Försöker sparkas/bitas vid täckesbyten

amandarobina2

Trådstartare
Hej. Jag har ett 7 årigt varmblodssto som verkligen hatar när man byter täcken/ tar på henne täcken. Hon kan lyfta benet lite för att hota och försöker bita en. Vet inte riktigt varför, oavsett vad det än är för täcke så gör hon så, flygtäcke el vad som helst. Någon som har något råd om vad man skulle kunna göra så att hon inte känner sig så obekväm vid täckesbyten?! Mvh/ Abk
 
Hur "arg" är hon? Helt bakåtslickade öron och allmänt grinigt ansiktsuttryck, eller är det mest lite småirritation?

Många hästar gillar inte täckesbyten, otaliga hästar jag har stött på har varit änglar i all hantering men blivit lite griniga med just täcken. Hästar jag har haft att göra med som varit så vid just täckesbyten har aldrig de facto bitit eller sparkat, utan mest visat sina åsikter. Jag känner en häst som skärper till sig och sätter ner baktassen så fort man väl går bak och håller på med bakbenen och rumpan, så han har verkligen inte för avsikt att sparka. Annars vevar han rätt mycket, men är inte riktigt förbannad och har full koll på var människan är, så att säga.

Hur sätter du på täcket? Drar du och rättar till det mycket när det ligger på? Slänger du på täcket eller viker du ihop det först?
 
Känner igen det där. Madam lekte huggorm och såg ut som en säl varenda gång det var dags för täckesbyte och "högg" mig i arslet precis varenda kväll när jag hängde upp dagtäcket på stången. :D

Efter 17 år med samma sak varenda kväll hon gick med täcke så fick "hästbiten" en helt annan innebörd och var det inte läge för täcke så hittade hon alltid nån annan anledning till att puckla på mig. :laugh:

Vissa hästar bara MÅSTE tjaffsa oavsett om det hjälper eller ej. :D
 
Har två som är sådana, lite typiskt vissa ston. Den ena nafsar när man knäpper i bogen medan den andra mest ålar runt och ser arg ut fram och viftar med benen bak. Henne morrar jag åt, muppsto. Det har blivit mer denna vinter än tidigare år, men hon har blivit allmänt mer stoig i allting så det är väl hormoner..
 
Mitt sto verkligen avskyr när täcket ska av och på, Jag ignorerar henne för det mesta. hon hotar bara genom att hugga i luften, men skulle jag ställa mig inom räckhåll, så hugger hon mig inte
 
Flugtäcke* haha flygtäcke.. Hon har ett rejält sto humör ganska allmänt, jag lägger på hennes täcke försiktigt och drar och sliter inte i det. Lägger bak öronen och försöker hugga en, skulle hon stå lös i stallgången hade hon huggit mig.
 
Vi hade en sån i förra stallet. Jag tog därför aldrig på täcke i boxen utan ställde henne på gången så hon inte kom åt att bitas. Den damen var allmänt åsna i humöret.
Vi har också en madame som visar humör vid täckespåtagning, spänna gjord, etc. Hästens ägare tar det med ro.
Jag gillar det inte för jag är rädd att det ska göra ont om hästen gör verklighet av sina hot. Så det blir stallgången för mig, när jag täcker henne. Hästen blir lugnare, och min hobby roligare.
 
Min valack gör det av en väldigt enkel anledning. Han är väldigt känslig och att dra på täcke liksom kliar till i hela honom så han lyfter på ben och surar. Rycker i skinnet på honom när man sadlar, typ som att det skulle sitta flugor där.

Han får visa hur mycket han vill att han är missnöjd, men han får inte rikta det mot mig. Biter han i boxdörren för att visa att usch, det är äckligt, så låter jag honom göra det. Den striden tar jag inte, eftersom jag är helt hundra säker på att han inte gör något mot mig eller någon annan utan bara visar att han inte gillar det.
 
Stoet är känslig vid täckeshantering, valacken bryr sig inte alls. Metoden som funkar för oss är att först försiktigt lägga på täcket som en korv vid manken och dra ut det längs med ryggen. Då ligger det rätt direkt, bara att knäppa fast.
Upplever att alldeles för många slänger täcket över ryggen som en slängkappa och drar en massa för att justera.
 
Min är likadan.
är noggrann med täckets passform och att lägga det långt fram när jag tar på det så att man inte kniper" hästen.
Sen så byter jag inte täcke så ofta :o, Har hellre ute täcket i boxen än att behöva bråka med hästen 2 gånger extra.

Min häst avskyr när man ens petar på henne och att känna under täcket för att kolla temperaturen är = dödsstraff. Men känner drar och klämmer gör jag ändå. Blir vara värre när man är för försiktig.
 
Ston är allmänt tjaffsigare har jag märkt, det kanske är därför jag funkar bäst med dom iom. att jag också kan tjaffsa utan att det är på allvar. Vad det gäller att huggas så måste man lära dom att göra det försiktigt och kontrollerat. Madam "bet" ju mig i näsan ibland när vi tjaffsade om käket. :laugh:

Ju mer man retas, tjaffsar och busar, ju tightare blir man och det som för en icke invigd kan se farligt ut kan vara nåt helt annat. Grannens arabvallack och jag brukar sura ihop och nafsa åt varann, andra har han huggit men aldrig mig och jag är ju den som tjaffsar värst med honom. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 894
Senast: Dimmoln
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 645
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 286
Senast: Vinur
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 690
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp