Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Da jag i alla fall sitter har och inget gor kan jag starta med kvallen's ovning med Princess Diva. Jag holl pa med mat och hon tyckte att livet var allmant trakigt sa vi bestamde att trana lite. Precis efter att hon at.
Da jag inte hade nagra direkta godsaker att trana med snodde jag en del av middagen. Kale (gronkal om jag minns ratt) som beloning for min Princess.

IMG_3081_zpsmzkjy2m7.jpg


Hon alskar verkligen Kale ... till och med mer an sallad:grin:

 
Ibland blir man så trött på Bobber. Gick en promenad på åkrarna igår. Lösa. Fyra harar kommer springande, ingen bryr sig. Fortsätter gå, en till hare kommer, ingen bryr sig. Jag berömmer och är skit stolt och då kommer där en till och då helt plötsligt flyger lydnaden all världens väg :arghh: Han är för långsam för att ens komma i närheten av den men vafan licksom. Vad var det speciella med just den som gjorde att han var tvungen att dra efter?? Nu blir det långlina på hundjäkeln igen :cautious:
Jag som var så stolt att han inte jagade vilt längre :(

Men!! Han satte av och avrättade en råtta härom dagen! Och det fick han faktiskt beröm för. Snabbt bett i nacken och en ordentlig sving och gnagar jäkeln var borta :up: Nästan så jag kan lämna tillbaka katterna nu när hunden gör deras jobb :angel::D
 
Ibland blir man så trött på Bobber. Gick en promenad på åkrarna igår. Lösa. Fyra harar kommer springande, ingen bryr sig. Fortsätter gå, en till hare kommer, ingen bryr sig. Jag berömmer och är skit stolt och då kommer där en till och då helt plötsligt flyger lydnaden all världens väg :arghh: Han är för långsam för att ens komma i närheten av den men vafan licksom. Vad var det speciella med just den som gjorde att han var tvungen att dra efter?? Nu blir det långlina på hundjäkeln igen :cautious:
Jag som var så stolt att han inte jagade vilt längre :(

Men!! Han satte av och avrättade en råtta härom dagen! Och det fick han faktiskt beröm för. Snabbt bett i nacken och en ordentlig sving och gnagar jäkeln var borta :up: Nästan så jag kan lämna tillbaka katterna nu när hunden gör deras jobb :angel::D
Det kan inte vara så att han fått för sig att ditt beröm betyder att han från och med då är fri att göra vad som helst?
 
Ibland blir man så trött på Bobber. Gick en promenad på åkrarna igår. Lösa. Fyra harar kommer springande, ingen bryr sig. Fortsätter gå, en till hare kommer, ingen bryr sig. Jag berömmer och är skit stolt och då kommer där en till och då helt plötsligt flyger lydnaden all världens väg :arghh: Han är för långsam för att ens komma i närheten av den men vafan licksom. Vad var det speciella med just den som gjorde att han var tvungen att dra efter?? Nu blir det långlina på hundjäkeln igen :cautious:
Jag som var så stolt att han inte jagade vilt längre :(

Men!! Han satte av och avrättade en råtta härom dagen! Och det fick han faktiskt beröm för. Snabbt bett i nacken och en ordentlig sving och gnagar jäkeln var borta :up: Nästan så jag kan lämna tillbaka katterna nu när hunden gör deras jobb :angel::D

Hur tänker du att hunden ska förstå att det är okej att sätta efter och döda råttor, men inte andra byten?
 
Hur tänker du att hunden ska förstå att det är okej att sätta efter och döda råttor, men inte andra byten?
Han har faktiskt alltid förstått skillnaden. Det är inte första gången vi skickar han på gnagare. Men det är första gången han tog död på en. Och under tiden vi bott här på gården så har han sprungit efter hare två gånger men skickats på gnagare en jäkla massa fler gånger. Skvallerträningen har gjort rätt mycket där.
 
Funderade lite på vilken tråd jag skulle lägga frågan i, men hoppas att den inte är helt malplacerad här.

Sitter och fixar med kennelns hemsida. Själv hatar jag när det är undermenyer efter undermenyer efter undermenyer, men inte mer än vad jag tröttnar på att scrolla i en evighet.

På sidan för presentationerna av hundarna har jag idag alla på samma sida, så man får scrolla. Upplägget är så gammalt att det från början var tre hundar så då såg det OK ut, men nu med >fem börjar det bli svårt att få överblick. Likaså på kullens sida, där finns än så länge bara varje valps namn och en bild från de var pyttesmå.

Är det bättre att varje hund får en helt egen sida? Det innebär ju att det blir många menynivåer: Mina hundar- samlingssida med länkar - individsida. Kullar- samlingssida med länkar- individsida. Till salu - samlingssida med länkar -individsida.

Och vilken information tycker ni är intressant att se om varje hund? Beskrivning, länk till databasen med tävlingsresultat osv, kort om höftstatus osv, bilder, filmer?

Är det intressant med födselvikter/viktkurvor på valparna?
 
Jag har fått komma med i en IPO-grupp!
Inte tränat med figge än och har bara träffat två i gänget, men det känns iaf lovande. Hoppas verkligen jag och Gripa trivs med dom och dom med oss :) Vi fick massor med beröm när vi träffade dom iaf, vilket kändes väldigt kul :D

I övrigt så har jag tagit mig i kragen och börjat träna på stadgan och nu sitter den hyffsat igen :D

Däremot så var det en person som utan att fråga som släppte fram sin hund på brukshundklubben förra veckan. Och tråkigt nog fick det konsekvensen att Gripa lärde sig att man inte alls behöver ett frikommando för att få hälsa på andra hundar, så nu har hon blivit nyfiken och lite förväntansfull :( Jag som tränat så hårt på att aldrig aldrig aldrig låta henne hälsa utan frikommando. Hon är inte extremt nyfiken, hon låg bla plats bara 1,5 m från en annan ny hund men jag ser ju att hon kollar nyfiket när de är nära/rör sig fort eller lekfullt. Vilket hon inte gjort på länge. Var så glad över våran lilla bubbla där hon verkligen inte ens noterade andra hundar..

Aja.. Bara till att träna mer bland andra hundar så försvinner säkert förväntan snart, hoppas jag!
 
:arghh: husse åker snart igen!
Nåja, tur att jag har hundarna. Funderar på att åka iväg och gå någonstans för att muntra upp oss lite när han åkt!
 
Funderade lite på vilken tråd jag skulle lägga frågan i, men hoppas att den inte är helt malplacerad här.

Sitter och fixar med kennelns hemsida. Själv hatar jag när det är undermenyer efter undermenyer efter undermenyer, men inte mer än vad jag tröttnar på att scrolla i en evighet.

På sidan för presentationerna av hundarna har jag idag alla på samma sida, så man får scrolla. Upplägget är så gammalt att det från början var tre hundar så då såg det OK ut, men nu med >fem börjar det bli svårt att få överblick. Likaså på kullens sida, där finns än så länge bara varje valps namn och en bild från de var pyttesmå.

Är det bättre att varje hund får en helt egen sida? Det innebär ju att det blir många menynivåer: Mina hundar- samlingssida med länkar - individsida. Kullar- samlingssida med länkar- individsida. Till salu - samlingssida med länkar -individsida.

Och vilken information tycker ni är intressant att se om varje hund? Beskrivning, länk till databasen med tävlingsresultat osv, kort om höftstatus osv, bilder, filmer?

Är det intressant med födselvikter/viktkurvor på valparna?
En egen sida per hund, förutom valpkull/valpar som ska säljas då - där räcker gott med en samlingssida :)
Jag har ju en simpel wordpresssida som hemsida, men hundarna har fått egna sidor med en bild och info, samt undermenyer för bildgalleri, utställning.
Utöver det har jag ju nyheter/bloggen på förstasidan.

Och så behöver även jag uppdatera, för det finns bara snabb-info om nuvarande kull :D
 
Funderade lite på vilken tråd jag skulle lägga frågan i, men hoppas att den inte är helt malplacerad här.

Sitter och fixar med kennelns hemsida. Själv hatar jag när det är undermenyer efter undermenyer efter undermenyer, men inte mer än vad jag tröttnar på att scrolla i en evighet.

På sidan för presentationerna av hundarna har jag idag alla på samma sida, så man får scrolla. Upplägget är så gammalt att det från början var tre hundar så då såg det OK ut, men nu med >fem börjar det bli svårt att få överblick. Likaså på kullens sida, där finns än så länge bara varje valps namn och en bild från de var pyttesmå.

Är det bättre att varje hund får en helt egen sida? Det innebär ju att det blir många menynivåer: Mina hundar- samlingssida med länkar - individsida. Kullar- samlingssida med länkar- individsida. Till salu - samlingssida med länkar -individsida.

Och vilken information tycker ni är intressant att se om varje hund? Beskrivning, länk till databasen med tävlingsresultat osv, kort om höftstatus osv, bilder, filmer?

Är det intressant med födselvikter/viktkurvor på valparna?

Jag gillar upplägget:

Tikar
Hanar
Valpar/kullar
Om oss
Kontakt

Beskrivning och bilder kommer man långt med tycker jag, men mer info om de som är i avel.
 
Alltså Skalman är en fantastisk liten hund, som vill så mycket
1f60d.png

Var ute en kvällspromenad och gick förbi ett trumpetställe - men trodde det var tomt då kompisen och jag rakade rent häromdagen där. Såg en och plockade och lät Skalman nosa på den och gav honom jobbkommandot jag använder när vi kör nosework.
Jodå, jag fick ihop en bajspåse full på 10 minuter
1f603.png

Skalman var superduktig och nosade upp svarta trumpeter snabbt. Måste nog bara ta med klicker nästa gång och vara snabb att klicka när han hittar och nosar - och innan han hinner nagga dom i kanten
1f602.png

Men älskade lillkillen är så snabb att koppla igång en ny doft direkt
1f60d.png
 
Nu är både jag och vovven helt slut. Åkte på kennelläger på Tånga Hed i torsdags eftermiddag och kom hem idag på eftermiddagen. Nu gäller det bara att jobba vidare med de nya kunskaper som inhämtats. Har äntligen fått näringsspår att fungera och dessutom bytt till att spåra i halsband istället för sele just nu för att få ner tempot ytterligare.

Fick också hjälp med lydnadsträning och order att från och med nu är det inte "fritt val" som gäller för Breeze. ;) Det har jag ju visserligen försökt att kommunicera under en längre tid, men inte med önskat resultat. Vi gjorde även bettövningar två av dagarna och jäklar så han kampade. Enorm skillnad från förra lägret, så där har han verkligen växt till sig socialt.
 
Funderar på om det skulle vara möjligt att bygga sig en egen släpharemaskin, för att kunna låta dårarna jaga trasa rakt fram... Varför funderar jag på sådant när jag istället borde sova?!
 
Man vet att hundarna haft det underbart när man kommer hem efter en 2 veckors lång utlandsvistelse och hundarna blir glada men inte sådär vet-inte-vad-jag-ska-ta-mig-till-glada :p:cool:
Hade i alla fall tre hundar som typ sov på mig inatt så lite har de nog saknat mig ändå.
Jag har förvånansvärt nog inte haft jättemycket tid att faktiskt sakna dom, trots att detta var det längsta jag någonsin varit ifrån dom alla.
Även när Dahlia haft valpar hos uppfödaren har jag alltid träffat henne minst 1 gång på 1-2 veckor.
Back to work idag! Har knappt läst buke dessa veckor så har en del att läsa ikapp :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp