Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä precis, en bra bild är så mycket mer än bara utrustning. Jag tycker det är jätteroligt att se hur kreativa folk är med sina telefoner och ser varje dag bra och intressanta bilder som är tagna med smartphones, som ett exempel.

Jag vet inte om jag håller med dig riktigt om att hålla sig till utrustningens begränsningar, snarare så tänker jag att det är när en skiter i att det finns begränsningar och kör på ändå som det verkligen kan bli spännande resultat. Necessity is the mother of invention liksom ;)
Det jag menade med utrustningens begränsningar är t ex att veta när det blir för mycket brus vid ett visst ISO tal, vilken minsta bländare som ger bäst skärpa osv. Sen kan man klart utnyttja dessa till det man söker.

Gatufoto och poträtt, när jag tänker gatufoton tänker jag på något som känns bekvämt för fotografen att fota, samtidigt som det är ett motiv som lockar.

De gatufoton jag tagit, har varit ur min mening lite vardagliga och tråkiga, men klart de går att göra intressanta osv.

argue400_146301560.jpg

tomt400_146158580.jpg

ppl400_145803246.jpg


Jag får känslan att gatufoton oftast handlar om ögonblick, då vissa motiv kanske ej stannar så länge.

Poträttfoto däremot där kan jag lite mer, vet att det är bra att försöka använda det naturliga ljuset och gärna en reflexskärm för att lätta upp de hårda skuggorna, som kan bli om t ex ljust kommer från höger och då kan ansiktet bli väldigt skuggigt på vänster. Mycket är att testa sig framåt. :)
 
Det jag menade med utrustningens begränsningar är t ex att veta när det blir för mycket brus vid ett visst ISO tal, vilken minsta bländare som ger bäst skärpa osv. Sen kan man klart utnyttja dessa till det man söker.

Då missförstod jag kanske dig :) Jag tycker att kunskap kring sin utrustning är jättebra och att ta kontroll över sin kamera ger också kontroll över bilden. Men jag är lite allergisk mot hur den kunskapen ofta används som ett argument kring att det inte är någon mening att försöka, just för att det blir för brusigt, för suddigt, för nära, för långt bort, för ljust eller för mörkt. Gör't ändå, tänker jag.

Tack för tipsen! Med gatufoto så vill jag lära mig förmedla känslan av stadsliv, eller känslor i stadsliv kanske är en bättre benämning. Saker/situationer/platser en kan leta efter eller imitera vore toppen.
 
Då missförstod jag kanske dig :) Jag tycker att kunskap kring sin utrustning är jättebra och att ta kontroll över sin kamera ger också kontroll över bilden. Men jag är lite allergisk mot hur den kunskapen ofta används som ett argument kring att det inte är någon mening att försöka, just för att det blir för brusigt, för suddigt, för nära, för långt bort, för ljust eller för mörkt. Gör't ändå, tänker jag.

Tack för tipsen! Med gatufoto så vill jag lära mig förmedla känslan av stadsliv, eller känslor i stadsliv kanske är en bättre benämning. Saker/situationer/platser en kan leta efter eller imitera vore toppen.
Jag läste en bra artikel om det där en gång, synd att jag tappat bort länken, den handlade om att många trodde att bara för att man äger en systemkamera, tar man per automatik bra bilder.... :banghead: artikeln var riktigt givande, ska se om jag lyckas hitta den.

Bästa när det gäller gatufoto är nog kort och gott att ge sig ut bland massorna och sätta sig på en bänk och bara titta, tills man ser något som fångar intresset och kanske klura ur hur på bästa sätt man kan fånga det osv.
 
Gatufoton kan absolut bli bra! Men visst, till stor det kan det handla om ögonblicksbilder, men så är det ju med foto överlag om man inte håller sig till arrangerade bilder och/eller landskapsbilder, i princip. Nu blev den här bilden tyvärr något oskarp, men jag gillar den ändå. Mest för att påvisa att gatufotografering inte behöver resultera i tråkiga bilder. :)

1238334_10153336474110500_1563743792_n.jpg
 
Fick en bild antagen till vårens vårsalong ... :)
Dock är bilden på bilden lite matt. Själva bilden har mer stuns i färgerna.
 

Bifogade filer

  • 29830877_10212937322800063_1131430497_o.jpg
    29830877_10212937322800063_1131430497_o.jpg
    207,8 KB · Visningar: 87
På temat gatufoton var jag tvungen att kolla igenom bilderna jag tog i Kina 2011, finns några jag gillar och gör att jag blir sugen på att försöka bli sams med kameran och dra ut och fota igen. Har fler bilder någonstans, om jag bara kan hitta dom. Dessa är några jag hittar.

vgskylt300_143747341.jpg


bnelapp500_143746790.jpg


change500_142188552.jpg


img_0524_140620179.jpg
 
Jag har fått en Gopro i födelsedagspresent! :love: har velat ha ett objektiv med vidvinkel länge, men Gopron täcker det behovet riktigt bra. Plus att den är så himla smidig och rolig att leka med! Igår fick den följa med till stranden
obJDzRe.jpg

CVncUU2.jpg

sJ0POVU.jpg
Vilken version har du? Jag har en gammal, som typ mest duger till att filma med...
 
Har för mig jag har Hero 3, vet det ska va modellen innan det kom med bildskärm inbyggt i själva kameran.
Aha. Ja den här har stor touchskärm på baksidan, samt är vattentät i sig själv och behöver inget hus. 5an har gått ner mkt i pris nu när det kommit en 6a, jag kollade lite på blocket innan men där var de lika dyra/dyrare än att köpa ny..!
 
Aha. Ja den här har stor touchskärm på baksidan, samt är vattentät i sig själv och behöver inget hus. 5an har gått ner mkt i pris nu när det kommit en 6a, jag kollade lite på blocket innan men där var de lika dyra/dyrare än att köpa ny..!
Oh? Är det numera touchskärm till och med?! :eek:

Ja priset tenderar till att ändras lite när nya modeller kommer ut på marknaden. :)
 
Känner att jag spammar tråden lite nu :D
Den här nallen har varit med i flera generationer, tror min gammelmormor hade den när hon var liten. Eventuellt är den tom ännu äldre.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180405_130901_643.jpg
    IMG_20180405_130901_643.jpg
    337,7 KB · Visningar: 22
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 805
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
989
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 340
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp