Förstör sina fingrar

Sol

Trådstartare
Jag har en 6-åring som en gång i tiden bet på sina naglar. Det löste vi lätt mha Stopp & väx eller vad det nu heter. Tyvärr ersätte han det beteende med att börja tugga och pilla bort skinn från fingertopparna så tidvis har han alldeles skinnflådda fingertoppar och självklart får han ont. Vi vet inte hur vi ska få honom att sluta. Vi har försökt att förklara för honom att han måste sluta så att han inte får ont (sliter bort mycket skinn, får sår, får infekterade sår osv.) och för att han på sikt ska behålla normal känsel i fingertopparna. Det hjälper inte. Han är väldigt "pillig" så vi försöker få honom att använda händerna mycket och tittar vi på film eller något ber vi honom att sätta sig på händerna när det blir omöjligt för honom att inte bita eller klösa på fingrarna. I slutänden blir det väldigt mycket tjat helt enkelt vilket alla är trötta på.

Jag vet inte vad vi ska göra. Hoppas att han växer ur det känns inte helt aktuellt med tanke på att han faktiskt skadar sig själv.
 
Min son har samma problem och vi var faktiskt hos doktorn idag just för detta. Han rekommenderade oss att smörja fingrarna med kortisonsalva som finns receptfritt på apoteket. På natten kan man ha vantar på över. I värsta fall, vantar även på dagtid :(
 
Han kanske behöver någon slags stressboll eller något att hålla på med istället? Tänker att är man van att pilla och så så blir det hemskt frustrerade att bara sitta på händerna.
 
Jag måste hela tiden pilla på saker. När jag pluggade på universitet hade jag små bollar med piggar på som jag kunde pilla på under föreläsningarna. Istället för att förbjuda beteendet skulle jag styra om det så han får saker att pilla på. Ha nåt speciellt han får använda i soffan tex, bara för att hålla fingrarna sysselsatta.
 
KL

Fattar inte varför jag itne har tänkt på det!? Imorgon åker iaf jag och köper en stressboll eller liknande. Tack! :bow:
 
Dermatillomani. Jag har samma grej, har haft sen jag var 11 (29 nu). Det är ett automatiserat beteende som jag inte kan stänga av. Försvinner i perioder när jag känner mig psykiskt välmående, stress utlöser beteendet, plus är rastlöst lagd (adhd). Försöker ersätta det med att smörja händerna så fort jag får en impuls att pilla/bita men det är inte alltid jag är medveten om det förrän det är för sent och då har jag svårt att bryta beteendet. Ibland hjälper vantar! Hoppas att ni hittar något som funkar.
 
Jag har en 6-åring som en gång i tiden bet på sina naglar. Det löste vi lätt mha Stopp & väx eller vad det nu heter. Tyvärr ersätte han det beteende med att börja tugga och pilla bort skinn från fingertopparna så tidvis har han alldeles skinnflådda fingertoppar och självklart får han ont. Vi vet inte hur vi ska få honom att sluta. Vi har försökt att förklara för honom att han måste sluta så att han inte får ont (sliter bort mycket skinn, får sår, får infekterade sår osv.) och för att han på sikt ska behålla normal känsel i fingertopparna. Det hjälper inte. Han är väldigt "pillig" så vi försöker få honom att använda händerna mycket och tittar vi på film eller något ber vi honom att sätta sig på händerna när det blir omöjligt för honom att inte bita eller klösa på fingrarna. I slutänden blir det väldigt mycket tjat helt enkelt vilket alla är trötta på.

Jag vet inte vad vi ska göra. Hoppas att han växer ur det känns inte helt aktuellt med tanke på att han faktiskt skadar sig själv.

Jag har samma och har gjort så sen jag var runt 4- 5. Förbjuda eller göra det äckligt att pilla kommer nog aldrig funka, har iaf inte gjort det för mig, impulsen är alltid starkare. Finns massa kul hjälpmedel för pilliga personer, det mesta går nog att hitta om man söker på hjälpmedel för de med adhd. För egen del har mobilen blivit räddningen så enda gången naglar och nagelband och skinn ryker nu för tiden är när jag kör bil längre sträckor :p
 
Jag har en 6-åring som en gång i tiden bet på sina naglar. Det löste vi lätt mha Stopp & väx eller vad det nu heter. Tyvärr ersätte han det beteende med att börja tugga och pilla bort skinn från fingertopparna så tidvis har han alldeles skinnflådda fingertoppar och självklart får han ont. Vi vet inte hur vi ska få honom att sluta. Vi har försökt att förklara för honom att han måste sluta så att han inte får ont (sliter bort mycket skinn, får sår, får infekterade sår osv.) och för att han på sikt ska behålla normal känsel i fingertopparna. Det hjälper inte. Han är väldigt "pillig" så vi försöker få honom att använda händerna mycket och tittar vi på film eller något ber vi honom att sätta sig på händerna när det blir omöjligt för honom att inte bita eller klösa på fingrarna. I slutänden blir det väldigt mycket tjat helt enkelt vilket alla är trötta på.

Jag vet inte vad vi ska göra. Hoppas att han växer ur det känns inte helt aktuellt med tanke på att han faktiskt skadar sig själv.

Jag har arbetat med en person med liknande problem. Hen satt och rev tidningar i småbitar ned i en papperskorg för att hålla fingrarna hela vid tv-soffan. Kan vara lite störande för andra att lyssna på men tidningar brukar ju finnas hemma för det mesta.
 
Jag är likadan fast med nagelbanden. För mig fungerar det hyfsat genom att hålla naglarna så kortklippta som möjligt och ha något att pilla med om jag sitter stilla länge.
 
Tack för alla tips.

Han har en egen iPhone (ett gammalt skrälle) som han kan pilla med, men han tappar intresse för den snabbt. Ska fixa en stressboll. Får se om vi får köra vantar på nätterna.
 
Jag pillar också lite och klipper. :( Bara nagelbanden men det ser ju fult ut och blir lite sår ibland. Funderar på att gå på manikyr nån gång, kanske hjälper att göra något som tar hand om kroppen i stället.
 
Dermatillomani. Jag har samma grej, har haft sen jag var 11 (29 nu). Det är ett automatiserat beteende som jag inte kan stänga av. Försvinner i perioder när jag känner mig psykiskt välmående, stress utlöser beteendet, plus är rastlöst lagd (adhd). Försöker ersätta det med att smörja händerna så fort jag får en impuls att pilla/bita men det är inte alltid jag är medveten om det förrän det är för sent och då har jag svårt att bryta beteendet. Ibland hjälper vantar! Hoppas att ni hittar något som funkar.
Så det finns ett namn på det alltså?
Har också haft det i flera år men aldrig vetat att det faktiskt kallas något, trodde jag bara var lite knäpp. Men när man läser om det så stämmer det ju in väldigt bra. Just det att det utlöser sas, vid stress, rastlöshet och dåligt mående. När allt rullar på och är frid och fröjd är det inga problem. Men vad gör man åt det? Sätter handbojor på sig själv? :p
Måste skaffa en stressboll
 
Jag har en 6-åring som en gång i tiden bet på sina naglar. Det löste vi lätt mha Stopp & väx eller vad det nu heter. Tyvärr ersätte han det beteende med att börja tugga och pilla bort skinn från fingertopparna så tidvis har han alldeles skinnflådda fingertoppar och självklart får han ont. Vi vet inte hur vi ska få honom att sluta. Vi har försökt att förklara för honom att han måste sluta så att han inte får ont (sliter bort mycket skinn, får sår, får infekterade sår osv.) och för att han på sikt ska behålla normal känsel i fingertopparna. Det hjälper inte. Han är väldigt "pillig" så vi försöker få honom att använda händerna mycket och tittar vi på film eller något ber vi honom att sätta sig på händerna när det blir omöjligt för honom att inte bita eller klösa på fingrarna. I slutänden blir det väldigt mycket tjat helt enkelt vilket alla är trötta på.

Jag vet inte vad vi ska göra. Hoppas att han växer ur det känns inte helt aktuellt med tanke på att han faktiskt skadar sig själv.

För guds skull, förbjud inte hans beteende och undgå för allt i världen att skapa skamkänslor omkring det! Det är OTROLIGT ångestframkallande att inte få utlopp för de känslor som beteendet är ett symptom på (tänk: krubbitare som man sätter rem på :cry:).

Försök gärna avleda och finna substitut (typ stressboll) men försök vara neutral i ton och stämningsläge omkring bitandet/klösandet när ni pratar om det :).

Den här typen av beteende är dessutom, för många, en sak som verkar lugnande eller stämningshöjande (endorfiner).

Det är inte alls kull att låsa in sig i timtals och isolera sig från omvärlden för att man till varje pris måste få utlopp för "pillandet" och skämmas ihjäl när man sitter där och njuter och blir lugnad, samtidigt som man är överväldigad av skamkänslor :(.
 
Vi har inte förbjudit beteendet (och det är heller inte möjligt) och vi har som sagt försökt att ersätta beteendet och motbetinga, men det blir svårt främst när vi gör lugna saker (tittar på film, läser sagor, lyssnar på sagor och liknande) och vi ska fixa stressboll och se om det hjälper.
 
Jag har en 6-åring som en gång i tiden bet på sina naglar. Det löste vi lätt mha Stopp & väx eller vad det nu heter. Tyvärr ersätte han det beteende med att börja tugga och pilla bort skinn från fingertopparna så tidvis har han alldeles skinnflådda fingertoppar och självklart får han ont. Vi vet inte hur vi ska få honom att sluta. Vi har försökt att förklara för honom att han måste sluta så att han inte får ont (sliter bort mycket skinn, får sår, får infekterade sår osv.) och för att han på sikt ska behålla normal känsel i fingertopparna. Det hjälper inte. Han är väldigt "pillig" så vi försöker få honom att använda händerna mycket och tittar vi på film eller något ber vi honom att sätta sig på händerna när det blir omöjligt för honom att inte bita eller klösa på fingrarna. I slutänden blir det väldigt mycket tjat helt enkelt vilket alla är trötta på.

Jag vet inte vad vi ska göra. Hoppas att han växer ur det känns inte helt aktuellt med tanke på att han faktiskt skadar sig själv.
Jag är nagelbitare. Och jag ser det som något som finns där jämt, även de perioder i livet då jag haft långa, välskötta, målade naglar; då är jag att se som en "nykter nagelbitare". Jag återkommer alltid till nagelbitningen förr eller senare.

Jag började nog i skolåldern ungefär (minns inte själv). Alla medel fick jag; stoppoväx, bite-x och alla sådana. Jag bara vande mig vid smaken och tuggade vidare. Jag biter också på fingrarna; på skinnet omkring naglarna (dock ej nagelband). Ibland blir det nästan sår.

Jag kan om jag bestämmer mig hålla upp med bitandet, men oftast slutar jag då med naglarna och äter på skinnet "istället".

När jag pluggade sa vår psykologilärare att nagelbitning är en psykisk störning. Jag tänker att ja, det är någon form av sätt att hantera inneboende stress, liksom t ex tics, rycka hår av sig själv, sitta och rycka med benet mm.

Jag tror inget resonemang när jag var liten hade fått mig att SLUTA bita. Jag är 46 år och ser mig som nagelbitare; kommer troligen vara det resten av mitt liv (men ibland är jag "nykter nagelbitare" och låter bli).

Däremot tror jag ni får fortsätta med att förklara för honom just ur en hygienisk aspekt och smärtaspekt. Sätt plåster på när det blir sår. Att däremot tjata för mycket hjälper nog föga; då döljer man det bara för den som "tjatar", men biter när de inte är där och ser.

Jag tror också mycket på att aktivera barnet mer; det är det tips vi fått för vår son som av och till har problem med tics. Han har dem oftare när han är stressad/orolig rent allmänt, men också om han är stilla för mycket. De kommer ju liksom aldrig när man spelar fotboll, cyklar, springer eller dylikt. Och det gör oftast inte heller nagelbitning.
 
Att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dermatillomani

Jag måste ju sägas ha någon mildare variant av det. Jag känner inte TVÅNG att rycka eller bita av skinn eller någon slags ångestdämpning, men jag gör det ju och någonstans känner jag att jag tycker om det. Så; ja, det är säkert någon slags stress/ångest, men jag kan inte definiera att jag medvetet vet om det själv så att säga.
 
Jag måste bara dela med mig och säga att vi nu har använt salvan med kortison sedan i måndags kväll och redan på onsdagen märktes stor skillnad. Min son pillar dels utan att tänka på det men också för att det sticker upp hudbitar som han liksom måste dra av. Skulle säga att det är 70/30 och nu har de där 30 nästan helt försvunnit. På bara några dagar. :up:

På måndag skall jag köpa en stressboll för att se om vi kan få ordning på de där övriga 70 :)
 
  • Gilla
Reactions: Sol

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 741
Senast: Luff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp