Förslag på fika till allergiker....

Kattennizze

Trådstartare
Är det någon här som är allergisk mot både gluten, mjölk, ägg och nötter? Vad brukar ni baka för gott till fika? Skulle vara ytterst tacksam för tips!
 
I ICAs receptbank kan man söka på recept utan specifika allergener. Jag är glutenintolerant och äter gärna biskvier (på mandelmjöl) eller maräng..
 
Är det någon här som är allergisk mot både gluten, mjölk, ägg och nötter? Vad brukar ni baka för gott till fika? Skulle vara ytterst tacksam för tips!

Veganska kokostoppar kanske? Leta fram ett vanligt recept med riven kokos, strösocker, smör och ägg, men byt ut smöret mot mjölkfritt dito/margarin och ägget mot lite kokt, kall potatis. Jag har iaf inte märkt nån större skillnad resultatmässigt jämfört med "vanliga" kokostoppar när jag bakat dessa. Galet goda! :d
 
Glass på frusna bananer med någon soja/ kokos annan valfri ickemjölk. Gott med lite jordnötssmör ( som inte är en nöt utan en baljväxt som alla vet)
kanderade bär är ett annat förslag eller frukt gele kuber
 
Jag hade nog skippat jordnötter även om det är en baljväxt eftersom många som säger att de är nötallergiker reagerar på jordnötter. Better safe than sorry :)

Håller mig själv från alla sorters nötter även om jag aldrig fått någon livshotande reaktion mer än lite tungandad och kliande, sambon är däremot känsligare och har fått åka in akut med ambulans men vet inte exakt vilka nötter han reagerar på, men han känner ibland till och med av choklad som kan innehålla spår av nötter av vissa märken.

Jag är "bara" laktosintolerant så helt mjölkfritt är jag rätt dålig på.

Det går inte att göra en god fruktcocktail om det inte absolut behöver vara bakat?
 
Kolla efter veganska alternativ, eller paleo-kost. Jag gör chokladbollar på dadlar, havregryn och lite kokosolja, men de är ju inte som vanliga chokladbollar.
 
Jag har bakat muffins utan ägg (googlade efter recept) och använt bovetemjöl istället för vetemjöl. Tyckte att det blev helt okej, extra gott med bär eller choklad i. För att lyxa till så kanske en glasyr med mestadels florsocker ovanpå? Vill minnas att jag sett färskost gjord på soja så det kanske går att göra en frosting av det, jag har dock inte provat så törs inte garantera resultat.

Tror att det var det här receptet jag använde:
ca 12 stycken

3 dl vetemjöl

1,5 dl strösocker

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljsocker + rivet skal av 1 citron

1 dl flytade mjölkfritt margarin

2,5 dl vatten

ev en nypa salt

Blanda alla torra ingredienser, häll i vattnet och margarinet och rör om. Grädda i 225 grader 12-15 min.

Kom ihåg att laktosfritt och mjölkfritt inte är samma sak men det har du säkert koll på redan :)
 
Glass på frusna bananer med någon soja/ kokos annan valfri ickemjölk. Gott med lite jordnötssmör ( som inte är en nöt utan en baljväxt som alla vet)
kanderade bär är ett annat förslag eller frukt gele kuber
Min bror är nötallergiker och har varit påväg att dö av jordnötter så det skulle jag skippa. Under lång tid vågade min mor inte ge honom grönsaker från baljväxter heller...
 
Har du något bra recept på kladdkaka utan ägg? Provade en gång och det blev som knäck så jag skulle behöva något mer beprövat recept.
Min bror är äggallergiker så gör nästan bara äggfria kladdkakor, jag följer recept på internet men står det ca 12-15 min i ugnen så tar jag ut på kanske 11 min och sen låter vila en stund med folie! Du kanske får ha i lite extra margarin? Vegansk sockerkaka är också gott! Men vet att glutenmjölen brukar kräva lite extra vätska/fett enligt en glutenvän!
 
Då är den inte mjölkfri!
Det är viktigt att skilja på mjölksocker som är Laktos och Mjölkprotein =inget från kons spenar.
Laktos är mjölksocker men det är fortfarande mjölkprotein i produkten.
Mvh
Pudlan

Ja, det här är superviktigt att veta! Vi har också en vän som är allergisk mot mjölk och då fungerar ingenting som "bara" är laktosfritt.
 
Som alltid när man bjuder allergiker på mat etc så bör man fråga efter specifikationer på vad de kan och inte kan äta. Anledningen till att jag skrev jordnötter är för att det är en baljväxt och många jordnötsallergiker refererar till nötallergi fast flera av dem inte är allergiska mot "riktiga nötter"
 

Liknande trådar

Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
666
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Angel
·
Mat Jag har äntligen köpt mig en glassmaskin med kompressor och vill gärna ha tips på nyttiga glassrecept utan socker i. Gärna med frukt...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 304
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp