Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis, bäst att bara jobba när det är blodigt allvar :D
Haha :D

Vi stod igår med Lyra ute i skogen och beklagade oss över hur fjantig hon är... "Här ger uppfödaren oss ett "monster" som inte lämnar fötterna och mest gräver i lövhögar... ska vi lämna tillbaka henne?!" å så var hon iväg 250 m bort. Lilla Lyran är så fruktansvärt fjantig och vill mest ligga i soffan och mysa :p men nu la vi upp en plan så kanske vi kan få till en förändring. :) Man hittar liksom inget vilt bakom granen matte står och lutar mot :angel:
 
Haha :D

Vi stod igår med Lyra ute i skogen och beklagade oss över hur fjantig hon är... "Här ger uppfödaren oss ett "monster" som inte lämnar fötterna och mest gräver i lövhögar... ska vi lämna tillbaka henne?!" å så var hon iväg 250 m bort. Lilla Lyran är så fruktansvärt fjantig och vill mest ligga i soffan och mysa :p men nu la vi upp en plan så kanske vi kan få till en förändring. :) Man hittar liksom inget vilt bakom granen matte står och lutar mot :angel:
Säker?? Älgen kanske tänker likadant och fömmer sig på andra sidan :rofl:
 
Nu är jag sådär himlasprudlande glad igen :D !

I helgen debuterade min man och Lyxa i agility klass 3! Det blev TVÅ SM-pinnar (en i hopp och en i agility) och i agility kom de på tredje plats av 79 startande och fick även med sig sitt allra första agility-CERT :eek: :love: ! Vilken debut :D !!!

23621575_1532985436791583_4877371999971252025_n.jpg


Lyxa poserar med en av sina två "papperspinnar" (en rulle julklappspapper :D ) som alla som tog pinne fick :up:
 
Haha :D

Vi stod igår med Lyra ute i skogen och beklagade oss över hur fjantig hon är... "Här ger uppfödaren oss ett "monster" som inte lämnar fötterna och mest gräver i lövhögar... ska vi lämna tillbaka henne?!" å så var hon iväg 250 m bort. Lilla Lyran är så fruktansvärt fjantig och vill mest ligga i soffan och mysa :p men nu la vi upp en plan så kanske vi kan få till en förändring. :) Man hittar liksom inget vilt bakom granen matte står och lutar mot :angel:

Hahaha :D
Så trött man kan bli på dem alltså :p
Vad är det för plan ni har lagt upp?

Otis största problem är att han har ett alldeles för dåligt sök. Det är precis som att han inte riktigt fattat vad han ska göra, utan tror att vi är ute på nån :devil: promenad, rent ut sagt :p Sedan så fort han hittar slag så är han snabb att ta upp och driver bra, men chansen att hitta slag minskar ju rätt mycket när man har ett sök på typ 80m.....
 
Hahaha :D
Så trött man kan bli på dem alltså :p
Vad är det för plan ni har lagt upp?

Otis största problem är att han har ett alldeles för dåligt sök. Det är precis som att han inte riktigt fattat vad han ska göra, utan tror att vi är ute på nån :devil: promenad, rent ut sagt :p Sedan så fort han hittar slag så är han snabb att ta upp och driver bra, men chansen att hitta slag minskar ju rätt mycket när man har ett sök på typ 80m.....
Ja då gäller det att matten också springer över all mark om ni ska hitta några slag :p är van vid föräldrarnas ena gråhund som gärna ligger på 5-600 m ibland så kag förstår din frustration över 80 m :banghead:

Hon kan dra upp mot 300 m i sällsynta fall och hittar hon då slag så går hon kanske med 200 m till, sen tillbaka i exakt samma löpa till föraren. Ibland går hon knappt 50 m ifrån... men iallafall, jag tror att hon inte förknippat att man sagt att hon varit bra när hon kommit tillbaka med att "Aha, det är så långt bort dom vill att jag ska springa" utan mer "Åh vad bra jag är som hittade tillbaka".

Så tanken är helt enkelt att gå med henne i lina på spårsnö, belöna spårandet i typ 50 m, släppa henne, förföljer hon då och bryter, så gå med till brytpunkten och spåra i lina en bit till. Och sen fortsätta så en bra bit. Så hon fattar att det är spåra/förföljandet som vi vill att hon ska göra. Istället för att hon ska tro att belöningen är när man kommer tillbaka. Hon är väldigt förig så jag tror att problemet ligger i att hon vill vara till lags och för henne är det att komma tillbaka och inte tappa bort oss. Sen ska vi släppa lite på lydnaden :angel: lilla fröken frågar mer än tar initiativ samt att låta det vara lite tråkigt i vardagen så energin måste ut när hon släpps. Typ så tänkte vi :p
 
Alltså, man glömmer ju alltid hur mycket som händer på ett år!
Nästan exakt ett år mellan bilderna:
23658645_10155845714886081_888355859669267429_n.jpg

23794843_10155845714891081_8705474509437218008_n.jpg


Var hos vet i fredags med hans tass eftersom jag börjat bli nojig med den, men de tyckte den såg fin ut. Bara att vänta ut att den läker, hålla rent och ha på skyddsstrumpa.

Wachtlarna fick jaga lite igår och de gjorde riktigt fina jobb. Otis har jagat katastrofdåligt i år, men när jag och pappa uppgivet började prata om vem man kunde ge bort honom till så stack han iväg och hittade gris som han körde för fullt i 25 min, precis som att han hörde vad vi pratade om, haha. Lille vännen :heart

Så vacker han är! :love::love::love:
 
Ja då gäller det att matten också springer över all mark om ni ska hitta några slag :p är van vid föräldrarnas ena gråhund som gärna ligger på 5-600 m ibland så kag förstår din frustration över 80 m :banghead:

Hon kan dra upp mot 300 m i sällsynta fall och hittar hon då slag så går hon kanske med 200 m till, sen tillbaka i exakt samma löpa till föraren. Ibland går hon knappt 50 m ifrån... men iallafall, jag tror att hon inte förknippat att man sagt att hon varit bra när hon kommit tillbaka med att "Aha, det är så långt bort dom vill att jag ska springa" utan mer "Åh vad bra jag är som hittade tillbaka".

Så tanken är helt enkelt att gå med henne i lina på spårsnö, belöna spårandet i typ 50 m, släppa henne, förföljer hon då och bryter, så gå med till brytpunkten och spåra i lina en bit till. Och sen fortsätta så en bra bit. Så hon fattar att det är spåra/förföljandet som vi vill att hon ska göra. Istället för att hon ska tro att belöningen är när man kommer tillbaka. Hon är väldigt förig så jag tror att problemet ligger i att hon vill vara till lags och för henne är det att komma tillbaka och inte tappa bort oss. Sen ska vi släppa lite på lydnaden :angel: lilla fröken frågar mer än tar initiativ samt att låta det vara lite tråkigt i vardagen så energin måste ut när hon släpps. Typ så tänkte vi :p

Lite så :p Sedan verkar han ta hyfsat gamla slag, men ändå...
Ladda söker typ 200-300m i alla fall, vår gamla hane har ett (för en wachtel) jättesök på upp till 700m, men det är nästan för bra åt andra hållet :D

Det är nog himla lätt att de gör den kopplingen tror jag!
Jag har haft lite samma problem med Ladda när vi tränat mycket apportering - hon frågar mycket och är väldigt uppmärksam på vad jag vill.
När vi tränat mycket apportering ligger hennes sök på typ 100-150m, så det gör tydlig skillnad i hur hon frigör sig.

Men det låter som en bra plan tycker jag! :up:
 
Kvällens träning skedde på en krispig plan i -7 grader. Det var motigt att lämna klubbstugans värme, kaffet och pepparkakorna.
Hann in på Hundtjänstbutiken på hemvägen för foderköp.
I morgon får jag ringa veterinären för jag tycker inte Mamma Mu ser helt ok ut i sitt sår. Jag är osäker på om det är läkkött och sårskorpa eller nått snusk. Med en rot på nära 4 cm så har hon ju ett jättehål i överkäken som är sytt :wtf:

Snötäckt, kall IPO-plan. Är glad i våra nya lycktstolpar. Två till väntar på att komma upp :up:
hy9aYoh.jpg
 
Idag promenerade vi lite mer centralt (dvs det finns gatlyktor) och eftersom vi inte gått där på länge hade hemska jag inte koll på att asfalten var uppgrävd och det stod sådana där reflexer utställda längs med typ halva vägen. Svansson har skuttat runt och frustat och fnyst som om det varit rövare och banditer bakom varenda en av dem :grin: Tur jag har en så modig hund ibland alltså :angel: Tror dock det mest var glädje över kylan och överskottsenergi för han var himla glad och positiv alltså om än lite sjåpig :D

Igår träffade vi även en så himla himla trevlig Aussietik. Både jag och Svansson gillar Aussietikar generellt och det var inget undantag med den här fina damen. Så kul att se hur dom interagerade med varandra i snön. Och så fin att se Svansson så glad och yster :love:
 
Dagens Sid: han fick tag i en soppåse som husse obetänksamt ställt ut på bron. Den hade han tagit med sig till andra sidan bilen som stod parkerad utanför bron. Där i skymundan massakerade han påsen och spred ut dess innehåll över tomten. Anade oråd när endast två hundar kom in när jag ropade och det var alldeles tyst ut. Såklart han hittat på något då.
Tidigare idag rymde han också. Genom världens minsta hål, där staketet går mot husväggen blir det ju ett litet mellan rum där fasaden slutar och grunden är. Poff snabb som en vessla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 374
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 818
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp