Förvaring av hjälmar på ridskola

FadeAway

Trådstartare
Hur förvarar man lånehjälmar på en ridskola? Senast när vi var på ridskolan så åkte två hjälmar i backen under tiden vi var i sadelkammaren. Mina barn har egna hjälmar. Men finns nått bra sätt att förvara lånehjälmar? Så man slipper att de åker i backen.
 
Hos oss är de upphängda på hjälmhängare i klubbrummet tillsammans med säkerhetsvästar. Sett andra som har de på hyllor, blandat klubbrum/foajé/sadelkammare. Att de åker i backen då och då är inget som går att hindra, särskilt när det ofta är mindre barn som lånar och tar av sig på diverse ställen.
De vi har byts ut med jämna mellanrum, de äldsta först och om någon smällt i backen hårt på en lektion, men någon garanti för att någon inte tappat i marken är svår att ha.
 
På ridskolorna häromkring så är nog hjälmarna sen hedenhös. Liksom gamla Jofas som närmast påminner om den jag hade när jag började rida tidigt 90-tal. Här är de knökfullt och det händer även när vuxna ska ta en för att hjälpa barnet att ta ner ridhjälm. De hänger i den lilla sadelkammaren och jag tror att korgar funkar dåligt på grund av katterna som händer där.
 
Hos oss är de upphängda på hjälmhängare i klubbrummet tillsammans med säkerhetsvästar. Sett andra som har de på hyllor, blandat klubbrum/foajé/sadelkammare. Att de åker i backen då och då är inget som går att hindra, särskilt när det ofta är mindre barn som lånar och tar av sig på diverse ställen.
De vi har byts ut med jämna mellanrum, de äldsta först och om någon smällt i backen hårt på en lektion, men någon garanti för att någon inte tappat i marken är svår att ha.
Vill man ha garantin att de ej åkt i backen får man ha egen hjälm.

På de ridskolor jag ridit har några ej haft lånehjälmar och andra haft. Har förvarats prydligt de som hade det, oftast på hjälmkrokar eller hyllor. :)
 
Vill man ha garantin att de ej åkt i backen får man ha egen hjälm.

På de ridskolor jag ridit har några ej haft lånehjälmar och andra haft. Har förvarats prydligt de som hade det, oftast på hjälmkrokar eller hyllor. :)

På förekommen anledning så har ju mina barn ridhjälmar. Tänkte mest om nån hade en smart lösning så hade man ju kunnat föreslå det för ridskolan.
 
På förekommen anledning så har ju mina barn ridhjälmar. Tänkte mest om nån hade en smart lösning så hade man ju kunnat föreslå det för ridskolan.
Inlåsta i skåp där ansvarig lämnar ut och tar emot hjälmen och kasserar direkt om hjälmen varit i backen. Det är enda sättet hjälmen får en chans att skydda men tyvärr ett för dyrt alternativ för de flesta ridskolor. En hjälm som åkt i backen, med eller utan huvud i, är värdelös precis som en hjälm som är äldre än fem år så jag ser hjälmutlåning utan koll som något som skapar falsk säkerhet. Det finns såpass billiga och bra hjälmar idag att jag tycker att ridskolor skulle sätta en gräns. Visst att man kan få låna en hjälm (kontrollerat!) de första gångerna (kanske mot en mindre avgift?) men sedan får egen hjälm införskaffas. Kanske kan ridskolan genom samarbete med någon ridsportsbutik ge rabatt på prisvärda hjälmar. Det ger en win win situation för alla. För eleven, för föräldrarna, för ridskolan som alla slipper riskera att eleven när hen åker av skadas helt i onödan och för ridsportsbutiken som får sälja. Vet man hur dåligt en hjälm som varit i backen skyddar så lånar man inte och jag tror att det är okunskap som ligger bakom när folk gör det. Så mer och tydlig information om hur en hjälm fungerar tror jag är den enda vägen till att komma tillrätta med problemet.
Det är verkligen ett jättemärkligt fenomen att det som är det viktigaste skyddet av alla, hjälmen, ses som okej att låna utan koll på om den skyddar mer än en mössa. Mängder av elever har flera par ridbyxor, skor+chaps eller ridstövlar långt innan de har en egen hjälm. Jag tror att en attitydsförändring måste till och den kommer till av information.
 
Inlåsta i skåp där ansvarig lämnar ut och tar emot hjälmen och kasserar direkt om hjälmen varit i backen. Det är enda sättet hjälmen får en chans att skydda men tyvärr ett för dyrt alternativ för de flesta ridskolor. En hjälm som åkt i backen, med eller utan huvud i, är värdelös precis som en hjälm som är äldre än fem år så jag ser hjälmutlåning utan koll som något som skapar falsk säkerhet. Det finns såpass billiga och bra hjälmar idag att jag tycker att ridskolor skulle sätta en gräns. Visst att man kan få låna en hjälm (kontrollerat!) de första gångerna (kanske mot en mindre avgift?) men sedan får egen hjälm införskaffas. Kanske kan ridskolan genom samarbete med någon ridsportsbutik ge rabatt på prisvärda hjälmar. Det ger en win win situation för alla. För eleven, för föräldrarna, för ridskolan som alla slipper riskera att eleven när hen åker av skadas helt i onödan och för ridsportsbutiken som får sälja. Vet man hur dåligt en hjälm som varit i backen skyddar så lånar man inte och jag tror att det är okunskap som ligger bakom när folk gör det. Så mer och tydlig information om hur en hjälm fungerar tror jag är den enda vägen till att komma tillrätta med problemet.
Det är verkligen ett jättemärkligt fenomen att det som är det viktigaste skyddet av alla, hjälmen, ses som okej att låna utan koll på om den skyddar mer än en mössa. Mängder av elever har flera par ridbyxor, skor+chaps eller ridstövlar långt innan de har en egen hjälm. Jag tror att en attitydsförändring måste till och den kommer till av information.

Tror tyvärr inte att jag kan sälja in det till ridskolan. Men i sak håller jag med dig. Dottern lånade hjälm när hon testade prova på ridning på shettisridskolan. Jag köpte nog ridhjälm ett halvår innan jag hittade en ridskola för hennes ålder (3,5)
 
På min ridskola finns alla lånehjälmar på en hylla högt upp där endast vuxna når dem.

Jag hade velat ha hjälmar i en hylla med individuella fack för varje hjälm, precis som bowlingskor brukar förvaras. Det är både prydligt och minskar risken att man råkar riva ner något.
 
På min ridskola finns alla lånehjälmar på en hylla högt upp där endast vuxna når dem.

Jag hade velat ha hjälmar i en hylla med individuella fack för varje hjälm, precis som bowlingskor brukar förvaras. Det är både prydligt och minskar risken att man råkar riva ner något.

Det var inte barn som rev ner hjälmarna under den tiden jag var där. :)
 
I ponnystallet där min son rider ligger lånehjälmarna på en låg hylla i en djup garderob. Lånevästarna hänger på galgar ovanför.

Har under snart 1,5 år inte sett en enda hjälm trilla i golvet, trots att det bara är små barn i stallet. Misstänker att sadelkammarens "inredda" stil hjälper (man måste öppna garderoben osv). Efter vad jag har sett trillar tyvärr mycket pga det är för trångt och dålig ordning, så att folk välter grejer av misstag.

Min son har dock egen hjälm.
 
I ett stall som jag var och red hade de lånevästar och lånehjälmar på ett separat ställe, alltså inte i sadelkammaren. Om utrymmet finns så tror jag att det är bra att kunna göra något sådant. Säkert trillar grejer ändå, men då slipper man i alla fall risken att saker trillar på grund av att folk trasslar in sig i träns och gud vet vad.
 
Oavsett förvaring så just lånehjälm är ju lite vanskligt både utifrån koll på vad hjälmen varit med om slitagemässigt och ang tex löss.
 
Jag hade velat ha hjälmar i en hylla med individuella fack för varje hjälm, precis som bowlingskor brukar förvaras. Det är både prydligt och minskar risken att man råkar riva ner något.

Just så har de på ridklubben jag red på. Mycket praktiskt och smidigt! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Har av hälsoskäl fått gå över till torrfoder. Hur förvarar en stora mängder på ett bra sätt? Säckarna går inte att återförsluta, och jag...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp