Förslag på ras?

Idahoe

Trådstartare
Ännu en välja -ras tråd :)
Föräldrarna ska skaffa ny hund då den nuvarande börjar bli till åren. De funderar på om de skulle titta på någon ny ras, kom gärna med förslag på raser som kan passa!. Tidigare har de haft flera Berner Sennen, labrador, Golden/schäfer samt en liten 5- kilos blandras med mestadels powderpuff.

De vill Ha en hund på minst 10 kg, gör inget om den är stor, barnvänlig, inte jakthund, vallig eller skällig. Aktivering är promenader, även i skogen, utevistelse i trädgård och vardagslydnad/ tricks. En social hund som kan både hänga med och chilla.

Just nu lutar det åt en Berner till, men de hade kanske önskat en något mindre hund med liknande temperament. har ni förslag på någon annan ras som kan passa? :)
 
Eurasier är en sällskapshund som inte kräver lika mycket aktivering som en brukshund.

Långpromenader och lite hjärngympa. Gärna få lufsa utan koppel bredvid dig i skogen (när man får ha dem lösa). Den ska inte ha någon jaktinstikt, men lite har nog de flesta.

Typiskt är att de kan jag upp en ekorre i ett träd och det kan vara spännande att springa efter en katt. De följer inte ett byte i skogen i timmar som en jakthund. Min är intresserad av harar och kan göra ett ryck efter en sån, men inga längre turer. De älskar sin ägare över allt annat och vill hålla sig nära. Typiskt är att de gillar att gräva efter sorkar och möss och slänga med dem i luften utan att döda eller äta dem. De använder tassarna ungefär som en katt.

Eurasier har lättskött päls. Inte skällig som andra spetsar kan vara. Eurasier ska/kan vara reserverad mot främlingar. Räknas som en frisk ras. HD förekommer. Visst finns det andra sjukdomar hos individer, som det alltid gör.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Trevlig är också finsk lapphund. Liknande päls och utseende, men mindre och aktivare. Det är ganska stor risk att få en skällig finsk lapphund. Kolla med uppfödaren hur föräldrarna är. Socialare än eurasier. Räknas som en frisk ras. HD förekommer.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/finsk-lapphund/
 
Senast ändrad:
Eurasier är en sällskapshund som inte kräver lika mycket aktivering som en brukshund. Långpromenader och lite hjärngympa. Gärna få lufsa utan koppel bredvid dig i skogen (när man får ha dem lösa). Den ska inte ha någon jaktinstikt, men lite har nog de flesta. Typiskt är att de kan jag upp en ekorre i ett träd och det kan vara spännande att springa efter en katt. De följer inte ett byte i skogen som en jakthund. De älskar sin ägare över allt annat och vill hålla sig nära. Lättskött päls. Inte skällig som andra spetsar kan vara. Eurasier ska/kan vara reserverad mot främlingar. Räknas som en frisk ras. HD förekommer. Visst finns det andra sjukdomar hos individer, som det alltid gör.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Trevlig är också finsk lapphund. Liknande päls och utseende, men mindre och aktivare. Det är ganska stor risk att få en skällig finsk lapphund. Socialare än eurasier. Räknas som en frisk ras. HD förekommer.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/finsk-lapphund/
RAS:en för eurasier tar upp fler sjukdomar än HD - och vill verka för "en större öppenhet" om sjukdomar. ;)

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-eurasier.pdf
 
RAS:en för eurasier tar upp fler sjukdomar än HD - och vill verka för "en större öppenhet" om sjukdomar. ;)

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-eurasier.pdf

Tar upp sjukdomar som förekommer, ja visst. Men skulle knappast säga att det är en sjuk ras. Utan precis som du säger så tar de upp det pga öppenhet. Rasen testas nu tex mot Dandy Walker som inte ens en individ i Sverige drabbats av. Anledningen till att man testar och pratar om sjukdomen är för att fåtal valpar har hittats med sjukdomen i Tyskland och Danmark framförallt. Av de sjukdomar som nämns i RAS tycker jag inte heller att det är några stora problem med. Det har på senare tid dykt upp några Epi-hundar men på många ser man att det handlar om samma/liknande linjer.

Generellt är min uppfattning att det är en frisk, om än ny, ras. Tycker absolut att TS borde kolla på en Eurasier. Det stämmer in ganska bra på det de önskar enligt vad jag kan läsa mig till.:)
 
RAS:en för eurasier tar upp fler sjukdomar än HD - och vill verka för "en större öppenhet" om sjukdomar. ;)

https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-eurasier.pdf
Jo, jag vet att magomvridning och någon sköldkörtelsjukdom finns. Uppfödarna är medvetna om det och tar hänsyn till det i aveln. Om man följer några kennelsidor med eurasierbloggar så ser man deras ambitioner. De som varit med ett tag verkar väldigt kunniga och seriösa, tycker jag. Det är inget stor utbud av eurasiervalpar. Jag kikar in på kennelsidor ofta. Om någon nyss har fått valpar så står det nästan alltid: "Alla valpar har nya hem att flytta till".

Vill man ha en eurasiervalp ska man nog visa intresse direkt man ser en planerad parning. Det är ändå inte säkert satt man får en valp, så man ska nog anmäla intresse hos fler än en (och vara öppen med det förstås).

Av finsk lapphundvalpar finns det större utbud, men inte lika mycket som t ex golden och labbe. Just nu fyra kullar på SKK:s sida.

Inga eurasiervalpar finns. Jag tror eurasiervalparna tingas så fort, så de hinner inte lägga ut dem. Så har det varit under alla de år jag kikat.
 
Håller med @nilie att Eurasier kan fungera väldigt bra. Min uppfattning (genom att ha träffat många och har själv en) är att det är en väldigt tyst ras som fungerar alldeles utmärkt som sällskapshund. Många Eurasier är kräsna med mat och inte väldigt föremålsintresserade vilket man bör ha i tanken när man vill träna med dem. Men jag anser ändå att många Eurasier går att jobba med så länge det är utan krav och på hobbynivå. Vissa är även ganska duktiga på rallylydnad, även om det nu inte är aktuellt för er.

Mitt exemplar faller inte inom matkräsenheten. Hon är värre än alla retriever jag någonsin träffat. Hon blir helt hysterisk, från att hon annars är världens lugnaste hund. Hon blir väl lite vääl mycket när mat är på gång så hon håller på och river upp hela golvet med hennes flamsspringande :p
Vi har några teorier vad det kan bero på, men försöker jobba på att hon ska bli lugnare med maten. Köpa labyrintmatskål behövs, eftersom hon äter så hetskt att hon nästan spyr efter varenda måltid. Nu får hon mindre potioner flera gånger om dagen för att minska risken för att hon slänger i sig allt och det har fungerat bra.

I övrigt en otroligt lätt hund. Bryr sig inte så mycket om främlingar (varken hundar eller människor) men är inte rädd eller skygg. Hon hälsar gärna men är inte förtjust när folk/hundar hälsar flamsigt. Det ska gärna vara på hennes villkor. Lättsam att ha med var vi än ska och skäller/ljudar som sagt aldrig. Pälsen är enligt mig bland det bästa, så lättsam att sköta och otroligt go att borra in nyllet i. Rasen ska inte ha jakt i sig, men min tjej bara ääälskar harar och råttor/möss. De är ju hennes bästa vänner! :D
 
Jo, jag vet att magomvridning och någon sköldkörtelsjukdom finns. Uppfödarna är medvetna om det och tar hänsyn till det i aveln. Om man följer några kennelsidor med eurasierbloggar så ser man deras ambitioner. De som varit med ett tag verkar väldigt kunniga och seriösa, tycker jag. Det är inget stor utbud av eurasiervalpar. Jag kikar in på kennelsidor ofta. Om någon nyss har fått valpar så står det nästan alltid: "Alla valpar har nya hem att flytta till".

Vill man ha en eurasiervalp ska man nog visa intresse direkt man ser en planerad parning. Det är ändå inte säkert satt man får en valp, så man ska nog anmäla intresse hos fler än en (och vara öppen med det förstås).

Av finsk lapphundvalpar finns det större utbud, men inte lika mycket som t ex golden och labbe. Just nu fyra kullar på SKK:s sida.

Inga eurasiervalpar finns. Jag tror eurasiervalparna tingas så fort, så de hinner inte lägga ut dem. Så har det varit under alla de år jag kikat.

Magomvridning förekommer hos en mängd raser med hög och djup bröstkorg, även mindre raser som dvärgpudel, tax och pekinese. Alla raser kan iofs få det. Det är den vanligaste orsaken till dödsfall hos hundar efter cancer enligt en samlingssida om magomvridning. Oavsett ras så bör alla hundägare vara pålästa om symtomen. Bloat in dogs listar ett 40-tal raser som raser med högst risk.
Denna sida Bloat in dogs är väldigt bra, tycker jag. Länkar till vetenskapliga studier som stödjer de kortfattade punkterna finns längst ner.

Sidan tar upp symtom, orsaker, vad man kan göra förebyggande, vilka raser det gäller mm

http://www.globalspan.net/bloat.htm
 
Håller med @nilie att Eurasier kan fungera väldigt bra. Min uppfattning (genom att ha träffat många och har själv en) är att det är en väldigt tyst ras som fungerar alldeles utmärkt som sällskapshund. Många Eurasier är kräsna med mat och inte väldigt föremålsintresserade vilket man bör ha i tanken när man vill träna med dem. Men jag anser ändå att många Eurasier går att jobba med så länge det är utan krav och på hobbynivå. Vissa är även ganska duktiga på rallylydnad, även om det nu inte är aktuellt för er.

Mitt exemplar faller inte inom matkräsenheten. Hon är värre än alla retriever jag någonsin träffat. Hon blir helt hysterisk, från att hon annars är världens lugnaste hund. Hon blir väl lite vääl mycket när mat är på gång så hon håller på och river upp hela golvet med hennes flamsspringande :p
Vi har några teorier vad det kan bero på, men försöker jobba på att hon ska bli lugnare med maten. Köpa labyrintmatskål behövs, eftersom hon äter så hetskt att hon nästan spyr efter varenda måltid. Nu får hon mindre potioner flera gånger om dagen för att minska risken för att hon slänger i sig allt och det har fungerat bra.

I övrigt en otroligt lätt hund. Bryr sig inte så mycket om främlingar (varken hundar eller människor) men är inte rädd eller skygg. Hon hälsar gärna men är inte förtjust när folk/hundar hälsar flamsigt. Det ska gärna vara på hennes villkor. Lättsam att ha med var vi än ska och skäller/ljudar som sagt aldrig. Pälsen är enligt mig bland det bästa, så lättsam att sköta och otroligt go att borra in nyllet i. Rasen ska inte ha jakt i sig, men min tjej bara ääälskar harar och råttor/möss. De är ju hennes bästa vänner! :D
Ha, ha bästa vänner. Min är lite hårdhänt mot skogens sorkar, men marsvinen vi hade de äskade hon. Tvättade dem och vaktade mot katterna.

Pälsen är fantastisk. Självrenande. Smuts och väta ramlar av. Pälsen luktar gott fast den nyss varit smutsig. Den behöver sällan badas. Jag brukar schamponera min eurasier två gånger per år, men nu sist gick det nästan ett år emellan och pälsen var lika fin ändå.

Min är kräsen. Hon har maten stående framme och äter när hon vill. Hon slår med tassarna när det är dags för påfyllning. Vissa dagar äter hon nästan inget, men mer nästa; ungefär som de vilda hunddjuren gör, tänker jag. De äter inte heller varje dag.
 
Tar upp sjukdomar som förekommer, ja visst. Men skulle knappast säga att det är en sjuk ras. Utan precis som du säger så tar de upp det pga öppenhet. Rasen testas nu tex mot Dandy Walker som inte ens en individ i Sverige drabbats av. Anledningen till att man testar och pratar om sjukdomen är för att fåtal valpar har hittats med sjukdomen i Tyskland och Danmark framförallt. Av de sjukdomar som nämns i RAS tycker jag inte heller att det är några stora problem med. Det har på senare tid dykt upp några Epi-hundar men på många ser man att det handlar om samma/liknande linjer.

Generellt är min uppfattning att det är en frisk, om än ny, ras. Tycker absolut att TS borde kolla på en Eurasier. Det stämmer in ganska bra på det de önskar enligt vad jag kan läsa mig till.:)
Ja, jag tycker också att den verkar vara en förhållandevis frisk ras. Men jag blir alltid misstänksam av varianter på "klart det finns sjukdomar i rasen men det gör det ju i alla raser" och då kollar jag reflexmässigt RAS:en.
 
Tack alla! :)
Labbe är ett alternativ, men en ras vi har haft och har koll på.
Min erfarenhet av finsk lapphund är att den brukar vara lite väl skällig, mot vad föräldrarna är ute efter.

Eurasier har jag dålig koll på men ska definitivt kolla upp!
 
Ja, jag tycker också att den verkar vara en förhållandevis frisk ras. Men jag blir alltid misstänksam av varianter på "klart det finns sjukdomar i rasen men det gör det ju i alla raser" och då kollar jag reflexmässigt RAS:en.

Jo det är bra! Men i Eurasierna fall stämmer det helt okej ;)

De sjukdomar som RAS tar upp förekommer, men inte alls sådär ofta. Utan som tidigare nämnts skulle jag vara mer försiktig med HD/ED. Tyvärr finns det några uppfödare i rasen som struntar i eventuella Hd/Ed fel för att avla på utseende istället. Skulle även se till att man tar en valp från tillgängliga, icke skygga föräldrar.
Rasen har hitintills hållt sig ganska frisk. Framförallt om man ska jämföra med den rasen TS föräldrar funderar på. :)
 
En eurasier är inte social. De ska vara reserverade. Vill du ha en social, trevlig och mentalt stabil hund så är labben ett säkert kort. Nackdelen är att de är lite tjockskalliga ibland men tikarna är generellt förigare (pratar utställningsvarianten).
 
En eurasier är inte social. De ska vara reserverade. Vill du ha en social, trevlig och mentalt stabil hund så är labben ett säkert kort. Nackdelen är att de är lite tjockskalliga ibland men tikarna är generellt förigare (pratar utställningsvarianten).
Det finns uppfödare som avlar på socialare eurasier. (Jag följer kennelsidor) En skriver "Avlar på friska, sociala hundar." Man går ju ifrån det som från början var tänkt med rasen, dvs att den skulle strunta i främlingar och bara bry sig om ägaren. En del vill ha det så och det är väl bra att det finns olika typer att välja på, kan jag tycka.

Det finns så många egenskaper som hundägare söker när de vill ha en sällskapshund:

Huvudsakligen frisk, inte skällig, lättskött päls, kan ta det lugnt, inte krävande som en brukshund, ingen eller lite jaktlust, ingen vallning. En del vill ha allt detta, men en social hund, och nu finns det också möjlighet att få en valp efter sociala föräldrar. Ingen garanti förstås som med all avel, men större sannolikhet om man vill det.
 
Det finns uppfödare som avlar på socialare eurasier. (Jag följer kennelsidor) En skriver "Avlar på friska, sociala hundar." Man går ju ifrån det som från början var tänkt med rasen, dvs att den skulle strunta i främlingar och bara bry sig om ägaren. En del vill ha det så och det är väl bra att det finns olika typer att välja på, kan jag tycka.

Det finns så många egenskaper som hundägare söker när de vill ha en sällskapshund:

Huvudsakligen frisk, inte skällig, lättskött päls, kan ta det lugnt, inte krävande som en brukshund, ingen eller lite jaktlust, ingen vallning. En del vill ha allt detta, men en social hund, och nu finns det också möjlighet att få en valp efter sociala föräldrar. Ingen garanti förstås som med all avel, men större sannolikhet om man vill det.
Det är inte alla som vill ha sociala hundar men nu efterfrågades det och då ska det kanske påpekas att den rasen som du rekommenderar generellt INTE är social utan ska vara reserverad ( vilket i praktiken kan innebära social osäkerhet tyvärr). Visst finns det alltid individer i en ras som inte följer mallen men man får väl hoppas att de flesta gör det.
 
En eurasier är inte social. Vill du ha en social, trevlig och mentalt stabil hund så är labben ett säkert kort. Nackdelen är att de är lite tjockskalliga ibland men tikarna är generellt förigare (pratar utställningsvarianten).
Labben är betydligt aktivare och krävande än en eurasier, för att den ska må bra. Framförallt unga labbar. Gamla labbar ser ofta fläskiga och stelbenta ut, tycker jag. Sociala är de och trevliga, fast en del är lite för glada i folk, tycker jag. Tyvärr finns ganska mycket ledsjukdomar och allergier hos labbarna.
 
Det är inte alla som vill ha sociala hundar men nu efterfrågades det och då ska det kanske påpekas att den rasen som du rekommenderar generellt INTE är social utan ska vara reserverad ( vilket i praktiken kan innebära social osäkerhet tyvärr). Visst finns det alltid individer i en ras som inte följer mallen men man får väl hoppas att de flesta gör det.
Man kan inte få allt. Jag tror att en eurasier efter sociala föräldrar stämmer bättre in på TS önskemål än en labb. Det är synd om en ung labb som bara får promenader och vardagslydnad. Citerar vad TS söker:

"inte jakthund, vallig eller skällig. Aktivering är promenader, även i skogen, utevistelse i trädgård och vardagslydnad/ tricks. En social hund som kan både hänga med och chilla."

En äldre omplaceringslab kan funka till detta. Inte en ung labrador: den mår inte bra av så lite, enligt min mening. Jag vet många får inte mer än det, men är det rätt?
 
Man kan inte få allt. Jag tror att en eurasier efter sociala föräldrar stämmer bättre in på TS önskemål än en labb. Det är synd om en ung labb som bara får promenader och vardagslydnad. Citerar vad TS söker:

"inte jakthund, vallig eller skällig. Aktivering är promenader, även i skogen, utevistelse i trädgård och vardagslydnad/ tricks. En social hund som kan både hänga med och chilla."

En äldre omplaceringslab kan funka till detta. Inte en ung labrador: den mår inte bra av så lite, enligt min mening. Jag vet många får inte mer än det, men är det rätt?
Men va? Det står att de har koll på labbarna och då förutsätter jag även dess aktivitetsnivå, men du tycker ändå det är ett säkrare kort att köpa en icke rastypisk eurasier?
 
Men va? Det står att de har koll på labbarna och då förutsätter jag även dess aktivitetsnivå, men du tycker ändå det är ett säkrare kort att köpa en icke rastypisk eurasier?
"Har koll" kan betyda att man vill ha något lugnare. Jag vet inte. Bara TS vet.

TS skriver citat: "Just nu lutar det åt en Berner till, men de hade kanske önskat en något mindre hund med liknande temperament."

En berner sennen bedömer jag som mindre krävande än en labrador.

Berner sennen beskrivs som en trevlig familjehund och

"...behöver som vuxen ordentlig motion per dag, helst lös i skog och mark. Valpar och unghundar ska inte motioneras målmedvetet men röra sig fritt utomhus så mycket de vill."

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/berner-sennenhund/

En labrador behöver använda huvudet mer.

"Labradoren behöver rätt mycket motion, men framför allt behöver den aktiveras och få meningsfulla uppgifter. Det kan vara att apportera på jakt, apportera dummies, personsöka, viltspåra, träna lydnad eller till exempel söka kantareller i skogen. Det viktiga är att den får använda huvudet."

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/labrador-retriever/
 
Det är inte alla som vill ha sociala hundar men nu efterfrågades det och då ska det kanske påpekas att den rasen som du rekommenderar generellt INTE är social utan ska vara reserverad ( vilket i praktiken kan innebära social osäkerhet tyvärr). Visst finns det alltid individer i en ras som inte följer mallen men man får väl hoppas att de flesta gör det.
Och när man benämner en eurasier som social så är det sällan social som en labrador man menar, utan snarare "social för att vara eurasier"..
Så jag håller med om att det blir fel att tipsa någon som vill ha en social "älska alla" hund om eurasier..Isåfall får man leta omplacering och ha en jäkla tur tänker jag..och då är det ju individen inte rasen..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 314
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 311
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 531
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp