Förvaring

resolut

Trådstartare
Hur förvarar ni era prylar i stallet?
Håller till i ett litet litet stall med tre boxar och ca en boxs utrymme av fri yta och smarta lösningar är A & O. För tillfället har jag varken A eller O... :D

Man samlar ju på sig en del... :angel: Alltifrån oräkneliga borstar, benlindor, schabrak, ett par leriga extra par skor till reflexer. Hur förvarar ni dem? Har ni ordning & reda eller är det mest ett organiserat kaos?

Ni får gärna dela med er. Och har ni bilder så är jag jättenyfiken!
 
Jag ska se om jag hittar en bild på min förvaring. Men jag har en stor garderob där jag förvarar allt inkl ridkläder. Täcken ligger uppe på gardroben i påsar och en stor väska.

Sadlarna och tränsen är det enda som finns i sadelkammaren.
 
Kan fixa bild imorgon i stallet. Förvarar mycket hemma dock i garaget, på mitt rum och nere i källaren i klädkammaren. Prylar som behövs till hästen så gott som varje dag finns i stallet. :)
 
Hos oss är vi 9 som delar på samma sadelkammare. Vi har alla:
- 1 garderob (man håller med egen)
- 2 sadelhängare
- 2 tränshängare
- 1 hyllplan i öppen hylla.

I garderoben har jag schabrak, putsgrejor, ridstövlar, shortshaps, handskar, småpryttlar, verktygslådan, benskydd och benlindor, mm.

På mitt hyllplan har jag första hjälpenlådan och ridtäcken.

Utanpå min garderob har jag en spöhållare samt extra krokar för kandar, resegrimma, tömkörningsutrustning, hjälm, och ridregnkappan.

Under mina sadelhängare har jag en stor plastlåda med lock, i den har jag resetäcken och annat som jag använder vid transport.

Ute i ett uthus har jag en dubbelgarderob med de täcken jag inte använder, andra säsongsgrejer mm.


Jag har försökt organisera min garderob med lådor, hyllor och trådbackar så att var sak ska ha sin egen plats vilket gör att man får plats med mer och lätt får överblick.
 
jag har korgar, lådor och hyllor.

har sadel/foderkammare på 6kvm där jag bara har läder, skydd och stall apotek. och en 9kvm stort förvarings utrymme för tvättade täcken, schabrak, lindor, paddar och saker som inte används.
allt är nerpackat eller upphängt så att mössen inte ska komma åt dem.
säljer av och slänger så mycket gammalt jag kan, behöver inte saker som inte passar hästen eller som är trasigt ;)
 
Vi har inte världens största sadelkammare i stallet om man ska fördela en plats för varje häst i stallet.
Men alla hästar har inte utrustning då det finns avelsston, unghästar och föl i stallet.
Jag har två tränshängare där jag har 3 träns och lädergrimman hängandes.
Min sadelhängare är på raden längst ner så under min sadel har jag klippmaskin + en kasse med prylar, som jag tänkt byta ut till en låda i lämplig storlek.
Sedan har vi en stor hylla där man har en back var till prylar. Där har jag stallapotek och lite smått som inte används dagligen samt en hylla att ha sina schabrak på och den rymmer en hel del.
Ryktväskorna står på rad på golvet under tränshängarna.
Sedan finns det ett loft där man kan få förvara sina täcken men jag har valt att ha dom hemma för det är mycket enklare att få tag i dom. Så dom ligger i en påse i källaren.
Sedan har jag andra prylar som inte används så ofta hemma med. Som extra grimmor m.m.
Jag har en extra grimma hängandes på kroken på boxen om det skulle behövas. Där hänger även några täcken.

I förra stallet hade vi stora egna skåp och där fick i princip alla mina prylar plats. Men jag har uppfattat det lite som lyx att ha det.
 
I förra stallet hade jag ett sånt där tygstycke med fickor på att hänga på boxväggen och förvara borstar och benskydd i.
 
Jag är pedant, så det råder en nästan ohälsosam ordning. Sadel, träns och det schabrak som används för tillfället hänger så klart i sadelkammaren (uppvärmd), utöver det har jag en garderob där jag förvarar allt som är rent och allt det som jag använder ofta, inklusive hjälm, väst och handskar. De saker som jag inte använder dagligen har jag i två stora plastbackar, med lock, som står i den "spilta" där jag även förvarar ströet. Alla i stallet har varsin "spilta" och varsin garderob. Borstarna har jag i en spann på en hylla utanför boxen. Ridkläderna förvarar jag dock hemma i ett uthus, finns ingen möjlighet att byta om i stallet.
 
kapar tråden lite, vad gör ni med allt som inte är rent men inte så smutsigt att det behöver tvättas? vill ju inte in med det bland alla rena grejer.
 
kapar tråden lite, vad gör ni med allt som inte är rent men inte så smutsigt att det behöver tvättas? vill ju inte in med det bland alla rena grejer.

Det använder jag tills att det är så smutsigt så tvätt, innan dess så hänger det med bland det rena.

On topic
Vi har ett innestall och ett utestall.
De som står i innestallet har alla ett skåp/box. I skåpet finns 2 sadelhängare, ett gäng krokar och tränshängare och några hyllplan. Ovanför varje skåp finns det gott om utrymme för att lägga täcken som inte används och hela schabrak-samlingen ;)
Varje skåp har plats för ett hänglås som hästägaren får stå för.
Jag står i utebox och då har vi som har hästarna där (4 boxar) varsitt rejält skåp i en bod utanför. Där finns oxå ett "rum" för sadlar och foder. De som står inne har en separat foderkammare med varsin hylla.
Boden är försedd med rejält hänglås.

Jag har bara en häst men fortfarande två skåp. Har kvar alla grejer efter hästen som avlivades i november i hennes skåp. Boxen är inte uthyrd ännu så har lyckats dra ut på urstädandet.

Borde verkligen gå igenom och rensa. Men har så svårt att slänga och då det inte är märkesgrejer så är det väldigt svårsålt tyvärr, även för symbolisk summa.
Så får väl skänka bort det.
 
Har hjälm, väst, sadlar, selar, lindor, benskydd, krämer, medicin i sadelkammaren. Två stora plastbackar för schabraket, där vi förvarar hö. Håller lite koll över vintern så att inte tyget möglar. Resten har jag hemma i garaget. Täcken torkas upp och därefter lägger vi dem i en stor kista i stallet. Borstar ligger huller om buller i en plastback i stallet. Grimmor förvaras i stallet.
Vi har problem med platsbrist. Vi skulle behöva mera väggyta i uppvärmt rum.
 
Har en box där det är inrett för 3 hästar, har svårt att få plats med allt. Så har det väl tagits ut så är det sällan det kommer in igen...
Ett par trähyllor för täcken, lite diverse lådor. Sadelbock, en garderob för saker som sällan används och mängder med krokar. Allt som inte behövs ofta och går att få ner i IKEA kassar stoppas där i för att sedan hängas på krokar, där under ställs backar med saker som också inte används var dag.
Har ett bord där jag blandar maten på, får plats med lite tillskott på och andra saker på hyllplanet under. Har lite får många djur underlag (höns, katter) och för lite plats att ställa undan deras saker på!
 
Vi har ganska lite plats att ha grejor., den stora nackdelen faktiskt. I sadelkammaren har jag 2 sadelhängare och 2 tränshängare. Sedan har jag ½ garderob i stallet för allt annat (här ryms tex första hjälpen, borstar, rena schabrak och lindor) samt ett klädskåp på logen (här finns transportskydd, hönät, extra grimmor och grimskaft och liknande). Det som jag inte använder dagligen (t. ex extra täcken, utrustning som inte passar som jag inte sålt av/gett bort, klippmaskin...) finns hemma.
 
Jag har eget stall, fyra boxar men bara två hästar.
Ganska mycket plats som tur är :angel::p Men jag har ganska mycket saker och svårt att få till det smidigt och snyggt ändå.

Den minsta boxen har blivit förvaring där jag har köpt vita plastbackar från IKEA med lock som går att 'låsa' och som är stapelbara i olika storlekar. Genomskinliga så jag ser vad jag har i. Helst hade jag velat haft något snyggare men det bor även möss i stallet vintertid :angel:

Där har jag sånt jag inte använder 'varjedag'. Läderprylar/schabrak/tunna täcken/sommarsaker/benlindor osv.
Benskydd, vantar, reflexer har jag i svarta trådkorgar i prydlig rad på väggen.
Täcken som inte används ligger i största ullaredsbagen och 'göms' i en äldre foderlåda i annan del av stallet.
Täcken som används hänger på täckeshängare i samma förvaringsbox.
Endel täcken kommer vaccpackas:D för att skapa bättre utrymme.

Alla grimmor och grimskaft, sadelgjordar, sadlar, träns och bett hänger prydligt framme i ett hästfritt utrymme men inte uppvärmt. Har massorav krockar alltså.

Har ett uppvärmt rum där jag har alla flaskor och burkar , apotek och sånt där , ståendes lättillgängligt på hyllor. Torkar även täcken där och där hänger även hjälmar (pga mössen) och har ett hörn för smutstvätt. Visionen är att göra ordning, måla och göra fint där senare.

Borstar ligger i svarta prylkorgar på väggen i stallgången.
 
Jag har eget stall med två hästar, dock en oinriden unghäst som ännu inte har så mycket utrustning.
Älskar ordning och reda och brukar alltid försöka ha gott om förvaring och inte heller samla på mig massa saker.

Förvarar täcken och schabrak i stora dynlådor, helt perfekt lösning för en billig peng. Har en med schabrak och tunnare täcken och en med utetäcken. Lätta att flytta (hjul på ena sidan), enkla att hålla rent och dessutom damm- och musfritt.
En vägg med likadana krokar där alla träns, extragrimmor, tömmar osv hänger.
En stor skänk där jag förvarar hjälmar, sporrar, paddar, sjukapotek, stövlar, reflexer. Två korgar ovanpå skänken med olika flaskor (puts, schampo etc).
Så har jag tre snygga trälådor i olika storlekar; en till lindor/skydd, en till borstar och en till stallapoteket som står på golvet under sadlarna.

Alla mina kläder förvaras inomhus och även mina två klippmaskiner.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag behöver tips på hur man bäst förvarar sina saker i stallet på en liten yta! Ska flytta i vinter till en gård och hästen ska bo i...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: murran
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp