Första transport: Ume, cheval liberte..?

toeltis

Trådstartare
Då det är svårt att hyra transport där jag bor har jag bestämt mig för att köpa min första egna. Har kollat på några av Cheval Libertes billigare modeller som låter bra, men har också hört om deras dåliga kvalité. Därför har jag också kollat på ett från Ume, helt i aluminium från 05 för strax under 50. Men eftersom ett nytt CL kostar ungefär lika mycket vet jag inte vad som är bäst.. Släpet ska vara till två lättlastade islandshästar och inte väga för mkt pga körkort och bil. Eftersom jag inte kan mycket alls om detta tar jag gärna emot så många tips och råd som går :)
 
Då det är svårt att hyra transport där jag bor har jag bestämt mig för att köpa min första egna. Har kollat på några av Cheval Libertes billigare modeller som låter bra, men har också hört om deras dåliga kvalité. Därför har jag också kollat på ett från Ume, helt i aluminium från 05 för strax under 50. Men eftersom ett nytt CL kostar ungefär lika mycket vet jag inte vad som är bäst.. Släpet ska vara till två lättlastade islandshästar och inte väga för mkt pga körkort och bil. Eftersom jag inte kan mycket alls om detta tar jag gärna emot så många tips och råd som går :)

Jag har bara bra erfarenheter av Ume och skulle jag köpa ett släp idag(är hästlös sedan 3 år tbx..) så skulle jag inte fundera på annat än ett Umesläp :)

Vad har du för bil och körkort?? https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx är riktigt smidig för att se om du får dra släpet med din bil & körkort, sedan får du räkna själv på vad släpet lastar och vad dina hästar väger. (https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx, här kan du se alla uppgifter om släpet)
 
Jag har bara bra erfarenheter av Ume och skulle jag köpa ett släp idag(är hästlös sedan 3 år tbx..) så skulle jag inte fundera på annat än ett Umesläp :)

Vad har du för bil och körkort?? https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx är riktigt smidig för att se om du får dra släpet med din bil & körkort, sedan får du räkna själv på vad släpet lastar och vad dina hästar väger. (https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx, här kan du se alla uppgifter om släpet)
Tack för snabbt svar! :) Har bara B och bilen får dra 1410 så det är viktigt att släpet är lätt :S Kollade länkarna lite snabbt och de verkar riktigt bra så tack för dem med :))
 
Jag har haft två Cheval släp. Nya båda två. Bytte upp mig storleksmässigt från ett tvåhästars till ett fyrahästars.

Är mycket nöjd med båda två. Visst det är inte ett Böckman släp men å andra sidan så kostade släpen nästan hälften så mycket som motsvarande Böckmansläp så jag hade inte förväntat mig att de skulle hålla samma kvalité heller.
 
Har ett CL som jag köpte nytt 04 (xl2002 på 1400kg). Har funkat bra utan problem eller brister i alla år, nu har det bara stått på sistone iom att jag sålde hästen förra året. Är mycket nöjd med detta släp och kan utan problem rekommendera deras släp. Det är många som har åsikter om CL släp och de som verkar tycka sämst om de är de som aldrig ägt något och tvärtom, de som ägt ett är mycket nöjda.
 
Jag har förmånen att ha sådant jobb att jag ser mycket saker när det kommer till Sverige från andra länder. Efter att ha sett ett sort antal nya CL transporter direkt när det rullar av på svensk mark och då även övriga importerade vagnar, så skulle jag aldrig själv ens fundera på att köpa en CL. Som redan skrivet man får vad man betalar för och visst ska man bara köra korta turer någon gång om året så kan man säkert bli nöjd men inte om man kommer att verkligen använda sin släp.
CL är rostiga redan när de kommer hit i nitar och skruvar, antar att återförsäljarna kanske polerar upp dom innan leverans men det talar ju för vad det är för kvalite.
Så om mitt val var på en bättre begagnad Ume och en ny CL hade det alla gånger blivit Ume. Inte minst för den ju går att få reservdelar till och förhållandevis lätt att få servat var man än bor i Sverige.
 
Har ett cheval släp sen några år tillbaka. Är helnöjd och ingen rost någonstans trots att den står ute och används ett par ggr i veckan.
De som brukar låna den av mig är också helnöjda, den är väldigt stabil efter bilen. Nu har jag i och för sig en enhästars men skiljer väll inte så mycket mot en tvåhästars.
 
Jag har förmånen att ha sådant jobb att jag ser mycket saker när det kommer till Sverige från andra länder. Efter att ha sett ett sort antal nya CL transporter direkt när det rullar av på svensk mark och då även övriga importerade vagnar, så skulle jag aldrig själv ens fundera på att köpa en CL. Som redan skrivet man får vad man betalar för och visst ska man bara köra korta turer någon gång om året så kan man säkert bli nöjd men inte om man kommer att verkligen använda sin släp.
CL är rostiga redan när de kommer hit i nitar och skruvar, antar att återförsäljarna kanske polerar upp dom innan leverans men det talar ju för vad det är för kvalite.
Så om mitt val var på en bättre begagnad Ume och en ny CL hade det alla gånger blivit Ume. Inte minst för den ju går att få reservdelar till och förhållandevis lätt att få servat var man än bor i Sverige.
Jag använde mitt Cheval 4-6 ggr i veckan i flera år.

Visst syns det att det är ett budgetsläp om man tittar på detaljerna men i det stora hela var det två bra släp.

Två ggr behövde jag hjälp med reservdelar. Tog bara en vecka båda ggr.

Men det är inget Böckmansläp och det syns på detaljerna. Men å andra sidan så tycker jag att 200 000 kr är lite för mycket för att lägga på ett släp.
 
Jag har ett CL 4002xl -09 och jag bara älskar det! Följer bilen fint och deras pullmansystem är bara super! Hade ett CL tidigare också, men bytte till mig den "nya" för att jag ville ha ett släp där hästarna står på "tvären" i. Har varit supernöjd med båda min CL släp och det har inte ens varit nya när jag köpt dem.
 
Vi har ett CL 2002XL sedan några år, det rullar framför allt längre tripper på 20-30 mil eller mer. Skriver absolut under på att man får vad man betalar för, både i stort och smått.
Med det sagt tycker jag att det är väldigt mycket transport för pengarna. Vi har valt att prioritera en dedikerad och som vi känner optimal dragbil (utöver familjebilen), men byte av transport står på listan. Till något helt utan trä och plyfa. :angel:
 
Två vänner inom hästkretsarna har cheval, dom är rätt missnöjda båda två.
Själv så har jag ett böckmann duo, det är helnajs! Gick på 66.000 kr nytt.
 
ett förstagångs släp tycker jag ska vara ett som är lätt att sälja vidare, det är svårt att veta vad man vill ha i ett släp om man inte har erfarenhet av dem innan.

tex, jag köpte ett enkelaxlat frontutlastningssläp,trivdes med det men tyckte att jag behövde ett större släp för att köra 2 hästar, ville ha boggie och sadelkammare.
köpte ett sådant, häst nr1 avskydde det då det inte var frontutlastning på det och häst nr 2 går ändå inte att köra smalt så hade aldrig kunnat köra båda samtidigt trots allt. och hade ändå fullt med saker i bilen då det var för dyrt att installera ett sadelskåp.

så sålde det stora och har kvar mitt lilla frontutlastnings släp tills jag kan köpa ett lite större frontutlastnings släp.
och när jag väl gjort det så kommer jag nog ändå hitta ngt jag eller hästen inte är helt nöjd med.

det största felet med mitt släp är dock att jag aldrig kommer få tillbaka pengarna som jag lagt på det i form av renovering. så ett lätt sålt släp så som boj, ume, thule, böckmann är guld värt ;).
 
Jag gillar Ume och Startrailer som prisvärda begagnade och tycker dom har bra kvalitet, dock uppfyller de tyvärr inte ett av mina grundkrav med att jag vill kunna köra in pallar/storbal dvs behöver kombiramp/stepup. Dock gillar hästen dom och för henne duger tydligen inte Cheval. Synd eftersom dom finns både med kombiramp och fronturlastning (mina grundkrav). Uppfattar Cheval som rejäla men lite slarvigt ihopsatta, delarna har lite väl mycket spel passformsmässigt. Skulle heller aldrig köpa ett nytt Cheval-släp även om hästen hade gillat dom för andrahandsvärdet på dom är jättedåligt.

Kommer sen heller aldrig att köpa ett Böckman pga att en Böckmannförsäljare irriterat skiten ur mig genom att skicka massor med skräpreklammail till mig och vägrat ge sig när jag haft en annons ute där jag letat efter en transport av annat märke.:devil:
 
Ska du köra hästarna samtidigt?
Känns som det kan bli problem med vikten då.
Många släp vägs in utan inredning och väger ofta mer än på pappret.
Jag skulle ta utökat b, är enkelt och kostar inte mycket.
 
Det är många som har åsikter om CL släp och de som verkar tycka sämst om de är de som aldrig ägt något och tvärtom, de som ägt ett är mycket nöjda.

Tvärtom, jag har ju VALT BORT CL just för att det inte är något jag vill äga. För dålig rymd, för klena lösningar, för underliga materialval och konstiga detaljer.

Självklart skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på något jag tycker är kasst.

Har för mig att @Rea är icke-nöjd CL-ägare. Med reservation för minnesglapp.

Googlar man får man upp rätt många som pekar på samma brister hela vägen, bl a denna ägare http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=232:brev-till-cheval-liberté&Itemid=112 notera gärna att fler kommer in i svarstråden med samma livsfarliga problem.

Man får hoppas att de spottat upp sig på dessa åren.
 
dock uppfyller de tyvärr inte ett av mina grundkrav med att jag vill kunna köra in pallar/storbal dvs behöver kombiramp/stepup.
går mycket väl att få in en storbal på pall i startrailer, har fått som mest in en 1,5m storbal i min kylingekärra vilken är att jämföra med star trailer rubin. har en 20cm marginal till rampen när jag kör in pallar med lastaren också, så det borde gå med de större släpen också tänker jag ;).

(älskar kylinge och startrailer och hästen tycker lika mycket om dem. enkla men hållbara släp)
 
Jo, med ordentlig lastare/långgafflar går det bra att lasta även med ramp. Med liten gaffeltruck/bobcat som ska köra på pallarna går det mindre bra (vilket det har varit om jag ska hämta spån). Sen gillar jag att lasta häst med stepup också så det är bara fördel att slippa ramp för min del.
 
Jag köpte en cheval liberte (1,5hästars) när jag köpte min förra häst (2010). Den ligger jättebra på vägen, alla hästar som åkt i den har stått superbra och är inga problem att lasta i den, märkte häromhelgen när vi lånade min kompis umesläp att chevalen är mycket lättare att dra än det umesläpet (om man ska gå efter bilens reaktion) MEN, det läcker in vatten, blir galen på det. Har en extra matta i, då det är helgjutet golv och jag åker broddat vintertid, men nu måste vi hålla på och vika upp mattan och lägga saker under, för att det inte ska ligga vatten mellan matta/golv.
Nu måste vi byta upp oss en storlek ändå, då vi snart står med två ponnies som ska åka och lite längre sträckor som gäller (sadelkammare är önskvärt). Men som vi använt det hitills, korta sträckor och med bara en häst i, har det helt klart varit värt priset jag betalade för det. Men man får ju vara medveten om vad man köper...
 
Valet är superenkelt! UME helt klart! Av allt jag hört om Cheval Liberté skulle jag aldrig någonsin riskera att ställa in min häst i ett sådant!

Själv har jag en UME B50- Där hästarna åker baklänges, det släpet är FANTASTISKT!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Cheval Liberté 1,5- hästars i aluminium med glasfiberfront och tak. Den är supersmidig och ligger bra på vägen, och på vägen...
Svar
5
· Visningar
1 065
Senast: ako
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: angelo
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 307
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp