däremot.
 
Jag ska gå ner ikväll efter att jag gymmat klart och stega upp gården så jag får lite mer koll på storlek. Liten är den ju men det är svårt att uppskatta tycker jag. Vid 20 är det ju tomt, blir lite konstigt om jag knallar ner nu och går runt :p
 
Det låter inte alls bra tycker jag. På min dotters förskola får de direkt en tröstande famn om någon är ledsen. Vår dotter är alltid ledsen vid lämningar men har också alltid möts av en famn i princip direkt. Personalen har förskolans mobil men inte sina egna. De kan stå och prata sinsemellan men aldrig att man ser dem med mobilerna uppe. Låter helt sjukt i mina öron, tycker du absolut gör rätt i att prata med förskolechefen om detta.
 
Det låter verkligen inte kul, jag håller med övriga om att kontakta förskolechef/kommunansvarig. På dotterns förskola interagerar personalen i princip konstant med barnen på olika sätt, jag har aldrig sett något annat. Ledsna barn sitter i en famn, något annat vore otänkbart!
 
Förskollärare, och det skär i mig som mamma och utbildad av vad du skriver. Tyvärr har jag arbetat med sådana. "du har inget att gråta för", att barnen blir bortskämda osv osv.

Om möjligt sök någon annanstans. Alt skriv ned dag och vad du såg till fskchefen.

Jag har aldrig jobbat någonstans där privat mobil är tillåten. Och i småbarnsgrupp är anknytning och trygghet A och O för barnens välbefinnande. Det är för barnen man är där... Speciellt då man ska ha hand om det käraste som finns för någon annan.
 
I bottenvåningen av vårt hus finns en förskola, där ska vår dotter gå sen. De har sin uteplats på innergården så jag + dotter passerar den varje dag flera gånger om dagen eftersom vi är ute väldigt mycket varje dag.

Det jag sett gör att det inte känns helt bra i magen att dottern ska gå där. Huset/hela området är nybyggt så förskolan har inte funnits så länge (vi flyttade in när huset var klart april 2016 och förskolan öppnade några månader senare) men personalen känns oengagerad. Ofta sitter de klistrade vid telefonen.

Sen så är det ofta så att när de minsta barnen är ute så är det alltid någon som gråter (ja barn gråter i den ålder, jag vet) och personalen ignorerar totalt det. Barnet (är såklart inte samma barn varje dag) som gråter blir inte tröstat och man sitter kvar på bänkarna och snackar istället. Gör man så på förskolan? Jag tycker inte det känns bra. Jag vill att min dotter ska bli tröstad om hon blir ledsen. Men det kanske är så man som personal ska agera?


Och för att förekomma, vi går inte bara förbi så att det bara är en ögonblicksbild jag får utan kan vara på innergården ganska länge. Så jag vet att de ignorerar det ledsna barnet/barnen i 20-30 minuter.

Det du skriver och saker vi diskuterat får mig att tro att jag vet vilket område och vilken förskola det handlar om.
Jag har en vän vars barn går där (om det är samma) och jag har inte hört henne säga en enda positiv sak, tyvärr...
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
897
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 450
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 913
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 985
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp