Fösta ridlektionen!

Wendy1000

Trådstartare
Ja, äntligen har det blivit dags! Ikväll ska jag ha min första ridlektion:D
Jag var där och tittade igår och blev kär i lite allt för många hästar kanske :p
Nu undrar jag bara om ni tycker det är något speciellt man ska tänka på,göra osv?
Är super taggad och har längtat ihjäl mig hela veckan men samtidigt är man ju nervös :crazy:
MvH
 
@Wendy1000 När jag red nya hästar så brukade jag alltid fråga nån som har ridit den tidigare eller instruktören om det är nått jag ska tänka på med just den hästen. Om den är pigg,seg, känslig osv så jag vet på ett ungefär hur jag ska rida.

Lycka till! :D
 
@Wendy1000 När jag red nya hästar så brukade jag alltid fråga nån som har ridit den tidigare eller instruktören om det är nått jag ska tänka på med just den hästen. Om den är pigg,seg, känslig osv så jag vet på ett ungefär hur jag ska rida.

Lycka till! :D

Ja det kan ju vara bra att veta hur hästen är innan man sitter upp och så:)
Men eftersom jag inte ridit så mycket förut (i princip ingenting) så är det ju lite svårt att veta hur jag ska rida hästen
men då kan man ju göra så gott man kan och anpassa sig efter hur hästen är. Lite svårt att förklara men aa hoppas du förstår :)
Tack:D
 
Ja, äntligen har det blivit dags! Ikväll ska jag ha min första ridlektion:D
Jag var där och tittade igår och blev kär i lite allt för många hästar kanske :p
Nu undrar jag bara om ni tycker det är något speciellt man ska tänka på,göra osv?
Är super taggad och har längtat ihjäl mig hela veckan men samtidigt är man ju nervös :crazy:
MvH

Var uppmärksam på vad instruktören säger, fråga om det är något du inte förstår/undrar över och framför allt, njut och ha kul! :)
 
var där i god tid,
ha med dig allt du behöver,
och be om hjälp!
var inte rädd för att be om hjälp med allt från att hitta hästens box till att rykta och sadla den.
fråga mycket, men se också hur andra gör om det inte är en ren första ridlektionen grupp.
hur du ska rida osv kan vi inte hjälpa dig med, det är ridlärarens jobb ;) du ska bara sitta på hästen och inte åka av för många gånger ;).

framför allt, dröm dig inte allt för mycket bort i hästarnas sockersöta leenden. var uppmärksam på hästen. då även om det är ridskole hästar så kan de ha flera rävar bakom öronen ;).
och även om just din inte har det så kanske boxgrannen har det.
 
...och berätta sedan för oss hur det gick :D
var där i god tid,
ha med dig allt du behöver,
och be om hjälp!
var inte rädd för att be om hjälp med allt från att hitta hästens box till att rykta och sadla den.
fråga mycket, men se också hur andra gör om det inte är en ren första ridlektionen grupp.
hur du ska rida osv kan vi inte hjälpa dig med, det är ridlärarens jobb ;) du ska bara sitta på hästen och inte åka av för många gånger ;).

framför allt, dröm dig inte allt för mycket bort i hästarnas sockersöta leenden. var uppmärksam på hästen. då även om det är ridskole hästar så kan de ha flera rävar bakom öronen ;).
och även om just din inte har det så kanske boxgrannen har det.

Nu har jag gått min allra första ridlektion!
Otroligt roligt och intressant var det:D Kom dit i mycket god tid och frågade runt lite vad det första jag skulle göra, kryssade i att jag var där kollad vilken häst jag skulle ha och sen gick jag och letade efter hästen.Sen kom en av dom ansvariga och visade mig till stallvärdinnorna som hjälpte mig att sadla,tränsa (heter det så?) och sätta på benskydd och allt sådant.
I ridhuset fick vi skritta och trava och vi skulle rida lätt har jag för mig att det hette (man skulle inte skumpa så mycket utan sitta upp och ner iallafall:p).
Men tyvärr fick jag inte sadla av Mandy som hon hette för hon skulle gå en sist lektion direkt efter mig:(
Men jag hade så roligt så och längtar redan till nästa gång :D
Mycket trevliga var dom där också och hästarna såg ut att ha det mycket bra:up:
 
Nu har jag gått min allra första ridlektion!
Otroligt roligt och intressant var det:D Kom dit i mycket god tid och frågade runt lite vad det första jag skulle göra, kryssade i att jag var där kollad vilken häst jag skulle ha och sen gick jag och letade efter hästen.Sen kom en av dom ansvariga och visade mig till stallvärdinnorna som hjälpte mig att sadla,tränsa (heter det så?) och sätta på benskydd och allt sådant.
I ridhuset fick vi skritta och trava och vi skulle rida lätt har jag för mig att det hette (man skulle inte skumpa så mycket utan sitta upp och ner iallafall:p).
Men tyvärr fick jag inte sadla av Mandy som hon hette för hon skulle gå en sist lektion direkt efter mig:(
Men jag hade så roligt så och längtar redan till nästa gång :D
Mycket trevliga var dom där också och hästarna såg ut att ha det mycket bra:up:

Åh vad roligt att höra att du äntligen fick börja rida :bump: (Läste din andra tråd om att övertala föräldrarna) Och säger som föregående: välkommen!

Och ja, det heter tränsa :)
 
Så kul att det blev en succé! Din nästa uppgift blir att ta kort på "din" häst och visa oss :D
Välkommen till en underbar värld!

självklart, ska gör det nästa gång :D
Åh vad roligt att höra att du äntligen fick börja rida :bump: (Läste din andra tråd om att övertala föräldrarna) Och säger som föregående: välkommen!

Och ja, det heter tränsa :)

Tack :) hoppas jag kommer stanna i "ryttarens/hästens värld" länge :D
 
Så kul att det blev en succé! Din nästa uppgift blir att ta kort på "din" häst och visa oss :D
Välkommen till en underbar värld!

/Users/Tilde/Desktop/CAM01600.jpg

Fast det där är Adonis som jag red igår, han är en Haflinger kille på 7 eller 8 år :)
Lite snabb och slängig med huvudet och biter i bettet, men super snäll:D
Och igår fick vi hoppa! Och ja..det gick väl sådär, har bara ridit en lektion förut liksom och gruppen jag var i hade några ridit 2 år!
Men när dom andra galopperade så fick jag och en annan tjej stå och kolla i mitten, men hoppa fick vi cavaletti (heter det så, bommar på marken iallafall) och ett lågt krysshinder. Och i gruppen jag faktiskt ska gå i sa ridläraren var lite lägre tempo och jag andades ut ;)
Så då har jag både testat nybörja nybörjargruppen och den lite mera avancerade nybörjargruppen och hoppas att jag ska gå i en lite mittemellan men häldre än lättare ju ;)
 
forumbilder.se går också, samt facebook, photobucket och framför allt på det egna albumet här på buke.
Du måste lägga upp den på BDB eller laddaupp.se eller något liknande först :-)
Så kul att det blev en succé! Din nästa uppgift blir att ta kort på "din" häst och visa oss :D
Välkommen till en underbar värld!

Aja nu finns den iallafall uppe på mina bilder :grin:
Kom inte längre ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp