Förslag om krav på genomgånget MH för avel!

Dentaku

Trådstartare
Inför SBKs Kongress 2015 ligger ett förslag från Förbundsstyrelsen som heter "Revidering av bestämmelser för mentalbeskrivning av hund (MH)"

Där kan man bl a läsa följande:

"Såsom ”känd mental status” gäller för avel: Fr.o.m. 2002-01-01 är det krav på ”känd mental status” för hund av SBK - ras för registrering av avkomma. Detta gäller tilltänkta avelsdjur av dessa raser födda efter 2016-01-01 Med känd mental status menas att MH är helt genomförd, med kryss i alla rutor, dvs att hunden beskrivits i alla moment.
I det fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutor är därmed ifyllda och hunden har då ”känd mental status”."

Vad gäller MH för deltagande i prov och tävling gäller fortfarande att hunden har känd mental status om beskrivaren avbryter men om SBK lyckas få igenom detta hos SKK verkar det alltså som om det framöver inte kommer att gå att avla på hundar med brutet MH inom bruksraserna! :bump:
 
Jag tycker att det är ett stort steg i rätt riktning! Visst att det inte är SÅ många som avlar på hundar med ett brutet MH, men om möjligheten att regga valpar efter dem försvinner helt så försvinner ju de "värsta" hundarna ur aveln. Jag menar, hundar som inte ens klarar att ta sig igenom ett MH (och inte klarar det igen på omförsök) känner inte jag att de har något att göra i avel.... Min supermuppiga dvärgschnauzer jag hade tog sig ju igenom ett MH med kryss i alla rutor, så det ska ju till rätt så mycket för att inte få kryssen :p.

Sen kan de ju ändå bli riktigt bra tävlingshundar, så jag tycker det är bra att det inte blir stopp i tävlingskarriären pga brutet MH.
 
Hejja!
Ett steg i rätt riktning. Nästa steg får bli krav på MH på alla hundar i avel oavsett ras. Även blandraser.
Och hälskontroller.

En önskan: Inte godkänd uppfödning enligt regler ingen registrering. Oreggad uppfödning ska vara dyrare att försäkra. Det ska inte löna sig med buskavel eller billiga spontanköp av hund. Överskottet av hundar måste minskas och de måste löna sig att avla seriöst. För att det ska kunna ske behöver hundar från okontrollerad avel bli oattraktiva.
 
Hejja!
Ett steg i rätt riktning. Nästa steg får bli krav på MH på alla hundar i avel oavsett ras. Även blandraser.
Och hälskontroller.

En önskan: Inte godkänd uppfödning enligt regler ingen registrering. Oreggad uppfödning ska vara dyrare att försäkra. Det ska inte löna sig med buskavel eller billiga spontanköp av hund. Överskottet av hundar måste minskas och de måste löna sig att avla seriöst. För att det ska kunna ske behöver hundar från okontrollerad avel bli oattraktiva.

Fast då drar du likhetstecken mellan oreggad och oseriös. Det finns väl rätt mycket draghundsfolk som är helt seriös i sin verksamhet men som blandar raser (och därför inte får regga) för att optimera prestation. Är de okej att regga i någon annan organisation än i SKK? Försäkringsmässigt straffar det sig redan att föda upp oseriöst i den mån att premien höjs ju sjukare eller ju mer skadedrabbad en typ av hund är.

Vad som skulle kunna vara till stor hjälp vore att skärpa lagstiftningen kring handel med hundar. Tillstånd från första kullen. Krav på fullständig dokumentation på importerade hundar osv.
 
Fast då drar du likhetstecken mellan oreggad och oseriös. Det finns väl rätt mycket draghundsfolk som är helt seriös i sin verksamhet men som blandar raser (och därför inte får regga) för att optimera prestation. Är de okej att regga i någon annan organisation än i SKK? Försäkringsmässigt straffar det sig redan att föda upp oseriöst i den mån att premien höjs ju sjukare eller ju mer skadedrabbad en typ av hund är.

Vad som skulle kunna vara till stor hjälp vore att skärpa lagstiftningen kring handel med hundar. Tillstånd från första kullen. Krav på fullständig dokumentation på importerade hundar osv.
Nopp. Det gör jag inte. Oseriöst är när man struntar i hälsokontroller. Det jag vill få fram är att alla hundar ska hälsokollas innan avel oavsett ras och blandmix. Är hundarna bara friska tycker jag att de ska både få reggas och avlas på. Bara friska hundar i avel alltså. Jag vill alltså se fler förändringar. Du nämnde några bra.
 
Vad som skulle kunna vara till stor hjälp vore att skärpa lagstiftningen kring handel med hundar. Tillstånd från första kullen. Krav på fullständig dokumentation på importerade hundar osv.

Det här håller jag med om! Tycker att det är lika stort ansvar att typ starta ett hunddagis (som man ju behöver tillstånd och utbildning för) som att föda upp och sälja en hel kull med kanske 12 extremt krävande valpar.
 
Megagilla strängare krav på MH-resultat!
Nu när vi dessutom har BPH så tycker jag absolut inte att det vore fel att fasa in krav på MH/BPH på avelsdjur inom ALLA raser!
Visst, det innebär förstås att behovet av testbanor, figgar med mera ökar enormt men man kan väl ta det gradvis på något sätt?
Som det är nu är det helt vrickat, de flesta rasklubbar har högre krav på utställningsmeriter än på hälsa och ofta inga krav alls på mentalitet...
Men det vet ju alla att fina resultat i utställningsringen borgar för bra psyke *ironi så det stänker om det* :-S
 
Det slår inte igenom i första taget! Avelsdjur födda 2016 lär väl inte producera valpar före 2018 och av de som är födda 2015 kan ju i alla fall hanarna producera valpar till 2025.

Men så länge anmälan ska göras i SBK tävling lär det finnas en rätt så effektiv spärr mot att familjen som aldrig tävlar men vill ta en kull på sin söta tik gör MH först...
 
Nopp. Det gör jag inte. Oseriöst är när man struntar i hälsokontroller. Det jag vill få fram är att alla hundar ska hälsokollas innan avel oavsett ras och blandmix. Är hundarna bara friska tycker jag att de ska både få reggas och avlas på. Bara friska hundar i avel alltså. Jag vill alltså se fler förändringar. Du nämnde några bra.

Så då ska vi ha någon slags statlig registrering eller? De som föder upp utanför någon slags organisation registrerar ju inte sina hundar någonstans (annat än ägarregistrering hos SJV).
 
SBK kongress har i helgen enhälligt beslutat att för att få känd mental status för avel krävs kryss i alla rutor på MH. Hundar av bruksras födda 2016 och senare kommer alltså inte att vara godkända för avel om de har brutet MH. Dock krävs det naturligtvis att detta förslag även godkänns av SKK så nu är det dags att alla vi som vill ha högre lägstanivå på renrasavel i allmänhet och har raser där mentaliteten är ett problem i synnerhet engagerar oss för att SKK inte lägger käppar i hjulen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 747
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi är ju flera här som har olika åsikter om hur vi som samhälle kan tänkas hantera de problem som finns i vad gäller både "farliga...
2
Svar
34
· Visningar
2 993
Senast: Trani
·
Övr. Hund Vi ska sluta föda upp Collie:cry::cry:Fruktansvärt sorgligt men sant. Vi orkar helt enkelt inte mera. Dels så börjar mamma bli gammal...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 952
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp