Förvirrad!?

Hej!

Jag har en 17 årig häst som jag ska försöka göra en vettig foderstat åt... Så går in på KRAFFT för att kolla produkter etc. men blir bara förvirrad för det finns så mycket att välja på!!! Vad ger ni åt era 17 åriga hästar? Sen ang. deras denna rekommendations mängd för tx. müsli där det står 3-4 kg/dag för normalpresterande hästar??!!! Ger ni verkligen så mycket åt era hästar?? Skulle jag ge 3kg müsli/dag skulle min häst flyga i taket! Tror ni jag kan ge denna protein müslin de har, åt min häst då jag vill ha ett proteinrikt foder för att bygga muskler på henne eller måst jag isåfall kompensera müslin med något annat? Tacksam för svar! :)
 
Så här är det:
Kraftfodertillverkarna vill sälja sitt kraftfoder och rekommenderar därför relativt stora givor.
Vi som håller i pengarna och vill att våra hästar ska mår bra, vi vill helst att så stor del av hästens näringsbehov som möjligt ska täckas av grovfoder. Väldigt många hästar, även de som tränas en hel del, kan klara sig alldeles utmärkt på enbart bra grovfoder.

Det är en fördel om man kan göra en analys på sitt grovfoder så man vet vad det innehåller i form av protein, energi och mineraler. Med hjälp av värdena i den analysen kan man
1 - se ifall det är möjligt att täcka hela hästens näringsbehov med bara grovfoder
2 - se vilken typ av tillskottsfoder som behövs för att komplettera foderstaten, om det behövs
3 - räkna ut en balanserad foderstat som visar hur mycket och av vad du behöver komplettera med för att täcka näringsbehovet.

Kraftfodertillverkarna har ingen som helst aning om varken din hästs behov, ditt grovfoders näringsinnehåll eller hur mycket hästen får av det. Deras utfodringsråd på säckarna är bara att glömma!!
 
For det förtsa vad är normal prestationerna?
For det andra kan man få samma eller mer energi o näring billigare i ett annat kraft foder, typ hvre?
 
Du behöver först och främst ha en analys på grovfodret, så att du vet om hästen behöver något kraftfoder eller inte. Som tidigare nämnts klarar sig många hästar med enbart grovfoder, om det är ett bättre sådant.

Jag har ingen 17-åring själv, men har flera i den åldern i stallet. De flesta äter bara hösilage, några äter en liten mängd kraft, och vad för kraftfoder de får varierar också.
 
För att kunna göra en vettig foderstat behöver man ha en grovfoderanalys, kostar ca 500 kr. Förra året fick jag tummen ur och skickade in en för första gången, blev possitivt förvånad över mitt halvvissna hösilage! Har en distanshäst i träning och behövde inte komplettera med nånting, inte ens mineraler. Fast han går inte så jättehårt under installningsperioden. Dock rekomenderade min veterinär att jag skulle ge selen så det fick dom, tillsammans med lite havre.

Fodertillverkarnas rekomonderade givor ska man inte bry sig om, dom vill som sagt bara sälja så mycket som möjligt. Skulle man följa dom skulle man bli ruinerad ;)
 
Har en äldre gubbe (22) han klarar sig väldigt bra på mineraler när höet har ok värden han e pigg och förmycket kraftfoder får honom o bli hel stirrig. Förra året hade vi förlite protein i höet , jag valde att fodra med muskel (Krafft) . Jag fodrade honom inte enl förpackningen utan efter hans foderstat räknats ut med avseende på höanalysen. Det finns flera bra program man kan ladda ner som räknar ut en ungefärlig foderstat om man har värdena på höet.
 
Tänk på att när du följer dåliga råd kan skadan redan vara skedd när du ser att hästen tappat musklerna, istället för att analysera och veta hur du ska fodra. I synnerhet en häst som börjar bli äldre är det lättare att underhålla än bygga muskler på och framförallt så är det billigare med en analys än slänga pengarna i sjön.
 
Tänk på att när du följer dåliga råd kan skadan redan vara skedd när du ser att hästen tappat musklerna, istället för att analysera och veta hur du ska fodra. I synnerhet en häst som börjar bli äldre är det lättare att underhålla än bygga muskler på och framförallt så är det billigare med en analys än slänga pengarna i sjön.
Jag håller med, men det kan vara läge att påminna om att inte alla hästar är "tabellhästar", det är det också viktigt att vara medveten om. Min riktigt gamla häst, 30+, kräver otroligt mycket mer mat än vad uträkningarna säger för att hon ska hålla hullet. Då är det klurigt att lista ut vad just den hästen kräver för att underhålla sitt hull och man får bara extra vaksam.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 818
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 618
Senast: Desiree2
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 268
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp