Förslag på ras?

Det finns uppfödare som avlar på socialare eurasier. (Jag följer kennelsidor) En skriver "Avlar på friska, sociala hundar."

Tyvärr skriver en hel del uppfödare rena floskerna på sina sidor för att det ska sälja/låta bra, inom alla raser. De orden betyder ingenting utan att man själv lärt känna både uppfödare och linjer.

Vår uppfödare är en av dem med en otroligt trevlig hemsida, skitsnack från början till slut utom för deras lilla klubb av favoritköpare.
 
Tyvärr skriver en hel del uppfödare rena floskerna på sina sidor för att det ska sälja/låta bra, inom alla raser. De orden betyder ingenting utan att man själv lärt känna både uppfödare och linjer.

Det där är väldigt vanligt på hemsidor till utställningsaussieuppfödare också har jag märkt, står på massa ställen om hur hundarna är "avlade för arbete" osv, när det inte finns en enda för rasen värdefull arbetsmeritering så långt ögat kan nå i stamtavlan....
 
Tyvärr skriver en hel del uppfödare rena floskerna på sina sidor för att det ska sälja/låta bra, inom alla raser. De orden betyder ingenting utan att man själv lärt känna både uppfödare och linjer.

Vår uppfödare är en av dem med en otroligt trevlig hemsida, skitsnack från början till slut utom för deras lilla klubb av favoritköpare.
Läste nyss i en av fb-grupperna för eurasier, där en intresserad av rasen frågade om uppfödare. Gruppen har som regel att hänvisa till rasklubben och inte göra reklam för enskilda uppfödare, så admin skriver det och lägger sedan till "Efter några år med rasen och lärt känna många uppfödare kan jag dock betrygga dig med att alla uppfödare i Sverige avlar bara på sunda, friska, glada individer och det finns inte direkt något "svart får"".

:banghead: kände jag. Jag skulle naturligtvis inte skriva ut öppet "akta dig för den och den" men man behöver ju inte heller skriva något som inte är sant?! Suck.
 
Läste nyss i en av fb-grupperna för eurasier, där en intresserad av rasen frågade om uppfödare. Gruppen har som regel att hänvisa till rasklubben och inte göra reklam för enskilda uppfödare, så admin skriver det och lägger sedan till "Efter några år med rasen och lärt känna många uppfödare kan jag dock betrygga dig med att alla uppfödare i Sverige avlar bara på sunda, friska, glada individer och det finns inte direkt något "svart får"".

:banghead: kände jag. Jag skulle naturligtvis inte skriva ut öppet "akta dig för den och den" men man behöver ju inte heller skriva något som inte är sant?! Suck.

Känner igen det där....
 
Läste nyss i en av fb-grupperna för eurasier, där en intresserad av rasen frågade om uppfödare. Gruppen har som regel att hänvisa till rasklubben och inte göra reklam för enskilda uppfödare, så admin skriver det och lägger sedan till "Efter några år med rasen och lärt känna många uppfödare kan jag dock betrygga dig med att alla uppfödare i Sverige avlar bara på sunda, friska, glada individer och det finns inte direkt något "svart får"".

:banghead: kände jag. Jag skulle naturligtvis inte skriva ut öppet "akta dig för den och den" men man behöver ju inte heller skriva något som inte är sant?! Suck.

Jag tog tag i saken och skrev till tjejen på facebook. Fast hon frågade faktiskt inte om någon uppfödare utan mest om färger... :meh:
 
tack för förslag på raser :)
Gällande sociala hundraser, så är ju labbe väldigt sociala medan Berner är mer reserverade mot främlingar.
Jag har träffat någon eurasier och nu har jag pratat med lite bekanta som har erfarenhet av rasen också och kommit fram till att den nog, som regel, är ännu lite mer reserverad än vad föräldrarna är ute efter. Sen finns det ju alltid undantag såklart :) men kanske inget man ska räkna med när man väljer ras.

Föräldrarna träffade för övrigt gamla hundens uppfödare av en slump i veckan, och de har precis parat en av sina tikar... Så det lär nog bli ännu en Berner Sennen ändå :)

Ni får gärna fortsätta diskutera här för min del :) Håller med om att många uppfödare bara skriver nåt som låter fint men inte alltid stämmer... :down:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 275
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 526
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp