Förvaring-sommarbete

lisa412

Trådstartare
Hur ska man förvara sadel m.m när hästen är på sommarbete? Vi är 4 st som kommer kolla till/rida så det går inte att ha grejerna i bilen utan det måste finnas vid hagen.
Ett sadelskåp/tävlingsskåp hade ju varit perfekt men de är lite väl dyra..
 
Hur ska man förvara sadel m.m när hästen är på sommarbete? Vi är 4 st som kommer kolla till/rida så det går inte att ha grejerna i bilen utan det måste finnas vid hagen.
Ett sadelskåp/tävlingsskåp hade ju varit perfekt men de är lite väl dyra..

Ingen som har låsbart bilsläp eller transport?

Skulle nog inte rekommendera att lämna olåst.

Alternativt bygga ett litet skjul som kan vara låsbart? Eller en kraftig låda av något slag som kan låsas
 
Hur ska man förvara sadel m.m när hästen är på sommarbete? Vi är 4 st som kommer kolla till/rida så det går inte att ha grejerna i bilen utan det måste finnas vid hagen.
Ett sadelskåp/tävlingsskåp hade ju varit perfekt men de är lite väl dyra..

Jag har satt fast ett sadelskåp på min vattenvagn.
Själv vågar jag inte ha några dyrare saker i med tanke på stöldrisken, men grimmor, täcken och det allra viktigaste har jag däri.
Men om jag skulle vilja så finns det iaf möjlighet att ha sadel också, går att låsa.
 
Jag känner att jag måste kolla med ägaren hur det ser ut vid betet, om vi måste ha sakerna ute eller om det finns nått rum för förvaring.
Betet är ju inte mitt ute i ingenstans så jag tror inte stöldrisken är så stor men det är ju onödigt att ta risken kanske
 
Dynbox har vi haft, med lås. Satte den i skymundan bakom en stenmur så man inte kunde se den från hagen/vägen. Var dock ingen superdyr sadel jag hade då. Nu är det bara jag som rider så har sadeln i bilen :)
 
Hade det varit jag/vi så tror jag att jag hade tittat på möjligheten att ställa en 10-fots container vid (eller i) hagen. Beroende på skick köper man en begagnad från sådär 3000-4000 kr, eller så hyr man från 25-30 kr/dygn (plus utkörning, om man inte har kompis med kranbil). Väderskyddat, och oerhört stöldskyddat jämfört med alla andra alternativ. Går ju dessutom att montera larm med uppringning om man vill.
 
Hade det varit jag/vi så tror jag att jag hade tittat på möjligheten att ställa en 10-fots container vid (eller i) hagen. Beroende på skick köper man en begagnad från sådär 3000-4000 kr, eller så hyr man från 25-30 kr/dygn (plus utkörning, om man inte har kompis med kranbil). Väderskyddat, och oerhört stöldskyddat jämfört med alla andra alternativ. Går ju dessutom att montera larm med uppringning om man vill.

Låter som en dyr och bökig lösning med tanke på att TS tycker att ett sadelskåp är pricy.
 
Låter som en dyr och bökig lösning med tanke på att TS tycker att ett sadelskåp är pricy.
För att förvara fyra personers sadlar mm så tycker jag själv inte att det är dyrt alls. Containern går ju att sälja igen till hösten, om man inte behöver den längre. Sadelskåp/-vagn eller dynbox tycker jag däremot är en tveksam lösning helt oavsett kostnaden, eftersom det bara är att plocka med sig. Noll stöldskydd.
 
För att förvara fyra personers sadlar mm så tycker jag själv inte att det är dyrt alls. Containern går ju att sälja igen till hösten, om man inte behöver den längre. Sadelskåp/-vagn tycker jag däremot är en riktigt dålig lösning helt oavsett kostnaden, eftersom det bara är att plocka med sig. Noll stöldskydd.


Vi är 4 pers på en häst, alltså 1 sadel ;) Ser att jag kanske var lite otydlig där...
 
För att förvara fyra personers sadlar mm så tycker jag själv inte att det är dyrt alls. Containern går ju att sälja igen till hösten, om man inte behöver den längre. Sadelskåp/-vagn eller dynbox tycker jag däremot är en tveksam lösning helt oavsett kostnaden, eftersom det bara är att plocka med sig. Noll stöldskydd.


Fast jag tolkar d som att det är 4 personer som delar på EN sadel....
 
Är sommarhagen väldigt långt från hästens vanliga stall? Kan ni inte hämta och lämna sadeln i stallet bara? Ni kanske ändå vill spola av utr. ibland osv? Lite bökigt men då är sakerna säkra iaf.
 
Jag har kört tre varianter, antingen sadeln i bil (i ert fall får man helt enkelt hämta sadeln i stallet).

Eller så har jag cyklat med din på pakethållaren och haft resterande saker (hjälm, träns, ryktborstar o.s.v.) i en väska i korgen.

Den tredje är lite klurig, beror dels på hur ni kan stänga av elen. Om ni har ett bilbatteri till sommarhagen så har vi gjort så att vi satt det i ett plåtskåp som vi skärmat av med eltråd och även gjort själva skåpet strömförande.
Då gäller det att ha en pinne att peta upp locket och våga ta bort kablarna, där i kan man förvara sadel, träns o.s.v.

Hade jag haft en ny, dyr sadel så hade jag ändå inte gjort så.

Det allra enklaste är om man kan ställa en transport med sadelkammare som man kan lasta in med saker i, är ju rätt enkelt att bryta upp om man vill. Men de flesta sommarbeten ligger rätt off.

Beroende på hur sommarbetet ligger, hur många som går där, så borde det funka att köpa typ en koffert man brukar ha till dynor som står ute. Det finns ju säkert begagnat, hägnat in det med tråd så att man får göra sig ett jäkla omak om man ska sno det. Kanske är inte allt för svårt att borra håll och sätta ett rejält hänglås i det?
 
Beroende på hur sommarbetet ligger, hur många som går där, så borde det funka att köpa typ en koffert man brukar ha till dynor som står ute. Det finns ju säkert begagnat, hägnat in det med tråd så att man får göra sig ett jäkla omak om man ska sno det. Kanske är inte allt för svårt att borra håll och sätta ett rejält hänglås i det?


Betet är ganska "centralt" eller vad man ska säga. Det ligger tex brevid en ganska stor djurklinik och jag tror det är nån bondgård/företag av nåt slag där också så det är inte helt öde.

Jag har fått veta att vi har tillgång till ett plåtskjul där vi kan ha våra grejer. Så vi kommer köpa en dynbox och ha allt där i. De går ju också att låsa så det blir nog bra :)

http://jysk.se/utemobler/dynboxar/dynbox-ullared-125x62x54cm-plast
 
Hade det inte funnits ngt skjul i anslutning till hagen så hade jag satt hästtransporten där.

Hade det inte funnits plats för en hästtransport så hade jag byggt en större låda/skåp på pallar med plats för sadlar, träns täcken och flugmedel.
Tillräckligt stort för att inte kunna lyfta det för hand och låsbart. Och gärna så att man kan montera ner det i delar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Sorgsen
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 317
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp