Förvirring över Albion sadel

Trissa

Trådstartare
Min häst har en Albion K2 hopp, så jag tänkte göra det enkelt för mig och köpa en likadan dressyr. Men när jag tittar på annonser så står det Legend ibland, och de ser även olika ut. Är Legend en egen inriktning, och vad är skillnaden i så fall? Eller är det bara att utseendet skiljer mellan olika årsmodeller?
 
Min häst har en Albion K2 hopp, så jag tänkte göra det enkelt för mig och köpa en likadan dressyr. Men när jag tittar på annonser så står det Legend ibland, och de ser även olika ut. Är Legend en egen inriktning, och vad är skillnaden i så fall? Eller är det bara att utseendet skiljer mellan olika årsmodeller?

Jag har för mig att den heter Legend K2.
Sen finns det en som bara är Legend men av äldre modell. Så har jag fått för mig. Har själv bara haft en HR och en Style i dressyr. Båda gamla modeller. Men nu en K2 hopp, där det ser ut som det står LEGEND K2. Lite bortskavt dock, då den inte är ny, men tog för givet att det stod så ;)
 
Jag har för mig att den heter Legend K2.
Sen finns det en som bara är Legend men av äldre modell. Så har jag fått för mig. Har själv bara haft en HR och en Style i dressyr. Båda gamla modeller. Men nu en K2 hopp, där det ser ut som det står LEGEND K2. Lite bortskavt dock, då den inte är ny, men tog för givet att det stod så ;)

Hmm, på min kan jag bara hitta några siffror, varav den ena är bomvidden. Den är äldre, och jag har bara fått det muntligt av sadelinprovaren att det är en K2. Var någonstans på din sadel finns märkningen?
 
Hmm, på min kan jag bara hitta några siffror, varav den ena är bomvidden. Den är äldre, och jag har bara fått det muntligt av sadelinprovaren att det är en K2. Var någonstans på din sadel finns märkningen?
Jag ska kolla. Men det var under vänstra kåpan har jag för mig.
 

Såhär såg märkningen på min gamla albion ut.
Om det hjälper dvs :). Väldigt bekväm sadel men skit lång i anläggningen och långa ortspetsar gjorde att den inte passade min häst.
 
Konstigt, min kanske inte alls är en k2 då? Det finns överhuvudtaget ingen text på min, bara fem siffror.
 
Nu fick jag svar, och ja, det är en K2. :) Men enligt dom en vid, och jag köpte den som en xvid. Går det att värma om Albion?
 
Nu fick jag svar, och ja, det är en K2. :) Men enligt dom en vid, och jag köpte den som en xvid. Går det att värma om Albion?
Albion K2 är rätt generös i bomvidd.

Då de flesta Engelska sadlar är gjorda av trä och järn som är lite flexibelt Så håller de oftast för att man breddar eller minskar bomvidden i en storlek uppåt eller nedåt från ursprungsvärdet. Det görs i en bomviddspress men det är bara vissa sadelmakare som utför detta.

Så absolut kan det stämma att din sadel är vidgad.

Men jag har också haft en rejält bred engelsk sadel som vidgade sig än mer med tiden då stabilitetsjärnen i sadeln gav med sig.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp