Första privatlektionen

TheRedLightning

Trådstartare
Äntligen har jag fått tummen ur och bokat min första privata lektion för tränare, men om jag säger att jag inte är nervös då ljuger jag.

Jag har bara ridit för tränare i grupp innan, så det är nytt att rida själv där fokus kommer ligga på mig hela tiden (känns både lite läskigt och bra samtidigt). Det jag funderar på är vad man bör tänka på eller hur man går tillväga? Jag vet till exempel inte riktigt vad det är jag vill träna på, då jag inte har några glasklara mål än.

Hur gick er första privata lektion till? Berätta gärna, jag är nyfiken och vill veta. :)
 
Äntligen har jag fått tummen ur och bokat min första privata lektion för tränare, men om jag säger att jag inte är nervös då ljuger jag.

Jag har bara ridit för tränare i grupp innan, så det är nytt att rida själv där fokus kommer ligga på mig hela tiden (känns både lite läskigt och bra samtidigt). Det jag funderar på är vad man bör tänka på eller hur man går tillväga? Jag vet till exempel inte riktigt vad det är jag vill träna på, då jag inte har några glasklara mål än.

Hur gick er första privata lektion till? Berätta gärna, jag är nyfiken och vill veta. :)
Det du bör tänka på är att du och hästen är uppvärmd när lektionen börjar. Resten löser sig av sig själv :)

Härligt att du börjar träna :up:
 
Det var länge sen jag red min första privata lektion, men jag har provat en del olika tränare under årens lopp och de flesta tränare har samma eller iaf liknande upplägg för nya elever.

De vill gärna veta lite om en själv och hästen, sen brukar de vilja se lite när man rider själv. Jag brukar då rida i alla gångarter i båda varven och göra några av de rörelser som vi kan, ex skänkelvikningar och/eller skolor om man kan det, brukar räcka med några minuter. Sen tar man det helt enkelt därifrån, tränaren såg kanske nått hen tycker ni ska träna på och så börjar man där.

Lycka till!
 
Vad kul! Det ger så otroligt mycket att få fokus riktat på bara sig själv. Du kan ju fråga den du ska rida för hur varm din häst ska vara när hen kommer och börjar lektionen.

Jag har ofta ridit fram i alla gångarter innan min tränare kommer men också hunnit skritta lite. 15-20 min innan sitter jag upp alltså. Men skulle jag rida en hel timmes lektion så skulle jag nog bara skrittat och travat innan tränaren kommer.

Mitt andra tips är att du förbereder lite vad du vill göra, vad du vill fokusera på och säger det till tränaren innan lektionen. Och mitt sista tips är att tänka på att våga fråga om det är något du inte förstår. Och så klart: HA kul! ni är alla där för att du ska komma framåt i din ridning och kommunikation med din häst.
 
Jag vet egentligen inte varför jag är nervös, det är samma tränare som när jag rider i grupp, enda skillnaden är att nu ska jag rida ensam för denne.
Framridningen kommer inte vara några bekymmer, har en jättebra framskrittningsrunda som tar ca 15-20 min och sen tänkte jag nog bara ta lite trav och galopp på banan innan tränaren kommer.

Jag vet att jag kommer va "död" efter lektionen i alla fall fast på ett bra sätt.

Vad jag vill göra? Hm, svår fråga, finns så mycket jag vill göra, lära känna hur det ska kännas, sitta korrekt, få hästen att behålla formen m.m.

Jag har märkt när jag har haft med min egna häst på ridskolelektionerna så har ridningen gått mycket bättre, så nu har jag trappat ner på ridskolan och rider bara varannan vecka, tänkte fylla ut övriga tiden med privatlektioner istället. Målet är minst en sådan lektion i månaden, helst två, men ska se efter vad ekonomin tillåter också.

Jag hoppas bara inte det blir en flopp. :nailbiting:
 
Det kommer säkert gå jättebra, du känner ju uppenbarligen tränaren sen innan och hen dig så ni kommer säkert kunna ha en bra dialog över vad ni vill och behöver träna på för att utvecklas i ridningen. :)
 
Luuugn och andas :) Det blir inte flopp. Träning är till för att lyfta på mattkanten och ta tag i problemen/svårigheterna man har. När jag rider för ny tränare och kanske inte riktigt vet vad jag behöver mest hjälp med för dagen så säger jag helt enkelt att de får kika på mig undertiden jag rider så ser de oftast vart det brister. Nu vet jag oftast vad jag behöver förbättra men ibland kan man få lite hjärnsläpp :) Lycka till och rid väl :)
 
Äntligen har jag fått tummen ur och bokat min första privata lektion för tränare, men om jag säger att jag inte är nervös då ljuger jag.

Jag har bara ridit för tränare i grupp innan, så det är nytt att rida själv där fokus kommer ligga på mig hela tiden (känns både lite läskigt och bra samtidigt). Det jag funderar på är vad man bör tänka på eller hur man går tillväga? Jag vet till exempel inte riktigt vad det är jag vill träna på, då jag inte har några glasklara mål än.

Hur gick er första privata lektion till? Berätta gärna, jag är nyfiken och vill veta. :)

Du behöver inte alls vara nervös! Dels känner du ju redan tränaren. Den har sett dig rida och vet hur du gör det. Det verkar som om denne sett dig på din häst tom.
Så den har nog redan registrerat hur det står till där.

Men oavsett så tränar man för att lära sig mer. Så vi som jobbar som tränare förväntar oss inga uppvisningar och färdiga resultat när folk ska rida lektion.
Det är domare som förväntar sig sånt. Vi vill se det bra OCH det mindre bra. Just för att vi ska kunna hjälpa er bli ännu bättre.
Så skulle det skita sig och bli jättetrubbel med något i ridningen på en lektion är det ju jättebra! Då får tränaren se även det absolut värsta lägena och kan hjälpa er i hur ni ska hantera det för att bäst lösa det. Det är alltså en bra grej!

Det är heller inget krav att man ska veta vad man bör träna på. Det är tränarens jobb att kika på er och utefter vad denne ser bestämma vad den tror hjälper er utvecklas bäst. Sen kommer ni säkert prata om dina önskemål och mål. Men om du vill ha kul och bli bättre ryttare rent allmänt är det också mål så goda som några andra.

Jag brukar med nya ekipage börja med att prata lite och sen får de rida runt lite ett tag medan jag kikar. De behöver då inte känna press på att visa några svåra övningar eller prestera på något vis. Jag vill bara se hur hästen rör sig, ryttaren sitter och inverkar etc. Man ser vad man tycker är bra och vad som kan bli bättre och så väljer man det man tror är lämpligast att börja jobba med där och då.
Man tycker också oftast att det är roligt om eleven frågar saker. Så var inte rädd för att ställa frågor och diskutera. Det visar på intresse och att man börjat fundera på saker. Just att tänka på saker tycker iaf jag är en stor del i att utvecklas som ryttare.
Du är varken den bästa eller sämsta ryttaren din tränare stött på. Man ser rätt mycket, hör rätt mycket och blir svår att chockera. Så var inte rädd för att du ska vara märklig på något vis i hur du rider, tänker, frågar eller inte frågar. Du är inte konstigast vad du än gör.. ;)

De roligaste eleverna behöver inte vara de som rider bäst/högst klasser eller har dyrast/bäst häst. Det kan vara nybörjaren som rider en varmblodstravare eller den som aldrig ridit lektion och har en häst med problembeteenden etc just iom att de kanske är engagerade, utvecklas fint på sin nivå etc. Så resultat på tävling etc är inte det som garanterar att ridlärare tycker man är "grejen" att jobba med.

Ha så roligt nu! Det kommer bli toppen!
 
Första privata lektionen - red jag på mitt fullblod, varken jag eller han var speciellt duktiga på det där med dressyr :p Då hade tyvärr en mycket trevlig instruktör men som inte var så pratsam och inte så pedagogisk så det gav väl inte så mycket, men jag fick rida lite och göra lite övningar.

Nuförtiden när jag ridit för lite fler privata instruktörer brukar jag tänka såhär när jag tränar (speciellt för någon ny):

Jag är här för att lära mig mer inte för att visa upp mig ;) så lägg alla prestationskrav på hyllan.

Du och din häst är på eran nivå och det är därifrån man får utgå - det är inget man ska skämas över att man inte är på en högre nivå, alla måste börja från grunden och vissa har bara kommit längre. Men en instruktör är ofta där för att få dig att tänja lite på gränserna, orka ett varv till eller göra något lite bättre än där kanske du nöjer dig.

Om det inte känns jättebra under lektionen så är det ingen katastrof. Det krävs många omgångar av inte helt lyckade övningar komma fram till den där perfekta gången. Rom byggdes inte på en dag och för min egen del krävs det både mycket tankearbete och mycket korrektioner i motorik för att få till min ridning och få mig att bli bättre.

Jag försöker fråga mycket och försöka prata om hur det känns och vad som inte käns bra eller det som känns bra - så att man får feedback på vad som är bra och dåligt och vad man gör bra och vad man gör mindre bra :) Fråga även om tips på övningar du kan göra på egen hand.

För mig är tränare/instruktörerna ingen som står och berättar för dig exakt vad du ska göra hela tiden, de är där för att lära dig så att du känner vad som är bra och även lära dig rida på egen hand så att du själv kan känna ingen "känslan" när det blir bra och även lära dig vad du troligen gjort fel när det inte blir rätt - eller hur du ska förhindra att det blir fel :)
 
Ni är så kloka, misstänker att det är min tendens till att förvänta mig det värsta tänkbara som ställer till det lite. När jag tänker efter så borde jag inte ha något att vara orolig för. Tränaren har sin häst i samma stall och dennes häst delar även hage med min, vi har även ridit ut tillsammans och när man pratar så är det att prata med en mycket god vän, där man kan skoja, skratta, retas osv.

I ridningen kommer det vara bra med någon som pushar mig att försöka lite till, jag har väldigt lätt för att ge upp när det inte går som jag tänkt mig eller när det börjar bli jobbigt.

Söndag kl 11 smäller det.
 
Äntligen har jag fått tummen ur och bokat min första privata lektion för tränare, men om jag säger att jag inte är nervös då ljuger jag.

Jag har bara ridit för tränare i grupp innan, så det är nytt att rida själv där fokus kommer ligga på mig hela tiden (känns både lite läskigt och bra samtidigt). Det jag funderar på är vad man bör tänka på eller hur man går tillväga? Jag vet till exempel inte riktigt vad det är jag vill träna på, då jag inte har några glasklara mål än.

Hur gick er första privata lektion till? Berätta gärna, jag är nyfiken och vill veta. :)

Det är lustigt att så många är nervösa, det är ju inget prov man ska göra precis ;)
Släpp alla tankar på att du måste rida "bra", du är ju hos instruktören för att bli bättre, så var alltid tydlig med om du inte fattar, om något känns konstigt osv, så kommer du garanterat få bra hjälp. Om du inte får det, byt instruktör till en som vill kommunicera med dig :)

Första lektionen för en ny tränare brukar bli ganska mycket prat, vad vill jag med träningen, har vi några speciella problem, vad kan hästen osv. Sen brukar man få börja jobba med några enkla övningar som gör att instruktören ser vad man behöver jobba mer med och var man ska börja.
Vår dressyrtränare är så skön, jag kommer alltid dit utan någon "plan" på vad vi ska göra idag, och hon verkar inte ha någon heller initialt. Så börjar hon ge mig några olika uppgifter, och ganska snart brukar det visa sig att hon sett vad vi behöver fixa just idag. Och sen sätter vi igång med det, superkul och utvecklande! Just att själv få känna, men gud, varför blir serpentinerna så olika? Då förklarar hon vad hon sett och så gör vi andra övningar och sen brukar serpentinerna vara "lagade". För dagen iaf ;)
 
Det är lustigt att så många är nervösa, det är ju inget prov man ska göra precis ;)
Släpp alla tankar på att du måste rida "bra", du är ju hos instruktören för att bli bättre, så var alltid tydlig med om du inte fattar, om något känns konstigt osv, så kommer du garanterat få bra hjälp. Om du inte får det, byt instruktör till en som vill kommunicera med dig :)

Första lektionen för en ny tränare brukar bli ganska mycket prat, vad vill jag med träningen, har vi några speciella problem, vad kan hästen osv. Sen brukar man få börja jobba med några enkla övningar som gör att instruktören ser vad man behöver jobba mer med och var man ska börja.
Vår dressyrtränare är så skön, jag kommer alltid dit utan någon "plan" på vad vi ska göra idag, och hon verkar inte ha någon heller initialt. Så börjar hon ge mig några olika uppgifter, och ganska snart brukar det visa sig att hon sett vad vi behöver fixa just idag. Och sen sätter vi igång med det, superkul och utvecklande! Just att själv få känna, men gud, varför blir serpentinerna så olika? Då förklarar hon vad hon sett och så gör vi andra övningar och sen brukar serpentinerna vara "lagade". För dagen iaf ;)
Nä, men det är det som är det lustiga, trots att det inte är något prov är man ändå nervös. Var likadant när jag körde i Göteborg nu i sommar med jobbet, visste att jag skulle fixa det gallant, men ändå är jag nervös. Förvisso tror jag det är bra att vara lite nervös, för då skärper man till sig och det går bra och för mig brukar jag bara vara nervös innan, sen när det väl gäller så är nervositeten som bortflugen, hahaha.

Är nog lite så jag funderat på också, att ta det som det kommer. Kanske till och med bra att inte ha någon plan, för då blir man inte besviken om man inte uppnår den?
 
Vad ni ska göra på lektionen är tränarens jobb att avgöra! (såvida du inte har något speciellt du vill fila på, men det är ju sånt man ofta kommer fram till när man ridit ett tag för samma tränare) För dig är det i så fall viktigare att fundera på vad du vill ha ut av din träning på sikt, varför du tränar och vart du vill komma med din ridning (just nu, sånt kan givetvis ändras). Det är information som tränaren kan ha nytta av. Du är ju kunden, så om du berättar vad du vill uppnå så är det tränarens uppgift att leverera ;-)
Om du vill kan du avsluta träningen med att be att få några saker du ska jobba med inför nästa lektion, det brukar vara ett bra sätt att komma vidare mellan varje träning.
 
Jag vet ju inte riktigt glasklart vad det är jag vill i nuläget, det är mer luddigt vill utvecklas. Tänker mest rida för tränare privat och se om det ger mer än vad ridskoleridningen gör, ridskoleridningen gav mest när jag red på min egen häst men inte så mycket när jag rider på ridskolans hästar.

Hur som helst är det både lite nervöst och samtidigt lite pirrigt också, vill inte ha för höga förväntningar på lektionen, vill inte bli besviken så tänker mest ta det som det kommer. Tror nog det kommer bli bra oavsett. :)
 
Äntligen har jag fått tummen ur och bokat min första privata lektion för tränare, men om jag säger att jag inte är nervös då ljuger jag.

Jag har bara ridit för tränare i grupp innan, så det är nytt att rida själv där fokus kommer ligga på mig hela tiden (känns både lite läskigt och bra samtidigt). Det jag funderar på är vad man bör tänka på eller hur man går tillväga? Jag vet till exempel inte riktigt vad det är jag vill träna på, då jag inte har några glasklara mål än.

Hur gick er första privata lektion till? Berätta gärna, jag är nyfiken och vill veta. :)

Oj oj oj vad jag var nervös! Men det hade gått 40 år sedan jag red för tränare! Jag talade om precis som det var att jag inte gjort detta sedan jag red B-ponny. Jaha, sa hen bara - då börjar vi med grunderna. Inget konstigt - men shit vad roligt!
 
Jag vet ju inte riktigt glasklart vad det är jag vill i nuläget, det är mer luddigt vill utvecklas. Tänker mest rida för tränare privat och se om det ger mer än vad ridskoleridningen gör, ridskoleridningen gav mest när jag red på min egen häst men inte så mycket när jag rider på ridskolans hästar.

Hur som helst är det både lite nervöst och samtidigt lite pirrigt också, vill inte ha för höga förväntningar på lektionen, vill inte bli besviken så tänker mest ta det som det kommer. Tror nog det kommer bli bra oavsett. :)

Då är detta kanske ett tillfälle att fundera på vart du är på väg med din ridning. För min del tycker jag det är roligare att träna när jag har något mål - på kort sikt och på längre sikt. Min tränare och jag kom fram till att jag behövde övningar där jag tränade balans - enkelt uttryckt - sitta mitt över hästen :p Inte helt lätt. Sedan hade jag en önskan att delta i en klubbtävling i dressyr som låg ca 6 månader fram. Så det satte vi som ett långsiktigt mål. Jag genomförde det också:bump: Väldigt kul som gav mersmak. Så då satte vi upp ett nytt mål o s v. Det behöver ju inte vara tävling som mål men för mig blir det väldigt konkret - ett datum och en klart uttalad uppgift jag ska genomföra.
 
Några tävlingar är det inte tal om för oss än, kanske tidigast till våren eventuellt. Det jag vill uppnå är väl mer en känsla jag har jagat enda sen jag upplevde den. Det var en känsla när jag red på min kusins stora halvblod och fick den på tygeln i trav och dom få travstegen flög/dansade vi fram.
Jag har fått hästar att gå på tygeln efter det, men det har inte varit samma känsla och jag har en vag känsla att dom hästar jag fått på tygeln där ridlärare sagt att jag har fått dom på det, har inte trampat under sig ordentligt och fått till det där schvunget som min kusins häst hade. Jag är helt inställd på att det kommer ta tid att komma dit, men jag hoppas att resan dit kommer vara värt det. :)
 
Jag är död!
Det värker i mina benmuskler, men det känns bra. Vi red mycket på "ruter ess" och min tant var lite upprörd stundtals "men matte, måste vi verkligen jobba, suck".

Jag har tidigare sagt att jag inte riktigt vet hur det ska kännas, men ridläraren sa att jag troligen vet det ändå för när hästen gör fel är jag där och känner det direkt och korrigerar. Så märkligt att det sker omedvetet på ett sätt.
Nåväl, får en jättebra sits utan stigbyglar och med stigbyglar hamnar jag i framåtvikt och inte rider med bålen. Så ridit mestadels utan stigbyglar och nu värker även magmusklerna.

Säger själv att jag inte har så bra balans, men fick beröm för det när jag red galoppen och sen saktade av och satt kvar (bättre än jag brukar, brukar studsa som en vante i vanliga fall eller så blir det direkt lättridning.

Fick även konstaterat att tant älg är väldigt lång i högersidan och det där med att forma sig är inte kul, då släpper vi ut vänster bakdel istället och sneddar. Så det var inte så populärt att faktiskt behöva forma sig. :angel:

Stundtals var hon riktigt fin och jag försökte tänka lite på hur jag själv sitter. Blir nog definitivt fler lektioner.
Imorrn blir det ridskolestart och då får tant följa med på första lektionen, skulle vara mycket sådana övningar som passar mig och min tant. :up:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 068
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 243
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp