Förskolesjukdomar

Rätt och rätt. Jag tycker man bör vara hemma, och att det bör möjliggöras på något sätt, för att minska risken att vissa sjukdomar sprids. För som det är nu verkar det ju helt vansinnigt med all sjukdom som sprids.

Fast alltså förkylningar och influensor är en del av livet kan jag tycka, du får det att låta som pesten. Det är knappast samhällsekonomiskt försvarbart att friska arbetsföra människor ska vara hemma. Det många däremot kan jobba mer på, såväl enskilda som förskolor/arbetsplatser, är att förebygga smittspridning.

Har man förskolebarn får man räkna med fler sjukdagar. Med tiden bygger barn upp ett immunförsvar, det kräver dock att de är sjuka ett antal gånger först.
 
Fast alltså förkylningar och influensor är en del av livet kan jag tycka, du får det att låta som pesten. Det är knappast samhällsekonomiskt försvarbart att friska arbetsföra människor ska vara hemma. Det många däremot kan jobba mer på, såväl enskilda som förskolor/arbetsplatser, är att förebygga smittspridning.

Har man förskolebarn får man räkna med fler sjukdagar. Med tiden bygger barn upp ett immunförsvar, det kräver dock att de är sjuka ett antal gånger först.

Nu har jag aldrig sagt att man ska stanna hemma och hålla hemma friska personer för att man har en förkylning.
 
Rätt och rätt. Jag tycker man bör vara hemma, och att det bör möjliggöras på något sätt, för att minska risken att vissa sjukdomar sprids. För som det är nu verkar det ju helt vansinnigt med all sjukdom som sprids.

"Det bör möjliggöras på något sätt" är lätt att säga. Att hitta på en modell som fungerar och är samhällsekonomiskt försvarbar är svårare..
 
På dotterns förskola har de suveräna rutiner. Daglig städning, handtvättning på rutin och vid behov, de är ute 2h på förmiddagen och från mellis till hämtning. Alla textilier tvättas minst varannan vecka. Det betyder alla kuddar i soffor, allas sovsaker, alla gosedjur och dockor. En gång i månaden tvättas alla hårda leksaker i diskmaskin och för hand. Självklart tvättas det även vid behöv.

Dottern kan ha vita stumpor på dagis och de är bara smutsiga om hon gått på mattan i hallen. Det är med andra ord RENT :)

Förskolan har inte haft något spritt utbrott av magsjuka på 8 år. Det var 4 barn och två personal som blev sjuka i julas men det stannade där.

Vi har för tillfället en flicka på förskolan som har svårbehandlad diabetes. Hon har en assistent 10m ifrån sig under hela dagen. Hon är oerhört känslig för just magsjuka. Hon har inte blivit sjuk en enda gång. Hon fyller 6 i år.

Med det sagt så är det få barn som är sjuka på vår förskola. Vi har varit hemma med dottern 5 dagar sedan jul. Då var det influensa som hela familjen drabbades av. Det var jag som fick det först. Jag var hemma utan barnen så länge de var friska. När de blev sjuka blev även min man sjuk så jag fick vobba, maken sjuk och barnen sjuka.

Vi har tur som har en sån fantastisk förskola! Sen har vi haft tur i det genetiska lotteriet som gjort att barnen är ganska friska av sig. Sen är vi dessutom priviligerade som kan jobba hemma när vi vill eller behöver.

Jag lider med er som inte har det som vi :heart

Mvh Miks
 
Det som förskolor rekommenderar att man håller hemma barnen för. Som jag pratat om. Suck.

Ursäkta om jag läst tråden slarvigt, men jag har inte sett något konkret exempel på någon sjukdom. Det finns ingen sådan allmän rekommendation från förskolor så jag tycker det är högst oklart vilka sjukdomar som avses. Vår förskola har definitivt ingen sådan rekommendation. De skulle ju gå utanför sitt uppdrag om de rekommenderar att friska barn ska hållas hemma. Förutsatt att vi inte pratar allmänfarliga sjukdomar, men det är ju verkligen inte så vanligt förekommande.
 
Ursäkta om jag läst tråden slarvigt, men jag har inte sett något konkret exempel på någon sjukdom. Det finns ingen sådan allmän rekommendation från förskolor så jag tycker det är högst oklart vilka sjukdomar som avses. Vår förskola har definitivt ingen sådan rekommendation. De skulle ju gå utanför sitt uppdrag om de rekommenderar att friska barn ska hållas hemma. Förutsatt att vi inte pratar allmänfarliga sjukdomar, men det är ju verkligen inte så vanligt förekommande.
Vår förskola önskar att friska syskon till sjuka barn med magsjuka hålls hemma. Syskon är alltså inte välkomna under pågående magsjuka hemmavid. En bra regel tycker jag som minskar smittspridning. Sen gäller strikt 48h från sista symtom.

Ovanstående är ganska självklara hygienfaktorer för att verksamheten ska fungera tycker jag. Barn mellan 1-6 år har generellt ganska dålig koll på hur de mår, vad de tar i och vad de sprider för smittor. Syskon drabbas allra troligast och kan de hållas i karantän under pågående magsjuka så minskar definitivt risken att föra smitta vidare.

Mvh Miks
 
Vår förskola önskar att friska syskon till sjuka barn med magsjuka hålls hemma. Syskon är alltså inte välkomna under pågående magsjuka hemmavid. En bra regel tycker jag som minskar smittspridning. Sen gäller strikt 48h från sista symtom.

Ovanstående är ganska självklara hygienfaktorer för att verksamheten ska fungera tycker jag. Barn mellan 1-6 år har generellt ganska dålig koll på hur de mår, vad de tar i och vad de sprider för smittor. Syskon drabbas allra troligast och kan de hållas i karantän under pågående magsjuka så minskar definitivt risken att föra smitta vidare.

Mvh Miks

Ja en förälder som vabbar ett sjukt barn kan ju utan uppoffring ha övriga barn hemma. Detta handlade om smitta i hemmet, alltså friska barn till sjuka föräldrar. Eller att ”vabba’ friskt barn, vilket inte går. 48 timmars regeln är något helt annat, den grundar sig ju i att barnet är sjukt.
 
Ja en förälder som vabbar ett sjukt barn kan ju utan uppoffring ha övriga barn hemma. Detta handlade om smitta i hemmet, alltså friska barn till sjuka föräldrar. Eller att ”vabba’ friskt barn, vilket inte går. 48 timmars regeln är något helt annat, den grundar sig ju i att barnet är sjukt.

Man kan vabba friskt barn om barnet är äldre än 8 månader (om jag minns rätt) och inte är inskriven på barnomsorg och den förälder som normalt är hemma med barnet är sjuk. Men det går inte att vabba för friskt barn om barnet är inskriven på barnomsorg.
 
Man kan vabba friskt barn om barnet är äldre än 8 månader (om jag minns rätt) och inte är inskriven på barnomsorg och den förälder som normalt är hemma med barnet är sjuk. Men det går inte att vabba för friskt barn om barnet är inskriven på barnomsorg.

Ja precis. Tillbaka till regeln om ordinarie vårdare. :)
 
Ja en förälder som vabbar ett sjukt barn kan ju utan uppoffring ha övriga barn hemma. Detta handlade om smitta i hemmet, alltså friska barn till sjuka föräldrar. Eller att ”vabba’ friskt barn, vilket inte går. 48 timmars regeln är något helt annat, den grundar sig ju i att barnet är sjukt.
Vad gäller just magsjuka som är så otroligt smittsamt tolkar vi hela familjen som sjuk om någon är sjuk. Vi sätter hela bunten i karantän. Är en sjuk är alla sjuka. Typ.
Den som är sjuk är sjuk. Den som är hemma med (de snart sjuka) barnen vabbar (eller i vårt fall vobbar). Men då är vi som sagt priviligerade och kan jobba och vobba hemmavid.

Andra sjukdomar som förkylning eller liknande tolkar vi bara sjuka familjemedlemmar som sjuka.

Mvh Miks
 
Vad gäller just magsjuka som är så otroligt smittsamt tolkar vi hela familjen som sjuk om någon är sjuk. Vi sätter hela bunten i karantän. Är en sjuk är alla sjuka. Typ.
Den som är sjuk är sjuk. Den som är hemma med (de snart sjuka) barnen vabbar (eller i vårt fall vobbar). Men då är vi som sagt priviligerade och kan jobba och vobba hemmavid.

Andra sjukdomar som förkylning eller liknande tolkar vi bara sjuka familjemedlemmar som sjuka.

Mvh Miks

Fast man kan inte både vabba (d.v.s. få pengar för att vara hemma med sjukt barn) och jobba samtidigt (få betalt av arbetsgivaren) eftersom det är bedrägeri. Men man kan ju såklart jobba hemma och ta hand om barnen samtidigt om arbetsgivaren inte kommer på att man jobbar mindre än man ska göra.

Dessutom så har vi bara en enda gång blivit sjuka alla av magsjuka. Första gången. Då blev maken och barnet sjuka nästan samtidigt och jag 24 h senare. De andra gångerna har det varit en av oss men inte de andra två. Så det är ju inte helt säkert att hela familjen blir smittad bara för att det är magsjuka det gäller.
 
Vad gäller just magsjuka som är så otroligt smittsamt tolkar vi hela familjen som sjuk om någon är sjuk. Vi sätter hela bunten i karantän. Är en sjuk är alla sjuka. Typ.
Den som är sjuk är sjuk. Den som är hemma med (de snart sjuka) barnen vabbar (eller i vårt fall vobbar). Men då är vi som sagt priviligerade och kan jobba och vobba hemmavid.

Andra sjukdomar som förkylning eller liknande tolkar vi bara sjuka familjemedlemmar som sjuka.

Mvh Miks

Jag tycker det är ganska ointressant vad enstaka familjer har för unika möjligheter när man diskuterar på allmän nivå.
 
Fast man kan inte både vabba (d.v.s. få pengar för att vara hemma med sjukt barn) och jobba samtidigt (få betalt av arbetsgivaren) eftersom det är bedrägeri. Men man kan ju såklart jobba hemma och ta hand om barnen samtidigt om arbetsgivaren inte kommer på att man jobbar mindre än man ska göra.

Dessutom så har vi bara en enda gång blivit sjuka alla av magsjuka. Första gången. Då blev maken och barnet sjuka nästan samtidigt och jag 24 h senare. De andra gångerna har det varit en av oss men inte de andra två. Så det är ju inte helt säkert att hela familjen blir smittad bara för att det är magsjuka det gäller.
Vabba (dvs få pengar av försäkringskassan) samtidigt som man lyfter lön från arbetsgivaren är bedrägeri, ja. Det har jag däremot aldrig skrivit att vi gör. Vobba betyder att man är hemma med det sjuka barnet, jobbar hemma och lyfter lön. Det är så vi gör för det mesta.
Jag tycker det är ganska ointressant vad enstaka familjer har för unika möjligheter när man diskuterar på allmän nivå.
Förvisso. Dock skrev jag att jag tycker att hela familjen räknas som sjuk vid pågående magsjuka. Då tycker jag att man bör vara hemma med barnen.

Mvh Miks
 
Vad gäller just magsjuka som är så otroligt smittsamt tolkar vi hela familjen som sjuk om någon är sjuk. Vi sätter hela bunten i karantän. Är en sjuk är alla sjuka. Typ.

Intressant. Jag levde ihop med exmaken i 21 år, varav 13 år med barn. Maken och jag var aldrig magsjuka samtidigt eller direkt efter varandra, och endast EN gång blev någon av oss smittad av dottern (hon smittade mig när jag fick hämta hem henne från förskolan för att hon blivit magsjuk där). Var och en för sig var vi väl magsjuka sådär 3-4 gånger under alla åren. Inte någon gång smittade någon av oss vuxna dottern med magsjuka - den som var magsjuk höll sig undan från de andra, helt enkelt. Så att i vårt läge hålla hela familjen hemma för att en var sjuk hade varit gigantiskt overkill, kan jag tycka!
 
Angående att hålla en hel familj hemma med magsjuka (som jag egentligen tycker är bra eftersom jag hatar den förbenade sjukdomen), vissa lyckliga individer verkar ju vara immuna mot magsjuka? Min mormor har aldrig haft magsjuka på sina 79 år, trots fyra barn och nio barnbarn som varit sjuka. Min lillebror smittade ner hela släkten en jul som spädbarn, mormor var den enda som inte fick det. Min mosters sambo har heller aldrig haft det, och deras son verkar också hyfsat förskonad, medan hans (tvilling)syster har haft det flera gånger. Att ha ett (icke skolpliktigt) barn hemma om man ändå vabbar ett syskon är väl inte hela världen, men en vuxen som själv aldrig haft magsjuka kanske inte behöver isoleras för att familjen är sjuk?
 
Vabba (dvs få pengar av försäkringskassan) samtidigt som man lyfter lön från arbetsgivaren är bedrägeri, ja. Det har jag däremot aldrig skrivit att vi gör. Vobba betyder att man är hemma med det sjuka barnet, jobbar hemma och lyfter lön. Det är så vi gör för det mesta.

Förvisso. Dock skrev jag att jag tycker att hela familjen räknas som sjuk vid pågående magsjuka. Då tycker jag att man bör vara hemma med barnen.

Mvh Miks

Så du får betalt av företaget för en hel dags arbete men egentligen arbetar du inte hela dagen utan ägnar en del av dagen åt att ta hand om sjukt barn?
 
Just när det gäller magsjuka, så brukar den gå laget runt oavsett på förskolan. Det är bara att bita ihop. Man är ju immun mot en del magsjukor medfött också, så antingen är det en variant man blir sjuk av, eller också inte. Eventuella syskon som stannar hemma gör varken från eller till, enligt min erfarenhet, när det ändå kommer finnas en massa smittade kompisar på förskolan man kan få smittan ifrån.

Men det verkar vara en lokal fråga. Här har inga förskolor den policyn - friska barn är välkomna, sjuka stannar hemma. Oavsett om syskonen eller föräldrar är friska eller sjuka.

Det är ju inte för förälderns skull som det friska barnet går till förskolan, utan för barnets skull. Om man är frisk, hur kul är det att sitta hemma en hel dag utan att kunna gå ut eller ha någon att leka med?

Jag känner inte riktigt igen att det skulle vara ett så stort problem med sjuka barn på förskolan, dessutom. Generellt tycker jag snarare att motsatsen är vanligare: föräldrar som vabbar så fort barnet nyser. Det verkar inte alls leda till att barnen blir friskare - det kan vara flera år där föräldrarna vabbar typ två dagar i veckan i snitt. Inte kul att ha en sån kollega...
Inte kunna gå ut beror väl helt på hur man bor och/eller vilket barn det gäller? Nemas problemas att släppa ut min äldsta och har väl inte varit sedan barnet var runt 2.5-3. naturligtvis under viss uppsikt. Mini däremot behöver stängslas in. Inget av barnen har problem med att vara hemma om syskonet är magsjukt. Ibland verkar de kunna tycka att det är skönt med en vilodag till och med.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 119
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp