första hästen - utrustning

emma016

Trådstartare
Hej!
Jag vet att det redan finns flera såna här trådar sedan tidigare, men tänkte att det inte kunde skada att göra en ny uppdaterad :)
Precis som rubriken lyder köper jag min första häst inom någon vecka om allt går som det ska, så då till min fråga, vad är det viktigaste och vad får man absolut inte glömma? Har börjat skriva en lista som redan börjar bli väldigt lång ;) Vad har ni till era hästar?
Hästen är en 13-årig valack som ska tränas och tävlas i hoppning/dressyr.

Kom gärna med era bästa tips på vad som behövs/inte behövs. Tack på förhand.
 
Det du garanterat kommer behöva är väl komplett sadel och minst två schabrak, komplett träns, grimma (läder om du ska transportera hästen), grimskaft, borstar efter tycke och smak, och en första hjälpen-låda om det inte finns en allmän i stallet (fast bra att ha en egen ändå).
Någon form av insektsskydd (flughuva, flugpannband, täcke, spray osv osv) brukar många hästar må bra av nu när det går mot sommar.

Sen kanske du behöver täcke/n. Det är inte nödvändigt att köpa allt på en gång, ett regntäcke räcker förmodligen långt såhär års. Ska du hoppa vill du kanske ha benskydd, och beroende på häst (och vad du tycker är bra) kanske du vill ha skydd eller lindor även vid dressyr och/eller uteritt.

Det är väl det absolut mest grundläggande, sen finns det såklart sju miljoner olika saker man kan ha. Men vad som behövs och inte beror på hästen, dig, och vad ni gör.

Hur ser din lista ut? :)
 
Det du måste ha innan hästen kommer hem förutom stallplats är en lädergrimma, grimskaft, ett enkelt set med borstar och hovkrats. Lädergrimma och grimskaft för att du ska kunna transportera hästen säkert. Är hästen van vid transportskydd är det lämpligt att ha på. Resten kan och bör du komplettera sedan. Sadel/sadlar måste provas ut, träns och bett kan vara bra att kolla med ägaren vad han har haft och vad han trivs med (sedan kan det behövas revideras, inte alla som har koll utan bara slänger på.) Sadelgjordar passar du lämpligast ut i samband med sadelutprovningen och schabrak likaså även om det inte är riktigt lika kymigt. Välj stigbyglar utefter vad du trivs med och stigläder efter sadel.

Enkel förbandslåda innehållande lactacyd eller annan mild tvål, sterila kompresser, linda (gärna klisterlinda) bomull och silvertejp (jag har även wettexdukar i min förbandslåda. Helt suveräna att tvätta bort diverse skit innan man kommer till finliret på sår. Jag köper på rulle och tar ny bit vid varje tvätt, enkelt att klippa eller riva av). Detta klarar du dig långt på om du inte har 10 mil till närmaste stad och det är bättre att komplettera efter hand. Mycket används aldrig utan får slängas när det blivit för gammalt.

Lär sedan känna hästen, lura ut hur känslig han är för insekter, väder och vind och införskaffa det just han behöver. Inte alla behöver täcke eller ens flugskydd i ansiktet medans andra behöver full mundering inklusive flugspray i mängder och önskar täcke vid nederbörd och 10 plusgrader.
Hör med tidigare ägare vad han har haft för täcke och köp efterhand. Se till passformen, den är enormt viktig.

Köp inte på dig en massa grejer som du inte vet om du verkligen behöver. De pengarna är bättre att lägga på viktiga saker som sadlar som verkligen passar både dig och hästen.

Lycka till!
 
Det mest grundläggande är att ha grimma och grimskaft, skötsel grejer så som borstar, hovkrats mm och första-hjälpen saker, ett regntäcke kan vara bra och en vattenhink och foderhink.
Sedan beror det ju på var du ska ha hästen, hemma eller hyra och om hyra vad ingår tex står stallet för grep eller måste alla ha egen? Ingår foder eller ska fodertunna/tunnor inskaffas?

Lägg sedan på vad du vill göra, tex rida så blir det ju sadel, träns, något under sadeln (helst minst 2 av det), vill du hoppa är det även lämplig med senskydd.
 
Det mesta går att skaffa varteftersom. Det är lätt att samla på sig en jädra massa grejjer som inte används.

Nyfiken fråga, vad är det för häst?
 
Hej!
Jag vet att det redan finns flera såna här trådar sedan tidigare, men tänkte att det inte kunde skada att göra en ny uppdaterad :)
Precis som rubriken lyder köper jag min första häst inom någon vecka om allt går som det ska, så då till min fråga, vad är det viktigaste och vad får man absolut inte glömma? Har börjat skriva en lista som redan börjar bli väldigt lång ;) Vad har ni till era hästar?
Hästen är en 13-årig valack som ska tränas och tävlas i hoppning/dressyr.

Kom gärna med era bästa tips på vad som behövs/inte behövs. Tack på förhand.

  • Träns
  • Komplett sadel
  • 3 schabrak/vojlockar
  • Ryktborstar
  • Benskydd/transportskydd (jag använder benskydd+boots vid transportering)
  • 4 täcken vinter, regn, ull & reflexridtäcke (jag har ett regntäcke där man kan sätta i liners, kolla horseware) eventuellt flugtäcke
  • Grimma & grimskaft
  • Första hjälpen låda (sårrengöring, kompresser, bandage)
  • Pälsglans & flugspray
  • Flughuva/flugpannband
  • Reflexer för ridning i mörker
Det är nog det jag behöver mest över hela året. Har haft häst i 17år så tyvärr blir det att man samlat på sig en hel del :o
 
Det du garanterat kommer behöva är väl komplett sadel och minst två schabrak, komplett träns, grimma (läder om du ska transportera hästen), grimskaft, borstar efter tycke och smak, och en första hjälpen-låda om det inte finns en allmän i stallet (fast bra att ha en egen ändå).
Någon form av insektsskydd (flughuva, flugpannband, täcke, spray osv osv) brukar många hästar må bra av nu när det går mot sommar.

Sen kanske du behöver täcke/n. Det är inte nödvändigt att köpa allt på en gång, ett regntäcke räcker förmodligen långt såhär års. Ska du hoppa vill du kanske ha benskydd, och beroende på häst (och vad du tycker är bra) kanske du vill ha skydd eller lindor även vid dressyr och/eller uteritt.

Det är väl det absolut mest grundläggande, sen finns det såklart sju miljoner olika saker man kan ha. Men vad som behövs och inte beror på hästen, dig, och vad ni gör.

Hur ser din lista ut? :)
Jag har skrivit ner lite grejer som kommer behövas till vinter/framtiden också

*grimmor, grimskaft
*borstar
*träns, bett, pannband, tyglar
*sadel, sadelgjord, stigbyglar, stigläder
*schabrak, padd
*första hjälpen låda
*hinkar, vattenhink, hönät, foder, fodertunna
*flughuva, flugspray
*regntäcke, vintertäcke, ländtäcke, stalltäcke, svettäcke
*reflexer, pannlampa
*benskydd, lindor, transportskydd
*longeringsdelta, longeringslina
*ev. hjälptyglar (om det skulle behövas)
 
Det mesta går att skaffa varteftersom. Det är lätt att samla på sig en jädra massa grejjer som inte används.

Nyfiken fråga, vad är det för häst?
Jag har tyvärr inte helt koll på stam och sådant riktigt än :o men det är iaf ett varmblod som gått 120 hoppning och LA dressyr. Brun med svart man är han också ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
808
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 214
Senast: mily
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp