Förskolesjukdomar

Så du får betalt av företaget för en hel dags arbete men egentligen arbetar du inte hela dagen utan ägnar en del av dagen åt att ta hand om sjukt barn?

Behöver inte vara något konstig med det om man t.ex har någon variant av förtroendearbetstid. Men de allra flesta arbetar ju under betydligt mer uppstyrda former och förväntas nyttja karensdag/sjuklön eller vabb vid egen eller barns sjukdom.
 
Inte kunna gå ut beror väl helt på hur man bor och/eller vilket barn det gäller? Nemas problemas att släppa ut min äldsta och har väl inte varit sedan barnet var runt 2.5-3. naturligtvis under viss uppsikt. Mini däremot behöver stängslas in. Inget av barnen har problem med att vara hemma om syskonet är magsjukt. Ibland verkar de kunna tycka att det är skönt med en vilodag till och med.
Barnet som är magsjukt lär ju kräkas, och då är det ju inte läge att gå ut precis. Best case slipper man vara på toaletten hela tiden, och som vuxen brukar man ha fullt sjå med att torka kräk, bädda rent, trösta ledset barn, och tvätta pyjamasar och sängkläder.

Det beror såklart på hur gammalt det friska barnet är, men mina har inte varit intresserade att vara ute ensamma och leka i förskoleåldern. Uppsikt kan man ju inte gärna ha om barnet är ute och man själv är inne och fokuserar på en sjukling, såvida man inte bor med typ en liten, inhägnad tomt på ena sidan huset, vilket väldigt många inte gör. Jag har aldrig bott så i mitt liv, vare sig som barn eller vuxen.

Särskilt skönt att vara hemma och titta på ett kräkande syskon och en kräktorkande förälder har inte mina barn tyckt att det var. Snarare urtråkigt. Men har de inget val så skulle det säkert gå med på det.

Nu har förskolorna här ingen sån policy, att syskon ska hållas hemma, så det har inte varit ett problem.
 
Så du får betalt av företaget för en hel dags arbete men egentligen arbetar du inte hela dagen utan ägnar en del av dagen åt att ta hand om sjukt barn?
Så gör jag med, vabbar i princip aldrig, utan jobbar ikapp den förlorade arbetstiden kvällar och helger. Min arbetsgivare bryr sig inte om var eller när jag jobbar, så länge jag gör det jag ska.
 
Så du får betalt av företaget för en hel dags arbete men egentligen arbetar du inte hela dagen utan ägnar en del av dagen åt att ta hand om sjukt barn?
Ja jag får betalt för en hel dags arbete fastän jag ägnar del av dag att ta hand om barn.

Jag har förtroendearbetstid. Så länge jag gör det jag ska spelar det ingen roll när eller vart jag gör det. Möten kan jag ganska lätt delta på via Skype. Många av de jag har möten med har själva samma upplägg vilket för att ingen tycker det är speciellt konstigt att ha ett barn med i bakgrunden. På många möten är de tacksamma att jag är med fastän jag har sjuka barn eftersom jag oftast är högsta beslutande.

Förtroendearbetstid har dock ett pris. Jag är alltid tillgänglig, jag jobbar ofta betydligt mer än 40h per vecka. Jag kan behöva jobba på kvällar, nätter och helger om det krisar. Det är frihet under ansvar.

Jag har på 8,5år behövt vabba (alltså lyfta pengar från försäkringskassan) 4 dagar. Maken har aldrig vabbat. Han har dock vobbat betydligt fler dagar än mig.

Mvh Miks
 
Barnet som är magsjukt lär ju kräkas, och då är det ju inte läge att gå ut precis. Best case slipper man vara på toaletten hela tiden, och som vuxen brukar man ha fullt sjå med att torka kräk, bädda rent, trösta ledset barn, och tvätta pyjamasar och sängkläder.

Det beror såklart på hur gammalt det friska barnet är, men mina har inte varit intresserade att vara ute ensamma och leka i förskoleåldern. Uppsikt kan man ju inte gärna ha om barnet är ute och man själv är inne och fokuserar på en sjukling, såvida man inte bor med typ en liten, inhägnad tomt på ena sidan huset, vilket väldigt många inte gör. Jag har aldrig bott så i mitt liv, vare sig som barn eller vuxen.

Särskilt skönt att vara hemma och titta på ett kräkande syskon och en kräktorkande förälder har inte mina barn tyckt att det var. Snarare urtråkigt. Men har de inget val så skulle det säkert gå med på det.

Nu har förskolorna här ingen sån policy, att syskon ska hållas hemma, så det har inte varit ett problem.
Det är möjligt att mina barn finner sig i mer än vad t.ex dina gör men här har det som sagt inte varit något problem varför jag inte kan se någon anledning till att skicka syskon till fsk. Är det barn som river kåken när de får vara hemma med sjukt syskon kanske jag hade tänkt om.
 
Så du får betalt av företaget för en hel dags arbete men egentligen arbetar du inte hela dagen utan ägnar en del av dagen åt att ta hand om sjukt barn?

Det är väl i och för sig inget konstigt. Många kan ju i dag genomföra stora delar av sitt arbete vartifrån som helst bara man har dator och uppkoppling. Om man sedan varvar dagen med att finnas tillgänglig för sjuka barn och jobbar (”vobbar”) samtidigt och gör klart det man inte hann med under dagtid framåt kvällen e d så är ju inte det något bekymmer. Man har ju ändå gjort skäl för lönen liksom.
Sedan finns det ju många jobb där det inte funkar oxå, men de som har det så ska ju förstås utnyttja möjligheten om de vill tycker jag .
 
Det är väl i och för sig inget konstigt. Många kan ju i dag genomföra stora delar av sitt arbete vartifrån som helst bara man har dator och uppkoppling. Om man sedan varvar dagen med att finnas tillgänglig för sjuka barn och jobbar (”vobbar”) samtidigt och gör klart det man inte hann med under dagtid framåt kvällen e d så är ju inte det något bekymmer. Man har ju ändå gjort skäl för lönen liksom.
Sedan finns det ju många jobb där det inte funkar oxå, men de som har det så ska ju förstås utnyttja möjligheten om de vill tycker jag .

Ja, fast att använda det som argument i en sån här tråd blir lite lustig eftersom långt i från alla har den möjligheten. Och att basera sina argument på sina egna väldigt fördelaktiga arbetsförhållanden och hålla andra till samma "höga" standard som en själv tyder på rätt dålig verklighetsanknytning. Jag skulle själv kunna göra likadant men tycker inte att det är något som är relevant att ta upp i den här tråden.
 
Ja, fast att använda det som argument i en sån här tråd blir lite lustig eftersom långt i från alla har den möjligheten. Och att basera sina argument på sina egna väldigt fördelaktiga arbetsförhållanden och hålla andra till samma "höga" standard som en själv tyder på rätt dålig verklighetsanknytning. Jag skulle själv kunna göra likadant men tycker inte att det är något som är relevant att ta upp i den här tråden.

Just @Miks tolkade jag inte så, utan mer som en beskrivning av hur de löste det vid barns sjukdom :).
Däremot var det någon annan användare som inte alls kunde förstå att det inte var möjligt för hela familjen att stanna hemma i tid och otid.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 183
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 015
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp